مجله بازی, سخت افزار, مقالات

مشخصات هارد ps5

مشخصات هارد ps5

توضیحاتی کامل در باره ی مشخصات هارد ps5

اکنون می‌دانیم که اصلی‌ترین قابلیتِ کنسول‌های نسل بعدی، استفاده از SSD به‌جای هارد دیسک‌های مکانیکی است. حال میخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که چگونه این تغییر نه‌تنها تجربه‌ی بازی‌های کنسولی، که حتی کلِ صنعت بازی‌های ویدیویی را متحول خواهد کرد؟

درواقع SSDها انقلابی در تجارتِ پی‌سی بودند که بهبود‌های عظیمی را در پاسخ‌گوییِ کلیِ سیستم ایجاد کردند. بازی‌ها بیشتر به شکلِ نصبِ سریع‌تر و بارگذاریِ مراحل سریع‌تر از آن بهره‌مند شدند، اما ذخیره‌سازِ سریع به کاهشِ واماندگی‌های سیستمی (Stall) و وقفه (stutter) در هنگامی که بازی نیاز به بارگذاریِ داده‌ها در حینِ اجرا دارد هم کمکِ شایانی کرد. در سال‌های اخیر، SSD های NVMe سرعت‌هایی را به وجود اوردند که در روی کاغذ چندین برابر سریع‌تر بود از آنچه که قبلا با SSDهای SATA مقدور شده بود، اما برای گیمرها فوایدِ آن در بهترین حالت آنچنان محسوس نبود. حال شرکت سونی سعی در این دارد که بتواند تجربه جایگزینی کارت ssdرا با هارد دیسک های مکانیکی را امتحان کند و به گفته این شرکت این موضوع با موفیقت اجرا شده .

در مورد مشخصات هارد ps5 چه می‌دانیم؟

سونی از یک SSD اختصاصی از نوع NVMe را برای کنسول‌هایش البته با تعریفِ متفاوتی از “اختصاصی” – استفاده می‌کند. راهکارِ سونی دو برابر راندمانِ بیشتر را نسبت به راهکارِ مایکروسافت هدفگذاری کرده است و با وجود ظرفیتِ کمتر، قطعا هزینه‌ی بیشتری می‌برد.
SSD ساختِ سونی راندمانی مشابه با SSD-های رده بالای NVMe با استانداردِ PCIe 4.0 ارائه می‌کند که انتظار داریم در بازارِ خرده‌فروشی در پایانِ سال موجود شود. در سوی دیگر SSD مایکروسافت بیشتر با مدل‌های رده پایینِ NVMe قابل مقایسه است. هر دو نسبت به هارد درایوهای مکانیکی و حتی SSD-های SATA قدم بزرگی رو به جلو محسوب می‌شوند. مشخصات هارد ps5

مشخصات تایید شده‌ی ssd ps5
ظرفیت: 825 گیگابایت
سرعت (خواندن ترتیبی) : ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه
PCIe 4.0 x4 NVMe رابط میزبان:
12 :annd تعداد کانال‌های

سرعتِ خواندنِ ۵.۵ گیگابایتیِ سونی به شکل قابل توجهی سریع‌تر از SSD-های موجودِ PCIe 4.0 براساسِ دسته بازی  Phison E16 است، اما هر سازنده‌ای که در زمینه‌ی SSD-های رده بالای مصرف‌کننده رقابت می‌کند، راهکارِ پیشرفته‌تری در راهِ عرضه به بازار دارد.

سونی عنوان کرده که SSD آن‌ها از یک دسته بازی اختصاصی دارای رابط ۱۲ کاناله متصل به حافظه‌های NAND-Flash استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد این مهم‌ترین شیوه‌ای است که طراحیِ آن‌ها را از SSD‌-های مرسومِ مصرف‌کننده متمایز می‌کند. SSD-های رده بالای موجود معمولا از دسته های بازی ۸ کاناله و SSD-های رده پایین از کنترلرهای ۴ کاناله استفاده می‌کنند. کانال‌های تعداد بالاتر بیشتر برای SSD-های سروری متداول هستند، مخصوصا آنهایی که نیاز دارند ظرفیت‌های بسیار بالایی را پشتیبانی کنند. کنترلرهای ۱۶ کاناله برای این مدل‌ها معمول هستند و طراحی‌های ۱۲ یا ۱۸ کاناله هم ناشناخته نیستند.

به گفته مارکوس لتو یکی از اعضای تیم V1 Interactive درباره حافظه SSD کنسول ps5

حافظه SSD پیشرفته این کنسول، باعث می‌شود تا تجربه بازی‌ها برای کاربر راحت‌تر شود. ازمیان تمامی قابلیت‌هایی که سونی (Sony) تاکنون برای کنسول PlayStation 5 رونمایی کرده است، حافظه SSD این کنسول بدون‌شک از دیگر ویژگی‌ها، توجه بیشتری را به‌خود جلب کرده است. توسعه‌دهندگان مطرح در صنعت گیمینگ در تمامی نقاط جهان از تاثیر این حافظه بر روند ساخت بازی‌های مختلف سخن گفته‌اند و با وجود اینکه این ویژگی هنوز به‌صورت تئوری مطرح شده است، اما همچنان می‌توان آن را عاملی مهم برای موفقیت این کنسول به‌حساب آورد.
از توسعه‌دهندگانی که برای حافظه SSD کنسول PS5 بسیار هیجان‌زده است، می‌توان به Marcus Lehto اشاره کرد. وی یکی از اعضای تیم V1 Interactive، توسعه‌دهنده سری بازی هیلو و سازنده بازی Disintergration است. Lehto در مصاحبه اخیر خود علام کرد که این حافظه SSD تفاوت بزرگی را ایجاد خواهد کرد و اوضاع را برای گیمرها راحت‌تر و روان‌تر می‌کند. او درباره حافظه SSD کنسول پلی استیشن 5 نظراتی را داشت:
این ویژگی تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد کنسول پلی استیشن 5 می‌تواند در را به‌ روی محتوایی گسترده‌تر و حجیم‌تر در بازی‌ها که می‌تواند خیلی سریع‌تر نیز بارگذاری شود، باز خواهد کرد. گیمرها دیگر منتظر صفحه‌های (Loading) نخواهند بود و ما دیگر نیازی به پنهان کردن این صفحات در پشت میان‌پرده‌های سینمایی در بازی‌ها نخواهیم داشت.مشخصات هارد ps5 ssd

این ویژگی به شرایط کمک خواهد کرد تا در هنگام تجربه بازی‌بازان روی کنسول‌ها، بازی‌ها بیش از پیش بی‌سر و صداتر و روان‌تر و راحت‌تر اجرا شوند. طبق گفته‌های Lehto، افرادی که به‌طور خاص از کنسول‌های نسل بعد و به‌ویژه، حافظه SSD آن‌ها بیشترین سود را خواهند برد، توسعه‌دهندگان و سازندگان هستند. آن‌طور که او توصیف می‌کند، توسعه بازی‌ برای کنسول‌های نسل فعلی در حال حاضر همانند توسعه ماشین‌آلات در عصر انسان‌های اولیه است. صحبت‌های Lehto درباره سود حافظه SSD کنسول نسل بعد سونی برای توسعه‌دهندگان چنین بود:
من واقعاً از این موضوع هیجان‌زده‌ام، زیرا این یکی از مواردی است که در حال حاضر برای به‌خصوص ما بسیار سخت است. دست و پنجه نرم کردن با آن سیستم عامل‌های قدیمی بسیار دشوار است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *