اورجینال, مجله بازی, مقالات

دلایل شکست GTA Trilogy

دلایل شکست GTA Trilogy
6
1

2021 سال عجیبی برای بازی‌های ویدیویی بود. از زنده شدن عناوین قدیمی و درخشش بازی‌های مستقل گرفته تا درخشیدن عناوین معمولی، همگی این سال را به یکی از بهترین‌ها بدل می‌کرد اگر که بازی‌های زیادی تاخیر نمی‌خوردند و مهم‌تر از همه بازی‌های بزرگی چون Cyberpunk 2077، Battlefiled 2042 و مهم تر از همه GTA Trilogy: The Definitive Edition در شرایط درست عرضه می‌شدند. در ادامه در مورد دلایل شکست GTA Trilogy صحبت می کنیم.

دلایل شکست GTA Trilogy

بیایید کمی به عقب برگردیم و نگاهی به نسل هشتم بیندازیم. نسلی که سرشار از ریمستر‌ و ریمیک‌های  مختلف بود و عناوین مختلفی پوست انداختند و شکل و شمایل جدیدی پیدا کردند. از بازی‌های فوق قدیمی مانند Resident Evil گرفته تا The Last of US همگی در این ترند شرکت داشتند، اما هیچ خبری از راکستار نبود. شرکتی که یکی از انقلابی‌ترین بازی‌های نسل هفتم یعنی GTA 3 و عناوین نوین دیگری چون Vice City و San Andreas را عرضه کرده بود هیچ خبری از ریمستر یا ریمیک آن‌ها منتشر نمی‌کرد.

از طرف دیگر عملکرد راکستار کمی راکستار در نسل هشتم حسابی طرفداران را کلافه کرده بود (شکی در کیفیت GTA 5 و Red Dead Redemption 2 نیست اما پورت کردن و تنها عرضه یک بازی برای شرکت بزرگی مثل راکستار چندان عملکرد مثبتی محسوب نمی‌شود). به علاوه پورت مجدد GTA 5 بدون تغییر خاصی و تاخیر خوردن این عنوان دیگر خشم همگان را برانگیخت و به نوعی راکستار را وارد بحران کرد. تیزر نسخه نسل نهمی GTA 5 در یوتیوب تبدیل به یکی از منفورترین ویدیوها شد و دیسلایک‌های خیلی خیلی زیادی دریافت کرد.

cj

در 2021 بالاخره نشان‌هایی از این ریمستر دیده شد. برخی از افراد در فروم‌های GTA از انتشار ریمستر نسخه‌های کلاسیک خبر می‌دادند. از دیگر نشانه‌های انتشار این ریمستر شکایت های تیک تو از ماد سازان GTA های کلاسیک بود. راکستاری که همیشه ادعای حمایت از مادسازان را داشت، با این اقدام خود نشان داد که قرار است اتفاقاتی برای این سه بازی بیفتد. به علاوه نوامبر 2021 سالگرد 20 سالگی GTA 3 است و با توجه به کم‌کاری راکستار در نسل قبل، نزدیک شدن به این تاریخ هم شایعات را بیشتر می‌کرد.

بالاخره انتظار‌ها به سر رسید و از تریلر GTA Trilogy: The Definitive Edition رونمایی شد و نظرات مختلفی با خود به همراه داشت. برخی با ذوق خاصی محو نورپردازی سن فیرو در GTA San Andreas شدند و برخی از چهره و محیط کارتونی بازی گله‌مند بودند. راکستار خود خبر از انتشار این سه بازی در یک بسته با تلفیقی از بازی قدیمی و استاندارد‌های به‌روز گرافیکی داد که هم بعد نوستالژیک ماجرا حفظ شود و هم محصول نهایی در سطح بازی‌های مدرن باشد.

راکستار که در حال حاضر مشغول توسعه نسخه بعدی GTA است، ساخت این بازی را بر عهده استودیو گرو استریت گیمز گذاشت که در سال 2007 تاسیس شد و سابقه پورت بازی‌های مختلف در نسل هفتم دارد. اولین همکاری این استودیو با راکستار دقیقا به ده سال پیش باز می‌گشت که این استودیو وظیفه پورت GTA 3 برای اندروید و IOS را داشت که علیرغم باگ‌های زیاد و افت کیفیت محصول نهایی، راکستار این موضوع را برای Vice City و San Andreas را هم تکرار کند و هر کدام از این بازی‌ها در سالگرد 10 سالگی خود پا به دنیای تلفن‌های همراه گذاشتند.

در نهایت بازی عرضه شد و تبدیل به یکی از ناامید‌کننده‌ترین پروژه‌های کل صنعت بازی شد. حجم مشکلات فنی و باگ و گلیچ‌های بازی مافوق تصور بود و تقریبا غیرقابل بازی بود. در سرتاسر فضای مجازی کلیپ‌های مختلفی از باگ‌های این بازی منتشر می‌شد و همه جا درباره این عنوان صحبت می‌شد. راکستار هم قبل از انتشار و هم بعد از دست به اقدامات عجیبی زد. اول از همه اینکه نسخه کلاسیک بازی‌ها حذف شدند و بازیکنان فقط می‌توانستند نسخه ریمستر شده را بازی کنند. اقدام بعدی غیرفعال کردن لانچر راکستار برای چند روز بود که خریداران را از قبل هم عصبانی‌تر کرد.

GTA-Trilogy-Definitive-Edition-featured

بیایید نگاهی به خود عناوین و استودیو سازنده بیندازیم. سه عنوان جهان‌باز بسیار بزرگ و البته قدیمی که وظیفه ریمستر آن‌ها بر عهده استودیوای 29 نفره بود که باید هر سه بازی را برای نه پلتفرم منتشر کند! آن هم فقط در دو سال! این سه بازی با موتور‌های گرافیکی قدیمی ساخته شده و پیاده کردن این کدها در Unreal Engine 4 سبب خلق باگ‌های جدیدی شد. همچنین به دلیل سن زیاد بازی‌ها، فایل خام این سه بازی موجود نبود و این استودیو مجبور شد سراغ نسخه موبایلی برود که خود از مشکل فنی رنج می‌برد و وقتی این خبر منتشر شد، موج منفی جدیدی به سمت راکستار روانه شد.

به قدری حجم پروژه بزرگ‌تر از استودیو سازنده بود که حتی این استودیو نتوانست پچ روز اول برای این بازی عرضه کند و این پچ تا چند روز تاخیر خورد. حتی ویژگی‌های حذف شده هم نتوانست کمکی در روند ساخت بازی کند و بازی علیرغم این مشکلات عرضه شد و حتی کنسول‌های قدرتمند نسل نهم هم نمی‌توانستند با نرخ فریم مناسبی ارائه کنند. حتی برخی تکنیک‌هایی که در بازی‌های اصلی به واقع‌گرایی کمک می‌کرد، تبدیل به پاشنه‌آشیل نسخه‌ها جدید شد مانند مه در San Andreas که با کاهش شعاع دید، بزرگ بودن محیط را در ذهن بازیکن القا می‌کرد.

البته که بازی با دریافت پچ 1.02 توانست کمی بهتر شود و از بسیاری از باگ‌ها نجات پیدا کند. دیگر خبری از پل نامرئی، فاجعه بارش باران در San Andreas، غلط املایی در تابلو‌ها، افت نرخ فریم و بسیاری از موارد دیگر نجات پیدا کند، اما هنوز هم بحث کارتونی بودن بازی‌ها و مدل نامناسب کاراکتر «سی جی » و «تامی» مطرح بود.

اگر سیاست‌های نامناسب تیک‌تو در قبال این بازی‌ها اعمال نمی‌شد، این سه بازی پتانسیل خیلی بیشتری داشتند. تیک تو می‌توانست مانند سالگرد 10 سالگی هر بازی هرکدام را جدا منتشر کند تا هم حجم کار استودیو کم شود و هم زمان بیشتری در اختیار داشته باشند. البته که اسم این سه بازی و برند راکستار توانست بر این مشکلات فنی غلبه کند و بازی علیرغم همه این‌ها فروشی 10 میلیون نسخه‌ای تجربه کرده و توانسته سال مالی خوبی برای این شرکت رقم بزند.

وقتی این اتفاق افتاد، راکستار در بیانیه‌ای از همه طرفداران عذرخواهی کرد و وعده حل مشکلات را داد و متعهد شد که این موارد دیگر تکرار نخواهند شد. در حال حاضر راکستار قرار است در مارس 2022 نسخه نسل نهمی GTA 5 را منتشر کند و در حال حاضر تنها در یک توییت نسخه بعدی مجموعه Grand Theft Auto را تایید کرد و هنوز هیچ جزئیاتی از بازی مشخص نیست.

نویسنده : علیرضا روستایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.