اخبار, مجله بازی, مقالات

آیا بازی Starfield برای PS5 منتشر خواهد شد؟

Starfield

تصاحب کمپانی بتزدا توسط مایکروسافت، باعث شد شک و شبهه‌های زیادی برای طرفداران بوجود بیاید. از جمله این که آیا بازی‌های آینده‌ی این کمپانی و استودیوهای زیرمجموعه آن که هم‌اکنون عضو خانواده Xbox Games Studios هستند، برای پلتفرم‌های دیگر مثل PS5 و Nintendo Switch عرضه خواهند شد یا خیر. یکی از مهم‌ترین عناوینی که بتزدا در یکی دو سال اخیر به شکل گسترده‌ای روی آن مانور داده است، عنوان Starfield می‌باشد. حال با این سوال مواجه هستیم: آیا بازی Starfield برای PS5 منتشر خواهد شد؟

اخیرا پیت هاینز (از سران کمپانی بتزدا) و آرون گرینبرگ (مدیر بازاریابی Xbox) در طول برگزاری مراسم Gamescom 2021 در این باره توضیحاتی را ارائه داده‌اند. پیت هاینز در ابتدا اظهار داشته که پاسخ خوبی برای طرفداران پلی استیشن که از اخبار تصاحب بتزدا توسط مایکروسافت ناراحت هستند ندارد. پیت هاینز در مورد بازی Starfield و انحصاری بودن آن برای پلتفرم‌های مایکروسافت گفت:

«نمی‌توانم با قطعیت اعلام کنم که هرگز نخواهید توانست بازی‌های ما را روی پلی استیشن بازی کنید. وقتی از همه چیز اطلاع نداشته باشم، نمی‌دانم چطور به این سوال پاسخ بدهم. جواب این سوال را نمی‌دانم. اصلا در حال حاضر جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد. این طور نیست که جواب را بدانم و عمدا نخواهم که برایتان توضیح بدهم. واقعا اطلاع دقیقی ندارم!»

پیت هاینز در ادامه اشاره کرد که طرفداران کمپانی بتزدا که پلتفرم اصلی آن‌ها پلی استیشن است، ممکن است برای همیشه از بازی‌های استودیوهای زیرمجموعه بتزدا کنار گذاشته نشوند. با این وجود، همان طور که انتظار می‌رود، پلتفرم ایکس باکس دست بالا را دارد و طرفداران این پلتفرم بدون هیچ نگرانی می‌توانند بازی‌های آینده استودیوهای بتزدا را تجربه کنند.

پیت هاینز: «ابتدا باید بدانیم که برندهایی از ایکس باکس، روی پلتفرم‌های دیگر نیز وجود دارد و فکر می‌کنم این نکته مهمی است. مثلا پس از اینکه استودیو Mojang توسط مایکروسافت خریداری شد، بازی Minecraft از بقیه پلتفرم‌ها حذف نشد و در حال حاضر نیز این بازی، به شکل گسترده‌ای روی پلتفرم‌های مختلف تجربه می‌شود. شرایط این طور نیست که بگوییم: شرمنده، شما هیچگاه نخواهید توانست بازی‌های بتزدا را روی پلی استیشن بازی کنید! اما قطعا بازی‌هایی وجود دارد که در آینده روی پلتفرم پلی استیشن عرضه نخواهند شد.

بازی Starfield به عنوان یک بازی انحصاری ایکس باکس معرفی شده است. با این حال، نمی‌توانم با قطعیت اعلام کنم که هیچگاه نخواهید توانست بازی Starfield‌ را روی پلی استیشن تجربه کنید. اما باز هم می‌گویم، پاسخ دقیق و روشنی برای این قضیه ندارم.»

starfieldpilet

همان طور که مستحضر هستید، بازی Deathloop که استودیو Arkane مشغول توسعه آن است (استودیو Arkane از استودیوهای زیرمجموعه بتزدا بود که هم‌اکنون عضو خانواده استودیوهای Xbox به شمار می‌رود)، قرار است به طور انحصاری برای کنسول PS5 و PC منتشر شود. به طور دقیق‌تر، سونی قبل از تصاحب بتزدا توسط مایکروسافت، قراردادی را با این کمپانی امضا کرده بود که بازی Deathloop برای مدت زمانی مشخص در انحصار کنسول PS5 باشد. با این حال، «فیل اسپنسر» (مدیر بخش ایکس باکس کمپانی مایکروسافت) در مصاحبه‌ای تاکید کرد که به قراردادهای پیشین بتزدا با بقیه کمپانی‌ها احترام می‌گذارد. پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم که انحصاری زمانی بودن Deathloop برای PS5، طبق قرارداد منعقد شده و بدون مشکل خاصی حفظ شود.

آرون گرینبرگ نیز گفته است که ترجیح می‌دهد محتاطانه در این باره صحبت کند؛ چون شرایط به خودی خود پیچیده است و ممکن است که پیچیده‌تر شود. او در این باره گفت: «من باید مراقب [صحبت‌هایم] باشم. می‌دانم که پاسخ این سوال (امکان انتشار بازی‌های آینده بتزدا برای PS5) برای تعداد زیادی از مردم حائز اهمیت است، اما پاسخ به آن برای ما چندان ساده نیست؛ چون ممکن است در فضای اینترنت جنجال به پا شود.»

علاوه بر این، آرون گرینبرگ در این باره پستی در توییتر منتشر کرد و اعلام نمود که انحصاری بودن بازی Starfield به هیچ وجه از نوع «انحصاری زمانی» نیست و ابهامی در این وجود ندارد که این بازی صرفا برای پلتفرم Xbox منتشر خواهد شد.

گرینبرگ: «ما سعی کردیم که تا حد امکان، واضح و روشن اعلام کنیم که بازی Starfield انحصاری زمانی نیست و پلتفرم ایکس باکس مقصد این بازی خواهد بود.»

البته پیت هاینز مدتی بعد مجددا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در یک توییت، با ارسال یک فایل GIF به کنایه گفت که کاربران در مورد حرف‌های او دچار سوء برداشت شده‌اند و برخی‌ها تلاش دارند تا از حرف‌های او به نفع خود استفاده کنند.

آرون گرینبرگ همچنین اشاره کرد که انگیزه مایکروسافت از تصاحب کمپانی بتزدا این بود که استودیوها و بازی‌های فرست پارتی خود را بیشتر از قبل گسترش دهد و بهترین تجربه را برای طرفداران پلتفرم ایکس باکس به ارمغان بیاورد. آرون گرینبرگ اذعان کرد که به قضیه تاثیرگذاری معامله مایکروسافت و بتزدا بر بازیکنان سایر پلتفرم‌ها نیز بارها فکر کرده است.

در این راستا، گرینبرگ یادآوری کرد که بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت، علاوه بر کنسول‌های ایکس باکس، از طریق PC و سرویس ابری X.Cloud نیز قابل تجربه خواهند بود و دارندگان کنسول‌های پلی استیشن و نینتندو می‌توانند از این طریق به بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت دسترسی داشته باشند. در نتیجه،‌ برای تجربه بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت لزوما نیازی به خریدن کنسول‌های ایکس باکس نیست.

starfieldland

پیت هاینز در مصاحبه‌ای دیگر گفت که مردم باید توجه ویژه‌ای به سرویس X.Could و دپارتمان استریم شرکت مایکروسافت داشته باشند. وقتی که فناوری استریم (بازی کردن از طریق سیستم پردازش ابری که به اینترنت پرسرعتی نیاز دارد) گسترش پیدا کند و عمومی شود، دیگر مهم نخواهد بود که از کدام پلتفرم استفاده می‌کنید. با تلویزیون، گوشی هوشمند، لپ تاپ و هر دستگاه دیگری، بدون نیاز به کنسول‌های ایکس باکس خواهید توانست بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت را از طریق سرویس ابری X.Cloud تجربه کنید.

پیت هاینتز در این باره می‌گوید: «اگر آینده‌ی سرویس‌های پردازش ابری را در ذهن خود تصور کنید، به این نتیجه خواهید رسید که اهمیت پلتفرم‌ها روز به روز کمتر خواهد شد. روزی فرا خواهد رسید که فقط با داشتن یک کنترلر و دستگاهی که از اینترنت پرسرعت پشتیبانی کند، می‌توانید تمامی بازی‌های سرویس گیم پس را از طریق X.Cloud تجربه کنید.»

علاوه بر این، مایکروسافت قبلا اعلام کرده بود که برنامه دارد دستگاه‌های ویژه‌ای را معرفی کند که از سرویس استریم X.Cloud پشتیبانی می‌کنند. و برای پشتیبانی مستقیم تلویزیون‌ها از این سرویس، با تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون همکاری خواهد کرد. گرچه مایکروسافت سرویس‌های استریمینگ را صرفا به عنوان یک آپشن اضافه برای بازی کردن در نظر گرفته است و فعلا به تولید سخت‌افزارهای گیمینگ ادامه می‌دهد، اما به طور کلی به نظر می‌رسد که در آینده باید با کنسول‌های سنتی خداحافظی کنیم.

پیت هاینز اشاره کرد که به چشم‌اندازها و برنامه‌های پیشگامانه فیل اسپنسر که فراتر از مرزهای کنسول‌ها هستند اعتقاد زیادی دارد:

«گرچه موضوع مستقل بودن و جدا بودن پلتفرم‌ها از همدیگر هنوز تا حدی رواج دارد، اما شرایط امروز دیگر مثل دهه نود میلادی یا اوایل نسل ششم نیست. هم‌اکنون دوران جدیدی از صنعت گیم در حال آغاز شدن است که بازیکنان بتوانند در هر جایی و هر پلتفرمی بازی‌های مورد علاقه خود را تجربه کنند»

پیت هاینز معتقد است که در آینده، بازی‌های بیشتری با فرمت و ساختار شبیه به Fortnite عرضه خواهند شد. او اشاره کرد که بازی بتل رویال شرکت Epic صرفا با این هدف ساخته نشده است که یک بازی معمولی باشد و کاربران یک یا دو پلتفرم را به خود جذب کند، بلکه این بازی با هدف پوشش تک تک کاربران روی همه پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها ساخته شده و برای همه در دسترس است.

پیت هاینز: «به همین دلیل من برای آینده‌ی ایکس باکس هیجان زیادی دارم؛ ایکس باکس پلتفرمی است که قصد دارد پا را فراتر از مرزبندی‌های سنتی بگذارد. گرچه هنوز هم تعداد کنسول‌های فروخته شده و تعداد دارندگان کنسول‌های ایکس باکس برای ما حائز اهمیت است، اما صادقانه بگویم که چشم‌اندازها و دورنمایی که برای پلتفرم ایکس باکس ترسیم شده است، بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتر از این چیزها است.»

به طور کلی از صحبت‌های آقای پیت هاینز و آرون گرینبرگ می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که به احتمال زیاد بازی‌های آینده‌ی بتزدا در انحصار پلتفرم ایکس باکس خواهد ماند و بعید است شاهد عرضه‌ی این بازی‌ها روی کنسول‌های دیگر باشیم. بنابراین در پاسخ به سوال «آیا بازی Starfield برای PS5 منتشر خواهد شد؟» می‌گوییم: به احتمال بسیار زیاد خیر.

اما عدم انتشار Starfield برای PS5 لزوما به این معنا نیست که طرفداران پلی استیشن نمی‌توانند این بازی را تجربه کنند. همانطور که گفتیم، اولا این بازی برای پلتفرم PC نیز منتشر می‌شود. دوما سرویس استریم X.Cloud روز به روز در حال گسترش است و به احتمال زیاد خواهیم توانست با داشتن یک اینترنت نسبتا پرسرعت، بازی Starfield را بدون نیاز به کنسول‌های ایکس باکس و یا PC تجربه کنیم.

بازی Starfield برای ایکس باکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *