همه چیز درباره Metal Gear Solid 3 Remake
کمپانی Konami امسال در جریان همایش پلی استیشن PlayStation Showcase با انتشار یک تریلر دو دقیقهای رسما خبر بازسازی بازی Metal Gear Solid 3 را به بازیدوستان سراسر دنیا اعلام کرد. این بازی که ابتدا در 17 نوامبر سال 2004 برای کنسول پلی استیشن 2 عرضه شده بود، قرار است با بهترین کیفیت بازسازی شود.
گفته میشود در این بازسازی به تمام جزئیات داستانی نسخه اصلی بازی پرداخته شده، ولی اینبار با گیمپلی و فضایی چشمنوازتر از قبل که علاقهمندان میتوانند آن را با بهروزترین کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس بازی کنند. کمپانی کونامی قول داده که در بسته خرید این بازی، دو نسخه قبلی آن را نیز به صورت رایگان بگنجاند تا آنهایی که داستان کلی بازی را فراموش کردهاند دوباره بتوانند مثل گذشته با بازی انس بگیرند.
از سال 2021 شایعاتی مبنی بر بازسازی بازی Metal Gear Solid 3 بر سر زبانها افتاده بود که البته هیچ تایید رسمیای از سوی کونامی در بر نداشت؛ تا اینکه این کمپانی بالاخره در اوایل خردادماه امسال با انتشار یک تریلر سینمایی، از بازسازی این بازی که به Metal Gear Solid Delta: Snake Eater هم معروف است، از تمام شایعات پرده برداشت.
البته با تماشای این تریلر نمیتوانیم چیز زیادی از کلیات بازی بفهمیم؛ ولی زیباییهای بصری حیرتانگیز این تریلر به حدی بالا است که تماشای شخصیت اصلی این بازی اسنیک Snake در پایانش دوباره مو را بر تنمان سیخ خواهد کرد. همچنین خورههای این مجموعه بازی، چند نکته جالب از دل تریلر بیرون آوردهاند که در ادامه چند مورد از آنها را برایتان معرفی میکنیم تا شما هم بتوانید در مورد حوادث احتمالی و تغییرات این بازی رویاپردازی کنید.
همه چیز درباره Metal Gear Solid 3 Remake – یک تریلر پر رمز و راز
ما از بازی Metal Gear Solid 3: Remake هیچ اطلاعات موثق و دقیقی در اختیار نداریم، جز یک تریلر دو دقیقهای! این تریلر در فضای جنگل که همان جنگل فلان در بازی اصلی است با حرکت مورچهها به سمت جسد یک قورباغه ارغوانی آغاز میشود که سپس یک پرنده سبز رنگ میآید و آن قورباغه را با منقارش شکار میکند و در هوا به پرواز در میآید.
این پرنده سبز رنگ میتواند همان طوطی تکتیرانداز در پایان بازی نسخه اصلی باشد؛ اگر یادتان باشد همین طوطی بود که آن اسنایپر را از خواب بیدار کرد و هشدار داد که اسنیک در حال نزدیک شدن به او است.
همان ابتدا که پرنده به پرواز در میآید، در دل رعد و برق آسمان یک محموله سیاهرنگ دیده میشود که اگر دقیقتر به آن نگاه بیاندازیم آن محموله دارد توسط چند بالگرد امآی24 حمل میشود. این احتمالا مربوط به همان اتفاقی است که در بازی اصلی افتاد؛ یعنی همان جایی که وُلگین، شاگوهاد (سلاح رباتی متحرک) را برای از بین بردن نیروی یواساسآر فرستاده بود.
این پرنده پس از پرواز میان درختان از بین قسمت پارهشدهی سیمهای خاردار برقی هم عبور میکند که این میتواند اشارهای باشد به منطقه گارد باشا در بخش جنوبی نقشهی بازی اصلی.
پرندهی سبز رنگ در آخر بر روی یک کنده درخت شناور روی برکهای آرام فرود میآید تا بتواند طعمهاش را با خیال آسوده بخورد؛ ناگهان یک مار غولپیکر از زیر آب با دهان باز بیرون میپرد تا پرنده را شکار کند؛ اما در همین لحظه یک کروکودیل بزرگ هم به جان آن مار میافتد و صحنه خشنی از مبارزه این دو غول به نمایش درمیآید و پرنده هم فرار میکند. این کروکودیل در بازی اصلی هم وجود داشت خصوصا که یکی از چهار اسکرینشاتهای عرضهشده از سوی کونامی هم یک کروکودیل بوده.
همچنین اسنیک در نسخه اصلی بازی یک کلاه کروکودیلی هم داشت تا بتواند در جنگل استتار کند و از چشم دشمنانش پنهان شود. سپس دوربین از برکه به دل جنگل میرود و صورت مار برهنه یا همان شخصیت اصلی بازی Metal Gear Solid 3: Remake را به تصویر میکشد. اینجا همان منطقهای از بازی اصلی است که اسنیک در میان رودخانه و زیر شاخه درختان، خودش را از پلتفرمهای جنگنده دشمن مخفی میکرد. این تریلر دو دقیقهای مهیج در نهایت با موسیقی آشنای بازی اصلی به نام مارخورSnake Eater با خوانندگی Cynthia Harrell به پایان میرسد.
همه چیز درباره Metal Gear Solid 3 Remake – اسکرین شات های بازی Metal Gear Solid 3 Remake
کمپانی کونامی بهجز تریلر، چهار اسکرینشات هم از فضای این بازی منتشر کرده که در یکی از آنها کولهپشتی خودِ اسنیک است که در ابتدای بازی اصلی از شاخه درخت آویزان شده بود و اول مجبور شد درخت را بالا برود تا آن را بردارد.
در یکی دیگر از اسکرینشاتها یک کروکودیل عظیم به تصویر کشیده شده است. این تأکید کونامی بر حضور کروکودیل نکتهای است که بازیدوستان را به هیجان واداشته. کیفیت بالای این چهار اسکرینشات این نوید را میدهد که پس از مدتها میتوانیم منتظر یک بازی کمنقص و خارقالعاده از سوی کونامی باشیم.
همه چیز درباره Metal Gear Solid 3 Remake – بررسی رابطه کوجیما و کونامی
کمپانی کونامی سالهای سال در زمینه ساخت بازیهای باکیفیت برای قدرتمندترین کنسولهای روز (که در اصطلاح به بازیهای AAA معروف هستند) فعالیت داشت. تا اینکه در سال 2008 و پس از ظهور و همهگیر شدن گوشيهای هوشمند، فرصت استثنائی را برای ساخت و فروش بازیهای سادهتر برای این تیم ایجاد کرد.
مدل درآمدزایی بازیهای گوشی هوشمند، Microtransaction یا تراکنشهای خُرد نام دارد. یعنی کمپانیها با ساختن بازیهایی که نصبشان رایگان است محصولات خود را به دست انبوه مردم میرسانند. سپس در کنار ویژگیهای اصلی بازی، با فروش تجهیزات، لباسها و دیگر آپدیتهای بازی به پلیر با قیمت پایین، پول هنگفتی به دست میآورند.
این شیوه تجاری پرسود، حسابی به مذاق مدیران کونامی خوش آمد و از همان موقع بود که از تولید بازیهای قدرتمند AAA که وقت و هزینه ساخت بسیار بالایی دارند، دست برداشت و به تولید بازیهای گوشی هوشمند که زمان و هزینه ساخت ناچیزی دارند، روی آورد. امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از بازیهای گوشی هوشمند ساخت کمپانی کونامی استفاده میکنند؛ که این تراکنشات خُرد میلیونی، درآمد قابل توجهی برای آن به ارمغان آورد.
پس از این رویکرد بود که رابطه کوجیما (که واقعا مثل جادوگری خبره عمل میکرد) با کمپانی کونامی سرد شد. هر دو سوی این معامله، دیگر نیازی به حضور سوی دیگر نداشتند و بالاخره هیدئو کوجیما رسما از کونامی جدا شد. این جدایی شوک بزرگی را به بازیدوستان وارد کرد.
هیدئو کوجیما، نویسنده، تهیهکننده، کارگردان و طراح نسخه اصلی بازی Metal Gear Solid 3: Snake Eater بود؛ ولی طبق اخبار بهدست آمده قرار نیست در این بازسازی و فرایند ساخت بازی Metal Gear Solid 3: Remake مشارکت داشته باشد. این یکی از مهمترین نگرانیهای بازیدوستان برای نسخه بازسازیشده تلقی میشود؛ چون هنوز هیچ اسمی از سازندگان و دستاندرکاران این بازی از سوی کونامی اعلام نشده است.
همه چیز درباره Metal Gear Solid 3 Remake – نگرانیها و ابهامات موجود درباره بازسازی بازی Metal Gear Solid 3: Remake
کمپانی کونامی اعلام کرده است که «هیچ تغییری در خط داستانی نسخه اصلی این بازی رخ نخواهد داد و دیالوگها به همان شکل باقی میمانند». همین مسأله، بازیدوستان را به این فکر فرو برده که آيا در نسخه بازسازیشده نیز از صداپیشههای نسخه اصلی استفاده میشود؟ برخی شایعه کردهاند که قرار است همان دیالوگهای ضبطشده نسخه اصلی بازی، بدون هیچ تغییری، در نسخه بازسازیشده نیز استفاده بشود؛ که تقریبا بعید به نظر میرسد.
حالا اگر قرار باشد تمام صداگذاریها دوباره نوشته و ضبط بشوند، بدون حضور مغز متفکر اصلی این بازی یعنی هیدئو کوجیما، صداپیشگان و دیگر سازندگان بازی با راهنماییها و رهبری چه کسی میتوانندیک بازی با همان کیفیت و گیرایی سابق بسازند؟ تضمین این موضوع کمی برای بازیدوستان سخت است.
همچنین چطور میتوان به کمپانیای که مدتها دست به تولید بازیهای AAA نزده و سالها است که در حیطه ساخت بازیهای گوشی هوشمند فعالیت دارد، برای تولید یک بازی باکیفت در حد پلی استیشن 5 دل خوش کرد؟ این ابهامات باعث نگرانی بازیدوستان شده؛ آنها این ترس را دارند که نکند بازسازی این بازی هم مثل بازسازی بازی Silent Hill 2 ناامیدکننده از آب دربیاید؟
قرار دادن Delta به جای عدد 3 در کنار اسم این بازی نیز ذهن بازیدوستان را دچار ابهام کرده است. دلتا D در واقع چهارمین حرف از الفبای یونانی است؛ پس نمیتوانیم به 3 بودن این بازی ربطش بدهیم. شاید بتوان گفت که سه ضلع این حرف مثلثی، یعنی همان نسخه سه؛ که این نظریه هم کمی بیمعنی است. نزدیکترین ربطی که میتوان به این دلتا داد همان نیروی دلتای آمریکا Delta Force هست که در نسخه اصلی بازی وظیفه تخریب نقشههای دشمن را در اختیار داشتند. در هر حال امیدواریم که کونامی در آینده، استدلال این نامگذاریاش را برای همه توضیح بدهد.
کلام پایانی
بین بازی Metal Gear Solid 3: Remake و نسخه اصلی آن تقریبا 20 سال فاصله وجود دارد که این خودش نکته بسیار هیجانانگیزی است که میتوانیم باز هم وارد دنیای مخوف و اکشن این مجموعه بازی بشویم. ولی به طور خلاصه میتوان گفت که هنوز همهچیز مبهم است؛ هیچ اسمی از عوامل سازنده بیرون نیامده، هیچ تاریخ انتشار دقیقی اعلام نشده، هیچ دیالوگی در حین تریلر گفته نشده و… .
همهچیز در حد حدس و گمان باقی مانده و ما فقط میتوانیم مثبتاندیش و امیدوار باشیم که تمام این محرمانهبازیهای کونامی بهخاطر شگردهای تبلیغاتی و به اصطلاح بازارگرمیاش بوده باشد و در نهایت یک بازی فوقالعاده و تاریخساز به دستمان خواهید رسید؛ حتی بهتر و گیراتر از نسخه اصلیاش.