هنگامی که Stray در سال 2020 معرفی شد، به دلیل اینکه شما در نقش یک گربه دوست داشتنی در شهری تاریک بودید، طرفداران زیادی پیدا کرد. حالا بالاخره این بازی به دست علاقمندان رسیده و به لطف حضور بازی بر روی PS Plus Extra، بسیاری حالا توانسته اند تا به خوبی قابلیتهای DaulSense را حس کنند.
البته که Stray علاوه بر PS5 بر روی PS4 و PC هم در دسترس است، اما تجربه این بازی مستقل بر روی جدیدترین کنسول PlayStation، حس و حال متفاوتی دارد. با اینکه Stray تجربه به نسبت کوتاهی است، اما در لحظاتی به بهترین شکل ممکن از قابلیتهای DualSense استفاده میکند و بهتر از هر بازی دیگری نشان میدهد که چرا DualSense فوقالعاده است.
چرا DaulSense یک سر و گردن از DualShock بالاتر است؟
حالا بیش از 18 ماه از عرضه PS5 میگذرد و دیگر آن هایپ شکل گرفته حول کنترلر جدید و قابلیتهای آن از بین رفته است. یادآوری میکنم که قابلیت مهم DualSense، Haptic Feedback and Adaptive Triggers نام دارد که تجربهای از نسل جدید ویدیوگیم را در اختیار شما قرار میدهد. ویژگیهای DualSense همچنان در تبلیغات عناوینی نظیر F1 22 دیده میشود. اما حالا باید بگوییم که توسعه دهندگان باید از نحوه استفاده Stray از این تکنولوژی درس بگیرند.
البته باید بگوییم که DualSense روی PC هم کار میکند و این بدان معناست که بهترین تجربه ممکن از Stray در گرو خرید کنترلر PS5 است. این یعنی که نیازی نیست برای بهترین تجربهها با DualSense، PS5 بخرید، اما باید در نظر بگیرید که این سیستم عامل آپدیتهای بزرگ بیشتری دریافت میکند. نکته شگفتانگیز این است که Stray به عنوان یک بازی مستقل در زمینه استفاده از ویژگیهای DualSense همرده بازیهای بزرگ AAA قرار میگیرد.
تعامل گربه Stray از طریق DualSense
احتمالا اولین و واضحترین راه ارتباطی شما از طریق Stray با DualSense میو کردن است. مشابه با DualShockهای قدیمی، اسپیکر کوچکی بر روی کنترلر قرار داده شده و DualSense میتواند لحظات جذاب بازی از جمله میو کردن در Stray را از این طریق برایتان شبیهسازی کند. بازیکنانی که به دنبال تروفی A Little Chatty در Stray رفته اند، میتوانید به کیفیت اسپیکر DualSense اغراق کنند.
یکی از جالبترین فعل و انفعالات شما در این بازی این است که در نقاط مشخصی میتوانید بشینید و استراحت کنید که به شما در راه گرفتن تروفی پلاتینیوم کمک میکند. این نقاط دلپذیر و زیبا به همراه Haptic Feedback به بازیکنان حس خوابیدن یک گربه را کاملا منتقل میکند و حتی شبیهترین صدای خر و پف کردن یک گربه را هم برای بازیکن پخش میکند! بازیکنان زیادی Stray را تنها به دلیل زیباییهای گربه خریداری کرده اند، اما بازی علاوه بر این میتواند در شبیهترین حالت ممکن حس خوابیدن و گشتن یک گربه را به شما منتقل کند.
البته که Haptic Feedback تنها ویژگی برجسته Stray در بازی نیست. Adaptive Triggers به شما این امکان را میدهند تا محدودیتهای یک گربه را بهتر درک کنید و بازی حس خراشیدن یک صندلی یا فرش را به بهترین نحو ممکن به شما منتقل میکند. این مقاومت در دکمهها حس واقعگرایی خاصی هنگام قدم زدن بر روی فرش، چوب و آسفالتهای خیابان میدهد و شما را واقعا گربه میکند.
چگونه ممکن است در Stray غرق شوید
غرق شدن در محیط بازی حالا به عنصر مهمی در بازیها بدل شده و این مفهوم که شما بتوانید به بازیکن حس حضور در دنیای بازی را بدهید، نیاز به گرافیکی واقعی به همراه آب و هوای پویا دارد. با این حال غرق شدن در بازی نباید باعث شود که ایستراگها و شوخیها به بازی ضرر بزند و Stray دقیقا در همین نقطه میدرخشد. همین ایستراگها باعث میشود تا بازیکن ترغیب شود نقطه نقطه جهان بازی را جستجو کند و به همراه B-12 محیط را کند و کاو کند.
در خلال غرق شدن در محیط هم DualSense نقش مهمی ایفا میکند و کمک میکند تا بازیکن باور کند که یک گربه است و باید این شهر بدون انسان را بگردد. ترکیب دوربین از پایین که باعث میشود رباتها شبیه به غول به نظر برسد با قهرمان داستان که یک گربه است روح خاصی به بازی بخشیده بنابراین همه چیز دست به دست هم میدهد تا بازیکن به دور از دیدگاه بشری و از دیدگاه باهوشترین گربه جهان، سعی کند تا دنیا را نجات دهد.
بقیه انحصاریهای PS5 چگونه هستند
البته این بدان معنا نیست که دیگر انحصاریهای PS5 از DualSense استفاده نمیکنند و برخی عناوین میتوانند در حد و اندازههای Stray از این کنترلر فوقالعاده استفاده کنند. از بهترین مثالها در استفاده از Adaptive Triggers که بر روی PS Plus Extra هم عرضه شده، میتوان به Returnal اشاره کرد که به خوبی حس شلیک اسلحههای مختلف را منتقل میکند. نمیتوان نادیده گرفت که چگونه DualSense سطح بازی کردن را ارتقا داده و حس بهتری منتقل میکند و شما به خوبی میتوانید حس تغییر از PS4 به PS5 را احساس کنید.
همه آنچه گفته شد درباره استفاده از Haptic Feedback And Adaptive Triggers در بازیهای اخیر بود که میتواند سطح جدیدی از گیمپلی را به شما منتقل کند. البته باید در نظر بگیریم که Stray گیمپلی سادهای دارد و شما فقط میدوید، میپرید و میو میکنید. اما جادوی Stray اینجاست که در میان همین سادگی بهتر از خیلی از بازیهای AAA بازیکن را در خود غرق میکند با این تفاوت که تیم بسیار کوچکتری این بازی را ساخته اند. Stray به ما نشان داد که برای تجربه کامل بازیها کاربران PC نیز باید یک DualSense تهیه کنند.
منبع: gamerant