تاخیر اخیر دنباله بازی Breath of the Wild سوالهای زیادی در ذهن طرفداران ایجاد کرده است.
تاریخ تکرار شده است. بازی جدید The Legend of Zelda تاخیر خورد و بر همه ثابت شد که بازیهای اخیر این مجموعه باید این شرایط را تجربه کنند و این تاخیر حالا به امری قابل پیشبینی بدل شده است. تا به امروز Twilight Princess، Skyward Sword و Breath of the Wild تاخیر خوردند و این یعنی که 4 بازی از بازیهای اصلی این مجموعه نتوانستند به تاریخ از پیش تعیین شده برسند. برای طرفداران دو آتشه Zelda، تاخیر دنباله Breath of the Wild غافلگیر کننده نیست، اما علیرغم ناامیدی سوالات زیادی در حول این مجموعه ایجاد میکند.
بزرگترین سوالی که پس از مطالعه خبر تاخیر رسمی این بازی در ذهن طرفداران ایجاد شد این بود که «آیا باید نگران باشیم؟». به طور طبیعی نگرانی واکنشی طبیعی نسبت به تاخیر یک عنوان است. تاخیرها، به طرز کاملا طبیعی، نشانهای از عدم پیشروی بازی در مسیر موفقیت به یک دلیل خاص یا دلایلی متعدد است، اما علیرغم صحت این موضوع، رابطه خاصی بین تاخیر و عدم موفقیت در عرضه وجود ندارد. لیست بلند و بالایی از عناوین را میتوانیم لیست کنیم که با وجود چنین تردیدهایی توانستند خود را ثابت کنند که البته شامل چندین بازی این همین فرانچایز میشود که پیشتر ذکر کردیم.
البته که این موارد شاید کمی درباره Breath of the Wild متفاوت باشند. زمانی که بازی معرفی شد، با همه مقاصد و اهداف، مشخصا عنوانی مشابه بازی قبلی بود و استفاده زیادی از فضا و داراییهای مورد پیشین میکرد (حتی نقشه Hyrule). این ارتباط شبیه دو بازی Majora’s Mask و Ocarina of Time است که Majora’s Mask دنباله بازی دوم بود و با فاصله زمانی کمی بعد از نسخه قبلی خود عرضه شد و همین انتظار هم از Breath of the Wild 2 میرود. البته نباید گردش مالی متفاوت عناوین AAA مدرن را با گذشته مقایسه کنیم و البته که طبیعتا فاصله بازی اصلی با نسخه توسعه یافته نباید از 3 یا 4 سال تجاوز میکرد.
اگر Breath of the Wild 2 طبق برنامه فعلی و در بهار 2023 منتشر شود، فاصله این بازی با نسخه اصلی BotW به 6 سال میرسد و این بیشترین فاصله بین دو بازی از مجموعه Zelda میرسد که البته نباید از فاصله 5 و نیم ساله Skyward Sword و Breath of the Wild هم به آسانی گذر کنیم. بله کووید هم در این سالها به بخشی جدا نشدنی از صنعت بازی بدل شده، اما حتی با وجود چنین فاکتوری هم 6 سال زمان زیادی برای توسعه است، آن هم برای عنوانی که قرار است تنها دنباله عنوان قبلی باشد! در این زمان توسعهدهندگان معمولا میتوانند عنوانی جدید طراحی کنند.
پس دقیقا به چه علت Breath of the Wild 2 زمان زیادی را در مرحله توسعه است؟ بنابر اطلاعات منتشر شده کمی سخت است که بخواهیم با قاطعیت نظر بدهیم، اما بر اساس اطلاعاتی که نینتندو منتشر کرده میتوانیم نتیجهای تقریبی بگیریم. اولین نتیجهای که به ذهن همه میرسد خصوصا اگر کمی خوشبینی چاشنی آن شود، این است که این بازی بسیار بزرگتر از مقیاسی است که تا به حال دیده ایم.
ممکن است اسم Breath of the Wild 2 به شما این حس را القا کند که بازی تنها یک دنباله ساده است، اما با در نظر گرفتن نحوه عملکرد نینتندو و تیم Zelda، نباید از ساخت عنوانی گستردهتر و بسیار جاهطلبانهتر به نسبت بازی قبلی شگفتزده شویم. تا چند وقت پیش شاید بیان چنین صحبتی بیشتر شبیه یک حدس و یا فرضیه بود، اما به نظر میرسد که دیگر نبوغ نینتندو به همه ثابت شده است.
در ویدیوی اعلام تاخیر اخیر، سازنده سری Zelda، «ایجی آئوناما»، تایید کرد که دنباله Breath of the Wild، نه تنها از تمام ویژگیهای «Hyrule» پشتیبانی میکند، بلکه مکانهای جدیدی در آسمان و فراتر از آن به بازی اضافه خواهند شد که پیشتر آنها را در تریلر دیده ایم. این نوع کلمهچینی مبهم میتواند برداشتهای مختلفی داشته باشد، اما واضح است که شگفتی بزرگی در پس این کلمات است. چه چیزی ممکن است در فراتر از آسمانها باشد؟ آیا قرار است به فضا برویم؟ هر چقدر هم که این موضوع در نگاه اول عجیب به نظر میرسد، اما کاملا دور از ذهن هم نیست.
طراحیهای اصلی Breath of the Wild نشان میدهد که بازی قرار بوده تا بیگانگان و بشقابپرندهها را هم شامل شود که به «Hyrule» یورش میبرند. این ویژگی در نهایت از بازی حذف شد، زیرا نینتندو شرکتی است که بیشتر تمایل به استفاده از ایدههای قدیمی است، اما احتمالا شاهد این قابلیت در دنباله Breath of the Wild خواهیم بود. البته که اینها همگی گمانهزنی هستند و بازی Breath of the Wild 2 از جهات زیادی گسترش خواهد یافت. بیگانههای فضایی قبلا و در بازی Majora’s Mask توانسته اند تجربه حضور در این فرانچایز را کسب کنند و قابلیت صد در صد جدیدی برای Zelda به حساب نمیآید.
در زمینه گیمپلی، « آئوناما» اشاره کرد که بازی دارای ویژگیهایی متنوعتر، درگیریهایی جدیدتر و عناصری نو خواهد بود. دوباره این صحبت هم کاملا مبهم است و این سوال پیش میآید که عناصر گیمپلی به نسبت نسخه اول تا چه حد گسترش خواهند یافت؟ پتنتهایی که سال گذشته کشف شد نشان از مکانیزمهایی نظیر برگرداندن زمان به عقب، سقوط آزاد و حرکت به ارتفاعها دارد که همه آنها را در E3 2021 دیدیم. اما چه موارد دیگری در بازی خواهد بود؟ آیا زیرزمینهای سنتی سری Zelda بازخواهند گشت؟
اگر در سال 2020 بودیم و چند ماهی از عرضه Breath of the Wild 2 گذشته بود، چنین سوالاتی به هیچ وجه مطرح نمیشد. در این سناریو ما با یک دنباله ساده مواجه هستیم ولی بازیهایی که زمان زیادی در چرخه توسعه به سر میبرند و به علاوه این عنوان که نینتندو به طور ویژه در آن نوآوری خواهد داشت، انتظارات همه را تغییر میدهد. مبارزه با فضاییها و وجود زیرزمینهای پر رمز و راز در یک بازی جهان باز، بیشتر شبیه رویاست، اما در حال حاضر انتظارات طرفداران از بازی جدید Zelda است.
تا زمانی که نینتندو تصمیمی به نمایش بازی نگیرد، پاسخ روشنی برای این سوالها نخواهد بود. اگر Breath of the Wild 2 قرار بود در سال 2022 منتشر شود، احتمال نمایش بازی در رویداد Nintendo Direct بسیار کم بود. اما باز هم این تاخیر رخ داده، معادلات را بر هم میزند. عدم نمایش Breath of the Wild 2 در رویداد سنتی و سالانه نینتندو در ماه سپتامبر میتواند بزرگترین غافلگیری سال را رقم بزند. اگر بازی نمایش هم نداشته باشد حداقل باید در این رویداد نام بازی جدید فرانچایز Zelda باید مشخص شود.
البته با نینتندو از هیچ چیز مطمئن نخواهید بود. نیتندو تنها به خواست خود عمل میکند (البته که این مورد همیشه مثبت نبوده) و این خودرایی درباره Zelda غالبا به تصمیمات درستی ختم شده است. هر چند که احتمال دارد روند بازی کاملا غلط باشد و همه چیز وحشتناک باشد، اما با توجه به سابقه توسعه دهندگان این فرانچایز پیشنهاد میکنیم تا مانند ما نگرانی را کنار بگذارید و نینتندو خود را برای بازی آماده کنید.
نینتندو هنوز نامی برای این بازی مشخص نکرده و تنها تاریخ انتشاری حدودی برای بازی تعیین کرده است. Breath of the Wild 2 و یا هر نام دیگری که این بازی خواهد داشت در بهار 2023 انحصارا برای Nintendo Switch عرضه خواهد شد.
منبع: gamingbolt