مجله بازی, تازه ها, تحلیل, مقالات

بازی FIFA 22 و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

بازی FIFA 22

تاریخ عرضه

بازی فیفا 22 در تاریخ یکم اکتبر سال جاری (نهم مهرماه) عرضه خواهد شد. کسانی که نسخه‌ی Ultimate را خریداری کرده‌اند، می‌توانند بازی را ۴ روز زودتر یعنی در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) تجربه کنند. همچنین نسخه‌ی Early Access بازی (دسترسی زودهنگام) که شامل یک نسخه‌ی آزمایشی محدود می‌شود، برای مشترکین سرویس EA Play در دسترس خواهد بود.

کسانی که نسخه‌ی Ultimate Edition بازی FIFA 22 را روی کنسول‌های نسل هشتمی Xbox One و یا PS4 خریداری کنند، می‌توانند بر اساس سیاست Dual Entitlement کمپانی EA، نسخه‌ی ارتقایافته‌ی نسل نهمی کنسول‌های Xbox Series X/S و PS5 را به طور رایگان دریافت کنند. با این وجود، برخلاف سال گذشته، با خرید نسخه‌ی استاندارد بازی قادر نخواهید بود که نسخه‌های نسل نهمی را به طور رایگان دریافت کنید!

ستاره‌ی روی کاور

1 min 1

همانند سال گذشته، باری دیگر بازیکن تیم ملی فرانسه و تیم باشگاهی پاری سن ژرمن، یعنی کیلین امباپه، ستاره‌ی روی کاور بازی FIFA 22 است. خود کیلین امباپه در این باره می‌گوید:

«بودن روی کاور بازی‌های FIFA حقیقتا چیز شگفت‌انگیزی است. من رابطه‌ی خاصی با این بازی دارم و امیدوارم بتوانم در کنار همه‌ی شما از بازی FIFA 22 لذت ببرم.»

ویژگی‌های تاییدشده‌ی بازی 22

برای بازی FIFA 22 یکسری ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی اضافه شده است که قبلا در تریلر گیمپلی بازی نیز معرفی شده‌اند. همچنین توسعه‌دهندگان بازی به تفصیل در این مورد صحبت کرده‌اند و جزئیات هر کدام از ویژگی‌ها و نحوه‌ی تاثیر آن‌ها بر گیمپلی بازی را شرح داده‌اند. در ادامه به برخی از ویژگی‌ها و مکانیک‌ها جدید بازی اشاره خواهیم کرد.

HyperMotion

اولین ویژگی جدیدی که برای بازی FIFA 22 معرفی شد، قابلیت نسل نهمی HyperMotion است. همانطور که در اولین تریلر رسمی بازی دیدیم، پروسه‌ی موشن کپچر بازیکنان، در شرایط واقعی فوتبال یعنی ۱۱ نفر در مقابل ۱۱ نفر انجام شده است. با استفاده از الگوریتم اختصاصی یادگیری ماشین و با کمک ۸.۷ میلیون فریم ضبط شده از حرکات بازیکنان، تکنولوژی HyperMotion می‌تواند به طور Real Time انیمیشن‌هایی واقعی را خلق کند.

به لطف این تکنولوژی، بازی حس ارگانیک‌تری می‌دهد و تعامل بازیکنان با همدیگر به طور دقیق‌تری رندر می‌شود. انیمیشن‌ها نیز به طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند و هنگامی که بازیکن توپ را در اختیار دارد و یا بدون توپ در حال حرکت است، نحوه‌ی دویدن و حرکات او به شکل واقع‌گرایانه‌ای انجام می‌شود. تکنولوژی HyperMotion فقط برای پلتفرم استریم Google Stadia‌ و کنسول‌های نسل نهمی Xbox Series X/S و PS5 اعمال خواهد شد.

2 min 1
دروازه‌بان‌ها

تایید شده است که تمامی مکانیک‌های مربوط به سیستم دروازه‌‌بانی مجددا از پایه و اساس طراحی شده است و می‌توانیم امیدوار باشیم که انیمیشن‌های جدیدتری برای دروازه‌بان‌ها تعریف شود و درجه‌ی اطمینان عملکرد آن‌ها بهبود پیدا کند.

تاکتیک‌های حمله

در بازی فیفا 22 بسته به اینکه توپ در کدام قسمت از زمین قرار دارد، باید تاکتیک‌های متفاوتی برای حمله اتخاذ کنید. یعنی وقتی توپ در زمین خودتان است، حتی اگر مالکیت توپ را در اختیار داشته باشید، نمی‌توانید تک تک بازیکنان را وادار به حمله کنید.

ساختن باشگاه شخصی

3 min 1

امسال قرار شده است که مد Career گسترش پیدا کند و توانایی ساختن باشگاه شخصی و ارتقای آن به بازی FIFA 22 اضافه شود. می‌توانید در هر لیگی کار خود را شروع کنید و برای باشگاه خود نام مشخصی را انتخاب کنید. حتی می‌توانید یک باشگاه دیگر را به عنوان رقیب سرسخت خود برگزینید. گزینه‌هایی نیز برای انتخاب خانه‌ و استادیوم اختصاصی باشگاه وجود دارد. همانند بخش Ultimate Team بازی FIFA 21، می‌توانید استایل و رنگ استادیوم تیم را تغییر دهید و آهنگ‌های هنگام به ثمر رسیدن گل، شعار تماشاگران و سرود تیم را بنا بر سلیقه‌ی خود انتخاب کنید.

همچنین باید نفرات و بازیکنان جدیدی را به باشگاه خود اضافه کنید تا تیمتان تکمیل شود. می‌توانید امتیازبندی و میانگین سنی بازیکنان را تحت کنترل داشته باشید تا وضعیت هر بازیکن به طور دقیق مشخص شود. پراکندگی ملیت بازیکنان نیز به لیگی که در آن بازی می‌کنید بستگی خواهد داشت. وقتی که کارهای مقدماتی ساخت باشگاه را انجام دادید، باید بودجه‌ی تیم را تعیین کنید تا بتوانید برای به خدمت درآوردن بازیکنان جدید بهتر تصمیم‌گیری کنید. در نهایت باید بدانید که انتخاب‌ها و اولویت‌بندی‌هایتان باعث خواهد شد تجربه‌ی منحصر بفرد و متفاوتی از ساخت باشگاه داشته باشید.

Player Career

امسال مد Player Career دچار یکسری تغییرات شده است. در شروع کار، بازیکن شما می‌تواند برای تاثیرگذاری بر یک بازی از نیمکت بیرون بیاید. در نسخه‌های قبلی فیفا این موضوع تا حدودی متفاوت کار شده بود. همچنین یک سیستم امتیازدهی جدید، میزان پیشرفت و موقعیت شما در تیم را بر اساس تعداد اهداف برآورده شده در طول بازی مورد سنجش قرار می‌دهد. این موضوع برای مسابقات بین‌المللی نیز صادق است. همچنین سکانس‌های جدیدی برای اتاق رختکن طراحی شده و انیمیشن‌های مربوط به مذاکرات نقل و انتقالات اصلاح شده است.

سیستم پیشرفت بازیکن

بازی FIFA 22 سیستم پیشرفت بازیکنان ساخته شده را به طور کلی و از اساس بهبود داده است (در مد Player Career). هر چقدر بیشتر بازی کنید، XP بیشتری دریافت خواهید کرد و مهارت‌های جدیدتری را کسب خواهید کرد. می‌توانید از طریق XP دریافت شده درخت مهارت‌های بازیکن خود را ارتقا دهید.

علاوه بر این، قادر خواهید بود که با افزایش سطح بازیکن پرک‌های جدیدی را آنلاک کنید و قبل از هر بازی، ۳ تا از آن‌ها را به بازیکن خود اختصاص دهید. «خلق موقعیت»، «پوشش حمله» و «پوشش دفاعی» همگی قابلیت این را دارند که برای هر مسابقه ارتقا پیدا کنند.

Volta (فوتبال خیابانی)

هنوز اطلاعات زیادی در اختیار نداریم، اما گفته شده که گیمپلی بخش Volta یا همان فوتبال خیابانی بازتعریف شده است.

4 min 1
FIFA Ultimate Team Heroes

FIFA Ultimate Team Heroes شامل آیتم‌های کاملا جدیدی می‌شود که داستان‌ها و افتخارات بازیکنان سمبولیک و مورد علاقه‌ی مردم را بازتاب می‌دهد.

فوتبال بانوان

تایید شده است که الکس اسکات، بازیکن سابق تیم بانوان آرسنال و تیم ملی انگلستان که هم‌اکنون به عنوان کارشناس تلویزیونی فعالیت می‌کند، قرار است به عنوان اولین گزارشگر و تحلیلگر زن در تاریخ سری FIFA، در بازی FIFA 22 حضور داشته باشد. همچنین فوتبال بانوان به شکل بهتری در بازی پیاده‌سازی شده است و بازیکنان قادر خواهند بود که در مد Pro Clubs از بازیکنان زن نیز استفاده کنند.

طرح‌های پویا برای جایگاه تماشاگران

هم‌اکنون امکان ساخت طرح‌هایی از بازیکنان (که شامل بازیکنان شخصی‌سازی شده نیز می‌شود) در جایگاه تماشاگران فراهم شده است. این طرح‌ها در ابتدای بازی‌های مهم نمایش داده خواهند شد.

موارد فاش شده و غیر رسمی از بازی FIFA 22

در کنار موارد تایید شده، یکسری ویژگی‌ها و قابلیت‌های غیررسمی نیز از سوی برخی از افرادی که توانسته‌اند نسخه‌ی بتای انجین مسابقه را تجربه کنند فاش شده است. هیچکدام از این ویژگی‌ها هنوز به تایید رسمی EA نرسیده است؛ پس ضمانتی وجود ندارد که لزوما شاهد حضور این ویژگی‌ها در بازی نهایی باشیم. در ادامه به برخی از این موارد فاش شده اشاره خواهیم کرد.

نقشه‌های تحلیلی

گفته شده است که در بازی FIFA 22، برای مشخص کردن حضور بازیکنان در قسمت‌های مختلف زمین، به جای استفاده از تعدادی نقطه، از نقشه‌های تحلیلی (Heat Maps) دقیق‌تری استفاده شده است تا شبیه به فوتبال واقعی شود. همچنین اعلام شده است که در بازی FIFA 22 از xG استفاده می‌شود. این قابلیت، احتمال گل شدن یک شوت را می‌سنجد و بین شوت‌های در چارچوب معمولی و شوت‌هایی که به معنای واقعی احتمال گل شدن دارند تمایز قائل می‌شود.

مکانیک‌های مربوط به پاس کاری

طبق گزارش‌ها، در بازی FIFA 22 مکانیک‌هایی جدیدتری برای پاسکاری طراحی شده است.

سوییچ کردن بین بازیکنان

در بازی FIFA 22 نیز از همان روش‌های قبلی برای سوییچ کردن بین بازیکنان استفاده می‌شود؛ یعنی با زدن دکمه‌ی L1 یا LB می‌توان بازیکن را تغییر داد. اما شایعه شده است که در این بازی می‌توانید روش‌های دیگری را هم به کار ببرید. مثلا با فشار دادن دکمه‌ی R3 (اهرم سمت راستی) و جهت دهی اهرم به سوی یکی از سه بازیکن نزدیک، می‌توانید بازیکن مورد نظر را انتخاب کنید. البته انتخاب بازیکن با R3 به عنوان یک گزینه‌ی اضافی در نظر گرفته شده است و به طور کلی جایگزین روش قبلی نشده است.

5 min 1
پرس کردن با دو بازیکن

به نظر می‌رسد که در طول زمان و به مرور، EA قصد داشته است پرس کردن با دو بازیکن را متعادل‌تر کند تا از اثربخشی بیش از حد آن بکاهد. در بازی FIFA 22 نیز این قابلیت کمی ضعیف‌تر شده است. وقتی که می‌خواهید با دو بازیکن به پرس کردن بپردازید، در مدت زمان کوتاهی (۳ یا ۴ ثانیه) یک نشانگر کوچک بالای سر بازیکن دوم ظاهر می‌شود. پس از این مدت زمان کوتاه، نشانگر کوچک از بین می‌رود و پرس کردن بازیکن با شدت خیلی کمتری صورت می‌گیرد و شاید حتی بازیکن را از آن موقعیت خارج کند.

سانتر کردن و ضربات سر

به ادعای کسانی که توانسته‌اند نسخه‌ی بتای بازی FIFA 22 را تجربه کنند، مکانیزم سانتر کردن و سر زدن بیش از حد قدرت‌مند طراحی شده است. احتمالا قبل از عرضه‌ی بازی، این مکانیزم تا حدودی تعدیل شود.

لایی زدن

گفته شده است که لایی زدن به حریفان در بازی FIFA 22 ضعیف‌تر شده است. این موضوع برای کسانی که علاقه‌ی زیادی به لایی زدن و ترول کردن حریفانشان دارند، قطعا خبر خوبی نیست!

بازی FIFA 22 برای کدام پلتفرم‌ها منتشر خواهد شد؟

بازی FIFA 22 برای پلتفرم‌های PS5، PS4، Xbox Series X، Xbox Series S، Xbox One، PC (از طریق Steam و Origin) و سرویس استریم Google Stadia منتشر خواهد شد. همانند سال‌های قبل، نسخه‌ی Legacy Edition بازی برای کنسول Nintendo Switch منتشر خواهد شد که از ویژگی‌های نسل جدید بی‌بهره است.

شما همچنین می توانید مقاله 15 ویژگی‌ منحصربفرد بازی FIFA 22 را در اینجا مطالعه کنید.

اسکرین‌شات‌هایی از بازی

10 min 1

6 min

8 min 1

7 min

9 min 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *