مجله بازی, تحلیل, سخت افزار, مقالات

راهنمای خرید SSD برای PS5

راهنمای خرید حافظه ssd

راهنمای خرید حافظه SSD برای پلی استیشن 5

از الان به بعد، احتمالا درایوهای SSD مخصوص کنسول PS5 تبدیل به یکی از محبوب‌ترین تجهیزات جانبی این کنسول شوند و میلیون‌ها کاربر PS5 را برای خرید و گسترش میزان فضای ذخیره کنسول خود ترغیب کنند. اخیرا کمپانی سونی اطلاعاتی را در مورد نحوه پشتیبانی از SSDهای M.2 منتشر کرده است و نسخه‌ی بتای سیستم عامل PS5 را که امکان نصب SSD اینترنال را فراهم می‌کند، در اختیار برخی از کاربران گذاشته است. ما نیز در این مقاله سعی خواهیم کرد تا ۵ مورد از بهترین درایوهای SSD مخصوص کنسول PS5 را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

از زمانی که مشخص شد میزان فضای ذخیره سازی وافعی کنسول PS5 حدودا ۶۶۰ گیگابایت است (تقریبا ۱۶۰ گیگابایت به سیستم عامل و موارد متفرقه اختصاص پیدا کرده است)، بی صبرانه منتظر آن بودیم که کمپانی سونی آپدیتی منتشر کند تا بتوانیم این میزان فضای ذخیره سازی را با نصب درایوهای SSD از نوع M.2 NVMe گسترش دهیم. هم‌اکنون می‌توانیم با اطمینان بگوییم که بالاخره قادر هستیم ظرفیت ذخیره سازی PS5 خود را به راحتی افزایش دهیم و گزینه‌های مختلف و شخصی‌‌سازی شده‌ای را برای این کار انتخاب کنیم.

پارسال بود که سونی اعلام کرد در تابستان ۲۰۲۱ امکان نصب SSD داخلی برای کاربران فراهم می‌شود. گرچه این پروسه هنوز در فاز بتا قرار دارد، اما انتشار این آپدیت بتا و اطلاعیه سونی، نشانگر این است امکان ارتقای ظرفیت SSD داخلی، در آینده نزدیک برای همه کاربران در سراسر دنیا فراهم خواهد شد. با وجود اینکه هنوز قابلیت ارتقای SSD برای همه در دسترس نیست، اما خوشبختانه در حال حاضر، در مورد جزئیات درایوهای SSD که روی PS5 پشتیبانی می‌شوند و نیازمندی‌های مربوط به آن، اطلاعات خوبی داریم.

طبق اطلاعاتی که سونی در وبسایت رسمی خود منتشر کرده است، هم‌اکنون می‌دانیم که یک SSD باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند به عنوان SSD جانبی PS5 مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، کمپانی‌هایی مثل Seagate، Western Digital و Gigabyte نیز در این باره روشن‌سازی کرده‌اند و جزئیات محصولات خود را که از شرایط لازم برای استفاده در PS5 برخوردار هستند، اعلام کرده‌اند. طبق اطلاعاتی که سونی منتشر کرده است، یک درایو M.2 SSD، باید شرایط زیر را داشته باشد تا بتوان از آن برای گسترش فضای ذخیره‌سازی PS5 استفاده کرد:

  • پشتیبانی از رابط PCIe نسل چهارم.
  • دارای حداقل ۲۵۰ گیگابایت و حداکثر ۴ ترابایت فضای ذخیره سازی.
  • پشتیبانی از سرعت خواندن ۵۵۰۰ مگابایت بر ثانیه یا بیشتر.
  • اندازه عرض SSD باید ۲۲ میلی متر باشد (یعنی نباید از درایوهای ۲۵ میلی متری استفاده کرد).
  • SSD باید دارای هیتک سینک باشد.

بنابراین، می‌توان گفت هنوز در اوایل راه قرار داریم و هنوز بسیاری از شرکت‌ها، از درایوهایی که قابلیت نصب روی PS5 داشته باشند رونمایی نکرده‌اند. هر چقدر که بیشتر زمان بگذرد، محصولات و تجهیزات بیشتر و متنوع‌تری به بازار عرضه خواهد شد. در ماه‌های پیش رو، در صورتی درایوهای SSD خوب و بهتری برای PS5 منتشر شود، آن‌ها را تست خواهیم کرد و جزئیات آن‌ها را به شما عزیزان ارائه خواهیم داد. مجددا تاکید می‌کنیم، آپدیت بتای سیستم عامل PS5 که امکان نصب SSD داخلی را فراهم می‌کند، فقط برای عده‌ محدودی در دسترس است. اما اگر در هر صورت می‌خواهید با بهترین درایوهای SSD داخلی حال حاضر برای PS5‌ آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید. در ادامه جزئیات این پنج SSD داخلی را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

۱- WD Black SN850 1TB Heatsink

نقاط قوت:

+ دارای هیت سینک

+ سرعت بسیار بالا

+ کیفیت ساخت WD

نقاط ضعف:

– قیمت زیاد

این SSD، یکی از بهترین درایوهای M.2 حال حاضر است که کیفیت و عملکرد بسیار خوبی از خود به جای خواهد گذاشت. همچنین کمپانی WD تایید کرده است که این درایو تمامی شرایط مورد نیاز برای نصب روی PS5 را دارد و با سرعتی عالی بازی‌ها را اجرا خواهد کرد. عملکرد فنی این درایو چیزی از SSD داخلی PS5 کم ندارد و با سیستم کنسول هماهنگی خیلی خوبی خواهد داشت. گرچه مدل‌های دیگر سری SN نیز درایوهای فوق‌العاده‌ای هستند، اما در میان آن‌ها، فقط مدل SN850 است که می‌تواند از پتانسیل‌های PS5‌ بهره ببرد.

WD Black SN850 از تکنولوژی PCIe نسل چهارم استفاده می‌کند و مدل یک ترابایت آن می‌تواند سرعت بسیار بی‌نظیری ارائه دهد؛ یعنی حداکثر ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت خواندن و ۵۳۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت نوشتن، که حقیقتا شگفت‌انگیز است. گرچه نسخه‌ی ۵۰۰ گیگابایتی این SSD قیمت بهتری دارد، اما در صورتی که بودجه کافی داشته باشید و مشکلی از بابت هزینه آن نداشته باشید، مدل دو ترابایتی SN850 تا آخر چرخه عمر PS5 جوابگوی نیازهایتان خواهد بود. با توجه به اینکه آقای «مارک سرنی» (معمار ارشد کنسول‌های PS4 و PS5) شخصا استفاده از این SSD را پیشنهاد کرده است، می‌توانیم از عملکرد آن اطمینان کامل داشته باشیم. هم‌اکنون قیمت رسمی نسخه یک ترابایت WD Black SN850 که دارای هیت سینک است، حدودا ۲۳۰ دلار اعلام شده است. با این حال به دلیل تقاضای زیاد و سیستم عرضه ضعیف برخی از شرکت‌ها، ممکن است نهایتا با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده نهایی برسد.

۲- Seagate FireCuda 530 1TB Heatsink

نقاط قوت:

+ برخورداری از هیت سینک اختصاصی

+ سرعت فوق‌العاده

+ اطمینان از کیفیت ساخت عالی برند Seagate

نقاط ضعف:

– در حال حاضر موجودی این درایو در فروشگاه‌ها کم است.

از دید فنی، درایو Seagate FireCuda 530 اولین SSD بازار است که رسما برای PS5 تایید شد و آخرین مدل از درایوهای SSD کمپانی Seagate است که تمام نیازمندی‌های PS5 برای یک درایو M.2 SSD را داراست. به لطف سرعت بسیار زیاد و برخورداری از فناوری‌های نسل بعدی، درایو Seagate FireCuda 530 یک گزینه عالی برای SSD داخلی PS5 محسوب می‌شود. همچنین به دلیل اینکه این SSD دارای یک هیت سینک اختصاصی است (همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است)،‌ نیازی نیست که برای مجهز کردن آن به هیت سینک به طور دستی اقدام کنید.

سرعت درایو Seagate FireCuda 530 بسیار بالاست و کمپانی Seagate مدعی است که سرعت خوندن این SSD حتی از ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه نیز فراتر می‌رود؛‌ یعنی کمی بیشتر از سرعت خواندن WD Black SN850. همچنین باید اشاره کنیم که Seagate FireCuda 530 از جدیدترین فناوری‌های روز استفاده می‌کند و از حافظه 3D TLC NAND و نسل چهارم رابط PCIe پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، لازم به یادآوری است که همکاری کمپانی‌های Seagate و Sony برای تولید هاردها و درایوهای مخصوص PlayStation، سابقه درخشانی دارد. در نسل‌ قبلی می‌دیدیم که هاردهای لایسنس شده Seagate جزو بهترین هاردهای اکسترنال PS4 بود‌ه‌اند و حتی در نسل هفتم، برای ارتقای ظرفیت هارد کنسول PS3، گزینه‌ای بهتر از Seagate پیدا نمی‌شد. این سابقه درخشان می‌تواند برای ما اطمینان خاطر ایجاد کند تا با خیال راحت از درایو Seagate FireCuda 530 برای افزایش ظریف ذخیره سازی کنسول PS5 خود استفاده کنیم. در حال حاضر قیمت رسمی نسخه یک ترابایت این SSD که دارای هیت سینک نیز می‌باشد، حدودا ۲۶۰ دلار اعلام شده است. اما به دلیل موجودی پایین، احتمالا قیمت نهایی آن برای مصرف کننده کمی گران‌تر تمام شود.

۳- Gigabyte AORUS Gen4 7000s

نقاط قوت:

+ سرعت عالی و تکنولوژی به روز

+ کیفیت تضمین شده Gigabyte

+ ظاهر جذاب

+ مجهز به هیت سینک

نقاط ضعف:

– کمی گران است.

AORUS Gen4 یک SSD با ظاهری هوشمندانه و جذاب است (بله، می‌دانیم وقتی که آن را درون PS5 قرار دهید دیگر ظاهر آن اهمیتی ندارد!) که توسط شرکت Gigabyte برای استفاده در کنسول PS5 ساخته شده است. شرکت Gigabyte در یک توییت کوتاه تایید کرد که جدیدترین SSD این کمپانی عملکرد خیلی خوبی در کنسول PS5 از خود ارائه می‌دهد. همچنین تصاویری از راحت بودن نصب این SSD در محل مخصوص خود در PS5 به اشتراک گذاشته شد.

درایو AORUS Gen4 از تمام قابلیت‌های نسل چهارم رابط PCIe بهره می‌برد و عملکرد شگفت‌انگیزی از خود بر جای می‌گذارد. سرعت خواندن این SSD نیز همانند اغلب درایوهای M.2 که از نسل چهارم PCIe پشتیبانی می‌کنند، حدود ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه است. این SSD از هیت سینک کامپکت و اختصاصی خود استفاده می‌کند و قادر است 3D TLC NAND Flash را اجرا کند. AORUS Gen4 به راحتی درایوهای SSD نسل سومی کمپانی Gigabyte را از لحاظ سرعت به حاشیه می‌راند و با عملکرد فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌تواند انتظارات و شرایط سونی را در افزایش میزان فضای ذخیره‌ سازی کنسول PS5، به خوبی برآورده کند. قیمت این SSD نیز به دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم، احتمالا گران‌تر از قیمت رسمی اعلام شده به دست مشتریان نهایی خواهد رسید.

۴- Samsung 980 Pro 1TB

نقاط قوت:

+ عملکرد بی نظیر

+ هم سطح با SSD داخلی PS5

+ کیفیت تضمین شده Samsung

نقاط ضعف:

– نیازمند به هیت سینک

– کمی گران است.

بسیاری از کاربران پیشبینی می‌کردند که درایو Samsung 980 Pro  به بهترین SSD داخلی برای کنسول PS5 تبدیل شود. حال برخی از نشانه‌ها حاکی از آن است که این پیشبینی‌ها چندان هم اشتباه نبوده است. برخی از کاربرانی که در فاز بتای سیستم عامل جدید PS5 مشارکت داشته‌اند، توانسته‌اند این SSD را روی کنسول خود آزمایش کنند. نتایج خیره کننده این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که درایو Samsung 980 Pro یک SSD بالارده و دارای سرعتی حیرت‌انگیز است. با توجه به اینکه این SSD توانسته است عملکردی در سطح SSD داخلی PS5 ارائه دهد (در مواردی حتی توانسته بهتر هم باشد!)، به نظر می‌رسد Samsung 980 Pro برای کسانی که قصد دارند حافظه کنسول خود را افزایش دهند، یک گزینه لوکس و پریمیوم است.

این SSD یکی از سریع‌ترین درایوهای ذخیره سازی بازار است که می‌تواند سرعتی بیش از ۷ گیگابایت بر ثانیه ارائه دهد و برای کسانی که می‌خواهند عملکرد فضای ذخیره سازی جانبی کنسول مشابه با عملکرد فضای ذخیره سازی اصلی باشد، گزینه‌ای عالی است. گرچه قیمت Samsung 980 Pro چندان پایین نیست و مجبورید که  برای آن یک هیت سینک جداگانه تهیه کنید، اما عملکرد بی‌نظیر آن قطعا شما را راضی خواهد کرد.

۵- Crucial P5 Plus

نقاط قوت:

+ کیفیت ساخت عالی برند Crucial

+ سرعت خوب

+ تکنولوژی جدید و به روز

نقاط ضعف:

– نیازمند به هیت سینک

– در حال حاضر موجودی این درایو پایین است.

P5 Plus یک درایو SSD جدید از کمپانی مشهور Crucial است که سازگاری آن با کنسول PS5 رسما تایید شده است. به ادعای کمپانی Crucial، این SSD که بر پایه تکنولوژی اختصاصی Micron Advanced 3D NAND طراحی شده است، می‌تواند حداکثر سرعتی در حدود ۶۶۰۰ مگابایت بر ثانیه ارائه دهد. گرچه سرعت P5 Plus در حد درایوهای SSD قبلی نیست، اما به راحتی می‌تواند جزو درایوهایی قرار گیرد که از قابلیت نصب روی کنسول PS5‌ برخوردارند. این SSD در سه مدل ۵۰۰ گیگابایتی، یک ترابایتی و دو ترابایتی عرضه می‌شود، اما همانند بقیه موارد و با لحاظ فاکتورهای اقتصادی، برای P5 Plus‌ نیز پیشنهاد می‌کنیم که از مدل یک ترابایتی استفاده کنید.

اما نقطه ضعف درایو P5 Plus این است که مجبور هستید قبل از نصب آن روی کنسول، یک هیت سینک جداگانه برای آن خریداری کنید. اتصال هیت سینک به SSD کار چندان دشواری نیست و اگر با قطعات و اسمبل کردن PC آشنایی دارید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. فقط توجه کنید که هیت سینکی را انتخاب کنید که اندازه مناسبی داشته باشد و بدون هیچ مشکلی در محل نصب SSD در کنسول قرار بگیرد.

امیدواریم که مقاله راهنمای خرید حافظه ssd برایتان مفید واقع شده باشد، در پایان اگر سوال یا پیشنهادی دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

خرید PS5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *