مجله بازی, آموزش, پیشنهاد سردبیر, سخت افزار, مقالات

راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ

راهنمای خرید تی وی گیمینگ

راهنمای خرید تی وی گیمینگ

برخلاف PC گیمرها، اغلب کنسول‌بازها ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از مانیتور و نشستن روی صندلی، از یک تلویزیون بزرگ استفاده کنند و به راحتی روی مبل یا تخت‌خواب خود بنشینند و بازی‌ها را تجربه کنند. حتی می‌توان گفت که فلسفه اصلی کنسول‌ها از ابتدا نیز صرفا راحتی در حین تجربه‌ی بازی‌ها بوده است.

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که ترجیح می‌دهید بازی‌ها را روی تی وی گیمینگ خود تجربه کنید، احتمالا می‌دانید که گزینه‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارد. اگر قصد خرید یک تی وی گیمینگ را دارید، ممکن است در بین انبوهی از مدل‌های مختلف سردرگم مانده باشید و مطمئن نباشید که کدام یک از تلویزیون‌ها برای بازی کردن مناسب‌تر است.

تی وی گیمینگ، به خصوص تلویزیون‌های مناسب کنسول‌های نسل نهمی PS5، Xbox Series X و Xbox Series S، از مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصربفردی برخوردار هستند که احتمالا در تلویزیون‌های عادی و ارزان‌قیمت دیده نمی‌شود. اما وجود همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که بازی‌ها را در سطح بسیار بالاتری تجربه کنیم و از ‌آن‌ها بیش از پیش لذت ببریم.

اما یک تی وی گیمینگ خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ سایز و رزولوشن ایده‌آل برای تلویزیون‌های گیمینگ چه قدر است؟ آیا نرخ تازه‌سازی و میزان تاخیر اهمیت دارد؟ HDMI 2.1 چیست و چگونه بر بازی‌های نسل نهمی تاثیر می‌گذارد؟

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا علاوه بر پاسخ مفصل به این سوالات، ۵ مورد از بهترین تی وی گیمینگ های موجود در بازار را نیز خدمتتان معرفی کنیم. با ما همراه باشید!

  • سایز و رزولوشن
  • نرخ تازه‌سازی
  • رابط HDMI 2.1
  • تاخیر ورودی (Input Lag)
  • انواع پنل
  • تکنولوژی HDR
  • بهترین گزینه‌ها
  • جمع‌بندی
راهنمای خرید تی وی گیمینگ – سایز و رزولوشن

در مورد سایز تلویزیون باید بگوییم که این موضوع به فاکتورهایی مثل اندازه‌ی اتاق، میزان فضا، فاصله‌ی شما با تلویزیون و سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد. هر چقدر اندازه‌ی اتاق بزرگ‌تر باشد و فاصله‌ی شما از تلویزیون نیز بیشتر باشد، طبیعتا بهتر است از تلویزیون‌های بزرگ‌تری استفاده کنید. اما اگر اتاقتان فضای محدودی دارد و موقعیت شما در هنگام بازی کردن به تلویزیون نزدیک است، احتمالا استفاده از تلویزیون‌های با اندازه متوسط یا کوچک نیز مشکلی نخواهد داشت.

گرچه اکثر کنسول‌بازها از تی وی گیمینگ هایی با سایز ۴۳ تا ۵۵ اینچ استفاده می‌کنند، اما بنابر شرایط، ممکن است اندازه تلویزیون از این مقدار کمتر یا بیشتر هم باشد. در جدول زیر، می‌توانید تناسب بین فاصله‌ی کاربر با تلویزیون و اندازه‌ی پنل تلویزیون را ملاحظه بفرمایید (به شرط 4K بودن پنل تلویزیون):

فاصله کاربر با تلویزیون اندازه پنل تلویزیون
۱.۳ تا ۱.۵ متر ۳۲ اینچ
۱.۵ تا ۱.۷ متر ۴۰ اینچ
۱.۷ تا ۲ متر ۴۳ اینچ
۲ تا ۲.۳ متر ۵۰ اینچ
۲.۳ تا ۲.۵ متر ۵۵ اینچ
۲.۵ تا ۲.۷ متر ۶۰ اینچ
۲.۷ تا ۲.۹ متر ۶۵ اینچ
۲.۹ تا ۳.۱ متر ۷۰ اینچ
۳.۱ تا ۳.۵ متر ۷۵ اینچ
بیشتر از ۳.۵ متر ۸۰ اینچ و بالاتر

در مورد رزولوشن یا وضوح تلویزیون نیز باید اعلام کنیم که به کمتر از رزولوشن 4K راضی نباشید! کنسول‌های PS5 و Xbox Series X قادر هستند که بسیاری از بازی‌ها را با رزولوشن 4K واقعی یا همان 3840×2160 پیکسل اجرا کنند. حتی به ادعای سونی و مایکروسافت، APU قدرتمند این کنسول‌ها قادر است در شرایط خاصی، از پس رزولوشن 8K نیز بربیاید.

روزولوشن بالاتر، به معنای تعداد پیکسل بیشتر در صفحه، و نتیجتا جزئیات و شفافیت بیشتر تصاویر است. پس هر چقدر رزولوشن بالاتر باشد، جلوه‌های بصری بازی‌ها را با جزئیات بیشتری مشاهده خواهیم کرد و از تماشای تصاویر شارپ و شفاف لذت خواهیم برد.

حتی اگر هنوز از کنسول‌های نسل هشتمی و یا کنسول Xbox Series S استفاده می‌کنید، بهتر است از خرید تی وی گیمینگ Full HD اجتناب کنید. اگر برای بازی کردن از کنسول‌های نسل قبلی استفاده می‌کنید، به این فکر کنید که اولا ممکن است در طی سال‌های آتی کنسول نسل هشتمی خود را فروخته و آن را با یک کنسول نسل نهمی جایگزین کنید.

دوما برخی از تی وی گیمینگ های بالارده قادر هستند که بوسیله‌ی هوش مصنوعی، تصاویر Full HD را به سایزهای بالاتر آپسکیل کنند. بنابراین حتی اگر از یک PS4 یا Xbox One معمولی استفاده می‌کنید، تجربه بازی‌ها روی تلویزیون 4K بهتر از تلویزیون Full HD خواهد بود.

راهنمای خرید تی وی گیمینگ – نرخ تازه‌سازی

Refresh Rate یا نرخ تازه‌سازی چیست؟ اساسا به تعداد دفعاتی که پنل تلویزیون قادر است تصاویر مجزایی را در یک ثانیه تولید کند، نرخ‌ تازه‌سازی می‌گویند که با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود. مثلا وقتی می‌گوییم نرخ تازه‌سازی فلان تلویزیون ۶۰ هرتز است، به این معناست که پنل این تلویزیون قادر است در هر ثانیه، ۶۰ تصویر مجزا را به فاصله‌ی ۱۶ میلی‌ثانیه از همدیگر نمایش دهد. به عبارت دیگر پیکسل‌های تلویزیون می‌توانند در هر ثانیه ۶۰ بار روشن و خاموش شوند.

در حال حاضر، پنل اغلب تلویزیون‌ها دارای نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز می‌باشد. اما مدل‌های جدیدتر و بالارده، از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی نیز پشتیبانی می‌کنند. کنسول‌های نسل نهمی PS5 و Xbox Series X قادرند برخی از بازی‌ها را با نرخ فریم 120FPS اجرا کنند. برای اینکه بتوانید بازی را با نرخ فریم 120FPS تجربه کنید، باید حتما تلویزیون شما از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز یا بیشتر پشتیبانی کند. اما اگر جزو کسانی هستید که نرخ فریم بسیار بالا برایتان اهمیتی ندارد و مایل هستید که بازی‌ها را با همان نرخ فریم 60FPS یا حتی 30FPS تجربه کنید، می‌توانید بدون نگرانی خاصی از همان تلویزیون‌های ۶۰ هرتزی استفاده کنید.

راهنمای خرید تی وی گیمینگ – رابط HDMI 2.1

HDMI 2.1 یک ویژگی جدید در نمایشگرها به شمار می‌رود و فعلا تعداد زیادی از تلویزیون‌ها و مانیتورها از آن پشتیبانی نمی‌کنند. اگر می‌خواهید یک بازی را به طور همزمان با رزولوشن 4K و نرخ فریم 120FPS تجربه کنید، باید حتما از‌ رابط HDMI 2.1 استفاده کنید. با استفاده از رابط HDMI 2.1، تی وی گیمینگ شما می‌تواند سیگنال‌های ویدیویی و صوتی فرستاده شده از کنسول‌های PS5 و Xbox Series X را با سرعتی بالا (۴۸ گیگابیت بر ثانیه) دریافت کند.

علاوه بر این، رابط HDMI 2.1‌ برای بازیکنان دو مزیت مهم به ارمغان می‌آورد؛ نرخ تازه سازی متغیر (VRR) و حالت تاخیر پایین خودکار (ALLM). با استفاده از قابلیت نرخ تازه سازی متغیر، می‌توانید تجربه روان و بدون لگی داشته باشید. قابلیت تاخیر پایین خودکار نیز Input Lag تلویزیون را تا کمترین حد ممکن کاهش می‌دهد تا بین زدن دکمه‌ها و اجرای فرامین در بازی، فاصله زمانی زیادی به وجود نیاید.

اما خب، کنسول‌های نسل نهمی لزوما به HDMI 2.1 نیاز ندارند. این کنسول‌ها را می‌توان به هر تلویزیونی که از رابط HDMI پشتیبانی می‌کند متصل کرد و لزوما به یک تلویزیون با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز نیاز ندارید.

گرچه مانیتور های گیمینگ نسبت به تی وی گیمینگ ها دارای نرخ تازه سازی بالاتری هستند، اما تلویزیون‌های ۶۰ هرتزی 4K که از ویژگی Game Mode و Input Lag پایین برخوردارند نیز می‌توانند کاملا شما را راضی کنند. این را نیز مدنظر داشته باشید که گرچه توسعه دهندگان، حالت‌های عملکردی مختلفی را برای بازی‌ها پیشبینی می‌کنند، اما اکثر بازی‌های نسل نهمی با رزولوشن نزدیک به 4K و نرخ فریم ۶۰ روی کنسول‌ها اجرا می‌شوند.

راهنمای خرید تی وی گیمینگ – تاخیر ورودی (Input Lag)

همانطور که مستحضرید، وقتی که دکمه‌ی روی کنترلر را فشار می‌دهید، زمان بسیار اندکی طول می‌کشد تا پروسه‌ی انتقال و پردازش دیتا در کنسول و نهایتا نمایشگر تکمیل شود. به فاصله‌ی زمانی بین فشار دادن دکمه و نمایش عملکرد آن دکمه روی صفحه نمایش، تاخیر ورودی یا Input Lag گفته می‌شود و با واحد میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

برای یک تی وی گیمینگ، تاخیر ورودی ۱۰ میلی‌ثانیه‌ای یا کمتر عالی است. اغلب تلویزیون‌های جدید از حالتی به نام Game Mode پشتیبانی می‌کنند؛ با فعال شدن حالت Game Mode، پردازنده‌ی تلویزیون تغییراتی را در تصویر ایجاد می‌کند تا تاخیر ورودی به حداقل میزان ممکن برسد. مثلا اگر تاخیر ورودی در حالت عادی یک تلویزیون ۱۰۰ میلی‌ثانیه باشد، حالت Game Mode می‌تواند آن را تا ۱۰-۱۵ میلی‌ثانیه کاهش دهد. تجربه بازی‌ها با تاخیر ورودی پایین بسیار لذت‌بخش‌تر است و می‌تواند در بازی‌های رقابتی عملکردتان را بهبود دهد.

hrtz
راهنمای خرید تی وی گیمینگ – انواع پنل

به طور کلی پنل‌های تلویزیون‌ها به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

IPS : این نوع از پنل‌ها که بسیار متداول هستند، ضمن بهره‌مندی از روشنایی بالا، زاویه دید عالی و رنگ‌های زنده و فوق‌العاده‌ای را نیز ارائه می‌دهند. اما از آنجایی که پنل‌های IPS مبتنی بر فناوری LCD هستند، نمی‌توان از آن‌ها انتظار کنتراست فوق‌العاده‌ای را داشت. بنابراین در محیط‌های تاریک، رنگ‌های سیاه کمی حالت روشن به خود می‌گیرند.

VA : پنل‌های VA نیز مبتنی بر فناوری LCD هستند، اما تفاوت آن‌ها با پنل‌های IPS این است که کنتراست خیلی بهتری را ارائه می‌دهند و به دلیل تاخیر ورودی پایین، برای گیمینگ مناسب هستند. تلوزیون‌های VA معمولا قیمت مناسب‌تری نیز دارند. نقطه ضعف این پنل‌ها روشنایی به مراتب کمتر و زاویه دید نه چندان عالی آن‌هاست.

QLED : فناوری جدیدی است که شرکت سامسونگ در تلویزیون‌های بالارده‌ی خود به کار می‌برد تا ضمن بهره‌مندی از روشنایی و کنتراست بالا، زاویه دید و رنگ‌های فوق‌العاده‌ای را نیز ارائه دهد و با تاخیر ورودی پایین در بازی‌ها، عملکرد خارق‌العاده‌ای در گیمینگ داشته باشد.

OLED : فناوری OLED قادر است بالاترین سطح از کنتراست را ارائه دهد و رنگ‌های مشکی را به شکلی واقعی نشان دهد. در واقع پنل‌های OLED می‌توانند پیکسل‌ها را به طور مجزا خاموش و روشن کنند، به همین دلیل در تلویزیون‌های OLED، عمق رنگ سیاه و کنتراست در سطح کاملا ایده‌آلی قرار دارد. تلویزیون‌های OLED قطر بسیار باریکی نیز دارند و ضمن ارائه تصویری بسیار باکیفیت، عملکرد خارق‌العاده‌ای را در بازی‌ها ارائه می‌دهند. تنها نقطه ضعف این پنل‌ها قیمت نسبتا بالای آن‌هاست.

راهنمای خرید تی وی گیمینگ – تکنولوژی HDR

هم اغلب کنسول‌های نسل هشتمی و هم کنسول‌های نسل نهمی از تکنولوژی HDR پشتیبانی می‌کنند. این تکنولوژی باعث می‌شود که تصویر نمایش داده شده روی تلویزیون، روشنایی بهتری داشته باشد و رنگ‌های خیلی روشن و یا رنگ‌های خیلی تیره با جزئیات بیشتری نمایش داده شوند و نهایتا کنتراست رنگی بهتری ارائه داده شود. تی وی گیمینگ های HDR به طور کلی روشن‌تر هستند و رنگ‌های زنده‌تری را در محیط‌های تاریک و روشن تولید می‌کنند.

البته سطح تکنولوژی HDR در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است و ممکن است برخی از پنل‌ها به دلیل ماکسیمم روشنایی پایین، قادر نباشند که محتوای HDR را به خوبی نمایش دهند. اگر فناوری HDR برایتان مهم است، قبل از خرید تلویزیون حتما حداکثر روشنایی SDR‌ و HDR آن را بررسی کنید؛ در این راستا مطمئن شوید که حداکثر روشنایی تلویزیون از ۵۰۰ نیت بیشتر است و به طور کامل از Local Dimming پشتیبانی می‌کند. تلویزیون‌هایی که حداکثر روشنایی کمتر از ۵۰۰ نیت دارند، نمی‌توانند تصاویر HDR را در حالت ایده‌آلِ خود نشان دهند.

راهنمای خرید تی وی گیمینگ – بهترین گزینه‌ها

همانطور که گفتیم، مدل‌های بسیار زیادی از برندهای مختلف در بازار وجود دارند که طیف وسیعی از نیازهای کاربران را پوشش می‌دهند. انتخاب نهایی شما نیز به میزان بودجه، شرایط و اهدافتان از بازی کردن بستگی دارد. بنابراین نمی‌توانیم به طور مطلق خرید تی وی گیمینگ خاصی را مستقیما به شما پیشنهاد دهیم. اما با توجه به معیارها و ویژگی‌هایی که در این مطلب ذکر شد، چند تلویزیون گیمینگ در برندهای مختلف را که عملکرد خوبی در نمایش بازی‌های نسل نهمی داشته‌اند، برای شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

1- LG C1 OLED

رزولوشن: 4K

پنل: OLED

نرخ تازه‌سازی: ۱۲۰ هرتز

HDMI 2.1: دارد

تاخیر ورودی: ۶ میلی‌ثانیه (در حالت Game Mode)

VRR: دارد

سایزها: ۴۸، ۵۵، ۶۵، ۷۷، ۸۳

در بین تلویزیون‌های OLED، مدل LG C1 احتمالا بهترین گزینه است. این تی وی گیمینگ 4K، علاوه بر ارائه‌ی تصویر و جلوه‌های بصری خارق‌العاده و کنتراستی ایده‌آل، به دلیل بهره‌مندی از زمان پاسخ‌دهی و تاخیر ورودی بسیار پایین، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی، VRR، قابلیت‌های FreeSync و G-Sync و ویژگی Game Optimizer، قادر است تجربه بسیار روان و لذت‌بخشی از بازی‌ها را به ارمغان بیاورد.

با پورت‌های HDMI 2.1 این تلویزیون گیمینگ نیز می‌توانید از حداکثر پتانسیل کنسول‌ PS5 یا Xbox Series X خود برخوردار شوید. همچنین این تلویزیون از جدیدترین فناوری HDR نیز استفاده می‌کنید. با این حال، قیمت بالا تنها نقطه ضعف این تلویزیون است.

LG C1 OLED
2- Samsung Q80T 4K TV

رزولوشن: 4K

پنل: VA

نرخ تازه‌سازی: ۱۲۰ هرتز

HDMI 2.1: دارد

تاخیر ورودی: ۱۰ میلی‌ثانیه (در حالت Game Mode)

VRR: دارد

سایزها: ۴۹، ۵۵، ۶۵، ۷۵، ۸۵

تلویزیون‌های QLED کمپانی سامسونگ، در مرز بین تلویزیون‌های OLED و LED قرار می‌گیرند و در صحنه‌های خیلی روشن و یا خیلی تاریک، رنگ‌های بهتری را ارائه می‌دهند. مدل Q80T قیمت خیلی کمتری نسبت به مدل Q90 دارد اما تقریبا عملکردی در همان سطح ارائه می‌دهد. هر آنچه را که از کنسول‌های Xbox Series X و PS5 می‌خواهید، تی وی گیمینگ Samsung Q80T 4K برایتان به ارمغان خواهد آورد؛ از جمله HDMI 2.1، کیفیت تصویر شفاف و شارپ، تاخیر ورودی و زمان‌ پاسخ‌دهی پایین، نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز، VRR و پشتیبانی از تکنولوژی G-Sync.

تی وی گیمینگ
3- Sony A8H OLED

رزولوشن: 4K

پنل: OLED

نرخ تازه‌سازی: ۱۲۰ هرتز

HDMI 2.1: ندارد

تاخیر ورودی: ۱۸ میلی‌ثانیه (۶۰ هرتز) / ۱۰ میلی‌ثانیه  (۱۲۰ هرتز)

VRR: ندارد

سایزها: ۵۵، ۶۵

A8H یکی از بهترین تلویزیون‌های OLED کمپانی سونی است که در نمایش تصاویر باکیفیت، عملکرد درخشانی از خود ارائه می‌دهد. این تی وی گیمینگ بسیار باریک، از طیف و غنای رنگی تقریبا کاملی برخوردار است و سطوح مشکی رنگ را با عمق بالایی نشان می‌دهد. زاویه دید این تلویزیون نیز بی‌نظیر است و تمام افرادی که در موقعیت‌های متفاوتی نشسته‌اند، هیچ کاهش کیفیتی در تصویر تلویزیون احساس نخواهند کرد. گرچه این تی وی گیمینگ گران‌قیمت از قابلیت‌هایی مثل VRR و HDMI 2.1 برخوردار نیست، اما بلاشک اکثریت گیمرها از آن راضی خواهند بود.

Sony A8H OLED
4- Hisense U6G

رزولوشن: 4K

پنل: VA

نرخ تازه‌سازی: ۶۰ هرتز

HDMI 2.1: ندارد

تاخیر ورودی: ۱۰ میلی‌ثانیه (در حالت Game Mode)

VRR: ندارد

سایزها: ۵۰، ۵۵، ۶۵، ۷۵

Hisense U6G از آن دسته تلویزیون‌های گیمینگ اقتصادی است که گرچه به دلیل قیمت پایین، از ویژگی‌های رده‌بالایی مثل HDMI 2.1، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، VRR و … برخوردار نیست، اما با روشنایی بالا، کیفیت تصویر عالی، کنتراست فوق‌العاده و تاخیر ورودی پایین، قادر است تجربه گیمینگ لذت‌بخشی را به ارمغان بیاورد.

اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که اهمیت زیادی به نرخ ۱۲۰ هرتزی نمی‌دهید و فقط می‌خواهید یک تی وی گیمینگ با قیمت خوب داشته باشید و بازی‌های نسل نهمی را با بهترین جلوه‌های بصری تجربه کنید، Hisense U6G کاملا شما را راضی خواهد کرد.

Hisense U6G
5- TCL 55R617 Roku TV

رزولوشن: 4K

پنل: LED

نرخ تازه‌سازی: ۱۲۰ هرتز

HDMI 2.1: ندارد

تاخیر ورودی: ۱۵ میلی‌ثانیه

VRR: ندارد

اگر می‌خواهید یک تی وی گیمینگ 4K اقتصادی خریداری کنید، سری ششم TCL بهترین گزینه خواهد بود. گرچه این سری در سال ۲۰۱۸ عرضه شد، اما هنوز هم نسبت به قیمت کمی که دارد، عملکرد خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

گرچه ویژگی‌های گیمینگ و زمان پاسخ‌دهی این تلویزیون در حد تلویزیون‌های ۱۰۰۰ دلاری نیست، اما باز هم با زمان پاسخ دهی ۶ تا ۱۲ میلی‌ثانیه‌ای و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی می‌تواند تجربه نسبتا روان و سریعی از بازی‌ها را حاصل کند. این تلویزیون از Local Dimming و HDR نیز به طور کامل پشتیبانی می‌کند، ولی از طیف رنگی چندان بالایی برخوردار نیست و غنای رنگی آن در سطح متوسطی قرار دارد.

TCL 55R617 Roku TV
جمع‌بندی

در نهایت می‌توان گفت که یک «تی وی گیمینگ ایده‌آل»، تلویزیونی است که از ویژگی‌هایی مثل رزولوشن 4K، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، HDMI 2.1، زمان پاسخ‌دهی و تاخیر پایین و قابلیت‌هایی مثل VRR و FreeSync برخوردار باشد تا بتواند بهترین تجربه‌ی ممکن از بازی‌های نسل نهمی را ارائه دهد. اما با این حال، تلویزیون‌های 4K/60Hz که از HDMI 2.1 و VRR پشتیبانی نمی‌کنند نیز هیچ مشکلی برای اجرای بازی‌های نسل نهمی ندارند.

اگر نرخ فریم ۱۲۰ در بازی‌های رقابتی برایتان حائز اهمیت نیست، قطعا از تجربه‌ی بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ فریم ۶۰ بر روی تلویزیون‌های ارزان‌تر نیز لذت خواهید برد. اما دقت داشته باشید که تلویزیون مورد نظرتان حتما تاخیر ورودی کمی داشته باشد.
امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. در صورت رضایت از مقاله، خوشحال می‌شویم آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

نویسنده: علیرضا دادگر

محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *