دلایل موفقیت بازی Horizon Zero Dawn
4 سال از انتشار Horizon Zero Dawn گذشته و فقط چند هفته تا انتشار نسخه جدید فاصله داریم. در این مقاله دلایل موفقیت بازی Horizon Zero Dawn را مورد بررسی قرار میدهیم و نگاهی به تجربه فراموش نشدنی و کمنظیر این بازی داریم.
امروزه شمار بازیهای جهانباز به شدت زیاد شده اما با این افزایش تعداد رفته رفته از کیفیت آنها کاسته شده است. صنعت بازیهای ویدیویی با ارائه تجربهای تعاملی شناخته میشود و چه چیز بهتر از این که بازی به شما اجازه جستجو در محیط و کشف ناشناختهها را بدهد؟ با این حال برخی نکات منفی با تعدد بازیهای جهانباز آشکار شدند که میتوان از ماموریتهای فرعی به عنوان برجستهترین مثال و البته پاشنه آشیل بسیاری از موارد نام برد. ساخت جهانی عظیم با وسعت دهها کیلومتر و قرار دادن حداقل محتوا در محیط، باعث میشود محیط و ماموریتها به شدت خستهکننده شوند و بازی به سرعت سرگرمکنندگی خود را از دست بدهد.
با اینکه حتی بهترین عناوین جهانباز در سالهای اخیر با نمرات مختلف مورد حمله منتقدان قرار گرفتند، اینکه یک بازی با تمرکز بر جهانباز بتواند راه خود را به قلب طرفداران بیابد و سالها مورد ستایش قرار بگیرد، واقعا شگفتانگیز است. Guerrila Games در سال 2017 با انتشار Horizon Zero Dawn به عنوان انحصاری PS4 تجربهای کم نظیر از بازیهای جهانباز را به اشتراک گذاشت. Horizon Zero Dawn نهایتا برای PC هم منتشر شد. البته بازی برای رفع ایرادات در اجرا نهایتا چندین پچ دریافت کرد. تقریبا 5 سال از انتشار نسخه اول میگذرد و دنباله بازی، Horizon Forbidden West، قرار است ماه آینده عرضه شود. حال زمان آن رسیده که نگاهی به Zero Dawn داشته باشیم و ببینیم چه عواملی باعث شده تا این بازی به شاهکاری بیبدیل تبدیل شود.
دلایل موفقیت بازی Horizon Zero Dawn
برای اینکه به ارزش این بازی شگفتآور پی ببرید کافی است که به سال انتشار آن توجه کنید. در سال 2017 بازیهای جهانباز پرطرفدار تر از بازیهای دیگر بودند (و البته که بیشتر هم مورد نقد قرار میگرفتند). در بازیهای کمی شاهد درهم آمیختن سبک Action RPG و جهانباز بودیم و همچنین خلاقیت چندانی در مکانیزمهای بازی نبود از حرکات محدود گرفته تا محتوای بازی و موارد دیگر.
Horizon Zero Dawn در فوریه 2017 (بهمن 1395) منتشر شد و تقریبا بر خلاف بازیهایی که تا آن زمان منتشر میشد، ظاهر شد (حتی در مقایسه با بازیهایی که امروزه منشر میشوند). دنیایی غنی با تم پسا آخرالزمانی که نمایانگر قبیلههایی در جنگلهای باشکوه است که در کنار یکدیگر با تکنولوژیها، تسلیحات و ماشینهای منحصر به فرد زندگی میکنند. Gurrilla Games با کمک متخصصان این حوزه توانست تا حد ممکن جهان بازی را واقعی طراحی کند و ما شاهد محصولی هستیم که از نظر بصری و طراحی هنری نظیر ندارد.
Horizon Zero Dawn المانهای زیادی را از دیگر عناوین جهانباز مدرن قرض گرفته است خصوصا مخفیکاری در جریان مبارزات بازی. همانطور که طرفداران بازی در جریان هستند، در جریان نبردها میتوانید با دایناسورهای واقعی و روبوتیک بجنگید و ماجراجویی خود را تکمیل کنید. همچنین میتوانید با اختیار استراتژیهای منحصر به فرد دشمنان را یک به یک از بین ببرید. البته همانطور که انتظار دارید شکست دادن این غولهای آهنی ساده نیست خصوصا اگر بخواهید همچنان از سلاحهای اولیه مثل کمان و نیزه استفاده کنید. پس ضروری است که نقطه ضعف دایناسورها را شناسایی کرده و ضرباتی با بیشترین تاثیر ممکن وارد کنید تا دشمن را از پا در بیاورد.
میتوانید به پشت ماشینهای کوچکتر رفته و آنها را بی سر و صدا از پا در بیاورید یا این که سوارشان شوید و مجبورشان کنید تا با همنوعان خود بجنگند. با تلهگذاری و فریب دشمنان میتوانید دشمان را سرنگون کرده یا با برق به آنها آسیب بزنید. بازی دارای چندین نوع سلاح و مهمات است که میتوانید هر زمانی آنها را بسازید. همه این موارد با یکدیگر پویایی خاصی به سیستم مبارزات Horizon Zero Dawn میبخشد و با سیستم ارتقای مناسب، تجربهای کم نظیر را رقم میزند.
سیستم حرکت Horizon Zero Dawn بر پارکور و دویدن در محیط بازی تکیه میکند. شما میتوانید از برجهای بزرگ بالا بروید، با زیپلاین به پایین بیایید و موارد دیگر که در نحوه جابهجایی آزادی خاصی به شما میدهد و بازی را در در راستای عمودی گسترش میدهد. بازی مثل Mirros’s Edge پارکور ندارد اما قطعا عنوانی تاثیرگذار خصوصا در زمینه محتویات دنیا است. بازی تعداد زیادی ماموریتهای فرعی دارد، مانند ردیابی، تسخیر کمپها، شکار دایناسورها، از بین بردن منابع، بالا رفتن از برج و بسیاری مثال دیگر. شاید موارد مشابه را در بازیهای دیگر دیدهایم، اما بازی با دادن جوایز مناسب (برای بیشتر ماموریتها) به این ماموریتها ارزش میبخشد و بازیکن را ترغیب میکند که وقت خود را صرف ماموریتهای فرعی کند. با این جوایز میتوانید وسایل و مهارتهای خود را ارتقا دهید و از قبل هم قدرتمندتر شوید (اگر میخواهید در نبرد با دشمنان سختتر پیروز شوید ضروری است که وسایل خود را ارتقا دهید).
همه این موارد بخشی از داستان پروتاگونیست بازی، Aloy، است که به دور از قبیله Nora و توسط Rost که او هم از قبیله طرد شده، بزرگ شد. در طول کمپین بازیکنان درباره ماشینها اطلاعات کسب میکنند، درباره خاستگاه ماشینها و نحوه متوقف کردن آنها میآموزند و متوجه میشوند چه بر سر مادر Aloy آمده است. شاید داستان به خودی خود خیلی جذاب نباشد اما تمرکز زیاد بر Aloy که شخصیتی جذاب دارد ورق را برمیگرداند. البته که انیمیشنها رباتی و دیالوگهای متناقض تبدیل به نقطه ضعف بازی شد و منتقدان در زمان عرضه از این راه به بازی حمله کردند.
به طور خلاصه Horizon Zero Dawn تجربهای فراموشنشدنی است که میتوان دلیل آن را در طراحی هنری و تحقیقات تیم تولید دانست که باعث میشود همه به زیبایی آن خیره شوند. سیستم مبارزه بازی واقعا خوب تعبیه شده و مهمتر از همه منحصر به فرد است که نبردها به تجربهای جذاب و نشاط آور تبدیل میکند. بازی مجموعهای کامل از قابلیتهای متنوع است که از مهم ترین خصیصههای عناوین جهانباز است و ضروری است که در همه بازیها مورد توجه قرار گیرد. Guerilla Games ویژگیهای Horizon Zero Dawn را در ِdlc بازی، The Frozen Wilds، هم قرار داد و امیدواریم در فوریه امسال بار دیگر شاهد جادوی آنها در Horizon Forbidden West باشیم.
منبع: gamingbolt