مجله بازی, مقالات

چرا سونی تمام انحصاری‌های بزرگش را معرفی نکرد

چرا سونی تمام انحصاری‌های بزرگش را معرفی نکرد

چرا سونی تمام انحصاری‌های بزرگش را معرفی نکرد


در اواخر سال 2020 نسل نهم آغاز شد. البته این آغاز  به دلیل شیوع ویروس کرونا کمی متفاوت‌تر از سایر نسل‌های گذشته بود. سونی و مایکروسافت که همواره در چند نسل اخیر رقابتی تنگاتنگ و سنگین با یکدیگر داشتند، هرکدام با احتیاط بسیار زیادی پا به میدان گذاشتند. در ابتدا قیمت و سپس معرفی بازی‌های انحصاری همگی با دقت بسیار زیادی صورت گرفتند تا تعادل قدرت بین دو رقیب قدیمی باقی بماند و هیچکدام نتوانند قدم بعدی کمپانی دیگر را بفهمند. در ادامه قصد داریم به 5 موضوع بپردازیم که چرا سونی انحصاری‌های بزرگش را به جز تعداد محدودی که قرار بود منتشر نماید معرفی نکرد. در ادامه با ما همراه باشید.

  • رقابت

اولین و مهم‌ترین دلیل را می‌توان رقابت دانست. سونی حتی در هنگام قیمت گذاری کنسولش هم منتظر ماند تا در ابتدا قیمت رقیبش مشخص شود. مایکروسافت هم همین تدبیر را داشت اما در میانه‌ی راه نتوانست به مسیر ادامه دهد و قیمتی که درنظر داشت لو رفت. سونی سعی دارد با مخفی کردن و بسته نگه داشتن مشتش آمار درستی به استودیوها و کمپانی‌های رقیبش ندهد. کافی است یکی از کمپانی‌ها هر سوی میدان تصمیم بگیرند تا یک بازی خلاقانه بسازند. با مشخص شدن جزئیات سایر رقبا هم سعی می‌کنند تا چیزی نزدیک به آن چه تعریف شده توسعه دهند. به همین دلیل هنوز هم با گذشت تقریبا چند ماه از عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهمی هیچ خبری از معرفی عناوین فرست پارتی و انحصاری سونی و پلی استیشن چه از فرانچایزهای جدید و یا قدیمی نیست.

چرا سونی تمام انحصاری‌های بزرگش را معرفی نکرد

  • تکنولوژی‌های ساخت بازی

وقتی حرف از عناوین انحصاری می‌زنیم باید خودمان را برای تجربه‌ای جذاب و متمایز آماده کنیم که قدرت کنسول را نمایش می‌دهد. رسیدن به چنین سطح کیفیتی نیازمند به کارگیری تکنولوژی‌هایی منحصربه فرد و جلوتر از دیگر موارد استاندارد است. به عنوان مثال می‌توانیم به نوع دوربین، یا به کارگیری روش‌های مدل سازی اشاره داشته باشیم. موتورهای گرافیکی از اساسی‌ترین بخش‌های مرتبط با بازی‌سازی هستند. مطمئنا قرار نیست برای عنوانی که جلوتر از سایر رقبا است از موتور گرافیکی مشابهی استفاده شود. نسخه‌های اولیه‌ی هر موتور برای ساخت بازی‌های خاص دچار تغییراتی می‌شوند. تمرکز بر بخش‌هایی که دچار تغییر شدند می‌تواند تا حد بسیار زیادی المان‌های جلوه‌های بصری بازی را لو بدهند.

  • قراردادها

همکاری‌های گسترده‌ای بین استودیوهای مختلف با سازمان‌های بزرگ و کوچک و همچنین تیم‌هایی که قرار است بخش‌های مختلف را مثل موسیقی یا موارد دیگر را بسازند صورت می‌گیرد. این همکاری‌ها گاها مخفیانه صورت می‌گیرند تا تصور خاصی برای مخاطبان شکل نگیرد. از طرفی ممکن است مجموعه‌های طرف قرارداد با سایر استودیوها نیز همکاری داشته باشند و همین امر درگیری‌های بسیار زیادی را برای طرفین به پیش بکشد.

چرا سونی تمام انحصاری‌های بزرگش را معرفی نکرد

  • چه تیمی قرار است مشغول باشد

بارها طی چند سال اخیر دیدیم که سونی فرانچایزهای قدیمی و فرست پارتی‌ش را به دیگر استودیوها یا تیم‌ها سپرده است. دلیل این کار را می‌توان نیاز به ایده‌های جدید برای توسعه‌ی عناوین بهتر و گاها کم یا زیاد کردن بودجه‌ی ساخت دانست. همان‌طور که مشخص است خبر ساخت این عناوین بدون پیگیری باقی نمی‌ماند و اگر در میانه‌ی راه ساخت آن عنوان استودیوی جدید نتواند حداقل‌های لازمه ناشر را برآورده کند همه چیز به هم می‌ریزد.

  • بازی آماده نیست!

قطعا مهم‌ترین دلیلی که می‌توانیم برای عدم معرفی بازی‌های فرست پارتی اعلام کنیم، همین امر است. همه‌ی چشم‌ها متمرکز برعناوین انحصاری هستند. همه منتظر انتشار عنوانی بی‌نقص و جذابند که بتواند ساعت‌ها شما را پای کنسول نگه دارد. انتشار عنوانی فرست پارتی و انحصاری همراه با مشکلاتی هرچند جزئی همانند انفجار یک بمب است. چیزی چند برابر بدتر از آنچه برای Cyberpunk 2077 دیدیم. پولیش کاری یکی از گام‌های مهم برای توسعه‌دهندگان عناوین فرست پارتی و انحصاری است. اینکه کوچک‌ترین جزئیات در ساخت بازی‌های انحصاری موثر هستند این خواست را القا می‌کند که یک بازی زمانی معرفی شود که مراحل اولیه توسعه‌ش را به پایان رسانده و تنها جزئیات پایانی آن باقی مانده باشند.

چرا سونی تمام انحصاری‌های بزرگش را معرفی نکرد

این‌ها مهم‌ترین دلایلی هستند که سونی تاکنون برخی از عناوین انحصاری جدیدش را معرفی ننموده است. وجود حتی یکی از این دلایلی که بالاتر به آن‌ها اشاره داشتیم آنقدری کافی است که ناشر و توسعه‌دهندگان تصمیم بگیرند آن را معرفی نکنند. شاید اگر کمپانی‌هایی چون سی‌دی پراجکت رد در معرفی و انتشار بازی‌هایشان عجله نمی‌کردند و مواردی را محفوظ نگاه می‌داشتند اکنون حضوری درخشان‌تر و کم مشکل را تجربه می‌کردند. نظر شما در این رابطه چیست؟ به نظر شما عدم معرفی برخی از انحصاری‌های پلی استیشن 5 تا به امروز چه چیز دیگری می‌تواند باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *