مجله بازی

هر آنچه که درباره‌ی بازی Ghost Of Tsushima Director’s Cut می‌دانیم.

Ghost Of Tsushima Director's Cut

عنوان Ghost Of Tsushima Director’s Cut، استفاده از قابلیت‌های اختصاصی PS5 را، منوط به پرداخت پول بیشتر از سوی خریداران می‌کند و این، اقدامی ناشایست است.

نظریه: به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که سونی دست از سر Ghost بردارد.

هنوز یک سال از انتشار بازی Ghost Of Tsushima نمی‌گذرد، اما این موضوع، سونی را از بهبود هر چه بیشتر تجربه‌ی این عنوان، که یکی از بهترین بازی‌های کنسول PS5 محسوب می‌شود، منصرف نکرده است. در نتیجه عنوان Ghost Of Tsushima Director’s Cut با ویژگی‌های جدید، در تاریخ 20 اگوست 2021، برای کنسول‌های PS4 و PS5 منتشر خواهد شد.

اما یک موضوع نه چندان جالب در مورد عنوان جدید استودیوی Sucker Punch که یکی از برترین بازی‌های انحصاری کنسول PS4 را در نسل گذشته توسعه داده بود، وجود دارد. مخصوصاً با توجه به این که پرداخت پول بیشتر جهت ارتقاء به نسخه‌ی PS5 این عنوان، چه تغییراتی را در آن اعمال می‌کند. که تا حدی باعث تاسف است.

2 13

اگر تریلر رونمایی از این بازی را از دست داده‌ایـد، باید گفت که عنوانGhost Of Tsushima Director’s  Cut، تمام محتوایی که تا کنون برای بازی اصلی منتشر شده است را، در بر می‌گیرد و همچنین، یک خط داستانی جدید که وقایع آن در در جزیره‌ی Iki (Iki island) رخ می‌دهد را، به بازی اضافه می‌نماید. جزیره‌ی IKi، در همسایگی جزیره سوشیما قرار دارد، محلی که میزبان اتفاقات نسخه‌ی اصلی بازی بود. و بازی بازان قرار است تا دوباره در نقش سامورایی قهرمان این عنوان یعنی Jin Sakai، یک داستان کاملاً تازه به همراه شخصیت‌های جدید و محیط‌هایی متفاوت، را تجربه کنند.

بازی Ghost Of Tsushima Director’s Cut، همچنین از ویژگی‌های اختصاصی کنسول PS5، مانند صدای سه بعدی، تریگرهای انطباقی و ویژگی Haptic Feedback کنترلر Dual sense، به همراه رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه، به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. به علاوه، هماهنگی حرکات لب کاراکترها با دوبله‌ی ژاپنی نیز، در این عنوان اضافه شده که مخصوصاً برای علاقه مندان به زبان ژاپنی، ویژگی جالب توجهی به شمار می‌آید.

تا کنون که همه چیز بسیار عالی به نظر می‌رسد. به شخصه، به عنوان کسی که عاشق بازی Ghost Of Tsushima بوده و لذت تجربه‌ی آن با نرخ 60 فریم بر ثانیه را روی کنسول PS5، حس کرده‌ام، بیشتر از هر زمانی آماده‌ام تا دوباره در نقش Jin Sakai، شمشیر کاتانای خود را تیز کنم.

حداقل این چیزی بود که فکر می‌کردم …

 

1 9
ضربه نهایی

خب، جریان نسخه ی Director’s Cut چیست و آیا این یک ارتقای رایگان خواهد بود؟ متاسفانه خیر. اگر تا به حال، بازی Ghost Of Tsushima را تجربه نکرده‌اید، شما می‌توانید نسخه‌ی Director’s Cut را با قیمت 59/99 دلار روی PS4 و 69/99 دلار روی PS5، خریداری کنید. که قیمتی منصفانه به نظر می‌رسد. بالاخره، شما در حال خرید یک بازی کاملاً جدید هستید.

اما وضعیت کسانی که قبلا، نسخه‌ی اصلی بازی را خریداری کرده‌اند، چگونه خواهد بود؟ خب، این همان جایی است که اوضاع، کمی گستاخانه می‌شود. افرادی که قبلا بازی اصلی را خریداری کرده‌اند، باید 19/99 دلار جهت ارتقای آن به نسخه‌ی Director’s Cut روی PS4 و 29/99 دلار روی PS5، بپردازند. همچنین اگر کسی نسخه‌ی Director’s Cut را روی PS4 خریداری کند و بعداً بخواهد آن را روی PS5، تجربه کند، باید 9/99 دلار اضافه نیز پرداخت کند.

با توجه به نحوه‌ی قیمت گذاری سونی روی نسخه های PS4 و PS5 این عنوان، می‌توان نتیجه گرفت که محتوای تکمیلی و جدید Iki island، که در نسخه‌ی Director’s Cut اضافه شده است، برچسب قیمت 19/99 دلار را روی خود می‌بیند. به هر حال، نسخه‌ی Director’s Cut بازی، روی کنسول PS5 هزینه ی 29/99 دلاری به همراه خواهد داشت که بیانگر این است که بازی بازان باید برای بهره گیری از ویژگی‌های اختصاصی PS5 که در بالا به آنها اشاره شد، مبلغ 9/99 دلار اضافه پرداخت کنند.

از نظر من، این موضوع اصلاً درست نیست. آیا واقعا غیرعاقلانه است که فکر کنیم سونی و استودیوی Sucker Punch، باید استفاده از ویژگی‌های اختصاصی کنسول PS5 را به صورت رایگان در اختیار کسانی که قبلا این عنوان را خریداری کرده‌اند، قرار می‌دادند؟ در ادامه‌ی مقاله، پاسخ این سوال را خواهید یافت. اما شاید مهم‌ترین دلیلش این باشد که رویکرد سونی از لحاظ مطلوبیت، به هیچ وجه قابل مقایسه با رویکردی که مایکروسافت در رابطه با ارتقای نسل نهمی عناوین انحصاری Xbox One برای کنسول Xbox Series X اتخاذ کرده است، نیست.

3 12
نکته منفی

بیایید بازی Ghost Of Tsushima Director’s Cut را با بازی Gears 5، عنوانی که در سپتامبر سال 2019، به صورت انحصاری برای پلتفرم‌های مایکروسافت منتشر شد، مقایسه کنیم. بازی Gears 5، یک آپدیت گرافیکی قابل توجه را برای کنسول Xbox Series X دریافت کرد که شامل مواردی مانند سایه زنی های بهتر، افزایش جزئیات محیط و نرخ 120 فریم بر ثانیه در بخش چند نفره بازی می‌شد و تمام این بهبودها، برای دارندگان نسخه نسل قبل این عنوان، حتی یک دلار هم هزینه‌ی اضافی به همراه نداشت. اگر شما روی کنسول Xbox One، بازی Gears 5 را خریداری کرده باشید، به صورت رایگان، نسخه ی نسل نهمی بازی را نیز برای کنسول Xbox Series X دریافت می‌کنید.

در تاریخ 15 دسامبر سال 2020، تقریباً دو ماه پس از عرضه‌ی جهانی کنسول Xbox Series X، توسعه دهنده‌ی عنوان Gears 5، یعنی استودیوی Coalition، یک بخش داستانی جدید به نام Hivebusters را برای بازی منتشر کرد که قیمت آن 19/99 دلار تعیین شده بود. و همچنین برای مشترکان سرویس Xbox Game Pass Ultimate به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت.

تفاوتی که در اینجا وجود دارد، بـه وضوح قابل مشاهده است. برخلاف بازی Ghost Of Tsushima Director’s Cut که قرار است برای PS5 منتشر شود، استودیوی Coalition، استفاده از آپدیت گرافیکی نسل بعدی بازی را منوط به خرید بسته‌ی الحاقی Hivebusters نکرد، بلکه برای همه به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت. و بسته‌ی الحاقی Hivebusters نیز، طبق یک رویکرد کاملاً صحیح، آپشنی اضافه علاوه بر محتویات بازی اصلی، برای طرفداران به شمار می‌رفت.

5 11

این، یک نمونه محسوب می‌شود. اما بیایید برای نمونه ای دیگر، نگاهی به بازی Sea Of Thieves بیندازیم. هر چند با توجه به اینکه بازی ماجراجویی و دریانوردی استودیوی Rare، از زمان انتشار یک رویکرد سرویس محور را در پیش گرفته است، مقایسه چندان صحیحی نباشد. اما همین عنوان نیز، یک آپدیت گرافیکی مخصوص کنسول‌های نسل نهم دریافت کرد که باعث می‌شد بازی در حالت پیشفرض روی کنسول‌های Xbox Series X/S با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا شود. و حتی کنسول پرچمدار و قوی‌تر مایکروسافت یعنی Xbox Series X قادر بود بازی را با نرخ 120 فریم بر ثانیه نیز، اجرا کند.

هر چند که از زمان انتشار بازی تقریباً سه سال می‌گذرد، اما اخیراً این عنوان، بزرگترین بسته‌ی گسترش دهنده‌ی خود تا بـه حال را تحت عنوان Sea Of Thieves: A Pirate’s Life دریافت کرد. یک رویداد کراس اور با محوریت سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب. این بسته‌ی گسترش دهنده نیز، برای کسانی که بازی را قبلا خریداری کرده بودند، به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت و حتی اگر قرار بود یک محتوای پولی نیز باشد، همچنان نسخه‌ی نسل بعدی بازی، بدون هیچ هزینه‌ی اضافی در اختیار همه قرار گرفته بود.

تا اینجا فقط به دو نمونه اشاره شد. یک نگاه گذرا به بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت (البته به غیر از عناوین مختص به بتسدا) نشان می دهد که بازی‌هایی مانند Forza Horizon 4، Halo:The Master Chief Collection، Gears 5، Gears Tactics، Sea Of Thieves، State of Decay 2،  Minecraft Dungeons، Ori and The Will Of The Wisps و Grounded همگی به روزرسان نسل بعدی خود را به صورت رایگان در اختیار بازی بازان قرار داده‌اند.

در همین اثنا، سونی تصمیم گرفت که نرخ 60 فریم بر ثانیه را به صورت رایگان به عناوینی مانند God Of War، Ratchet and Clank، Days Gone، The Last Of Us Part 2 و البتـه بـازی Ghost Of Tsushima اضافه نماید. اما هر قدر از عرضه چنین آپدیت‌هایی استقبال می‌شد، ولی باز هم، این بروزرسانی‌ها فقط نرخ فریم عناوین مذکور را افزایش می‌دادند و سایر جنبه های بازی، دچار هیچگونه بهبودی نمی‌شد.

این بدان معنی است که در مجموع 9 بازی کنسول Xbox Series X، بروزرسان نسل بعدی خود را بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار دارندگان نسخه‌ی نسل قبلی خود، قرار داده‌اند در حالی که سونی، به غیر از افزایش نرخ فریم تعدادی از بازی‌ها که در بالا به آنها اشاره شد(که البته این مورد را نیز، مایکروسافت به لطف قابلیت FPS boost به بیش از 97 بازی اضافه کرده است)، هیچ بروزرسان نسل بعدی رایگانی را برای بازی‌های انحصاری خود منتشر نکرد.

بسیار خوب می‌شد اگر سونی یا استودیوی Sucker Punch، حداقل بروزرسان نسل بعدی بازی را به صورت رایگان در اختیار کسانی که نسخه‌ی نسل قبلی بازی را در گذشته خریداری کرده‌اند و حال می‌خواهند آن را روی PS5 تجربه نمایند، قرار می‌دادند. اما در عوض، چنین افرادی بـاید علاوه بر تمام هزینه‌ای که تا به حال برای بازی کرده‌اند، 29/99 دلار دیگر نیز بپردازند تا همان بازی اصلی را به همراه تعدادی از قابلیت های خاص کنسول PS5، تجربه کنند.

4 10

همه‌ی این اقدامات نشان می‌دهد که سونی، به جای اعتماد و تکیه بر محتوای اضافه شده­ی Iki island، تا با شایستگی خودش بتواند بازی بازان را جذب کند، با قرار دادن ویژگی‌های اختصاصی PS5 در این عنوان، به دنبال تشویق دارندگان ورژن PS5 بازی اصلی، به خرید نسخه‌ی Director’s Cut است. اگر هدفی غیر این مدنظر آنها بود، پس چرا بسته‌ی الحاقی Iki island، مانند بسته‌ی الحاقی Gears 5 به نام Hivebusters، به صورت جداگانه قابل خرید نیست؟

هر چند دیدن اینکه بازی Ghost Of Tsushima برای کنسول PS5، آپدیت مربوط به نرخ 60 فریم بر ثانیه و یک حالت چند نفره را، به صورت رایگان دریافت کرد، خوشحال کننده بود، اما این موضوع که استفاده از قابلیت‌های اختصاصی PS5 مانند صدای سه بعدی، تریگرهای انطباقی و بازخورد لمسی، منوط به پرداخت بیشتر  توسط بازی بازان در قالب خرید نسخه‌ای تحت عنوان Director’s Cut شده است، باعث ناراحتی و خشم هوادارن گردیده است. این مسئله دقیقاً به همان اندازه‌ای ناخوشایند است که نینتندو نیز، در بازی The Legend Of Zelda:Skyward Sword HD، قابلیت سفر سریع (Fast Travel) که در بازی تحت عنوان amiibo شناخته می‌شود را، منوط به پرداخت‌های درون برنامه‌ای کرده است.

البته اشتباه برداشت نکنید. من واقعاً از هزینه کردن برای محتوای جدید بازی ها استقبال می‌کنم، اما با توجه به مواردی که تا به حال از سیاست‌های شرکت‌ها در این نسل مشاهده کرده‌ام، به نظرم نسل فعلی، یکی از مشتری مدارترین نسل‌های گیمینگی است که تا کنون تجربه کرده‌ایم. بروزرسانی های نسل بعدی دیگر برای هر بازی، موضوعی پیش پا افتاده محسوب می‌شود و در اغلب موارد نیز، کاملاً رایگان عرضه می‌شوند. شما فقط کافی است به آپدیت نسل بعدی بازی نمونه‌ای مانند Metro Exodus نگاه کنید که سطح استاندارد جدیدی را در حوزه‌ی بروزرسانی‌های نسل نهمی بازی‌ها تعریف کرد. اگر چنین ناشران و توسعه دهندگانی می‌توانند این آپدیت‌ها را به صورت رایگان منتشر نمایند، پس چرا سونی که خود، صاحب یکی از پلتفرم‌های اصلی این نسل است، برای چنین بروزرسانی‌هایی خواهان پرداخت پول بیشتری از سوی بازی بازان است؟

Ghost Of Tsushima افتخار این را دارد که دومین بازی است که توانست کاری کند تا در هنگام تجربه‌ی آن، مانند یک کودک گریه کنم. اما حالا، این سیاست‌های قیمت گذاری سونی است که باعث می‌شود اشک هایم سرازیر شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *