مجله بازی, مقالات

دور اندازی به آینده PS5

دور اندازی به آینده PS5

نویسنده:

پارسا برنوس

دور اندازی به آینده PS5

بعد از مدت‌ها انتظار سرانجام سونی کنسول نسل نهمی خود، یعنی ps5 را معرفی کرد. کنسولی که علی‌رغم تمام انتظار گیمرها توانست تا در همان ماه اول به فروش فراتر از انتظار دست پیدا کند.
شروع یک نسل جدید برای سونی و گیمرها به معنای شروع از صفر است ، تمامی سیستم ها و بازیها باید تکان اساسی بخورند و به سمت تکامل خود بروند ، در این بین سونی همیشه تلاش داشته تا با برند پلی استیشن بتوانند با سیاست های داخلی و مشتری مداری جدید فروش کنسول خود را به حداکثر برساند. سونی جهت برپایی سیاست های جدید برای کنسول نسل نهمی خود بسیاری از اعضای ارشد مدیریتی را تغییر داد و می توان این تغییرات تا به الان نتیجه زیاد رضایت بخشی را در بسیاری از موارد فراهم آورده.
در این مقاله سعی داریم تا نگاهی به آینده و کنسول ps5 داشته باشیم. تا متوجه باشیم دقیقاً باید انتظار چه‌چیزی از سمت سونی را بکشیم ، و ببینیم آیا سیاست گذاری‌های موقت سونی برای ۷ سال آینده هم جواب خواهد داد یا خیر.
همیشه برای دیدن آینده بهتر است به گذشته نگاه کنیم. بعد از نزدیک به ۳۰ سال فعالیت در صنعت بازی های رایانه ای توانسته تا تجارب بسیار زیادی کسب کند.

دور اندازی به آینده PS5
در تمامی این نسل ها آزمون و خطاهای بسیار متفاوتی انجام شده که باعث شده تا سونی در این کلاس درس های فراوانی را بگیرد و در برخی از آنها قبول و در برخی دیگر رد شود اما هدف ما نگاه نسبتاً متأخر است.
سونی برای کنسول نسل پیش خود ، یعنی PS4 بسیار آماده بود ، شروع ضعیف و قیمت بالای کنسول نسل هفتمی سونی که PS3 بود باعث شد تا سونی با دید وسیع تری به سمت دنیای گیم حرکت کند. هدف طراح ارشد کنسول از PS4 بسیار مشخص و سرراست بود. کنسولی که بتواند با کمترین هزینه بهترین کیفیت را برای گیمرها به ارمغان بیاورد. برای نشان دادن هرچه بهتر قدرت پردازش و گرافیک سونی تلاش کرد تا بازی های لانچ خود را بیشتر به سمت نور پردازی و قدرت پردازنده ی خود ببرد. زمان انتشار کنسول PS5 اما این حرکت تکرار نشد در واقع تا چند ماه مانده به آمدن کنسول ها خبری از کنسول در دسترس نبود ، و سونی بیشتر سیاست سکوت را در پی گرفته بود. حال که در خفا مشغول ساختن یکی از بهترین کارهای خود بود. سیاست‌های عرضه پلی استیشن ۵ کمتر شباهتی با پلی استیشن ۴ دارند.
و البته انقدر خوب جایگزین شده اند که به چشم نمی‌آیند. یکی از نقاط ضعف بزرگ کنسول پلی استیشن ۵ در زمان عرضه نبودن بازی درست هنگام عرضه بود. این معضل حدود دو سال به طول انجامید چراکه بزرگ تر شدن بازی ها باعث زمان بردن در زمان ساخت می‌شد و sony توانست تنها چند انحصاری جمع و جور منتشر کند.

دور اندازی به آینده PS5
البته به دلیل اینکه کنسول نسل هشتمی مایکروسافت شرایط بدتری داشت این موضوع اهمیت زیادی نداشت. با این حال سونی در نسل حاضر تلاش کرد تا این ایراد را به بهترین شکل بپوشاند . به طوری که چه در زمان عرضه و حتی در چند ماه آینده کنسول پلی استیشن ۵ چندین انحصاری قدرتمند دارد. انحصاری هایی که با ریمیک بازی demon soul’s شروع شد.
و با دادن قسمت داستانی جدید برای اسپایدرمن ادامه یافت . این در حالی است که کنسول رقیب یعنی ایکس باکس سری اس ، کمتر چیزی برای عرضه در این بخش دارد این هوشمندی سونی باعث شد تا بتواند در فروش فراتر از انتظار ظاهر شود . ایکس باکس سری ایکس اما تا به امروز انحصاری دهان پرکنی منتشر نکرده است .در ادامه سونی عناوین بسیار خوبی را برای انتشار آماده کرد عناوینی مانند Ratchet and clank و spider-man: miles morales توانسته بود تا حد زیادی از موفق ترین عناوین سونی از نظر فروش باشد.

با این دریچه از آمادگی برای شروع سونی تصمیم گرفت تا جای خالی بسیاری از چیزها را با انحصاری پر کند فهم سونی از این موضوع به جایی برمی‌گردد که در زمان PS2 دقیقاً توانسته بود تا با همین روش کنسول های رقیب را شکست دهد.البته با آمدن مایکروسافت به این صنعت تاکتیک های سونی برای عرضه ی انحصاری های خود بسیار عوض شد ، و عموماً بازی‌های آنها به سمت کیفیت بهتری رفتند. چرا که نه تنها باید مسئولیت فروش را به دوش می‌کشیدند بلکه باید با مایکروسافت نیز رقابت می‌کردند. گفتنی است که حتی امروز سونی در زمینه‌های بازی های انحصاری تفکرات کاملاً متفاوتی نسبت به مایکروسافت دارد. البته این تفکرات تا حد زیادی به نفع گیمرها نیست. چراکه انحصاری های مطلق کنسول و نیامدن آن برای بازار جدایی مثل بازار رایانه‌های شخصی می تواند تنها خود سونی و استودیو را از فروش بهتر منع کند.
با این حال در دو سال اخیر سونی با عرضه کردن آی پی محبوبه خود ، یعنی Horizon Zero Dawn نشان داد که شاید به دنبال تغییر این سیاست هاست.

دور اندازی به آینده PS5
در هر حال آینده PS5 به دلیل همین سیاست های سونی تا حد زیادی به انحصاری ها گره خورده و کوچکترین لغزشی می تواند این برتری را از سونی بگیرد. لغزشی که در نسل هشتم اتفاق نیفتاد و به جز دو ، سه عنوان باقی عناوین توانستند تا فروش خوبی را ثبت کنند.
مسئله مهم اما اینجاست که سونی برعکس مایکروسافت زیاد اعتقادی به خدمات اینترنتی ندارد ، البته شرکت سونی با انحصاری های خود می تواند این خلاء را جبران کند . اما داشتن سرویس‌های مهمی مثل گیم پس برای رقابت با مایکروسافت در آینده ضروری است.
انحصاری های پیش رو مثل ، Ratchet and clank و Horizon و حتی GOD OF WAR 2 نوید یک نسل سراسر شوق را می‌دهند . اما باید توجه کنیم چه درصد فروش کنسول تنها قرار نیست با انحصاری بالا رود. مخصوصاً اینکه این انحصاری ها به اتفاق برای کنسول PS4 نیز به منتشر می شود که همین اقدام بسیار بحث برانگیز است. در قسمت موازی داستان ایکس باکس سری ایکس نیز وضع خوبی دارد و بیشتر به لطف سرویس‌های اینترنتی خود توانسته رکورد سود مایکروسافت از ایکس باکس را بشکند.
سونی بدون در نظر گرفتن این جوانب هنوز سرویس رقیب خود یعنی پلی استیشن ناو، را تقویت نکرده است و این سرویس همچنان به عنوان یک سرویس جانبی جلو میرود . گفتنی است که در سال‌های ابتدایی فروش ، می تواند بسیار متغیر باشد. و پیشتازی هر کدام از این کنسول ها به معنی برد قطعی نیست . Sony با سیاست‌های پیش رو و اتکا به انحصاری ها جلو می‌آید زیرا تصور می‌شود که این سیاست قرار است مثل نسل‌های پیش برایش موفقیت بزرگی را به همراه بیاورد . البته تا به امروز این قضیه پابرجا بوده و سونی هنوز هم پیشتاز است. البته نباید از یاد برد که این تازه شروع ماجراست و نمی‌توان با قطعیت از چیزی سخن گفت اما به نظر می‌رسد تا حداقل دو سال آینده سونی بتواند با همین سیاست پیشرفت خود را تضمین کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *