مجله بازی, مقالات

10 بازی با صداگذاری افتضاح

10 بازی با صداگذاری افتضاح

با وجود تمامی زحمت‌های که برای ساخت بازی‌های ویدیویی کشیده میشود، احتمالا صداگذاری یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن است. در این بخش افراد مشهوری مانند تروی بیکر، Nolan North، Laura Bailey، Keith David و افراد بیشتر دیگری مشغول به کار هستند که با هنر و تلاش خود سعی می‌کنند تا کاراکترهای محبوب ما را به زندگی بیاورند. گفتنی است که تمام بازی‌های ویدیویی نمی‌توانند به بهترین شکل صداگذاری شوند. این امر می‌تواند به دلیل بودجه، محلی‌سازی یا کارگردانی ضعیف باشد. بیایید مروری داشته باشیم بر 10 بازی با صداگذاری افتضاح در صنعت بازی‌های ویدیویی.

deep

Deep Fear

در میان ژانر ترسناک بازی‌های ویدیویی بازی‌های زیادی هستند که در تاریخ گم‌ شده‌ند. در این میان احتمالا عنوان Deep Fear سگا یکی از مشهورترین‌ها می‌باشد. با وجود عناوینی مانند رزیدنت اویل که بسیار مشهور هستند بازی Deep Fear نیز هنوز توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است و مورد تقدیر قرار می‌گیرد. بازی داستان یک ارتشی بازنشسته را تعریف میکند که در حال جست و جو در ” دریای روباه” به جست‌ و جوی علت انگل های فرازمینی میگردد.

با وجود موزیک و طراحی صدای بسیار خوب تصور میکنیم که دیگر مشکلی برای لذت بردن از محیط ترسناک بازی پیش نخواهد آمد، اما متاسفانه صداگذاری بازی همه چیز را به سمت بدتر شدن عوض میکند. صداگذاری به گونه‌ای است که دیالوگ‌ها و حس تنش به طور کامل مضحک بنظر میرسد و تمام تلاش‌های طراح صدا گذاری را به طور کامل به باد می‌دهد. هرچه کمتر از صداگذاری کاراکتر  DuBois Amalricصحبت کنیم بهتر است.

nba

NBA 2K15

قبل از اینکه سری NBA به کابوس پرداخت درون برنامه‌ای و ماکروترنس‌اکشن بدل شود بازی توانسته بود توجه و تحسین بسیاری از منتقدان و گیمرها را به دلیل داشتن گیمپلی و گرافیک بسیار خوب به خود جلب کند. البته صداگذاری در بسیاری از شماره‌های بازی همیشه در بهترین حالت خودش نبود. به عنوان مثال NBA 2K15 در مود MyCareer در کنار داشتن نقاط قوت، دارای اشتباهات و مشکلات فراوانی در صداگذاری است.

برای بهتر متوجه شدن این فاجعه باید بگوییم که Al Jefferson طوری صداگذاری را انجام داده‌ست که بسیاری از دیالوگ‌های او به صورت زیرلبی گفته میشود و حتی داشتن انیمیشن قابل قبول صورت نیز کمکی به بهتر شدن آن نمیکند. Markieff Morris طوری ادای دیالوگ می‌کند که انگار دارد به خواب میرود و متاسفانه در این مورد حتی انیمیشن های صورت او نیز در حد قابل قبول قرار ندارد.

WWE 2K19_20181012065415

WWE 2K19

نسخه ۲۰۲۲  WWE کمک بزرگی بود تا سری بتواند به دوران خوب خود کمی نزدیک بشود، اما فاقد ایده‌های لازم برای لذت بردن گیمر‌ها از بازی بود. نسخه ۲۰۲۰ نیز یک شکست بزرگ برای سری بود، اما زمانی که به WW3 2K19 باز می‌گردیم درخشش دوران خوش فروش را می‌بینیم که بازی بیشتر آن را مدیون بخش کریر مود است. در سری ۱۹هم بازی شخصیت‌ها مشهوری مثل تریپل اچ، ای جی استایل و دنیل برایان دیده میشوند که به خوبی توانسته‌اند صداگذاری را در بازی تکمیل کنند.

اما مشکل اساسی در کاراکتر محبوب و پرطرفداری است که تبلیغات بازی نیز بیشتر روی او مانور داده می‌شود. زمانی که برای بار نخست صدای « جان سینا» را می‌شنویم متوجه می‌شویم که هیچ چیز با این کاراکتر خوب پیش نرفته است. البته گفتنی است که برای صدا گذاری و اجرا از شخص جان سینا استفاده نشده است، با این حال بازیگر نقش وی حتی کوچکترین انتظارات را نیز برآورده نمیکند.

exodus

Exodus From the Earth

بازی Exodus From the Earth از بازی‌های عجیبی است که از دل کشور روسیه بیرون آمده و بعد از مدتی برای بازار انگلیس صداگذاری شده است که تلاش شده تا این محلی سازی به صورت تمام و کمال باشد. با این حال تیم سازنده برای ترجمه بازی کار دشواری در پیش‌ داشتند و بسیاری از دیالوگ‌ها به زبان انگلیسی برگردان بسیار ضعیفی دارند. برای مثال در رادیو شخصیت اصلی بازی گفته میشود: « تو باید با این تبر قفل‌ها را بشکنی اما مراقب باش تا نگهبانان را شگفت زده نکنی».

این موضوع باعث شده است که بسیاری از دیالوگ‌های بازی به صورت ناخودآگاه خنده‌دار بنظر برسند. متاسفانه صدا گذاری به صورتی است که کاراکترها چه در حالت هیجان و چه حالت عادی هیجانی از خود نشان ندهند. گاهی ممکن است در بازی تصور کنید که صداگذار خوابش برده دارد در خواب تلاش میکند تا دیالوگ‌ها را ادا کند.

tenchu

Tenchu: Stealth Assassin

بازی‌های بسیاری از محلی سازی ضعف و صداگذاری خارجی رنج می‌برند. بازی تنچو نیز یکی از آن دسته عناوینی است که در ژاپن توسط سونی و در غرب توسز اکتیویژن منتشر شد و به دلیل شاهکار بی بدیل در گیمپلی خود و گرافیک بی‌نظیر(در آن زمان) توانسته بود تا توجهات بسیاری را به خود جلب کند.

درهرحال، بازی در بسیاری جهات از نداشت ترجمه‌ی خوب در زبان انگلیسی رنج می‌برد. به عنوان مثال دیالوگ‌های عجیبی مانند « من می‌دانم تو برای چی به اینجا آمدی. به دنبال سنگ هستی. سنگ در ناف من قایم شده است!» رد و بدل میشود که نشانه‌ی چیزی جز نبودن نظارت در ترجمه نیست. باقی دیالوگ‌های بازی نیز تعریف آنچنانی ندارند و بسیاری از آن‌ها معنی درستی در زبان انگلیسی نمی‌دهند.

clock

Clock Tower (1996)

بازی Clock Tower که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد درواقع یک بازنگری در سری است که توسط استدیو Human Entertainment ساخته شد، با این حال بازی با نام Clock Tower 2 برای کنسول پلیستیشن وان منتشر شد. بازی مانند نسخه‌ی اول خود تحسین بسیاری از منتقدان را بر انگیخت و هنوز هم جزو ترسناک‌ترین بازی‌های تاریخ شناخته میشود. اما بازی از همان مشکلی رنج می‌برد که نسخه‌ی اول رزیدنت اویل را درگیر کرده بود، در بسیاری از موارد صداگذاری بسیار ضعیف است و باعث میشود تا مود ترسناک بازی با ادای دیالوگ‌ها مضحک بنظر برسد.

بازی دارای سکوت‌های زجر آور در وسط دیالوگ‌هاست و ادای دیالوگ‌ها نیز طوری است که احساس میکنیم که صداگذار از ته چاه صدای خود را ضبط کرده است. یکی از کاراترهای مهم بازی، پرفسور سامئول برنتون، در این مورد شگفت سازی‌های خیلی زیادی دارد. کاراکتر دارد در مورد کشتن افراد در سطح شهر حرف می‌زند اما طوری دیالوگ را ادا می‌کند که انگار دارد بستنی سفارش می‌دهد.

mortal

Mortal Kombat 4

اگر بخواهیم صادق باشیم، بجز رایدن که تلاش شده تا صدای بسیار خشن و ترسناکی داشته باشد، باقی کاراکتر‌ها دارای صدا گذاری مضحکی هستند طوری که احساس می‌کنید دارید یک فیلم کمدی تماشا می‌کنید. دیگر مشکل اساسی نبودن انیمیشن صورت است که باعث شده صدای کاراکتر‌ها خنده‌دار تر بشود. شنیدن صدای جکس زمانی که با صورت بدون حالت صورت می‌گوید « این یک وحشی بازی نیست، یک فتالیتی است!» جزو مفرح‌ترین بخش‌های بازی است.

mario

Hotel Mario

فرانچایز های محبوبی مثل ماریو و زلدا معمولا دارای بازی‌های متنوعی بودند که به خط اصلی داستانی ارتباط خاصی نداشتند، اما با آوردن کاراکتر‌های محبوب کنار همدیگر همان‌قدر محبوب بودند. هتل ماریو نیز از آن همان دسته بازی‌هاست که بیشتر به عنوان یک بازی پازل محور شناخته می‌شود تا اینکه مانند باقی ماریو‌ها پلتفرمر باشد. با این حال بنظر می‌رسد کارگردان در حین ساخت بازی تصمیم گرفته تا کات‌سین‌های بازی را به صورت انیمیشن بسازد و از مردم کوچه بازار افرادی را برای صداگذاری انتخاب کند.

صدای ماریو مثل این است که کریس پرت برای زندگی خود داد می‌زند و تلاش میکند زنده بماند. این داستان زمانی جالب می‌شود که ماریو دیوار چهارم را می‌شکاند تا بازی کننده را در بازی راهنمایی کند.

megaman

Mega Man X4

صد البته هیچ لیست صداگذاری افتضاحی بدون اشاره کردن به مگامن کامل نمی‌شود. در میان صحناک سینماتیک بسیار محدود بازی  اولین چیزی که متوجه می‌شوید این است که بازی صداگذاری خیلی خوبی ندارد. در بسیاری از مواقع جای اینکه صدا خشن و ترسناک بنظر برسد عموما تنها شوق مخاطب را برای درک فضا ازبین می‌برد.

اما شاید این قضیه برای کاراکتر زیرو از همه بدتر باشد. در صحنات حساسی مانند مرگ یکی از کاراکترهای مهم بازی، کاراکتر با یک صدای عادی می‌گوید «من برای چه می‌جنگم؟» که گفتنی است در میان طرفداران مگامن این صحنه‌ی خنده‌دار بسیار محبوب است و همین دیالوگ تا سال‌های سال در بین‌ طرفداران مورد تمسخر قرار می‌گرفت.

last alert

Last Alert

این بازی توسط SinNihon Laser Soft و برای کنسول TurboGrafx-CD در سال ۱۹۹۰ ساخته شد. با این حال، بازی به طور شگفت انگیزی دارای صداگذاری است که در آن زمان به هیچ عنوان برای بازی‌ها مرسوم نبود. داستان بازی درباره‌ی ماموری است که برای آزاد کردن گروگان بسیار مهمی به آمریکای جنوبی فرستاده می‌شود. متاسفانه بازی از همان مشکلی رنج می‌برد که نسل‌های بعدی بازی‌های ویدیویی ژاپنی از آن رنج می‌کشند، محلی سازی بسیار ضعیف و مشکلات مختلف در ترجمه به انگلیسی دارد.

کاراکتر اصلی طوری صداگذاری شده که انگار تمام مدت در حال اصرار کردن به واقعیت است و شما همش در دل خود می‌گویید « باشه، من باورت دارم».  بنظر می‌رسد که یک صداگذار کار چندین کاراکتر را انجام داده است و زیاد هم تلاش نکرده تا صدای خود را عوض کند. بار دیگر مشکلات اساسی در بی احساس ادا شدن دیالوگ‌ها، لهجه‌ی بسیار زیاد در گفتار انگلیسی و از بین بردن کمدی جوک‌ها به دلیل خشک ادا شدن دیالوگ‌ها هستند.

منبع : gamingbolt

موضوع : 10 بازی با صداگذاری افتضاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.