مجله بازی, اورجینال, پیشنهاد سردبیر, مقالات

بهترین بازی‌های کنسول PS2

بهترین بازی‌های کنسول PS2

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که با بازی‌های کنسول افسانه‌ای PS2 خاطرات زیادی دارید، احتمالا می‌دانید که دوره‌ی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، جزو دوره‌های طلایی صنعت گیم به حساب می‌آید. در این برهه زمانی، فرنچایز‌ها و بازی‌های شاهکاری برای کنسول PS2 عرضه شدند که تا ابد در یادها خواهند ماند. همچنین به دلیل ارتقا و جهشی که سخت‌افزار PS2 نسبت به PS1 داشت، شاهد این بودیم که جلوه‌های بصری، هوش مصنوعی و انیمیشن بازی‌ها تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرده است.

در این مقاله قصد داریم بهترین بازی‌های کنسول PS2 را برای شما عزیزان معرفی کنیم. از هر فرنچایز، ممکن است چندین نسخه‌ی مختلف عرضه شده باشد؛ به همین دلیل بهترین نسخه‌ی هر فرنچایز را برای ارائه در این لیست برگزیده‌ایم. برای انتخاب بازی‌ها، علاوه بر در نظرگیری معیارهایی مثل امتیاز متاکریتیک، محبوبیت بین مردم و فروش، قطعا دیدگاه شخصی نگارنده نیز موثر بوده است. به همین دلیل، ممکن است نحوه رتبه‌بندی شما با این لیست تا حدودی متفاوت باشد.

بهترین بازی‌های کنسول PS2

۲۰- Burnout 3: Takedown

سال عرضه: ۲۰۰۴

سازنده: Criterion Software

امتیاز متاکریتیک: ۹۳

burnout-3

می‌دانیم که دو نسخه‌ی اولی سری Burnout که توسط Criterion ساخته شدند بازی‌های ریسینگ آرکید فوق‌العاده‌ای بودند، اما نحوه تصادف و برخورد ماشین‌ها در این دو بازی چندان جالب نبود. نسخه سوم Burnout این قضیه را اصلاح کرد و برخورد با بقیه ماشین‌ها و از میان برداشتن آن‌ها، تبدیل به یکی از المان‌ها کلیدی بازی شد. در Burnout 3: Takedown محدودیتی وجود نداشت و می‌توانستید رقبای خود را به دیواره‌ها بکوبید، آن‌ها را از مسیر منحرف کنید و یا آن‌ها را به پایین صخره‌ها پرتاب کنید. Burnout 3: Takedown قطعا یکی از هیجان‌انگیزترین ریسینگ‌های نسل ششم بود که در حین تجربه، آدرنالین خونمان را تا حد زیادی بالا می‌برد.

 

۱۹- Jak II

سال عرضه: ۲۰۰۳

سازنده: ناتی داگ

امتیاز متاکریتیک: ۸۷

Jak-II

نسخه اول Jak and Daxter که نخستین بار برای کنسول PS2 عرضه شد، از معدود پلتفرمرهای اکشن و پرجنب و جوشی به حساب می‌آمد که در دنیایی بیگانه جریان داشت. اما استودیو خلاق ناتی داگ با عرضه‌ی دنباله‌ی این بازی، توانست عناصر اکشن و المان‌های هیجان‌انگیز این بازی را تا حد زیادی ارتقا دهد. Jak II هم به لحاظ طراحی ساختاری و گیمپلی و هم به لحاظ گرافیکی و فنی پیشرفت زیادی کرده بود. از سوی دیگر عنصر روایت، شخصیت پردازی و صداپیشگی نیز تا حد زیادی بهبود پیدا کرد و یکی از داستان‌های به یادماندنی در نسل ششم را برایمان رقم زد.

 

۱۸- Tony Hawk’s Pro Skater 4

سال عرضه: ۲۰۰۲

سازنده: Neversoft

امتیاز متاکریتیک: ۹۴

pro-skater-4

Tony Hawk’s Pro Skater 4 یکی از بهترین نسخه‌ها در این فرنچایز به حساب می‌آید که تلاش تحسین‌برانگیز استودیو Neversoft برای بازتعریف فنداسیون و چارچوب‌های گیمپلی این بازی را به خوبی نشان می‌داد. در نسخه‌های قبلی شاهد بودیم که محدودیت‌های زمانی در پیشبرد برخی از مراحل ممکن بود کمی دست و بال مخاطب را ببندد. اما در نسخه‌ی چهارم این مشکل تا حد زیادی برطرف شد و بازیکنان دیگر نگران محدودیت‌های زمانی نبودند. جدای از بهبود‌های اساسی در فیزیک، انیمیشن، گیمپلی و حرکات نمایشی، بخش‌های Career و Free Skate نیز به بازی اضافه شده بودند که نشان از ارزش بالای این بازی داشت.

 

۱۷- Tekken 5

سال عرضه: ۲۰۰۴

سازنده: Namco

امتیاز متاکریتیک: ۸۸

tekken-5

گرچه در نسل ششم شاهد عرضه‌ی بازی‌های فایتینگ متعدد و فوق‌العاده‌ای بودیم؛ بازی‌هایی مثل Soulcalibur 2، Mortal Kombat Armagedon، Guilty Gear XX و … اما به اعتقاد من، عنوان Tekken 5 نسبت به بقیه‌ی این بازی‌ها توانست دنباله‌ی بهتری برای فرنچایز خود باشد. Tekken 5 علاوه بر بهبودهایی در گیمپلی و حرکات جدید، توانست با بهره‌گیری از توان پردازشی کنسول PS2 گرافیک بصری فوق‌العاده‌ای را به نمایش بگذارد و انیمشین‌های روان و واقع‌گرایانه‌ای را ارائه دهد. Tekken 5 همچنین شامل مدها، حالت‌ها و شخصیت‌های جدیدی می‌شد که غنای محتوایی این بازی را به خوبی نشان می‌داد. احتمالا به یاد دارید که تجربه‌ی دونفره‌ی Tekken 5 چقدر می‌توانست پرتنش و هیجان‌انگیز باشد!

 

۱۶- Gran Turismo 4

سال عرضه: ۲۰۰۴

سازنده: polyphony Digital

امتیاز متاکریتیک: ۸۹

gt-4

همانطور که می‌دانید، در نسل‌های پنجم و ششم، فرنچایز Gran Turismo پادشاه سبک ریسینگ شبیه‌سازی و یا حتی به طور کلی پادشاه سبک ریسینگ قلمداد می‌شد. عنوان Gran Turismo 4 توانست با بهره‌مندی از قدرت کنسول PS2، فیزیک و گرافیک واقع‌گرایانه‌تری را ارائه دهد و از تمامی بازی‌های ریسینگ زمان خود فراتر رود. از آنجایی که گیمپلی و ساختار بازی بر فنداسیون مستحکمی بنا شده بود، استودیو Polyphony Digital تغییرات بنیادینی در اسکلت‌بندی بازی ایجاد نکرد و صرفا به بهبودهای گرافیکی، فیزیکی و هوش مصنوعی پرداخت و با ارائه‌ی ۷۰۰ ماشین مختلف و ۵۰ پیست ریسینگ، بازی Gran Turismo 4 را به بهترین بازی ریسینگ شبیه‌ساز نسل ششم تبدیل کرد.

 

۱۵- Bully

سال عرضه: ۲۰۰۶

سازنده: Rockstar Vancouver

امتیاز متاکریتیک: ۸۷

bully

گرچه تمرکز اصلی استودیوهای Rockstar همیشه بر روی سری Grand Theft Auto بوده است، اما این استودیوها در نسل‌های گذشته بسیار فعال‌تر بودند و آی‌پی‌های متنوعی را به بازار عرضه می‌کردند. یکی از همین آی‌پی‌ها، بازی محبوب Bully است که نسبت به بقیه‌ی بازی‌های آن زمان رویکرد تازه‌ای را ارائه داد. در این بازی، در نقش یک دانش‌آموز دبیرستانی قرار می‌گرفتیم که وارد مدرسه‌ای جدید شده و در این مدرسه با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شود. محیط نسبتا آزاد این بازی نیز شامل محوطه دبیرستان می‌شد. به طور کلی، هر نوع شیطنت و چالشی که یک دانش‌آموز دبیرستانی با آن مواجه است را می‌توانستیم در روایت و گیمپلی بازی Bully تجربه کنیم.

 

۱۴- Max Payne 2

سال عرضه: ۲۰۰۳

سازنده: Remedy

امتیاز متاکریتیک: ۸۶

max-payne-2

نسخه‌ی اول Max Payne یکی از بازی‌های انقلابی و ساختارشکن نسل ششم بود که گان‌پلی اسلوموشن را با داستانی کاراگاهی که پیرامون انتقامجویی و حوادثی تراژدیک بود ادغام کرد. دو سال بعد، Remedy با دنباله‌ی این بازی یعنی Max Payne 2، توانست حس و حال نوآر، اتمسفر و المان‌های اکشن نسخه اول را با استانداردهایی جدید پیاده‌سازی کند و یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های اکشن کنسول PS2 را عرضه کند. گرچه Max Payne 2 بازی نسبتا کوتاهی بود، اما از لحظه شروع بازی تا لحظات پایانی، تجربه‌ای سینماتیک و بلاک‌باستری را ارائه می‌داد و مخاطبین را در طوفانی از شراره‌ها و گلوله‌های دشمنان غرق می‌کرد.

 

۱۳- Ratchet and Clank: Up Your Arsenal

سال عرضه: ۲۰۰۴

سازنده: Insomniac Games

امتیاز متاکریتیک: ۹۱

ratchet-clank-up-arsenal

Ratchet and Clank: Up Your Arsenal در واقع سومین نسخه‌ی اصلی از فرنچایز Ratchet and Clank محسوب می‌شود که در سال ۲۰۰۴ توسط سونی و Insomniac Games برای کنسول PS2 عرضه شد. این بازی که برای اولین بار آنتاگونیستی به نام Dr. Nefarious را معرفی کرد، تقریبا از همان المان‌های گیمپلی دو نسخه قبلی بهره می‌برد، اما شامل ویژگی‌های جدیدی مثل سیستم کنترلی پیشرفته‌تر و مکانیک‌های ارتقای بهبودیافته‌ می‌شد. همچنین برای اولین بار شاهد بودیم که در این بازی از المان‌های چندنفره آنلاین نیز استفاده می‌شود. بخش آنلاین بازی شامل سه حالت مختلف می‌شد که برای آن‌ها از نقشه‌های بخش تک‌نفره استفاده شده بود.

 

۱۲- Persona 4

سال عرضه: ۲۰۰۸

سازنده: Atlus

امتیاز متاکریتیک: ۹۰

persona-4

با این حال که بازی Persona 4 در سال ۲۰۰۸ و به طور میان نسلی برای کنسول‌های PS2 و PS3 عرضه شد، اما پس از ۱۴ سال هنوز از جذابیت‌های آن کاسته نشده است. اگر طرفدار بازی‌های J-RPG هستید، احتمالا بازی دراماتیک Persona 4 که دارای تمی ژاپنی و انیمه‌ای است، شما را تا حد زیادی راضی خواهد کرد. به خصوص زمانی که روایت طولانی و پیچیده و پلات‌ توییست‌های غیرمنتظره‌ی این بازی را در نظر می‌گیریم، می‌بینیم که عنوان Persoan 4 یک J-RPG شاهکار است که نه تنها در مکانیک‌های نقش‌آفرینی، بلکه در داستانگویی نیز در سطح بالایی ظاهر می‌شود.Persona 4 Golden  در سال ۲۰۲۰ برای PC نیز پورت شد.

 

 

۱۱- Okami

سال عرضه: ۲۰۰۶

سازنده: Clover Studio

امتیاز متاکریتیک: ۹۳

okami

یکی از دلایلی که نسل ششم، نسل طلایی گیمینگ خوانده می‌شود این است که در این دوره، موجی از بازی‌های مختلف عرضه شدند که علاوه بر تاکید بر المان‌های تعاملی و سرگرم‌کنندگی، تمرکز بالایی بر عناصر هنری و روایی نیز داشتند. یکی از همین بازی‌های هنری، بازی Okami است که توسط نوابغی مثل «هیدکی کامیا» و «آتسوشی اینابا» طراحی شد. در این بازی، در نقش الهه‌ای به نام «آماتراسو» قرار می‌گرفتیم که در هیبت یک گرگ زیبا ظاهر شده بود و تصمیم داشت که سرزمین‌ها را از تاریکی نجات دهد. جلوه‌های بصری – هنری این بازی نیز به شدت خاص بود و ما را به یاد هنرهای ترسیمی کلاسیک کشور ژاپن می‌انداخت.

 

 

۱۰- Ico

سال عرضه: ۲۰۰۱

سازنده: Team Ico و Japan Studio

امتیاز متاکریتیک: ۹۰

ico

اولین بازی نابغه‌ای به نام «فومیتو اودا» که توانست عناصر هنری – روایی را به شکلی تاثیرگذار در قالب یک بازی ویدیویی پیاده‌سازی کند. Ico بازی شگفت‌انگیزی بود که با الهام‌گیری از نسخه‌های کلاسیک Prince of Persia توانست تعادل بی‌نظیری بین پلتفرمینگ، حل معما و مبارزات برقرار کند. ویژگی منحصربفرد Ico این بود که در این بازی باید دائما از دختری به نام «یوردا» محافظت می‌کردیم و چالش‌های گیمپلی در عبور از محیط‌ها و موانع مختلف برای حل معماها، از بخش‌های کلیدی بازی به حساب می‌آمد. شاید در ابتدا تصور کنید که اسکورت یک شخصیت از ابتدا تا انتهای بازی چندان جالب نیست، اما به ما اعتماد کنید؛ Ico واقعا ارزش تجربه را دارد!

 

 

۹- Final Fantasy X

سال عرضه: ۲۰۰۱

سازنده: Square Enix

امتیاز متاکریتیک: ۹۲

ff-x

انتشار شاهکارهایی مثل Final Fantasy 7 بر روی کنسول PS1 انتظارات طرفداران را از سری Final Fantasy بسیار بالا برده بود و همه منتظر این بودند که Square Enix یک نسخه‌ عالی از این فرنچایز را برای PS2 عرضه کند. و خب، باید بگوییم که این کمپانی توانست با انتشار Final Fantasy X به خوبی در سطح انتظارات ظاهر شود. گرچه داستان Final Fantasy X نسبت به نسخه‌های قبلی خطی‌تر بود، اما اکشن Turn-Base رضایت‌بخش، جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز و صداپیشگی کامل بازیگران باعث شد که این بازی به یکی از موفق‌ترین نسخه‌ها در فرنچایز تبدیل شود. شایان ذکر است که Final Fantasy X یکی از احساسی‌ترین داستان‌ها را در بین بازی‌های J-RPG ارائه می‌دهد.

 

 

۸- Prince of Persia: The Sands of Time

سال عرضه: ۲۰۰۳

سازنده: Ubisoft Montreal

امتیاز متاکریتیک: ۹۲

pop-sands-of-time

با اینکه ریبوتی نه چندان جالب از سری Prince of Persia در سال ۱۹۹۹ منتشر شده بود، اما نهایتا این Ubisoft Montreal بود که موفق شد با عرضه‌ی Prince of Persia: The Sands of Time مسیر درخشانی را برای این فرنچایز ترسیم کند. The Sands of Time برخلاف نسخه‌های کلاسیک، از زاویه دوربین سوم شخص داینامیک برخوردار بود و با سیستم پارکور منحصربفردی که معرفی کرد، توانست انقلابی را در سیستم پلتفرمینگ سه‌بعدی بوجود بیاورد. عنصر کلیدی این بازی نیز مکانیک توقف و بازگشت زمان بود که به شیوه‌ای خلاقانه پیاده‌سازی شده بود. داستان جذاب، گرافیک واقع‌گرایانه، مبارزات هیجان‌انگیز و معماهای هوشمندانه از دیگر ویژگی‌های این شاهکار به حساب می‌آمد.

 

۷- Devil May Cry 3

سال عرضه: ۲۰۰۵

سازنده: Capcom

امتیاز متاکریتیک: ۸۷

dmc-3

پس از عملکرد ضعیف Devil May Cry 2، شرکت Capcom تصمیم گرفت که شانس مجددی به این فرنچایز بدهد و نسخه جدیدی را عرضه کند. اما راه‌حل «هیدیاکی ایتسونو» و تیمش برای زنده نگه داشتن این فرنچایز چه بود؟ در واقع آن‌ها به جای دنباله مستقیم، پیش‌درآمدی بر دو نسخه قبل را ارائه دادند که در آن دانته‌ی جوان، با زرادخانه‌ای از سلاح‌هایی که اشک شیاطین را در می‌آورد به مقابله با دشمنان و برادر دوقلوی خود یعنی ورجیل برخاست. گرچه عملکرد Devil May Cry 3 به درخشانی نسخه‌ی اول نبود، اما به لطف کیفیت بلاک‌باستری و داستان درخشانی که داشت، توانست به یکی از بهترین بازی‌های کنسول PS2 تبدیل شود.

 

 

۶- Silent Hill 2

سال عرضه: ۲۰۰۱

سازنده: Team Silent

امتیاز متاکریتیک: ۸۹

silent-hill-2

با وجود اینکه نسخه‌ اول Silent Hill یکی از شاهکارهای زمان خود بود، اما این نسخه‌ی دوم بود که توانست فرنچایز Silent Hill را به محبوبیت بالایی در ژانر Horror Survival برساند. در این بازی، کاراکتر اصلی یعنی «جیمز» پس از دریافت نامه‌ای از همسرش (که مرده بود!)، وارد شهری مرموز می‌شود و رخدادهای دلهره‌آوری را تجربه می‌کند. شخصیت دهشتناک Pyramid Head نیز برای اولین بار در Silent Hill 2 معرفی شد که یکی از شخصیت‌های نمادین در تاریخ بازی‌های ترسناک است. اما چیزی که Silent Hill 2 را از سایر بازی‌های این سبک متمایز کرد، تاکید بر ترس روان‌شناختی و ذهنی بود که رویکردی جدید در القای حس ترس به حساب می‌آمد.

 

 

۵- Shadow of the Colossus

سال عرضه: ۲۰۰۵

سازنده: Team Ico و Japan Studio

امتیاز متاکریتیک: ۹۱

shadow-of-colossus

Shadow of the Colossus یکی دیگر از آثار بی‌نظیر «فومیتو اودا» بود که با برخورداری از داستانی تراژدیک و تکان‌دهنده، توانست جنبه‌های هنری بازی‌های ویدیویی را بیش از پیش آشکار کند و مدیوم گیم را به عنوان رسانه‌ای برای روایت بهترین داستان‌ها معرفی کند. در این بازی، در نقش شخصیتی به نام «واندا» قرار می‌گرفتیم که به سرزمینی باستانی وارد شده و به مبارزه با شیاطینی می‌پردازد که در هیبت ۱۶ غول عظیم‌الجسه ظاهر شده‌اند. گیمپلی این بازی سندباکس بیشتر بر المان‌های پلتفرمینگ و نحوه‌ی کشف و رسیدن به نقاط ضعف غول‌ها متمرکز بود. شدیدا پیشنهاد می‌کنیم که ریمیک خارق‌العاده‌ای این بازی را روی کنسول PS4 یا PS5 خود تجربه کنید.

 

 

۴- GTA: San Andreas

سال عرضه: ۲۰۰۴

سازنده: Rockstar North

امتیاز متاکریتیک: ۹۵

gta-sa

در طول نسل‌های قبل، برای بسیاری از گیمرها، بازی GTA: San Andreas حد تعالی سبک جهان باز بوده است. این بازی موفق شد استانداردی طلایی را برای بازی‌های این سبک خلق کند و نه تنها فرنچایز Grand Theft Auto، بلکه تمامیت مدیوم گیم را تحت تاثیر قرار داد. GTA: San Andreas که شاید محبوب‌ترین بازی در میان ما ایرانی‌ها نیز باشد، توانست از تمامی جنبه‌ها در بالاترین سطح ظاهر شود؛ شخصیت‌پردازی، داستان، گیمپلی، گرافیک (نسبت به زمان خود)، موسیقی، دیالوگ‌ها، آزادی عمل و … عجیب نیست که می‌بینیم پس از گذشت ۱۸ سال از انتشار این بازی، هنوز هم تعداد بسیار کثیری از گیمرها آن را تجربه می‌کنند.

 

۳- God of War 2

سال عرضه: ۲۰۰۷

سازنده: Santa Monica

امتیاز متاکریتیک: ۹۳

gow-2

God of War 2 که احتمالا محبوب‌ترین نسخه در این فرنچایز می‌باشد، توانست تمامی المان‌های موفق نسخه‌ی اول را به سطحی بالاتر ارتقا دهد و قدرت کنسول‌ PS2 را حتی یک سال پس از عرضه‌ی PS3 به رخ همگان بکشد. در این بازی، کریتوس که از منصب خداوندی‌اش عزل شده بود، مجددا پا به عرصه خونخواهی می‌گذارد و با همراهی تایتان‌ها و شکست خواهران تقدیر، بر علیه زئوس، آتنا و دیگر خدایان المپ‌نشین قیام می‌کند. جدای از مبارزات خونین، پلتفرمینگ لذت‌بخش و معماهای خلاقانه، به اعتقاد بنده توانایی Santa Monica در ارائه‌ی تصویری بی‌نظیر از دنیای اساطیری یونان باعث شد که God of War 2 همچون نگینی تابان در بین بهترین بازی‌های کنسول PS2 بدرخشد.

 

۲- Metal Gear Solid 3

سال عرضه: ۲۰۰۴

سازنده: Konami

امتیاز متاکریتیک: ۹۱

mgs-3

همانند نسخه‌های قبلی، عنوان Metal Gear Solid 3 نیز یک بازی مخفی‌کاری تاکتیکی بود که البته مکانیک‌های نوین و بشدت خلاقانه‌ای را برای پیشبرد گیمپلی ارائه داد؛ مثلا استفاده از لباس‌های استتار که درصد مشابهت آن‌ها با محیط اطراف نیز نشان داده می‌شد، المان‌های بقا مثل کشتن مارها و خوردن آن‌ها! صدمه دیدن بخش‌های بخصوصی از بدن و نحوه بازیابی سلامتی، بالا رفتن از درخت‌ها و ده‌ها ویژگی‌ جالب دیگر. اما جدای از گیمپلی و گرافیک بصری عالی، عوامل دیگری باعث شد که Metal Gear Solid 3 به چنین سطحی از محبوبیت برسد؛ از جمله داستان پیچیده، پایان‌بندی شاهکار، روایت سینماتیک و شخصیت‌پردازی بی‌نظیر کاراکترهای اسنیک، باس، آسلات، ایووا و …

 

 

۱- Resident Evil 4

سال عرضه: ۲۰۰۵

سازنده: Capcom

امتیاز متاکریتیک: ۹۶

re4

Resident Evil 4 نه تنها بهترین نسخه در سری Resident Evil، بلکه یکی از انقلابی‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌ها در تاریخ صنعت گیم به شمار می‌رود. این شاهکار فراموش‌نشدنی که حاصل تلاش‌های نابغه‌ای به نام «شینجی میکامی» بود، مکانیک‌های سری Resident Evil را مجددا از پایه و اساس بازتعریف کرد؛ از جمله رهایی از شر دوربین ایزومتریک، کنترل‌های استاندارد، نشانه‌گیری دقیق، سیستم مدیریت منابع، سیستم ارتقای اسلحه‌ها، مدیریت آیتم‌ها و مهمات، Level Design بشدت بهبودیافته، تاکید بر عنصر گشت و گذار در دنیای نیمه‌سندباکس، معماهای جالب، باس‌فایت‌های دلهره آور و ده‌ها بهبود دیگر.

 Resident Evil 4 با گرافیک بصری، سکانس‌های سینماتیک و انیمیشین‌های واقع‌گرایانه‌ای که داشت، در آن زمان همه را انگشت‌ به دهان کرد و نشان داد که کنسول افسانه‌ای PS2 از عهده‌ی هر چیزی برمی‌آید. گرچه عناصر اکشن Resident Evil 4 نسبت به نسخه‌های قبلی پررنگ‌تر شده بود، اما با اینحال با ترسناک‌ترین و دلهره‌آورترین نسخه در این سری روبرو بودیم. استرسی که در طول بازی به مخاطب القا می‌شد، تنها به دلیل هجوم زامبی‌ها و هیولاهای وحشتناک نبود، بلکه چالش‌هاش گیمپلی و نبود مهمات خود عامل مضاعفی برای تشدید اضطراب قلمداد می‌شد.

احتمالا هیچ اثری را در تاریخ صنعت گیم پیدا نخواهید کرد که توانسته باشد به خوبی Resident Evil 4 تعادلی منطقی بین المان‌های اکشن و عناصر ترسناک برقرار کند. با این توصیفات، جای شکی باقی نمی‌ماند که ماجراجویی «لیان اسکات کندی» در روستاهای دورافتاده‌ی اسپانیا و تلاش او برای متوقف کردن گروه Los Illuminados، در صدر بهترین بازی‌های کنسول PS2 قرار می‌گیرد. مدیوم گیم و به خصوص ژانر Horror Survival، تا ابد مدیون این اثر فراموش‌نشدنی «شینجی میکامی» خواهد بود.

نویسنده: علیرضا دادگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.