تحلیل, مجله بازی, مقالات

آیا PlayStation VR2 به شکستی تجاری بدل خواهد شد؟

آیا PlayStation VR2 به شکستی تجاری بدل خواهد شد؟

واقعیت مجازی نتوانست به آینده‌ای که برایش پیشبینی میشد برسد و همچنان در لیست تکنولوژی‌های در دست پیشرفت قرار دارد و نتوانست آن طور که باید و شاید دنیا را تکان دهد. هنوز VR به نهایت رشد خود نرسیده و قطعا روزی به بخش اصلی دنیای تکنولوژی و سرگرمی تبدیل خواهد شد. احتمالا بسیاری با این آینده مخالف خواهند بود، اما قطع به یقین روزی این اتفاق رخ خواهد داد.

نکته قابل توجه درباره این مقاله این است که ما قصد نداریم تا وجود VR  را زیر سوال ببریم و بر همه واضح است که VR توانسته تا افراد زیادی از قشرهای مختلف جذب خود کند. البته که این رشد و استحکام VR تنها مربوط به نوع خاصی از محصولات واقعیت مجازی می‌شود که توسط شرکتی خاص عرضه می‌شدند و قرار بود که آینده ویدیوگیم و دنیای تکنولوژی را شکل دهند.

بله درست حدس زدید. VR رشد خود را تنها مدیون هدست‌هایی واقعیت مجازی نظیر Oculus Quest (که در حال حاضر Meta Quest نام دارد) است. این هدست‌ها قیمتی بسیار مناسب دارند و برای استفاده به هیچ ابزار دیگری نیاز ندارند. شما به یک PC چندهزار دلاری و یا یک کنسول خانگی مجزا (که صدها دلار قیمت دارد) برای اجرای بازی نیاز ندارید. نیازی نیست تا چندین سیم و فیش را برای بازی کردن به هم وصل کیند. تنها باید هدست را روی چشم‌های خود بگذارید و به دنیایی جدید وارد شوید. نقطه اوج این تکنولوژی Meta Quest است که امروزه توانسته تا بر بازار این هدست‌ها چیره شود.

PlayStation VR2

ممکن است با قسمت‌هایی از متن بالا موافق نباشید زیرا هنوز هیچ شرکتی هدست جدیدی عرضه نکرده آن هم درحالی که بازار مستقل این هدست‌ها مخاطبان زیادی دارد. پس احتمالا این سوال را از خود می‌پرسید که چرا در طول این سال‌ها هیچ شرکتی وارد بازار هدست‌های VR نشده است؟ Oculus تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام داده، اما چرا به یک باره متوقف شد؟ چرا هیچگاه ولو دیگر Index را ادامه نداد؟ چرا شرکت‌هایی نظیر HTC محصولات VR خود را منتشر نکردند؟ سونی می‌تواند بگوید که مشغول توسعه PS5 به عنوان پلتفرمی مستقل بوده، اما پس بقیه شرکت‌ها چطور؟

PSVR2 محصولی بسیار فراتر از حد تصور است. نسل بعدی هدست‌های VR سونی تلاشی جدی‌تر و بزرگ‌تر برای ورود به این بازار است، اما ظاهرا این دستگاه باید به PS5 متصل شود. این یعنی که این دستگاه مستقل نیست، بدون سیم کار نمی‌کند و به کنسولی گران قیمت و کمیاب در بازارهای جهانی نیاز دارد.

سونی به شدت بازار هدست‌های خود را به شدت محدود کرده، آن هم در شرایطی که نقطه قوت هدست‌های VR همیشه استقلال آن‌ها بوده است. درباره ولو صحبت کردیم. گزارشات و اخبار منتشر شده از این شرکت خبر از توسعه نسل بعدی هدست‌های VR مستقل این شرکت با چیپست Steam Deck می‌دهد. حتی شرکتی که مالک بزرگ‌ترین فروشگاه بازی‌های PC است هم تصمیم دارد تا بازار VR خود را مستقل نگه دارد.

PlayStation VR2

برای موفقیت یک محصول لازم است تا دیدگاه خریداران هم از قبل بررسی شده باشد. اگر که مردم بتوانند PS5 بیابند باید 500 دلار برای این دستگاه و سپس 400 دلار برای PSVR2 (هنوز قیمت این محصول اعلام نشده اما ما فرض می‌کنیم که با قیمتی مشابه نسل قبل عرضه می‌شود و سونی علیرغم همه تکنولوژی‌های جدید قیمت این هدست را افزایش نمی‌دهد!) بپردازند تا بتوانند Horizon: Call of the Mountain بازی کنند! واقعا چه تعدادی از گیمرها توان و تمایل پرداخت این هزینه را دارند؟ آیا بازار هدست‌های VR تا حدی بزرگ شده که کنسول 900 دلاری بفروشد؟

PSVR اصلی با بازی‌هایی بی‌نظیر مانند Astro Bot Rescue، Tetris Effect و Resident Evil 7 و عرضه با قیمت کمتر در یک بسته همراه با چند بازی آن هم در حالی که قیمتی کمتر داشت و به آسانی یافت می‌شد تنها توانست 5 میلیون نسخه بفروشد. آیا کسی فکر می‌کند که این بازار گره خورده، پذیرای کنسولی بسیار گران‌قیمت و کمیاب که رقیبی قدرتمند نظیر Meta Quest دارد خواهد بود آن هم در شرایطی که بازار این هدست‌ها مرده؟ آیا می‌تواند فروش 5 میلیونی را رد کند؟ چرا و بر چه اساس؟ چرا کسی باید PSVR2 را خریداری کند؟ چرا به سراغ Quest با نصف قیمت و یکی از بهترین طراحی‌های VR نروند؟

تنها راهی که می‌تواند این کنسول را با این شرایط و مشکلات نجات بدهد، بازی‌های انحصاری است. این تکنیک همیشه جوابگو بوده و تضمین شده است. اما کدام توسعه‌دهنده بازی‌های VR حاضر است تا بازی خود را انحصارا برای پلتفرمی با چنین جامعه مخاطبی عرضه کند؟ چرا نباید بازی خود را برای Meta عرضه کنند؟ اگر هم که این بازی‌های بزرگ برای Meta عرضه شوند، پس دیگر چرا باید مخاطبان به سراغ PSVR2 بروند؟

PlayStation VR2

احتمالا با خواندن بند بالا گزینه استودیوهای فرست پارتی سونی به ذهنتان رسیده است. بسیاری از بازی‌های پرچم‌دار سونی مانند God of War و بازی‌های ناتی‌داگ قابلیت تضمین فروش یک دستگاه را دارند. اما آیا به نظر شما اما آیا نسخه بعدی God of War و یا Uncharted انحصاری PSVR2 خواهند بود؟ تنها بر روی PSVR2؟ به هیچ وجه (گزارشات حاکی از این است که سونی به دنبال عرضه هیبریدی بازی‌های خود است تا همزمان بر روی PS5 و PSVR2 قابل اجرا باشند). آن‌ها باید انحصاری باشند و مخاطبان زیادی باید حاضر باشند تا چندصد دلار برای تجربه این عناوین خرج کنند. اما آیا چنین مخاطبینی وجود دارند؟ خیر!

انحصاری‌های بزرگ و فوق‌العاده کلید موفقیت PSVR2 خواهند بود که می‌تواند مردم را به خرید این هدست ترقیب کند. اما آیا سونی در حال حاضر می‌تواند چنین انحصاری‌های بزرگی برای این پلتفرم نسبتا جدید بسازد؟ در حال حاضر سونی حتی برای ساخت بازی‌های انحصاری برای PS5 که کنسول اصلی است هم مشکل دارد و توانایی پرداخت هزینه‌های ساخت این بازی‌ها را ندارد. کراس جن قابلیتی است که می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را کاهش دهد و ظاهرا سیاست‌های جدید سونی هم در راستای انتشار بازی‌های خود برای PC است تا بتواند از طریق این جامعه مخاطب بزرگ هزینه‌های خود را کاهش دهد.

حتی اگر اینطور نبود، سونی چه زمانی توانست تا با انتشار پلتفرم‌هایی فرعی بازار خود را گسترش دهد؟ آیا انتشار بازی‌های انحصاری بزرگی نظیر Uncharted و God of War توانست عامل موفقیت آن‌ها شود؟ احتمالا PS Vita و نسخه اول PSVR را به خاطر دارید. سونی بازی‌های بزگی برای هر دوی این دستگاه‌ها منتشر کرد، اما ظاهرا تنها کیفیت مهم نیست! اگر سونی بازی‌های خود را انحصاری کند، در فروش کنسول به مشکل خواهد خود و اگر عناوین را انحصاری عرضه کند، از استقبال کم مخاطبان ضرر خواهد کرد.

PlayStation VR2

حال به نقطه آغازین باز می‌گردیم. عرضه PSVR2 با دشواری‌هایی مانند کمبود قطعات، قیمتی باور نکردنی و هم رده یک PC و عدم استقلال از کنسول خانگی عرصه را برای رقابت با کنسول‌های ارزان و مستقلی مانند Quest 2 و یا Valve Deckard (که البته مورد دوم هنوز معرفی نشده و فقط شایعاتی درباره آن به گوش رسیده است) به شدت تنگ می‌کند.

شکی نیست که VR آینده روشنی خواهد داشت، اما این بدان معنا نیست که مردم حاضر هستند تا برای دستیابی به این تکنولوژی چنین هزینه‌ای متحمل شوند. (تازه آن متصل به کنسول خانگی و نه مستقل!) PSVR2 نهایتا تلاشی تحسین برانگیز خواهد بود، اما ممکن است تا با جاه‌طلبی در نحوه کارکرد، قیمت گذاری عجیب و عرضه در زمان نامناسب نتواند به بازار کافی برای فروش دست پیدا کند.

PSVR2 قرار است تا در اواخر سال 2022 عرضه شود، اما ممکن است مشکلات کمبود سخت‌افزار سونی را مجبور به تاخیر در عرضه این هدست کند. نظر شما چیست؟ آیا به هدست‌های VR علاقه دارید و با شرایط ذکر شده حاضر به خرید PSVR2 هستید؟

منبع: gamingbolt

1 نظر در “آیا PlayStation VR2 به شکستی تجاری بدل خواهد شد؟

  1. جواد گفت:

    درود گرامی
    روز نیک
    چندتا مورد تو مقاله بود که با اطلاعات من نمیخواند بعضا خیلی تابلو بوده از جمله
    یک قیمت براوردی سیصد دلار تخمین زدن اصلا با فرض چهار صد دلار متا کوست پانصد دلار هست
    و همون طور که گفتی قرار نیست بگیرم بذاریم گوشه خونه یا بازی بی کیفیت بکنیم
    یک بازی که گفتی یک بازی دیگه که من هایپ خفنی دارم re4 هست شما فرض کن اگه این بازی بتون مثل نسخه اورجینال جریان سازی کنه ایندفعه انحصاری برند سونی یدک میکشه
    من عاشق کپکام هستم
    شش تا دوربین داره چهارتا برای تشخیص موقعیت دوتا برای تشخیص موقعیت چشم که این مورد هیچ هدستی نداره هدست های که عموم استفاده میکنن نه موارد خاص

    نسبت به متا ده درجه وسعت دید بیشتر دار

    یکمی تعداد پیکسل ها از متا بیشتر هست

    بازخورد لمسی هم در دسته و از همه مهم تر در هدست داره اگه بازی که به نحو عالی از ویژگی های دوال سنس استفاده کرده باشی میتونی متوجه بشی چی عالی هست مثلا من الان دارم گاست اف تو شیما پلی میدم واقعا عالی استفاده شد اون باس های که شمشیر حل میدن برای من انگار شمشیر دستم هست

    بگذریم
    و اشتباه اخری این که قرار هست در ابتدای سال 2023 بیاد نه اخر سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *