مجله بازی, اخبار

توضیحات مهندس طراح‌ DualSense از روند توسعه‌ این کنترلر

طراح‌ DualSense

بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی، مهم‌ترین ویژگی‌های کنترلر DualSense هستند. بازی‌هایی مثل Astro’s Playroom و Returnal از جمله بازی‌هایی هستند که بهترین استفاده را از این ویژگی‌ها داشته‌اند. بازخورد لمسی این امکان را به بازیکن می‌دهد که دنیای بازی را بهتر حس کند و تریگرهای تطبیقی حس فشار وارد بر انگشتان را هنگام کشیدن یک کمان یا شلیک اسلحه، از طریق تریگرها به خوبی منتقل می‌کند.

در حالی که به اولین سالگرد تولد کنترلر DualSense نزدیک می‌شویم، کمپانی سونی اطلاعات جدیدی را در مورد نحوه‌ی ساخته شدن این کنترلر و شیوه‌ی طراحی ویژگی‌های برجسته‌ی آن، به اشتراک گذاشته است.

مسئول بخش تولید Sony Interactive Entertainment، آقای «توشی آئوکی» در مصاحبه‌ای با وبسایت IGN اعلام کرد که از همان ابتدا تیم توسعه قصد داشته است ویژگی‌های بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی را به کنترلر DualSense اعمال کند. آقای آئوکی اشاره کرد که در اوایل کار، مکانیزم بازخورد لمسی مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، منبع الهامی برای تیم توسعه‌ی کنترلر بود و در نتیجه‌ی آن، تیم توسعه تصمیم گرفت که در این مورد آزمایش‌هایی را انجام دهد و راه‌حلی را برای اضافه کردن این قابلیت به کنترلر پیدا کند.

به گفته‌ی آقای آئوکی، وقتی که روند توسعه‌ی کنترلر اولیه آغاز شد، تیم تولید، برای تست بازخورد لمسی و سنسورهای حرکتی از یک محصول دمو استفاده کرد که شامل یک جعبه و توپ‌های کوچکی از جنس پلاستیک و فلز می‌شد. این آزمایش اولیه به خوبی هر چه تمام‌تر انجام شد. نمونه‌ی اولیه‌ی بعدی شامل یک کنترلر DualShock 4 می‌شد که ویژگی‌های بازخورد لمسی به آن اعمال شده بود و از تست این نمونه نیز نتایج خوبی حاصل شد.

1 1

آقای آئوکی گفت وقتی که نمونه‌های اولیه را به اعضای PlayStation Studios (استودیوهای فرست پارتی) معرفی کردند، اعضای استودیوها به تجربه‌ی آن نمونه‌ اولیه پرداختند و همه‌ی آن‌ها خواهان این بودند که ویژگی‌های آن کنترلر اولیه، در کنترلر نسل بعدی PlayStation نیز استفاده شود.

در مورد تریگرهای تطبیقی، به ادعای آقای آئوکی، تریگرهای R2 و L2 بیشترین استفاده را در کنترلرهای نسل قبلی PlayStation داشته‌اند. بنابراین تیم توسعه خواهان این بود که به راه‌حلی برای القای حس لمس و فشار در تریگرها دست پیدا کند. در تست‌های نخستین، تیم توسعه دموهایی از تریگرهای تطبیقی را به کمک موشن کنترلرهای VR آزمایش کردند که نتایج شگفت‌انگیزی از آن دموها حاصل شد؛ مخصوصا وقتی تیم توسعه مشاهده کرد که می‌توان فشار و حس ناشی از ماشه‌ی اسلحه را به کمک تریگر تطبیقی شبیه‌سازی کرد.

جای تعجب نیست که حتی طراحان و توسعه دهندگان کنترلر DualSense، از عملکرد ویژگی‌هایی مثل بازخورد لمسی و تریگرهای تطبیقی شگفت زده شده‌اند. تقریبا همه‌ی کسانی که تجربه‌ی بازی با این کنترلر را داشته‌اند، آن را ستایش کرده‌اند. حتی می‌توانیم بگوییم نوآوری‌های کنترلر DualSense می‌تواند بر طراحی کنترلر بعدی Xbox نیز اثرگذار باشد. در فروشگاه نخل مارکت می‌توانید مدل‌های مختلفی از این کنترلر را مشاهده بفرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *