گرچه بسیاری از ناشرین و استودیوهای فعال در صنعت گیم، سعی دارند که از گمراه کردن طرفداران و مشتریان خود اجتناب کنند و معمولا برای بازیهای خود از تبلیغات دروغین استفاده نمیکنند، اما تعدادی دیگر از کمپانیها پس از معرفی بازی خود، تبلیغات اغراقآمیز و تریلرهایی غیرواقعی از بازیهایشان منتشر میکنند. همین موضوع باعث میشود که هایپ و هیجان طرفداران بیش از حد بالا برود و سطح انتظارات تا حدی غیرقابل کنترل افزایش پیدا کند. در نتیجه طرفداران این انتظار را دارند که با یک بازی فوقالعاده یا حتی شاهکار طرف باشند.
اما متاسفانه تبلیغات دروغین، اکثرا به بازیهای شکست خورده و یا به اصطلاح Epic Fail ختم میشود. وقتی بازی نهایی عرضه میشود، مردم خیلی زود متوجه میشوند که تبلیغات ناشر دروغ و اغراقآمیز بوده است و بازی به هیچ وجه نتوانسته است در سطح انتظاراتشان ظاهر شود. همین موضوع باعث میشود که با نمرات منتقدین و امتیاز متاکریتیک بسیار کمی مواجه شویم. از سوی دیگر به دلیل نارضایتی کاربران، میزان فروش و سوددهی بازی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا میکند.
در نسل هشتم از این دسته موارد زیاد داشتهایم؛ در ادامه، نگاهی میاندازیم بر ۱۰ مورد از مشهورترین بازیهای شکست خورده در نسل هشتم. با ما همراه باشید!
نکته اول: ترتیب قرارگیری بازیهای زیر بر اساس تاریخ عرضه میباشد.
نکته دوم: تمامی بازیهای زیر، از طریق قابلیت Backward Compatibility بر روی کنسولهای نسل نهمی قابل اجرا میباشند.
10- Ryse: Son of Rome
با شروع نسل هشتم، استودیو Crytek با همکاری مایکروسافت عنوانی هک اند اسلش با نام Ryse: Son of Rome را معرفی کرد و نوید این را داد که ضمن ارائه گرافیکی واقعگرایانه، گیمپلی، داستان و روایت فوقالعادهای را نیز به ارمغان بیاورند. مردم نیز به پشتوانه سابقه درخشان Crytek و توانمندیهای موتور CryEngine، انتظار یک بازی بسیار عالی را داشتند. اما پس از عرضه، متاسفانه Ryse: Son of Rome نتوانست در حد انتظارات ظاهر شود. گرچه بازی از گرافیک بصری خارقالعادهای برخوردار بود، اما اکثر منتقدین و مردم از سیستم کلی گیمپلی، تنوع مکانیکها، روایت، کارگردانی و نحوه پیشرفت در بازی بسیار گلهمند بودند.
9- The Order: 1886
همانند Ryse: Son of Rome، بازی The Order 1886 نیز قربانی توجه بیش از حد به مولفههای فرعی (مثل گرافیک بصری) شد. گرچه سونی و Ready at Dawn تبلیغات گستردهای روی واقعگرایانه بودن بازی انجام دادند و درجه هایپ مردم نیز تا حد بسیار زیادی بالا رفته بود؛ اما عرضه نهایی بازی با شکست مواجه شد. با وجود گرافیک بسیار عالی و فتورئالستیکی که The Order 1886 ارائه میداد، بیتوجهی به عوامل مهم دیگر باعث شد بازی نتواند متای خوبی کسب کند؛ گیمپلی سطحی و تکراری، میانپردههای نچسب و غیرقابل رد، نویسندگی و کارگردانی خستهکننده و شخصیتهایی ضعیف، نهایتا باعث شکست این بازی شد.
8- Mafia 3
سال عرضه: ۲۰۱۶
توسعه دهنده: Hanger 13
ناشر: 2K Games
پتلفرم: PS4، Xbox One و PC
امتیاز متاکریتیک: ۶۸
همه میدانیم که نسخه اول فرنچایز Mafia یکی از شاهکارهای صنعت گیم است و طرفداران بسیار زیادی دارد. نسخه دوم Mafia گرچه بازی خوبی بود، اما نتوانست از برخی جهات طرفداران پر و پا قرص را راضی کند. در اوایل نسل هشتم، بازی Mafia 3 رسما معرفی شد و سازندگان قول دادند که عنوانی در خور نام این فرنچایز را عرضه کنند. اما پس از انتشار Mafia 3، دیدیم که نه تنها این بازی از لحاظ غنای محتوا فرسنگها با نسخه اول فاصله دارد، بلکه نسبت به نسخه دوم نیز سطح کیفی پایینتری را ارائه میداد. جدای از مشکلات فنی بیشمار، باگها و گلیچهای مسخره، متاسفانه بازی از حیث گیمپلی، شخصیتپردازی و داستان نیز شکست خورد.
7- No Man’s Sky
سال عرضه: ۲۰۱۶
توسعه دهنده: Hello Games
ناشر: Hello Games
پتلفرم: PS4، Xbox One و PC
امتیاز متاکریتیک: ۷۱
No Man’s Sky یکی دیگر از عناوینی است که قربانی هایپ کاذب شد. پس از معرفی این بازی، سازندگان وعده دادند که دنیای No Man’s Sky شامل میلیاردها ستاره میشود که هر کدام اکوسیستم و جغرافیای منحصربفرد خود را دارد! که خب تصور چنین چیزی بسیار عجیب بود. اما بهرحال تعداد بسیار زیادی از گیمرها برای این بازی هیجانزده بودند و انتظار این را داشتند که عنوانی را تجربه کنند که از دنیایی نامحدود و متنوع برخوردار است. اما پس از عرضه، دیدیم که بازی نهایی شبیه به اقیانوسی بسیار کمعمق است. دنیای No Man’s Sky گرچه گستردگی خیلی زیادی داشت، اما به دلیل نبود تنوع و سیستم گیمپلی سطحی، با شکست مواجه شد.
6- Star Wars Battlefront
سال عرضه: ۲۰۱۵
توسعه دهنده: DICE
ناشر: EA
پتلفرم: PS4، Xbox One و PC
امتیاز متاکریتیک: ۷۲
در سال ۲۰۱۵ فرنچایز Star Wars قصد داشت با فیلم Force Awakens مجددا وارد میادین شود. در همین حال EA که حق امتیاز ساخت بازیهای این فرنچایز را در اختیار داشت، باید یک بازی از فرنچایز Star Wars را برای کریسمس آماده میکرد. عنوان Star Wars Battlefront گرچه به لطف انجین Frostbite گرافیک بصری فوقالعادهای داشت، اما به دلیل نبود بخش داستانی تکنفره، عدم تنوع در سلاحها، استراتژی ضعیف EA در ارائه محتوای پولی و انیمیشنهای ضعیف، فرصتهایش را بر باد داد و به یکی از بازیهای شکست خورده ۲۰۱۵ تبدیل شد. Battlefront باعث شد انتظاراتمان از نسخه دوم که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، بسیار پایین بیاید.
5- Mass Effect Andromeda
سال عرضه: ۲۰۱۷
توسعه دهنده: Bioware
ناشر: EA
پتلفرم: PS4، Xbox One و PC
امتیاز متاکریتیک: ۷۱
همانطور که مستحضرید، سه گانه Mass Effect یکی از پرطرفدارترین بازیها در ژانر نقشافرینی است که همیشه مورد ستایش قرار میگرفت. در نسل هشتم، شرکت EA و یکی از استودیوهای Bioware تصمیم گرفتند که نسخهای فرعی از این فرنچایز را با عنوان Mass Effect Andromeda منتشر کنند. گرچه EA در تبلیغات این بازی وعدههای دروغین زیادی داده بود، اما بازی نهایی فرسنگها با تبلیغات و تریلرهایش فاصله داشت. Mass Effect Andromeda در هنگام عرضه با مشکلات بسیار زیادی دسته و پنجه نرم میکرد. از جمله انیمیشنهای بسیار بد و خندهدار، باگها، مشکلات فنی و پرداختهای درونبرنامهای ضدمشتری. جدای از این موارد، Andromeda از شخصیتپردازی ضعیف، دیالوگهای احمقانه و نویسندگی سطح پایینی رنج میبرد.
4- Fallout 76
سال عرضه: ۲۰۱۸
توسعه دهنده: Bethesda Game Studios
ناشر: Bethesda
پتلفرم: PS4، Xbox One و PC
امتیاز متاکریتیک: ۵۲
همانطور که میدانید Bethesda و تاد هاوارد قبل از عرضه بازی Fallout 76 اعلام کرده بودند که از مشکلات Fallout 4 درس گرفتهاند و قصد دارند گستردهترین و پرجزئیاتترین تجربه را ارائه دهند، اما نهایتا دیدیم که Fallout 76 به دلیل استفاده از یک انجین منسوخ، همراه با کوهی از مشکلات فنی، باگها و گلیچهای ویرانگر عرضه شد. به طوریکه بسیاری از افراد معتقد هستند Fallout 76 در حالت آلفا عرضه شد! جدای از این، مشکلات مربوط به سرورها، پرداختهای درون برنامهای، فریبکاری در ارائه محتوای کافی نسخههای ویژه و هزینههای اشتراکی غیرمنصفانه، باعث شد Fallout 76 به یکی از بازیهای شکست خورده سال ۲۰۱۸ تبدیل شود.
3- Anthem
سال عرضه: ۲۰۱۹
توسعه دهنده: Bioware
ناشر: EA
پتلفرم: PS4، Xbox One و PC
امتیاز متاکریتیک: ۵۹
وقتی در مورد بازیهای شکست خورده صحبت میکنیم، باید دو عامل مهم را در نظر بگیریم. میزان انتظارات و پتانسیل بالایی که بازی قبل از عرضه داشته است، و کیفیت محصول نهایی که به دست مخاطب میرسد. در مورد Anthem، میدانیم که این بازی پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر فوقالعاده را داشت و میدانیم که به دلیل سابقه Bioware، انتظارات خیلی بالایی از آن داشتیم. اما طمع EA و ضعف Bioware در ارائه محتوای کافی، باعث شد Anthem به یک بازی ناقص و دانگرید شده با مراحل تکراری و خستهکننده تبدیل شود. همچنین سیستم مبارزات، مکانیکهای لوت، گرایند بیش از حد و مراحل پایانی این بازی مورد انتقاد گستردهای قرار گرفت.
2- Cyberpunk 2077
سال عرضه: ۲۰۲۰
توسعه دهنده: CD Projekt Red
ناشر: CD Projekt
پتلفرم: PS4، Xbox One و PC
امتیاز متاکریتیک: ۵۷ (نسخه کنسولی)
باگها، ارورها، مشکلات فنی، نرخ فریم و رزولوشن پایین، مشکل Pop-in و دهها نقص دیگر، باعث شد Cyberpunk 2077 برای دارندگان کنسولهای نسل هشتمی به یک سیرک خندهدار و Meme اینترنتی تبدیل شود. عرضه این بازی در حالت Pre-Alpha و ناقص، نهایتا به ضرر CDPR تمام شد و باعث گردید که درصد قابل توجهی از سهام این شرکت سقوط کند. جدای از مشکلات فنی و باگها، بسیاری از منتقدین نسبت به سیستم مبارزات، فیزیک وسایل نقلیه، هوش مصنوعی دشمنان، NPCها و ضعف در مکانیکهای نقشآفرینی، انتقاد جدی داشتند.
شخصا وقتی به کلمه Epic Fail فکر میکنم، اولین بازی که در ذهنم متصور میشود Cyberpunk 2077 است. احتمالا هیچ بازی در تاریخ وجود نداشته است که قبل از عرضه، سطح هایپ و انتظارات طرفداران خود را به اندازه Cyberpunk 2077 بالا برده باشد. متاسفانه شرکت CDPR در مورد نسخه نسل هشتمی این بازی دروغهای زیادی گفت و حتی از نشان دادن آن بر روی کنسولهای PS4 و Xbox One نیز اجتناب کرد. با عرضه بازی، دیدیم که مشکلات فنی نسخه نسل هشتمی سر به فلک میکشد و عملا با یک فاجعه غیرقابل بازی روبرو هستیم. به طوریکه شرکت سونی تصمیم گرفت این بازی را به طور کلی از PS Store حذف کند!
1- Marvel’s Avengers
سال عرضه: ۲۰۲۰
توسعه دهنده: Crystal Dynamics
ناشر: Square Enix
پتلفرم: PS4، Xbox One و PC
امتیاز متاکریتیک: ۶۷
Marvel’s Avengers مصداق بارزی از سوء مدیریت در کمپانی Square Enix است. همانطور که میدانید، فیلمهای Avengers میلیاردها دلار برای Marvel و Disney سودآوری داشته است. اما آیا این بدان معناست که ساخت یک بازی ویدیویی از Avengers نیز لزوما باعث درآمدزایی هنگفت میشود؟ خیر! Square Enix و Crystal Dynamics سعی داشتند با ساخت یک بازی آنلاین سرویسمحور چندنفره، تجربه جدیدی از Avengers را ارائه دهند. اما به دلیل ضعف در سیستم ماموریتها، محتوای ناکافی، عدم تنوع، مبارزات ضعیف، مشکلات سرورها و مکانیکهای خستهکننده looting، بازی Avengers به یکی از بازیهای شکست خورده سال ۲۰۲۰ تبدیل و باعث شد که Suare Enix نزدیک به ۷۰ میلیون دلار ضرر کند.
امیدواریم که از مطالعه مقاله «مشهورترین بازیهای شکست خورده در نسل هشتم» لذت برده باشید. در پایان خوشحال میشویم که دیدگاه و نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.