پیشنهاد سردبیر, مجله بازی, مقالات

بدترین بازی‌های سال ۲۰۲۱

بدترین بازی‌های سال ۲۰۲۱

با پایان یافتن سال ۲۰۲۱، می‌بینیم که اغلب وبسایت‌ها مشغول به معرفی برترین بازی‌های سال گذشته هستند. به طور دقیق‌تر نزدیک به ۱۸۰ وبسایت، بازی برتر سال یا GOTY خود را انتخاب کرده‌اند که عنوان It Takes Two موفق شده است بیشترین جوایز را کسب کند. اما جدای از بازی‌‌های فوق‌العاده‌ای که در سال گذشته عرضه شدند، بازی‌هایی نیز بوده‌اند که عملکرد بسیار ناامیدکننده‌ای داشته‌اند و نتوانسته‌اند در سطح انتظارات ظاهر شوند.

گرچه ارائه لیستی از بدترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ و یا ناامیدکننده‌ترین بازی‌ها چندان معمول و خوشایند نیست، اما گاهی اوقات، عملکرد برخی از بازی‌ها آنچنان ضعیف است که تاثیر بدی از خود برجای می‌گذارند و به صنعت گیم ضربه می‌زنند. در نتیجه باید حتما در مورد این بازی‌ها و دلیل عملکرد ضعیفشان بحث شود، تا در آینده شاهد بهبود نسخه‌های بعدی و به طور کلی رشد صنعت گیم باشیم. در همین راستا، تصمیم گرفته‌ایم که در این مقاله، لیستی از بدترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

توجه داشته باشید که ممکن است عده‌ای، از برخی بازی‌های این لیست لذت برده باشند و حضور یک بازی در این لیست، لزوما به این معنا نیست که هیچ کس از آن بازی راضی نیست. بلکه برای انتخاب این بازی‌ها، فاکتورهایی مثل امتیاز متاکریتیک، امتیاز کاربران، فروش و موارد دیگر در نظر گرفته شده است. بنابراین، هدف ما از ارائه‌ی این مقاله، این است که به شما کمک کنیم تا بازی‌های ضعیف امسال را بهتر بشناسید و وقت زیادی را برای تجربه‌ی آن‌ها هدر ندهید.

REDOUT-SPACE-ASSAULT

۱- Redout: Space Assault

 

توسعه دهنده: 34 Big Things

پلتفرم: PS4، PC، Nintendo Switch، Xbox One، iOS و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۵۱

استفاده از المان‌های بازی‌های مسابقه‌ای آرکید آینده‌نگرانه و ترکیب این المان‌ها با بازی‌های شوتر فضایی، ممکن است برای بسیاری از گیمرها عجیب به نظر برسد. که خب، اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، واقعا هم عجیب است! مشکل این است که Redout: Space Assault حتی در چیزی که قصد دارد ارائه دهد نیز عملکرد خوبی ندارد، زیرا اگر می‌توانست به هدف خود در ترکیب این ژانرها برسد، مردم در این حد از آن ناامید نمی‌شدند. به دلیل مواردی مثل سطح دشواری غیرمتعادل، کنترل‌های بد، نواقص فنی قابل توجه و انبوهی از مشکلات دیگر، به هیچ وجه نمی‌توانیم Redout: Space Assault را به کسی پیشنهاد دهیم.

Recompile

۲- Recompile

 

توسعه دهنده: Phigames

پلتفرم: PC، Xbox Series X، Xbox Series S و PS5

امتیاز متاکریتیک: ۵۶

زمانی که برای اولین بار از بازی Recompile رونمایی شد، نظر بسیاری از گیمرها به آن جلب کند؛ زیرا سبک بصری و تم ظاهری این بازی، حداقل در تریلرها بسیار جذاب به نظر می‌رسید. اما با تجربه‌ی بازی‌، دیدیم که متاسفانه گیمپلی آن اصلا خوب از آب در نیامده است. یک بازی مترویدوانیای خوب، دارای سه ویژگی مهم است: مکاشفه، پلتفرمینگ و مبارزه. با کمال تاسف بازی Recompile در هر سه مورد عملکرد ضعیفی دارد. گرچه این بازی ویژگی‌های مثبتی نیز دارد، اما نهایتا قادر نیست که پتانسیل‌های بالقوه‌ی خود را در مقام عمل پیاده‌سازی کند.

the-game-of-life-2

۳- The Game of Life 2

 

توسعه دهنده: Marmalade Game

پلتفرم: PC، Nintendo Switch و iOS

امتیاز متاکریتیک: ۵۳

برای کسانی که خواهان یک بازی اقتباسی از عناوین رومیزی محبوب هستند، بازی The Game of Life 2 چندان بازی بدی نیست. اما قطعا سازندگان می‌توانستند محتوای خیلی بیشتری را در این بازی ارائه دهند. شاید بار اول که The Game of Life 2 را تجربه کنید، از چند بازی اول لذت ببرید، اما پس از مدتی، احتمالا دیگر سراغ آن نخواهید رفت. حتی اگر این بازی می‌توانست عملکرد خوبی هم داشته باشد، قیمت بسیار بالای آن در زمان عرضه، اصلا قابل توجیه نبود؛ یعنی می‌توانستید به جای The Game of Life 2، یک بازی رومیزی واقعی را خریداری کنید و از آن لذت ببرید.

AWAY-THE-SURVIVAL-SERIES

۴- Away: The Survival Series

 

توسعه دهنده: Breaking Walls

پلتفرم: PC، PS4، PS5

امتیاز متاکریتیک: ۵۲

همانند بسیاری از بازی‌های دیگر این لیست، عنوان Away: The Survival Series نیز دارای ایده‌ی کلی جذابی است، اما همچنان مثل بازی‌های این لیست، در پیاده‌سازی صحیح ایده‌ی خود شکست می‌خورد. گرچه این بازی، به خاطر پرداختن به موضوع حیوانات، محیط زیست و حالت مستندگونه‌ی آن شایسته‌ی تقدیر است، اما گیمپلی و بخش‌های اصلی این بازی اصلا جالب نیست. جدای از کنترل‌های درهم‌ریخته، مشکلات فنی و ارورهای مکرر تجربه‌ی کاربر را مختل می‌کند. حتی اگر هیچکدام از این مشکلات وجود نداشته باشند، باز هم محتوای قابل قبولی وجود ندارد که از آن لذت ببریم.

Buildings-Have-Feelings-Too

۵- Buildings Have Feelings Too

 

توسعه دهنده: Blackstaff Games

پلتفرم: PC، PS4، Nintendo Switch، Xbox One و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۵۳

Buidlings Have Feelings Too یک بازی مدیریت شهری است که در آن ساختمان‌های شهروندان را مدیریت می‌کنید. شاید مفهوم کلی آن روی کاغذ جالب به نظر بیاید، اما تجربه‌ی نهایی چیز دندان‌گیری نیست و به نظر نمی‌رسد که بتوان از این ایده در خلق یک گیمپلی لذت‌بخش بهره برد. بازی به جای اینکه گیمپلی ساده‌ای را ارائه دهد و از بازیکنان بخواهد که با راه و روش خود از آن لذت ببرند، همه چیز را پیچیده و خسته‌کننده می‌کند. علاوه بر این، کنترل‌های افتضاح و نواقص فنی دیگر را نیز باید به تلی از مشکلات بازی Buidlings Have Feelings Too اضافه کنید.

SkateBIRD

۶- Skatebird

 

توسعه دهنده: Glass Bottom Games

پلتفرم: PC، Nintendo Switch و Xbox One

امتیاز متاکریتیک: ۵۳

بازی Skatebird با به تصویر کشیدن پرندگان بامزه و زیبا و المان‌های شخصی‌سازی جالب، تا حدودی شایسته‌ی تقدیر است و بارقه‌هایی از یک بازی خوب را نشان می‌دهد. اما مشکل این است که Skatebird در بخش‌های دیگر عملکرد کاملا ضعیفی دارد؛ از جمله مراحل خسته‌کننده، فیزیک نامتعادل و دوربینی با زاویه‌ی بسیار بد. در نهایت می‌توان گفت که Skatebird مصداق بارز عناوینی است که ظاهر دلربایی دارند، اما گیمپلی و هسته‌ی اصلی بازی، در سطح بسیار ضعیفی باقی می‌ماند.

۷- Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitve Edition

 

توسعه دهنده: Groove Street Games

پلتفرم: PC، Nintendo Switch، Xbox One، PS4 و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۴۹

شاید برخی معتقد باشند که قرار دادن بازی GTA: The Trilogy در لیست بدترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ چندان کار معقولانه‌ای نباشد، چون این پکیج در واقع یک ریمستر محسوب می‌شود نه بازی جدید؛ و اینکه ممکن است عده‌ای هنوز به دلیل فاکتورهای نوستالژیک از آن لذت ببرند. اما بهرحال نمی‌توان از شکست فاجعه‌بار این بازی چشم‌پوشی کرد. این سه‌‌گانه‌ی اورجینال‌، جزو نسخه‌های افسانه‌ای و محبوب‌ترین بازی‌های سری GTA به حساب می‌آیند و به همین دلیل، راکستار باید بیشتر روی بازسازی آن سرمایه‌گذاری می‌کرد. GTA: The Trilogy شبیه به پکیجی سفارشی است که فقط با اهداف تجاری ساخته شده و ذره‌ای روح و هویت در آن به چشم نمی‌خورد.

FORECLOSED

۸- Foreclosed

 

توسعه دهنده: Antab Studio

پلتفرم: PC، Nintendo Switch، Xbox One، PS4 و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۶۰

در چند سال اخیر، ژانر سایبرپانک به دلایل کاملا واضحی در بین گیمرها محبوب شده است. Foreclosed یکی از بازی‌های همین ژانر است که متاسفانه یک بازی سایبرپانکی شکست خورده به حساب می‌آید. ممکن است در نگاه اول، جلوه‌های بصری خاص و حالت کامیک‌مانند آن شما را به خود جذب کند، اما وقتی زمان قابل توجهی را در بازی سپری کنید، همه‌ی این زیبایی‌ها برایتان بی‌اهمیت می‌شود. Foreclosed در بهترین حالت یک عنوان کلیشه‌ای، فراموش‌شدنی و به طرز خنده‌آوری غیرقابل بازی است.

Baldo-The-Guardian-Owls

۹- Baldo: The Guardians Owls

 

توسعه دهنده: NAPS Team

پلتفرم: PC، Nintendo Switch، Xbox One، PS4، iOS، Android و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۴۹

این بازی سعی دارد زیبایی‌شناسی بصری Ghibli را با ساختار دانجن‌محور نسخه‌های کلاسیک سری Zelda ترکیب کند و در نگاه اول به نظر می‌رسد که توان انجام این کار را دارد. اما در واقعیت، وقتی Baldo: The Guardians Owls را تجربه می‌کنیم، می‌بینیم که این بازی در رسیدن به تمامی اهدافش شکست خورده است؛ از کنترل‌های وحشتناک و انیمیشن‌های ضعیف گرفته تا مبارزات و پازل‌هایی با طراحی افتضاح و سیستم کاوش به‌شدت خسته‌کننده.

Biomutant

۱۰- Biomutant

 

توسعه دهنده: Experiment 101

پلتفرم: PC، Xbox One، PS4 و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۶۳

عنوان Biomutant یکی دیگر از بازی‌هایی است که تمامی پتانسیل‌ها و فرصت‌های خود را بر باد داده است. Biomutant به جای اینکه مکانیک‌های بازی را بر پایه‌ی ایده‌ی منحصربفرد خود ایجاد کند و همه‌ چیز را حول یک محور خاص ارائه دهد، مدام در تلاش است که از هر ژانری و از هر بازی موفقی چیزی را قرض کند و متاسفانه در تجمیع هماهنگ این ایده‌ها به شکل فاجعه‌باری شکست می‌خورد و قادر نیست آن‌ها را به خوبی در گیمپلی بازی پیاده‌سازی کند. گرچه این بازی می‌تواند هر از گاهی سرگرم‌کننده باشد، اما برای تجربه‌ی این لحظاتِ مقطعیِ سرگرم‌کننده، باید زمان زیادی را سپری کنید؛ که واقعا ارزشش را ندارد.

Werewolf-The-Apocalypse-Earthblood-Reviews-Feature

۱۱- Warewolf: The Apocalypse – Earthblood

 

توسعه دهنده: Cyanide

پلتفرم: PC، Xbox One، PS4 و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۵۴

بازی Warewolf: The Apocalypse مثال بارز عنوانی است که سازندگانِ آن، مفهوم اولیه را به خوبی شکل داده‌اند، ولی با بی‌ذوق‌ترین مکانیک‌های گیمپلی و طراحی بدسلیقه‌ی ساختار بازی، آن مفهوم اولیه را به ورطه‌ی نابودی کشانده‌اند. در این بازی می‌توانید به یک گرگینه تبدیل شوید و دشمنان خود را سلاخی کنید، اما هیجان استفاده از این مکانیک تنها چیزی است که از سوی بازی به مخاطبان ارائه داده می‌شود. Warewolf: The Apocalypse با داشتن داستانی آشفته، مراحلی خسته‌کننده و محتوایی به شدت ناقص، خیلی زود رنگ خود را می‌بازد.

taxi-chaos

۱۲- Taxi Chaos

 

توسعه دهنده: Team6 Game Studios

پلتفرم: PC، Xbox One، PS4،  Nintendo Switchو کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۴۲

ممکن است تابحال نام بازی Taxi Chaos به گوشتان خورده باشد، اما اگر در مورد آن چیزی نمی‌دانید، باید بگوییم که چیزی را از دست نداده‌اید و حتی در این مورد شانس آورده‌اید! Taxi Chaos به جای اینکه ایده‌های جدیدی را امتحان کند و با نوآوری، مکانیک‌های منحصربفردی را ارائه دهد، دائما سعی دارد که از بازی Crazy Taxi تقلید کند. اما بزرگترین گناه Taxi Chaos نبودِ مکانیک‌های جدید و عدم نوآوری نیست، بلکه نادیده گرفتن عنصر «فان» و سرگرم‌کننده بودن گیمپلی است. متاسفانه در زمینه‌ی سرگرمی و جذاب بودن، این بازی حتی از عناوین قدیمی که از آن‌ها الهام‌گیری کرده است نیز فرسنگ‌ها عقب‌تر می‌باشد.

Dungeons-Dragons-Dark-Alliance

۱۳- Dungeons and Dragons: Dark Alliance

 

توسعه دهنده: Tuque Games

پلتفرم: PC، Xbox One، PS4 و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۵۳

استودیو Tuque Games باید واقعا کار بسیار بسیار اشتباهی را انجام داده باشد، که یک بازی با کانسپت اصلی بسیار جذاب را به یکی از بدترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ و یا شاید دهه‌ی اخیر تبدیل کرده است. Dungeons and Dragons: Dark Alliance باید یک بازی فان و سرگرم‌کننده‌ی هک اند اسلش می‌بود و بازیکنان را وارد دانجن‌های هیجان‌انگیز می‌کرد، اما در واقع، این بازی کلکسیونی از ایده‌های بد، تصمیمات ضعیف و بهینه‌سازی افتضاح است. شاید Dungeons and Dragons در برخی مقاطع سرگرم‌کننده به نظر برسد، اما این بازی تقریبا در تمامی جنبه‌ها و بخش‌های دیگر شکست می‌خورد و عملکرد غیرقابل قبولی از خود برجای می‌گذارد.

Balan-Wonderworld

۱۴- Balan Wonderworld

 

توسعه دهنده: Arzest

پلتفرم: PC، Xbox One، PS4، Nintendo Switch و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۳۶

در این مقطع، بازی Balan Wonderworld تبدیل به یک میم اینترنتی شده است و گرچه در بسیاری از اوقات می‌توان آن را به مواردی مثل Bandwagoning و Meme Culture مرتبط کرد، اما اصلا دشوار نیست که بفهمیم چرا این بازی در این حد مورد تمسخر کاربران قرار گرفته است. دلیل این موضوع این است که Balan Wonderworld از هر نظر یک بازی «بد» می‌باشد. این بازی به عنوان یک پلتفرمر شکست می‌خورد، نمی‌تواند با ایده‌های اصلی‌اش چیزی را ارائه دهد و هیچ یک از مکانیک‌های آن کارایی ندارد. Balan Wonderworld یک تجربه‌ی کم‌عمق و ناپخته است که به نظر می‌رسد فقط با هدف آزار و ناامیدی مخاطبین ساخته شده است!

Evil-Inside

۱۵- Evil Inside

 

توسعه دهنده: JanduSoft

پلتفرم: PC، Xbox One، PS4، Nintendo Switch و کنسول‌های نسل نهمی

امتیاز متاکریتیک: ۴۳

از زمانی که دموی PT در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، بازی‌های ترسناک زیادی از آن الهام‌گیری کردند و سبک خاص «راه رفتن در راهرویی تاریک و ترسناک»، به یک ترند بزرگ در ژانر Horror تبدیل شد. برخی از این بازی‌ها توانستند عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند. اما به همان نسبت، بازی‌هایی نیز بوده‌اند که در این سبک ساخته شدند و شکست خوردند؛ عنوان Evil Inside یکی از همین بازی‌هاست.

بسیاری از عناوینی که در لیست «بدترین بازی‌های سال ۲۰۲۱» معرفی کردیم، دارای حداقل یک یا چند ویژگی مثبت هستند. اما بازی Evil Inside تقریبا هیچ ویژگی مثبتی ندارد! این بازی کوتاه، اصلا ترسناک نیست و داستان نه‌چندان جذابی را به شکلی ضعیف روایت می‌کند. حتی با نگاه به نام و پوستر کلیشه‌ای بازی، می‌توانید به میزان اصالت و کیفیت پایین آن پی ببرید و متوجه شوید که نمی‌توانید از این بازی فاجعه هیچ انتظاری داشته باشید.

امیدواریم که مقاله‌ی «بدترین بازی‌های سال ۲۰۲۱» برایتان مفید واقع شده باشد. شما کدام یک از این بازی‌ها را تجربه کرده‌اید؟ آیا از عملکرد این بازی‌ها راضی بوده‌اید؟ بدترین بازی سال ۲۰۲۱ از دید شما کدام بازی است؟ در پایان خوشحال می‌شویم که دیدگاه‌های خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

منبع: Gaming Bolt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.