آیا ریمیک بازی The Last of Us نیاز است؟
شایعات و اطلاعات منتشر شده از ناتی داگ خبر از آن دارند که این استودیو علاوه بر بخش چند نفره نسخه دوم و نسخه Director’s Cut آن، بر روی ریمیک نسخه اول هم کار میکند.
دو سال از عرضه عنوان جنجالی The Last of Us Part II گذشته و هنوز ناتی داگ عنوانی جدید برای نسل نهم معرفی نکرده است (تنها بازی Uncharted: Legacy of Thieves برای PS5 عرضه شده که ریسمتر دو عنوان آخر Uncharted بود). شایعات و مدارک و شواهد خبر از این دارند که سونی مشغول کار بر روی ریمیک نسخه اول The Last of Us است و حتی ممکن است این ریمیک در سال جاری عرضه شود.
مواردی مانند ذکر یک ریمیک معرفی نشده در رزومه یکی از کارمندان ناتی داگ تا حد زیادی به این شایعه قوت میبخشند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا عرضه ریمیک بازی The Last of Us ضروری است؟ چرا این بازی باید ریمیک شود؟ در ابتدا به دلایلی میپردازیم که این ریمیک را ضروری نمیدانند و سپس دیدگاه مقابل را بررسی میکنیم.
چرا The Last of Us نباید ریمیک شود؟
دلایل متعددی این کار استودیو ناتی داگ را اضافه جلوه میکند. اگر همین امروز هم به سراغ تجربه بازی The Last of Us بروید متوجه میشوید که گرافیک این بازی PS3 و سال 2013 هنوز هم فوقالعاده است و با اینکه این بازی با اینکه در نزدیکی 10 سالگیست، اما هنوز هم جذاب و چشمنواز است. در سال 2014، The Last of Us Remastered برای PS4 عرضه شد و علاوه بر ارتقاهای بصری شامل بسته الحاقی Left Behind هم بود و به راحتی میتوانید این بازی را با قابلیت Backward اجرا کنید. (PS5 قادر است تا اکثر بازیهای PS4 را اجرا کند)
دلیل بعدی را میتوان فرانچایز دیگر ناتی داگ یعنی Uncharted دانست. این فرانچایز را میتوان برادر بزرگتر The Last of Us دانست و اولین بازی این مجموعه در سال 2007 عرضه شد. با اینکه سونی در سال 2015 سه بازی اول Uncharted را در قالب مجموعه Nathan Drake Collection عرضه کرد، اما اگر نسخه اول و آخر Uncharted را با The Last of Us مقایسه کنید، واضح است که Uncharted با سن و سال بیشتر خود، نیاز بیشتری به ریمیک دارد.
نسخه اول Uncharted واقعا قدیمی شده و مکانیزمهای تیراندازی این بازی واقعا منسوخ شده است. ناتی داگ از سال 2009 و با نسخه دوم Uncharted توانست به کیفیتی کمنظیر دست پیدا کند و این روند پیشرفت با گذشت زمان سرعت بیشتری به خود گرفت. سختافزار عجیب PS3 ساخت بازی در اوایل نسل را به شدت دشوار کرده بود و استودیوها به زمان نیاز داشتند تا با این کنسول آشنا شوند. The Last of Us اما در سال 2013 که سال آخر نسل هفتم بود عرضه شد و مشخصا کیفیتی کمنظیر داشت که هنوز هم سخت است باور کنیم 9 سال از عرضه این بازی گذشته است.
تصمیم گرفتم تا مورد آخر را به آینده PS5 اختصاص دهم. همانطور که در مقالهای جداگانه به این مورد اشاره کردیم که سونی باید اطلاعات زیادی درباره بازیهای آینده PS5 منتشر کند، ناتی داگ به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین استودیوهای فرست پارتی وظایف مهمی در نسل پیشرو خواهد داشت و باید بتواند تا مانند دو نسل گذشته بازیهای بزرگ و تاثیرگذاری روانه بازار کند.
در سال 2020 صحبتهایی مبنی بر شروع پروژه نسخه سوم The Last of Usبه گوش میرسید و در چند ماه گذشته شایعاتی درباره ریبوت و یا نسخه جدید Uncharted به گوش میرسد. همچنین نباید از قدرت ناتی داگ در خلق IPهای جدید غافل شویم. همین پروژه The Last of Us در ابتدا قرار بود تا نسخه جدید Jack and Daxter باشد، اما نبوغ و شجاعت تیم «دراکمن» و «استرلی» در نهایت به خلق یکی از بزرگترین فرانچایزهای تاریخ منجر شد.
اما پروژههایی مانند ریمیک نسخه اول The Last of Us که هنوز عنوانی قابلبازی است، میتواند عرضه این بازیهای جدید را برای مدتی طولانی به تعویق بیندازد. سونی در دو سه نسل اخیر با عرضه بازیهای متعدد از IPهایی خاص نظیر God of War، Uncharted، Spider-Man، Horizon، The Last of Us و … گیمرها را مجبور کرده که کنسول این کمپانی را خریداری کند. اما اکنون اوضاع کمی متفاوت شده و هزینهها سنگین بازی سازی و قدرت گرفتن مایکروسافت، سونی را وا داشته تا کمی سیاستهای خود را نرمتر کند. اگر سونی میخواهد در نسل پیشرو برنده باشد، باید هر چه زودتر برگ برندههای ناتی داگ را رو کند.
چرا The Last of Us باید ریمیک شود؟
The Last of Us از نظر بصری فوقالعاده عمل کرد و توانست تا استانداردهای ویدیوگیم را در زمان خود جابهجا کند. داستان The Last of Us هنوز هم فوقالعاده است و به هیچ وجه نیازی به تغییر ندارد، اما گیمپلی بازی و هوش مصنوعی دشمنان برای 9 سال پیش است و خصوصا در مقایسه با نسخه دوم دیگر نمیتواند به خوبی حس واقعگرایی را منتقل کند. سلاحهای بیشتر، هوش مصنوعی بینظیر، حرکات جدیدی مانند پرش و سینهخیز رفتن و مواردی از این قبیل گیمپلی The Last of Us Part 2 را واقعا خاص کردند و به خوبی میشد حس مبارزه در یک دنیای پساآخرالزمانی را از بازی گرفت.
همانطور که گفته شد احتمالا ناتی داگ در برنامههای خود ساخت نسخه جدید The Last of Us را خواهد داشت (احتمال ساخت عنوانی جدید از فرانچایز خیلی بیشتر از Uncharted است) و این عنوان حداقل تا سال 2025 و یا 2026 عرضه نخواهد شد. اگر سونی بخواهد به سنت دو بازی قبلی پایبند باشد باید این بازی را در سال آخر PS5 عرضه کند، احتمالا بسیاری از گیمرهای جدید با این فرانچایز غریبه خواهند بود.
تجربه یک مجموعه که بازی اول و آخر آن 14-15 سال با یکدیگر فاصله دارند احتمالا کمی سخت خواهد بود و چه بهتر که سونی بتواند تا جای ممکن فاصله نسخه اول و دوم را کاهش دهد. همچنین سونی میتواند این دو بازی را در قالب یک پکیج نسل نهمی برای PS5 عرضه کند و حتی ممکن است پروژه The Last of Us Part II: Director’s Cut با ریمیک بازی اول ترکیب شود.
مهمترین نکته که میتواند ساخت این ریمیک را توجیه کند، اقتباس تلویزیونی شبکه HBO از دنیای The Last of us است که ظاهرا قرار است در زمان بازی اول داستان خود را روایت کند. سونی ظاهرا برنامه دارد که تا جای ممکن این فرانچایز را گسترش دهد و اکنون قالب این فرانچایز تغییر کرده و مخاطبان جدیدی قرار است تا با این سری آشنا شوند.
ساخت این ریمیک هم میتواند به دیده شدن هر چه بیشتر سریال کمک کند و نام The Last of Us را بار دیگر بر سر زبانها بیندازد، از طرفی مخاطبان جدیدی که بعد از تماشای سریال ترقیب میشوند که PS5 بخرند و دو نسخه این بازی را تجربه کنند، با دیدن برخی مکانیزمهای کهنه نسخه اول از بازی ناامید میشوند پس چه بهتر که سونی هر دوی این بازیها را در یک پکیج و در شبیهترین حالت ممکن به یکدیگر عرضه کند.
بعید نیست که سونی اصلاحات کوچکی در داستان این ریمیک انجام دهد و با توجه به اینکه سریال و نسخه اول بیشترین همپوشانی زمانی را دارند، داستان نسخه اول و سریال را تا جای ممکن به یکدیگر نزدیک کند (پیشتر شاهد این موضوع در ریسمتر نسل نهمی Marvel’s Spider-Man بوده ایم و اینسامنیاک تلاش کرد تا چهره «پیتر پارکر» در بازی را تا جای ممکن شبیه «تام هالند» بازیگر نقش این کاراکتر کند).
سریال The Last of Us قرار بود تا در اواسط 2022 عرضه شود، اما با تغییر مواجه شده و احتمالا در اواخر سال و یا سال آینده عرضه خواهد شد. ممکن است که سونی تصمیم بگیرد که همزمان و یا با فاصله زمانی کوتاهی سریال و ریمیک نسخه اول را عرضه کند.
نویسنده: علیرضا روستائی