مجله بازی, مقالات

15 لحظه‌ای که گرافیک بازی‌ها همه را حیرت‌زده کرد

گرافیک بازی‌ها

مدیوم بازی‌های ویدیویی برای دهه‌هاست که به سنت متحیر کردن گیمر‌ها ادامه می‌دهد. چه مقیاس بازی‌ها و چه جزئیات بسیار کوچک در محیط بازی، همگی باهم بازی‌های ویدیویی را جلودار در تکنولوژی‌های رندرگیری کرده اند. در این مقاله به تاریخچه بازی‌های ویدیویی باز می‌گردیم و 15 لحظه‌ای که گرافیک بازی‌ها همه را حیرت‌زده کرد را مرور می‌کنیم.

Metal Gear Solid 2 – E3 2000 Showcase

metal-gear-solid-2-768x429 copy

Metal Gear Solid شرکت کونامی در سال 1998 عرضه شد و بلافاصله با داستان پیچیده و درگیرکننده، مخفی‌کاری تاکتیکال و البته باس‌فایت‌های به یاد ماندنی همه را هیجان‌زده کرد. نفس هواداران در سینه‌ها حبس شده بود و همه منتظر یک نمایش فوق‌العاده از دنباله بازی بودند و کونامی در E3 2000 از بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty پرده برداشت. گیمر‌های سرتاسر دنیا از گرافیک MGS2 شگفت‌زده شدند. از مقیاس بزرگ Big Shell گرفته تا مدل‌های واقع‌گرایانه صورت‌ها و محیط‌های بارانی، باعث شد تا بازی در زمان خود هیچ کمبود گرافیکی نداشته باشد. این عنوان مورد انتظار بالاخره در سال 2001 عرضه شد و استاندارد‌های زمان خود را دوباره تعریف کرد.

The Matrix Awakens – Unreal Engine 5 Demo

موتور گرافیکی Unreal Engine شرکت اپیک گیمز همیشه پیشتاز تکینک‌های مدرن رندرگیری بوده و این مورد درباره آخرین محصول این شرکت، Unreal Engine 5، هم صادق است. The Matrix Awakens تک_دمو (Tech demo) موتور Unreal 5 است که برای نمایش قدرت این موتور ساخته شد. تقریبا غیرممکن است که چشم ناآشنا تفاوت‌های بین فیلم و سکانس‌های انتخابی که در بازی هستند را تشخیص دهد. The Matrix Awakens از تمام ویژگی‌های UE5 از جمله سیستم نورپردازی Lumen، ره‌گیری پرتو، ابزار‌های MetaHuman و بسیاری از موارد دیگر همزمان استفاده می‌کند. جالب‌تر اینکه طرفداران می‌توانند این بازی را رایگان دانلود کرده و از این کیفیت بصری بالا روی کنسول‌های نسل نهم لذت ببرند.

3916402-matrixneo-768x432 copy

 Red Dead Redemption – Stepping Into Mexico

red dead copy

Red Dead Redemption راکستار یکی از نمادین‌ترین صحنه‌های اسب‌سواری در بازی‌های ویدیویی را با ورود شخصیت اصلی بازی، «جان مارستون»، به مکزیک به تصویر می‌کشد. چیزی که این سواری را خاص‌تر هم می‌کند، موزیک Far Away از «خوزه گنزالس» است که حس و حال بی‌نظیری در حین تماشای مناظر زیبای بازی ایجاد می‌کند. هر چقدر که در بازی پیش می‌روید نشانه‌های تمدن مدرن آمریکایی مانند خطوط راه‌آهن و پل‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود تا در نهایت از اعضای سابق باند «ون در لیند» انتقام بگیرید. «جان مارستون» همیشه می‌خواست به مکزیک برود و در بازی Red Dead Redemption 2  می‌توانید به گفت‌وگو «جان» و «خاویر» گوش دهید که به این موضوع اشاره دارد.

  Killzone 2 –  E3  2005 Showcase

مراسم E3 2005 دقیقا همان چیزی بود که گیمر‌ها در نسل هفتم منتظرش بودند و بهترین گرافیک هم بدون شک متعلق به بازی گوریلا گیمز، Killzone2 ، بود. تریلر با نمایش تصاویر جذاب، انیمیشن‌های پر جزئیات صورت‌ها و انبوهی از انفجار‌ها که با منظره شهر در آستانه نابودی ترکیب شده توانست طرفداران زیادی را برای کنسول نسل جدید هیجان‌زده کند. البته که تریلر نمایشی واقعی از بازی نبود بلکه سکانس‌هایی از پیش رندر شده بودند که حتی با موتور بازی ساخته نشده بودند. این تریلر از همان روزها بحث‌های زیادی ایجاد کرد و از آن به عنوان یکی از بحث‌برانگیزترین تریلر‌های کل دوران یاد می‌شود.

Killzone-2-E3-2005-768x432 copy

Watch Dogs – E3 2012 Showcase

Whachdogs

یکی دیگر از مثال‌های نمایش دروغین در E3 به بازی Watch_Dogs برمی‌گردد که یکی از چشم‌گیرترین گرافیک‌های کنسول‌های نسل هشتم را به نمایش گذاشت. تریلر 2012 بازی با به تصویر کشیدن بازتاب‌های نور خیره‌کننده، بافت‌های کم‌نظیر صورت‌ها و بسیاری از تکنیک‌های گران‌قیمت پردازشی توانست توجه بسیاری از گیمر‌ها را به خود جلب کند. با این حال محصول نهایی افت کیفی قابل توجهی داشت و حتی در بالاترین سطح کیفی روی PC هم مطابقتی با کیفیت بصری تریلر نداشت.

God of War 2018- The World Serpent

بازی God of War 2018 استودیو Sony Santa Monica سفری به یادماندنی در قلمروهای مختلف اساطیر نورث است و بدون شک نمادین‌ترین صحنه بازی اولین رویارویی با World Serpent محسوب می‌شود. وقتی «کریتوس» و «آترئوس» به دریاچه نه قلمرو می‌رسند با نوشته‌ای رو‌به‌رو می‌شوند که از آن‌ها می‌خواهد تا سلاح خود را پرتاب کند تا گهواره دریاچه از اعماق پدیدار شود و وقتی «لوایتان» به آب می‌افتد، می‌توانید نگاهی به این مار بیندازید که با ورود خود کل دریاچه را به لرزه می‌اندازد. این صحنه به خوبی بزرگی دنیا و البته موانع سد راه این پدر و پسر در سفر به بلندترین قله «یوتنهایم» را به تصویر می‌کشد.

world serpent copy

Uncharted 2: Among Thieves – opening train

409d5f43295ebc904baa4b220ec55549 copy

Uncharted 2 :Among Thieves شرکت ناتی‌داگ یکی از بهترین شروع‌های کل صنعت ویدیوگیم را دارد. پروتاگونیست سری «نیتن دریک» خود را در یک لاشه قطار آویزان در کوهستان می‌یابد آن هم در شرایطی که تیری به شکم او اصابت کرده و بازیکن باید تا انتهای واگن قطار بالا برود. تخصص ناتی‌داگ در سخت‌افزار PS3 در اینجا به چشم می‌خورد که تصویر مملو از جزئیات چشم‌نواز است. این صحنه به نوعی نویدبخش دنیایی بزرگ و مکان‌های زیبا و متنوعی است که در طول این ماجراجویی با آن روبه‌رو خواهید شد.

تار زدن برای اولین بار – Marvel’s Spider-Man

مرد عنکبوتی با ماجراجویی در بازی‌های ویدیویی غریبه نیست گرچه که بازی‌های محدودی توانستند به خوبی حس تاب خوردن بین آسمان‌خراش‌های نیویورک را منتقل کنند. بازی استودیو Insomniac Games که Marvel’s Spiderman نام دارد (اگر نگوییم بهترین) یکی از بهترین اقتباس‌های ابرقهرمانی محسوب می‌شود. بنابراین منطقی است که تاب خوردن برای اولین بار در این مناظر چشم‌نواز و البته پرجزئیات، به یادماندنی‌ترین لحظه بازی باشد. بازی این امکان را به شما می‌دهد تا تصمیم‌گیرنده حرکات باشید و در این زمینه اختیار تام دارید تا با حرکات پارکور در محیط بازی سفر کنید.

spiderman-ps4-swinging copy

Gears Of War – Mad World trailer

gears-of-war-mad-world-trailer-768x432 copy

با اینکه Xbox 360 مشکلات زیادی از جمله حلقه مرگ داشت ولی میزبان بهترین IPهای تاریخ Xbox مانند Forza Horizon و Gears of War هم بود. نمادین‌ترین صحنه Gears of War به تریلر Mad World باز می‌گردد که «مارکوس» را در حال دویدن در محیط‌های خوفناک به تصویر می‌کشد. البته بخش بزرگی از جذابیت تریلر مربوط به موزیک جذاب Mad World  از «گری جولز» است که تاثیر زیادی در خلق این صحنه زیبا داشت. این تریلر آنقدر حائز اهمیت بود که برای موفقیت Gears of War: Ultimate Edition در سال 2015 بازسازی شد.

Ride 4 – trailer

بازی‌های مسابقه‌ای همیشه جذابیت بصری زیادی دارند و بازی استودیو Milestone، Ride 4، هم از این قاعده مستثنا نیست. اخیرا کلیپی از سواری در باران در فضای مجازی منتشر شد که به دلیل ظاهر خیره‌کننده سریعا همه‌گیر شد از دوربین اول شخص لرزان تا جلوه‌های بارانی باورنکردنی و محیط عالی همگی Ride 4 را از نظر گرافیکی بی‌نقص کرده و لذت موتور سواری را دوچندان می‌کند. Ride 4 در سال 2020 منتشر شد و هنوز هم گرافیکی خیره‌کننده دارد و باید منتظر نسخه‌های بعدی این سری باشیم تا بار دیگر واقعیت و ویدیو‌گیم در هم تنیده شوند.

-1633442344248 copy

DriveClub – Rain Effect

DRIVECLUB-1-1024x576 copy

بازی Driveclub استودیو Evolutin از جنبه بصری بی‌نظیر است و توجه خاص این بازی به مدل ماشین‌ها، جزئیات محیط و به صورت ویژه آب‌وهوا، کیفیت بصری این بازی را از عناوین مشابه بالاتر می‌برد. بازی سیستم فیزیکی خاصی برای باران به کار گرفته که هر قطره باران فیزیکی مستقل از بقیه دارد و این یعنی که متغیر‌هایی مثل باد و شتاب برای هرکدام جدا تعریف می‌شود. به طور مشابه هم جزئیات زیادی در نحوه خشک شدن این قطرات وجود دارد (چه به صورت طبیعی و چه با برف‌‌ پاک‌کن خودرو). همه این موارد DriveClub را به نمایشی زیبا بدل می‌کند که نباید آن را از دست بدهید.

پروژه تقویت واقع‌گرایی تصویر – شرکت Intel

پروژه تقویت واقع‌گرایی تصویر شرکت Intel در واقع یک Mashine Learning است که با دریافت فریم‌های بازی‌های ویدیویی سعی می‌کند تا با تصاویری از دنیای واقعی آن را بازسازی کند و با این کار جلوه‌های بصری بازی‌ها را واقعی‌تر کند. یک دمو از این تکنولوژی سال گذشته با Grant Theft Auto 5 ترکیب شد و توانست همه را متحیر کند. البته که این تکنولوژی هنوز برای اینکه در دسترس عموم قرار بگیرد، آماده نیست اما با نگاهی دقیق متوجه می‌شویم که می‌تواند گرافیک بازی‌های آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

intel-photorealism-project-768x432 copy

Performance Siren RealTime – Demo

Siren-768x432 copy

Siren RealTime Performace هم مانند مورد قبلی یک دمو ساخته شده با Unreal Engine با هدف توسعه مرز‌های شبه انسان‌ با تکنیک‌های رندر در لحظه است. طراحی Siren به قدری دقیق است که حتی می‌تواند CGI را نیز بگذراند. به علاوه تمرکز زیاد بر موشن کپچر و نورپردازی Siren او را به یکی از خوش گرافیک‌ترین دمو‌های چند سال اخیر بدل کرده است.

Janimation VFX Tech – Demo

شاید Janimation که نسخه نمایشی VFX Tech است با استانداردهای مدرن گرافیکی سازگار نباشد، اما بد نیست بدانید که از عمر آن یک دهه می‌گذرد! این دمو از تکنولوژی موشن کپچر صورت  با جزئیات زیاد و ظریفی که داشت گیمر‌ها را به وجد آورد (درست مانند مورد قبلی و نوآوری که در حال حاضر دارد). این دمو نشانگر نحوه اجرای این تکنولوژی از لحظه ضبط حرکت تا پروسه‌های متعددی که طی می‌کند تا خروجی نهایی در موتور بازی سازی ظاهر شود را شامل می‌شود.

vfx-tech-demo-768x432 copy

Ghost of Tsushima – Opening

ghost-of-tsushima-image-8-768x432 copy

ساخته استودیو ساکرپانچ، Ghost of Tsushima، به معنای واقعی کلمه شاهکاری بصری است و بازی در همان سکانس آغازین به این موضوع جامه عمل می‌پوشاند. این سکانس با سواری شخصیت اصلی بازی «جین ساکای» از جنگل‌های بامبو به محیط وسیعی مملو از گل‌های سفید شروع می‌شود که موزیک باشکوهی در حال اوج گرفتن است و تیتر بازی ظاهر می‌شود. اگر دوربین بازی را به نحوی تنظیم کنید که محیط در کانون عکس باشد، متوجه خواهید شد که تصویر به طرز ماهرانه‌ای از قانون سوم عکاسی پیروی می‌کند. به علاوه در دقایق بعدی جزئیاتی که در صحنه پایین آمدن دست «جین» برای گرفتن حس گل‌ها وجود دارد، این سکانس را در ذهن همه گیمر‌ها هک می‌کند.

منبع : gamingbolt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.