ویژگی های بازی FIFA 22
در چند سال اخیر، فرنچایز FIFA از بسیاری جهات در تنگنا قرار گرفته است. هر ساله نسخه جدیدی از بازی عرضه میشود که به دلیل تغییرات نه چندان گسترده و پیشرفتهای غیرملموس، تا حدودی طرفداران را دچار ناامیدی کرده است؛ به خصوص در بخشهای مهمی مثل Career Mode. با این حال به ادعای کمپانی EA، به نظر میرسد که بازی FIFA 22 پتانسیل این را دارد که با ارائهی تغییراتی قابل لمس، فرنچایز را مجددا روی ریل پیشرفت بیندازد. از آنجایی که تقریبا به زمان عرضه بازی FIFA 22 نزدیک شدهایم، تصمیم گرفتهایم که ۱۵ ویژگی منحصربفرد آن را برای شما عزیزان تشریح کنیم. با ما همراه باشید!
۱- تکنولوژی Hypermotion
مهمترین تغییر و ویژگی نسل نهمی بازی FIFA 22، تکنولوژی هایپرموشن است که بنا به ادعای شرکت EA، طوری در بازی پیاده سازی شده است که سیستم انیمیشنها را به طور کلی دستخوش تغییر قرار دهد. اعضای تیم توسعه بازی، با یک تکنولوژی جدید حرکات بازیکنان در مسابقههای واقعی ۱۱ به ۱۱ را ضبط کردهاند و اطلاعات آن را به انجین بازی وارد کردهاند تا شاهد بهبود انیمیشنها در بازی FIFA 22 باشیم.
گفته شده است که تقریبا همه نوع حرکت، مثل برخوردها، نوع دویدن، تکل زدن، دوئلها و حتی در مواقعی که بازیکن توپ را در اختیار ندارد، با استفاده از تکنولوژی هایپرموشن بهینه شده است. لازم به ذکر است که این ویژگی فقط در کنسولهای نسل نهمی PS5، Xbox Series X و Xbox Series S و سرویس استریم Google Stadia وجود خواهد داشت.
۲- استفاده از هوش مصنوعی «Machine Learning» برای انیمیشنها
به نظر میرسد که استفاده از هوش مصنوعی «Machine Learning»، یکی از مهمترین عوامل تغییرات سیستم انیمیشن بازی فیفا ۲۲ میباشد. این بازی از یک الگوریتم جدید مبتنی بر یادگیری ماشینی استفاده میکند و از ۸.۷ میلیون فریم ضبط شده، برای خلق انیمیشنهای پیچیده به صورت Real Time بهره میبرد. به ادعای EA، این الگوریتم جدید باعث میشود که با توجه به شرایط و تعاملات مختلف، انیمیشنهای بازی جلوه طبیعیتر، واقعیتر و پویاتری داشته باشند. به طور کلی گفته شده است که بازی FIFA 22 از ۴۰۰۰ انیمیشن جدید برخوردار است.
۳- بهبودهای گیمپلی
در کنار تکنولوژی هایپرموشن، بازی FIFA 22 از ویژگیهای جدیدی در گیمپلی نیز برخوردار خواهد بود. گفته شده است که هوش مصنوعی بازی یکسری تغییراتی داشته است و در هر دو سیستم هجومی و دفاعی، بازیکنانی که توپ در اختیار آنها نیست، طبیعیتر رفتار خواهند کرد و درک بهتری از موقعیت خود خواهند داشت. دوئلهای هوایی و برخوردهای فیزیکی بازیکنان نیز به شکل واقعگرایانهتری انجام خواهد گرفت.
همچنین آمار بازی و عملکرد هر بازیکن با آنالیزهای عمیقتری همراه خواهد بود. علاوه بر اینها، در هنگام ترکیب ریختن، برای کنترل بهتر تاکتیکها، گزینههای بیشتری در اختیار خواهید داشت و میتوانید مکانیکهای مربوط به سرعت بازیکنان را دستکاری کنید. گفته شده است که فیزیک حرکتی توپ و نحوه رفتار دروازهبانها نیز با بهبودهایی همراه خواهد بود.
۴- بهبودهای بیشتر
در کنار بهبودهای مربوط به گیمپلی، بازی FIFA 22 از جزئیات بیشتری نیز برخوردار خواهد بود که احتمالا با استقبال طرفداران مواجه خواهد شد. برای مثال، بسته به اینکه چه موقع و در چه شرایطی گل خود را به ثمر برسانید (مثلا گل دقایق آخر یا گلهایی که در مواقع حساس به ثمر میرسانید)، بازی واکنش متفاوتی به گل شما نشان خواهد داد و صحنههای مربوط به تماشاگران، انیمیشنها، کارگردانی دوربین و برخی موارد دیگر تغییر خواهند کرد.
همانطور که قبلا در یک خبر برای شما گزارش کردیم، بازی FIFA 22 آپشنهای جدیدی برای زاویههای مختلف دوربین ارائه خواهد داد. این آپشنها به شما این امکان را میدهد که در هنگام دریافت گل، به جای دیدن خوشحالی تیم حریف، واکنش بازیکنان تیم خود را مشاهده کنید. از دیگر بهبودها و جزئیات میتوان به سرعت بیشتر بازیکنان در هنگام دویدن، گزینههای بیشتر برای سوییچ کردن بین بازیکنان در هنگام دفاع و مواردی دیگر که به زودی اطلاعات کاملتری در مورد آنها منتشر خواهد شد.
۵- شخصی سازی باشگاهها
شخصی سازی باشگاهها یکی دیگر از مهمترین مواردی است که به بازی FIFA 22 اضافه شده است. این ویژگی مدتی بود که در بازیهای FIFA حضور نداشت، اما ظاهرا بازی FIFA 22 قرار است که به بازیکنان اجازه دهد تا در بخش Career Mode باشگاه شخصی سازی شده خود را بسازند. با گزینههای شخصی سازی این قابلیت، میتوانید نام باشگاه، نام کیتها، لوگو و حتی استادیومها را بنا به سلیقه خود تغییر دهید و علاوه بر موارد ظاهری، میتوانید اتمسفر و تم باشگاه را نیز خودتان انتخاب کنید. به عنوان مثال میتوانید آهنگ پس از به ثمر رسیدن گل، شیوه تشویق تماشاگران و سرود تیم را شخصی سازی کنید.
میتوانید باشگاه مورد نظر خود را در هر سطح و لیگی که مایل بودید بسازید (هر باشگاهی که با آن جایگزین کنید، به قسمت Rest of the World انتقال داده میشود). در شروع کار نیز تعدادی بازیکن به صورت رندوم و تصادفی به تیم اضافه میشوند. از آنجا، میتوانید بودجه نقل و انتقالات خود را تعیین کنید (حداکثر یک میلیارد از واحد پولی که استفاده میکنید) و بعدا بازیکنان مورد نظر خود را در بازار نقل و انتقالات به تیم اضافه کنید. شما همچنین میتوانید اولویتها و سیاستهای باشگاه خود را تعیین کنید (البته برخی از اولویتها مثل موفقیتهای درون قارهای یا داخلی، به امتیاز تیم شما بستگی دارد).
۶- بهبودهای بخش Career Mode
به جز قابلیت ساختن باشگاه شخصی، بهبودهای کلیدی و مهمی برای بخش Career Mode اعمال شده است. مثلا در بخش مربوط به نقل و انتقالات، میانپردههای جدیدی به بازی اضافه شده است. بخش Transfer Hub نیز دچار تغییراتی شده است و رونمایی از بازیکنان خریداری شده در فضای استادیوم انجام میشود (به جای اتاق کنفرانس).
همچنین در بخش Career Mode دستاوردهای شخصی هر بازیکن مثل تعداد حضور در بازیها، گلهای به ثمر رسانده و جوایز و رکوردها ثبت میشود. این دستاوردها در هاب Career Mode برجسته میشوند و قبل از هر بازی، میان پردههایی به آنها اختصاص داده میشود. در حین گزارش نیز ممکن است به آنها اشاره شود (البته این میان پردهها و گزارشها، فقط در کنسولهای PS5، Xbox Series X، Xbox Series S و سرویس استریم Google Stadia در دسترس خواهد بود.)
۷- افزونههای جدید بخش Career Mode
علاوه بر موارد ذکر شده، بهبودهای دیگری نیز به بخش Career Mode بازی FIFA 22 اعمال شده است که شاید اساسی نباشند و ساختار کلی بخش Career Mode را تغییر ندهند، اما افزونههای خیلی خوبی هستند که میتوانند به اتمسفر مسابقات بازی بیشتر کمک کنند.
از جملهی این افزونهها میتوان به میان پردههای سینمایی جدید اشاره کرد که شامل موارد مختلفی میشود. سکانسهای گرم کردن بازیکنان، حضور بازیکنان در رختکن، ارزیابی چمن و تغییرات مربوط به ورزشگاه توسط زمینبانها و خارج شدن زودهنگام تماشاچیان از استادیوم (در صورتی که تیم شما در یک مسابقه مهم عملکرد خیلی ضعیفی از خود نشان دهد). همچنین در صورتی که یکی از بازیکنان تیم، سابقه خوبی در باشگاه از خود به جای بگذارد، تماشاچیان ممکن است به افتخار او یک تصویر موزاییکی روی سکوها تشکیل دهند.
۸- سیستم پیشرفت جدید در بخش Career Mode
به نظر میرسد که بازی FIFA 22 ساختار و اساس بخش Career Mode را نیز دستخوش یک سری تغییر و تحولات کرده است. شاید بتوان گفت بزرگترین تغییر مربوط به سیستم پیشرفت جدید میشود. رشد و پیشرفت بازیکن، به میزان XP کسب شده و ارتقای سطح او بستگی دارد که در درجه اول به دنبال تمرینات و عملکرد بازیکن تعیین میشود. هر وقت که سطح بازیکن ارتقا پیدا کند، میتوانید از درخت مهارتها (Skill Tree) ویژگیهای جدیدی را به انتخاب خود آنلاک کنید؛ به این معنا که وقتی بازی میکنید، ویژگیها به طور خودکار اعمال نمیشوند.
به طور دقیقتر قادر خواهید بود که بنا به شرایط و بر اساس سلیقه خود، یک مهارت یا ویژگی کلیدی را (مثل قدرت بدنی، دریبل زنی، پاس کاری، قدرت و دقت شوت، سرعت و دروازه بانی) انتخاب کنید. در همین حال، با ارتقای بیشتر سطح میتوانید پِرکها را نیز آنلاک کنید که در شرایط خاصی به طور خودکار به بازیکن اعمال میشوند. این پِرکها نه تنها بر خود بازیکن، بلکه بر همتیمیهای او نیز به نحوی اثرگذار خواهد بود.
با توجه به ویژگیهای کلیدی مثل هجوم، دفاع، دروازهبانی و خلق فرصت، میتوانید به طور همزمان حداکثر ۳ پِرک را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که این سیستم پیشرفت جدید و پِرکها فقط به بازیکنانی که خودتان ساختهاید اعمال میشود. اگر از بازیکن واقعی استفاده کنید، مکانیکهای مربوطه شبیه به همان بازی FIFA 22 خواهد بود.
۹- بهبودهای دیگر بخش Career Mode
بخش Career Mode دچار تغییرات کلیدی دیگری نیز شده است. در شروع کار، میتوانید به عنوان یک بازیکن تعویضی در بازی ایفای نقش کنید. در واقع، عملکرد کلی شما تعیین میکند که چقدر میتوانید در زمین حضور داشته باشید. یک سیستم رده بندی جدید نیز تحت تاثیر عملکرد شما در مسابقات، میزان پیشرفت شما در تمرینات و توانایی شما در کامل کردن اهداف مسابقات خواهد بود. گرچه در آغاز کار نیمکت نشین هستید، اما با بهبود این سیستم رده بندی، به مرور نقش برجستهتری در تیم خواهید داشت و مدت زمان بیشتری در زمین حضور خواهید داشت.
در عین حال اگر عملکرد خوبی در این سیستم رده بندی از خود بر جای نگذارید، نقشتان در تیم کم رنگتر خواهد شد و ممکن است از ترکیب تیم خارج شوید. در مورد اهداف ارائه شده برای بازیکن در طول انجام مسابقات نیز گفته شده است که بهبودهایی برای آن انجام شده است. به این شکل که در بازی FIFA 22، این اهداف به طور پویا و بر اساس فاکتورهایی مثل پستی که در آن بازی میکنید، کیفیت بازی شما نسبت به حریف و ترکیب تیمتان تعیین میشوند.
۱۰- بخش Ultimate Team
EA Sport قصد دارد المانهای جدیدی را به بخش Ultimate Team نیز اضافه کند. یکی از مهمترین آنها سیستم بهبود یافته Division Rivals است. در این بخش، نحوه پیشرفت شما طوری بهبود پیدا کرده است که ردهبندیها، سطوح، چک پوینتها، پاداشهای هفتگی و غیره بر آن اثرگذار باشد؛ و هر پیروزی یا شکست و یا مساوی، به طور مستقیم بر سطح پیشرفت شما و قرارگیری در ردهای خاص موثر واقع شود (مگر اینکه روی یک چک پوینت به خصوص قرار داشته باشید، که در این صورت به ردههای پایینتر سقوط نخواهید کرد).
علاوه بر این، در بخش Elite Division (که بالاترین دیویژن بخش Ultimate Team در بازی FIFA 22 خواهد بود) تغییراتی ایجاد شده است و سیستم پیشرفت به سیستم ردهبندی مهارتمحور تغییر پیدا کرده است. همچنین مسابقات فصلی جدیدی به بازی اضافه خواهند شد که هر چند هفته یکبار به بازی اضافه میشوند. در نهایت لازم به ذکر است که طبق اعلام EA، سیستم Matchmaking بازی FIFA 22 بهبودهای قابل توجهی پیدا کرده است.
۱۱- بخش VOLTA
همانطور که مستحضرید، VOLTA یکی از بخشهای جدید بازی فیفا ۲۰ بود که گرچه در نوع خود فان و سرگرم کننده بود، اما نتوانست به شکل قابل توجهی نظر جامعه طرفداری FIFA را به خود جلب کند. با این حال، گفته شده است که در بازی FIFA 22، بخش VOLTA تغییرات جالب توجهی خواهد دید. همچنین اعلام شده که مهارتها و تواناییهای جدیدی برای بازیکنان بخش VOLTA اعمال خواهد شد که البته دارای Cool Down (زمان مورد نیاز برای استفاده مجدد از قابلیت) هستند.
از جمله این تواناییها میتوان به افزایش سرعت ناگهانی، افزایش قدرت شوت و افزایش قدرت تکل اشاره کرد. علاوه بر این، با یک Skill Meter جدید سر و کار خواهیم داشت که از سه بخش تشکیل شده است و ارزش هر کدام از این بخشها هزار امتیاز خواهد بود. با انجام تکنیکها و کارهای به خصوصی در بازی، میتوانید این امتیازات را به دست بیاورید و Skill Meter را پر کنید. پر کردن نخستین Skill Meter به شما ضریب دو برابری Goal Multiplier میدهد. پر کردن Skill Meter دوم و سوم نیز این ضریب را به ترتیب به سه و چهار برابر میرساند.
۱۲- بهبودهای دیگر بخش VOLTA
علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، گیمپلی بخش VOLTA دچار تغییر و تحولات دیگری نیز شده است. مثلا گفته شده است که حرکات تکنیکی کاملا جدیدی به بازی اضافه شده است که البته اجرای این تکنیکها توسط بازیکنان به این بستگی دارد که چه موقع و در چه شرایطی از آنها استفاده کنید.
همچنین شادی پس از گل دو نفره، درخت مهارت ۳ شاخهای و بخش VOLTA Arcade (مجموعهای از ۸ مینی گیم که دارای XP و VOLTA Coin منحصربفرد خود است) نیز به بازی FIFA 22 اضافه شده است. ۸ مینی گیم بخش VOLTA Arcade، شامل Dodgebell، Foot Tennis، Quick Strike، Disco Lava، Team Keepaway و موارد دیگر میشود.
۱۳- قیمت بازی FIFA 22
امروزه که در اوایل دوران نسل نهم هستیم و بازیهای میان نسلی بسیار زیادی عرضه میشوند، بحث قیمت گذاری بازیها یکی از مهمترین موضوعات صنعت گیم است؛ به خصوص وقتی داریم در مورد بازی FIFA 22 و کمپانی EA صحبت میکنیم. قیمت نسخه نسل هشتمی بازی FIFA 22 که روی پلتفرمهای PC، PS4 و Xbox One منتشر میشود، ۶۰ دلار خواهد بود. اما نسخه نسل نهمی FIFA 22 که برای کنسولهای PS5، Xbox Series X و Xbox Series S عرضه میشود، ۷۰ دلار قیمت دارد.
کسانی که نسخه استاندارد نسل هشتمی PS4 یا Xbox One را خریداری کرده باشند، قادر نخواهند بود که طبق سیاست Dual Entitlement کمپانی EA نسخه نسل نهمی را به طور رایگان دریافت کنند. تنها راه دریافت رایگان نسخه نسل نهمی این است که نسخه Ultimate Edition بازی خریداری شود، که تقریبا ۱۰۰ دلار قیمت دارد.
۱۴- نسخههای مختلف بازی FIFA 22
اگر به یاد داشته باشید، بازی فیفا ۲۱ دارای یک سری ویژگیها و قابلیتهای نسل نهمی بود که کنسولهای نسل هشتمی و PC از آن برخوردار نبودند. حال EA قصد دارد برای بازی FIFA 22 نیز مجددا همین استراتژی را در پیش بگیرد. بنا به اعلام رسمی EA، نسخه نسل نهمی بازی FIFA 22 که برای کنسولهای PS5، Xbox Series X و Xbox Series S و سرویس استریم Google Stadia منتشر میشود، دارای ویژگیهای قابل توجهی خواهد بود که کنسولهای PS4 و Xbox One و کامپیوترهای شخصی از آنها بیبهره هستند.
همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، مهمترین ویژگی نسل نهمی بازی FIFA 22، تکنولوژی هایپرموشن (Hyper Motion) است که سیستم انیمیشنهای بازی را به طور کلی دچار تغییر و تحول میکند و باعث طبیعیتر شدن حرکات بازیکنان میشود. این موضوع ممکن است باعث ناامیدی مخاطبین سایر پلتفرمها شود؛ به خصوص بازیکنانی که روی PC به تجربه بازیها میپردازند. هم ما میدانیم و هم خود کمپانی EA میداند که PC به لحاظ سختافزاری میتواند از عهده قابلیت هایپرموشن بربیاید، اما اینکه این کمپانی تصمیم گرفته است قابلیت هایپرموشن را به طور انحصاری برای کنسولهای نسل نهمی و سرویس Google Stadia عرضه کند، شاید کمی جای تعجب و تامل داشته باشد.
۱۵- نسخه نینتندو سوییچ بازی FIFA 22
دو سه سالی میشود که شرکت EA تصمیم گرفته است نسخههای جدید فیفا را برای کنسول نینتندو سوییچ نیز منتشر کند؛ البته اگر بتوان نام آنها را «نسخه جدید» گذاشت! از بازی فیفا ۱۹ به بعد، هر کدام از نسخههای فیفا که برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شدند، تحت عنوان Legacy Edition راه خود را به این پلتفرم باز کردند. همین موضوع برای بازی FIFA 22 نیز صادق است. اما شاید برایتان سوال باشد که Legacy Edition دقیقا به چه معناست؟
Legacy Edition به معنای این است که نسخه جدید بازی، هیچکدام از ویژگیهای جدید گیمپلی، گرافیک، مدها و موارد دیگر را ندارد! اساسا شما روی کنسول نینتندو سوییچ هزینه بازی را به طور کامل پرداخت میکنید، اما همان بازی فیفا ۱۸ را دریافت میکنید که فقط نقل و انتقالات و بازیکنان جدید باشگاهها در آن بروزرسانی شده است و متاسفانه از هیچکدام از ویژگیهای گیمپلی و گرافیک فیفا ۱۹ به بعد برخوردار نیست. ما هم مثل شما امیدواریم که EA در آینده این رویه را برای کنسولهای نینتندو تغییر دهد.
امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. قبلا در مقالهای جامع، جزئیات مختلفی از بازی FIFA 22 را برایتان تشریح کردهایم که در صورت تمایل به مطالعه آن، میتوانید به این لینک مراجعه کنید. همچنین در صورت رضایت از این مطلب، خوشحال میشویم آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.