پلی استیشن ۲ از نگاهی متفاوت
پلی استیشن ۲، برای همیشه به عنوان یکی از برترین کنسولهای بازی تاریخ نام برده میشود. این ادعایی است که هیچ کس نمیتواند در مورد صحت و درستی آن، تردید داشته باشد. کتابخانهای پُر از بازیهای به یاد ماندنی و افسانهای، رکورد فروش دست نیافتنی و میراثی که از خود به جا گذاشت، همه و همه به راحتی میتوانند مدرکی برای اثبات ادعای پیشین ما در مورد یکی از برترین ماشینهای ساخت بشر باشد. ما در این مقاله به 14 نکته جالب و کمتر شناخته شده در مورد این کنسول فوق العاده محبوب سونی در نسل ششم اشاره خواهیم کرد که احتمالاً تا به امروز، از آن ها خبر نداشتهاید.
طراحی کنسول
نوع طراحی کنسول پلی استیشن ۲ در زمان خودش واقعاً خاص و بی همتا بود. در حالی که اکثر کنسولهای بازی آن دوره مانند SNES، Dreamcast و حتی کنسول پلی استیشن 1، همگی از یک شکل هندسی خاص پیروی کرده و به نحوی طراحی شده بودند که کاربر فقط میتوانست آن ها را به صورت افقی روی سطح مورد نظر خود قرار دهد، سونی در طراحی کنسول پلی استیشن ۲، خلاقیت بیشتری به خرج داد و شکل نهایی آن به گونهای بود که امکان قراردادن آن هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی برای کاربران فراهم بود. البته این مورد، در حال حاضر یک موضوع پیش پا افتاده برای اکثر کنسولهای بازی محسوب میشود اما در آن زمان، این یک حرکت کاملاً پیشگامانه بود.
الهام گیری از کنسول Atari
این طراحی منحصر به فرد البته چیزی نبود که سونی به تنهایی به آن دست یافته باشد. بلکه طراحان کنسول پلی استیشن ۲، از یکی از کنسولهای آتاری به نام Falcon030 Microbox، برای طراحی شکل نهایی کنسول خود الهام گرفتند. هر دوی این کنسولها از شکل و ساختاری مشابه برخوردار بودند و شباهت بین آنها، به راحتی قابل تشخیص بود. هر چند در نهایت کمپانی آتاری از عرضهی آن کنسول صرف نظر کرد و به جای آن، کنسول Atari Jaguar را در اختیار کاربران خود قرار داد.
برجهای سفید
آن برجهای سفید رنگی که هنگام روشن کردن کنسول پلی استیشن ۲، روی صفحه ی تلویزیون به نمایش در میآمد را به خاطر دارید؟ در واقع وجود آنها، یک دلیل خاص داشت. هر یک از آن برجهای سفید رنگ، نشانگر وجود یک فایل سیو داخل مموری کارت کنسول بودند. در نتیجه هر چه تعداد فایلهای سیو بیشتری روی مموری کارت کنسول داشتید، برجهای سفید بیشتری روی صفحه نمایش شما ظاهر میشدند.
مشکلات مربوط به مموری کارت
بیایید از اعتراض کردن در مورد کمبود فضای ذخیره سازی روی کنسول پلی استیشن 4 یک ترابایتی خود دست بردارید و به روزهایی فکر کنید که نه تنها کنسول پلی استیشن ۲، از هیچ حافظهی داخلی برخوردار نبود، بلکه برای ذخیره کردن فایلهای سیو بازیها، همیشه به مموری کارت نیاز داشتیم. درست است که بازیها روی کنسول پلی استیشن ۲ نصب نمیشدند و حجم فایلهای سیو بازیها نیز به مراتب کمتر از حال حاضر بود، اما هشت مگابایت حافظه موجود در مموری کارتهای کنسول، با هر مقیاسی که در نظر بگیرید، واقعاً مقدار ناچیزی بود. موضوعی که این مسئله را دشوارتر میکرد این بود که در مقطعی، سونی به خاطر مشکلاتی که با شرکتهای ترد پارتی داشت، از تامین و تهیه مموری کارتِ کافی بازماند و این مشکل برای مدتی تمام مردم و بازیبازان را درگیر خود کرده بود.
مشکلات مربوط به مموری کارت
بیایید از اعتراض کردن در مورد کمبود فضای ذخیره سازی روی کنسول پلی استیشن 4 یک ترابایتی خود دست بردارید و به روزهایی فکر کنید که نه تنها کنسول پلی استیشن ۲، از هیچ حافظهی داخلی برخوردار نبود، بلکه برای ذخیره کردن فایلهای سیو بازیها، همیشه به مموری کارت نیاز داشتیم. درست است که بازیها روی کنسول پلی استیشن ۲ نصب نمیشدند و حجم فایلهای سیو بازیها نیز به مراتب کمتر از حال حاضر بود، اما هشت مگابایت حافظه موجود در مموری کارتهای کنسول، با هر مقیاسی که در نظر بگیرید، واقعاً مقدار ناچیزی بود. موضوعی که این مسئله را دشوارتر میکرد این بود که در مقطعی، سونی به خاطر مشکلاتی که با شرکتهای ترد پارتی داشت، از تامین و تهیه مموری کارتِ کافی بازماند و این مشکل برای مدتی تمام مردم و بازیبازان را درگیر خود کرده بود.
کتابخانهی بازیها
کتابخانه بازیهای کنسول پلی استیشن ۲ نیاز به هیچگونه معرفی و توضیحی ندارد. کتابخانهای که حتی تا به امروز، به لطف داشتن مجموعهی متنوعی از بازیهای باکیفیت انحصاری فرست پارتی، عناوین فوق العادهی ترد پارتی و مولتی پلتفرم، از آن به عنوان یکی از قویترین لاین آپهای یک کنسول بازی خانگی یاد میشود. در مجموع برای کنسول پلی استیشن ۲، چیزی بیش از 4000 بازی مختلف عرضه شد که فروش نرم افزاری آن، رقم بی سابقهی 1.5 بیلیون دلاری را نشان میدهد. یک رقم سرسام آور، از هر جهتی که به آن نگاه کنید.
پشتیبانی طولانی مدت
یکی دیگر از نکات شگفت انگیز کنسول پلی استیشن ۲، این است که توسعه دهندگان برای چه مدت زمان طولانی، از آن پشتیبانی کردند. در حقیقت، آخرین عنوانی که برای کنسول پلی استیشن 2 عرضه شد، بازی Pro Evolution Soccer 2014 بود که در نوامبر سال 2013، در دسترس قرار گرفت. دقیقاً یک هفته قبل از عرضهدی جهانی کنسول نسل هشتمی سونی یعنی پلی استیشن 4 !!! در آن زمان، چیزی بیشتر از 13 سال از عرضهی پلی استیشن 2 میگذشت.
رندرینگ HD
معمولا از کنسولهای نسل هفتم یعنی پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360، به عنوان نسل HD کنسول بازی، نام برده میشود اما در حقیقت، کنسول پلی استیشن 2 در این زمینه نیز، پیشتاز بود. این کنسول قادر بود تا بازیها را با کیفیت 1080i به نمایش درآورد که در آن دوره، از این کیفیت به عنوان رزولوشن استاندارد HD یاد میشد. با این حال، اکثر بازیهای کنسول پلی استیشن 2، به دلایل مختلفی نمیتوانستند از این تکنولوژی استفاده کنند. اما بازیهای اندکی هم مثل عنوان Valkyrie Profile 2 نیز وجود داشتند که از این قابلیت بهره میبردند.
امکانات چند رسانهای
ما هماکنون در نقطهای از صنعت بازیهای ویدیویی قرار داریم که وجود قابلیتهای چند رسانهای یا مولتی مدیا برای کنسولهای بازی به یک موضوع بدیهی و پیش پا افتاده تبدیل شده است. امکاناتی مانند استریم بازی های ویدئویی، تماشای فیلم و سریال، جست و جو در اینترنت و امثال آن. اما در گذشته، کنسول های بازی فقط قادر به اجرای بازی ها بودند و خبری از چنین قابلیت هایی در یک کنسول بازی نبود. با این حال پلی استیشن ۲ در این زمینه هم، جلوتر از کنسول های هم دوره خود عمل می کرد. توانایی این کنسول در پخش دیسک های DVD، شاید در حال حاضر موضوعی ساده به حساب بیاید ولی در واقع اولین کنسول بازی بود که چنین ویژگی را در اختیار کاربران خود قرار می داد.
استریم شبکه نتفلیکس
هنگامی که در مورد امکانات چند رسانه ای کنسول پلی استیشن ۲ صحبت می کنیم، قابلیت پخش دیسک های DVD، تنها ویژگی آن در این زمینه نیست. بلکه این کنسول قادر بود تا در سال 2006، فیلم و سریال های موجود در شبکه نتفلیکس را برای کاربران خود استریم کند (هر چند که این ویژگی به صورت محدود در کشورهای آمریکای جنوبی و به ویژه برزیل در دسترس بود). نکته جالب قضیه زمانی است که بدانید کنسول نینتندو سوئیچ هنوز هم از چنین قابلیتی برخوردار نیست!!!
تبدیل شدن به لینوکس
تیشن ۲، این بود که میتوانست به یک رایانه لینوکس تبدیل شود. در آن زمان، سونی یک دیسک مخصوص از سیستم عامل لینوکس را برای پلی استیشن ۲ عرضه کرد. در این پکیج ویژه، یک آداپتور Ethernet، کیبورد، ماوس یک مبدل کارت پردازش گرافیکی و هارد درایو ۴۰ گیگابایتی قرار داشت. اگرچه احتمالا بسیاری از ما چنین کاری را انجام ندادهایم، اما چنین ویژگی برای این کنسول فوق العاده است. البته این ویژگی یک قابلیت دیگر نیز داشت. توسعهدهندگان بازی، میتوانستند با خرید این پکیج ویژه، در کنار تبدیل کنسول به یک کامپیوتر لینوکس، کنسول خود را به یک کیت توسعه (Dev Kit) تبدیل کنند.
طرح رنگ آمیزی
مانند بسیاری از ویژگیها و امکانات فوق العاده کنسول پلی استیشن ۲، طرح رنگ آمیزی و لوگوی آبی رنگ روی آن نیز طی این سالها به یک مورد نمادین تبدیل شده است. و جالب است بدانید که سونی برای نحوهی رنگ آمیزی کنسول و لوگوی روی آن، یک دلیل خاص داشت. لوگوی آبی رنگ روی کنسول قرار بود تا نشان دهنده کره زمین و رنگ مشکی بدنهی آن، نمایشگر گستردگی و تاریکی فضا باشد.
مدل اسلیم کنسول
تقریباً یک دههی پیش و همچنین در سالهای پیش از آن، زمانی که یک کمپانی سخت افزاری را در بازار منتشر میکرد، معمولاً دیگر خبری از عرضهی یک نسخهی بهبودیافته آن سخت افزار نبود. موضوعی که در نسل هشتم، هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت خلاف آن عمل کردند و شاهد عرضهدی کنسولهای میان نسلی مانند پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس بودیم. به هر حال، سونی در نسل ششم نیز، یک نسخهی کوچکتر و براقتر از پلی استیشن ۲ را با عنوان پلی استیشن ۲ اسلیم، به بازار عرضه کرد که پس از مدتی همین نسخه، تبدیل به مدل استاندارد کنسول پلی استیشن ۲ هم شد.
ارورهای مربوط به دیسک بازیها
هر چند توسعه دهندگان کنسولهای بازی طی سالهای اخیر، بسیار بهتر از گذشته عمل میکنند و دیگر خبری از ارورها و مشکلات نرم افزاری عجیب و غریب متعدد در کنسولهای جدید نیست، اما در گذشته موارد زیادی از این نوع مشکلات در کنسولهای بازی، قابل مشاهده بود. در نسل هفتم، مشکلی مانند چراغ قرمز کنسول ایکس باکس 360 وجود داشت و یک نسل قبلتر از آن، بسیاری از کاربران با مشکل مربوط به خواندن دیسکهای بازی در کنسول پلی استیشن ۲، درگیر بودند. این ارور، نه تنها سبب آسیب دیدن فایلهای سیو بازیهای شما میشد، بلکه حتی در مواردی دیتای موجود در دیسک بازی را نیز غیرقابل استفاده میکرد. این مشکل تا حدی گسترده شده بود که نهایتاً سونی مجبور شد در کنار دادن 25 دلار خسارت و اهدای بازی رایگان به کاربران، کنسولهای آنها را نیز به طور مجانی برایشان تعمیر کند.
آقای پلی استیشن ۲
آیا تا به حال شده که یک کنسول بازی را به حدی دوست داشته باشید که حتی نام خود را به آن تغییر دهید؟ بسیار خب، باید بگویم که فردی به نام Dan Holmes، در سال 2002 به طور رسمی نام خود را به « آقای پلی استیشن 2» تغییر داد. او به قدری به کنسول پلی استیشن ۲ علاقه داشت که اظهار کرده بود ای کاش میتوانستم با این کنسول ازدواج کنم !!!