مجله بازی, پیشنهاد سردبیر, مقالات

نگاهی بر استودیوهای ایکس باکس و بازی‌های انحصاری xbox که در آینده عرضه می‌شوند

استودیوهای ایکس باکس

به منظور سرمایه گذاری هر چه بیشتر در حوزه‌ی محصولات انحصاری، مایکروسافت طی چند ماه گذشته برخی از مستعدترین استودیوهای بازی سازی مانند Obsidian Entertainment، Inxile، Undead Labs و … را خریداری کرده است. همچنین آنها در سال 2021، بالاخره فرآیند تصاحب شرکت Zenimax Media را که مالک استودیوهای مشهوری مانند Id Software، Bethesda Softworks، Machine Games و … است را، نیز نهایی کردند. در این مقاله، ما تمام  استودیوهای ایکس باکس و ببازی‌های انحصاری xbox که در حال توسعه هستند را، جمع آوری کرده‌ایم. پس اگر می‌خواهید بدانید که کنسول‌های نسل هشتم و نهم ایکس باکس در آینده میزبان چه بازی‌های انحصاری خواهند بود، تا پایان با ما همراه باشید.

پس از قطع همکاری مایکروسافت با استودیوی Bungie، 343 Industries مسئول توسعه‌ی فرانچایز پرچمدار و شوتر اول شخص ایکس باکس یعنی مجموعه‌ی Halo بوده است. پس از بازخوردهای متوسط و ضعیفی که نسبت به بخش داستانی بازی Halo 5 وجود داشت، حالا همه‌ی طرفداران منتظر آن هستند تا استودیوی 343 Industries، یک کمپین گسترده و درگیرکننده‌تر را برای عنوان بعدی این فرانچایز، تدارک ببیند. بازی Halo Infinite که به عنوان یک بازی بین نسلی برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم مایکروسافت در نظر گرفته شده، به احتمال بسیار زیاد در پاییز سال 2021 و در جشن بیست سالگی این مجموعه، منتشر خواهد شد. بازی Halo Infinite، علاوه بر داشتن یک بخش چند نفره‌ی رایگان (Free to Play)، از همان روز اول عرضه برای مشترکان سرویس Xbox Game Pass روی پلتفرم‌های PC، Xbox One و Xbox Series X/S در دسترس خواهد بود.

 

Compulsion Games

Compulsion Games

پروژه‌ی بعدی استودیوی Compulsion Games، که اخیرا آن را بیشتر به خاطر بازی We Happy Few می‌شناسیم، تا حد زیادی مرموز است. این استودیوی کانادایی پس از اتمام کارش روی dlc ها و Season Pass بازی We Happy Few، بدون شک در حال توسعه‌ی عنوان جدید خود است. با این وجود، تنها چیزی که از پروژه‌ی بعدی آنها به نمایش درآمده، دو تصویر هنری است که ما را تا حدودی با حال و هوای بازی آشنا می‌کند.

 

double fine

Double Fine

پس از اعلام رسمی پیوستن استودیوی Double Fine به جمع خانواده ایکس باکس در کنفرانس E3 2019، این استودیو در حال ساخت بازی‌های Psychonauts 2، یک عنوان اکشن به نام RAD، به علاوه‌ی یک پروژه‌ی معرفی نشده‌ی دیگر است. بازی Psychonauts 2 در تاریخ 21 آگوست سال 2021، منتشر خواهد شد.

 

inxile entertainment

InXile

استودیوی InXile که بیشتر به خاطر عرضه‌ی مجموعه بازی‌های Wasteland، بین بازی بازان شناخته می‌شود، به طور ویژه در ساخت عناوین کلاسیک اکشن نقش آفرینی (CRPG) به همراه سیستم مبارزات نوبتی و دوربین ایزومتریک، تخصص دارد. پس از عرضه‌ی بازی wasteland 3، این استودیو در حال کار بر روی یک بازی معرفی نشده RPG دیگر است که اگر شایعات پیرامون آن صحیح باشد، به نظر می‌رسد که از حال و هوایی استیم پانکی برخوردار خواهد بود. آنها همچنین در حال توسعه‌ی چندین بسته‌ی الحاقی برای عنوان Wasteland 3 نیز هستند.

 

mojang

Mojang

عملیات توسعه‌ی بازی Minecraft توسط استودیوی Mojang و تیم‌های پشتیبانی مختلف مستقر در آمریکا، همچنان ادامه دارد. جایی که مایکروسافت در حال ساخت یکی از بزرگترین فرانچایزهای تاریخ خود است. پس از خاموشی سرورهای بازیMinecraft Earth، استودیوی Mojang تمام نیروی خود را بر روی ایجاد محتوا برای بـازی اصلی متمرکز کرده و در کنار آن، روی عنوان جداگانه‌ای با نام Minecraft Dungeons که همانند سری بازی‌های Diablo در سبک Dungeon Crawler است، نیز کار می‌کند.

 

ninja theory

Ninja theory

یکی از خریدهای بسیار امیدوارکننده‌ی مایکروسافت در چند وقت اخیر، تصاحب استودیوی Ninja Theory بود که بیشتر به خاطر بازی تحسین شده‌ی Hellblade، در کنار تکنولوژی پیشرفته موشن کپچر و توانایی آنها در خلق یک اتمسفر محسورکننده، بیش از پیش نامش بر سر زبان ها افتاد. هر چند نسخه‌ی اول بازی در مقیاس کوچک و با بودجه‌ی محدودی توسعه یافته بود، اما به نظر می‌رسد که مایکروسافت و استودیوی Ninja Theory، برای ساخت دنباله‌ی این عنوان برنامه‌های بزرگی دارند. و به همین منظور علاوه بر تدارک یک ساختمان جدید برای این استودیو، افراد مستعدی را نیز به استخدام درآورده‌اند. همچنین استودیویNinja Theory، در حال کار بر روی یک بازی دیگر با عنوان Project Mara نیز می باشد. با توجه به استفاده سازندگان از تصاویر ماهواره ای برای بازآفرینی چشم اندازهای واقعی از جزایر کشور ایسلند، می توان انتظار داشت که بازی Hellblade 2 حداقل از نظر گرافیک هنری و فنی، هیچگونه کمبودی نداشته باشد و به خوبی از قدرت پردازشی کنسول‌های Xbox Series X/S بهره ببرد.

 

obsidian entertainmen

Obsidian Entertainment

استودیوی Obsidian Entertainment، شهرت خود را مدیون عرضه بازی‌های اکشن نقش آفرینی مانند South Park: Stick of Truth و Pillars of Eternity است. این استودیو همچنین سازنده‌ی یکی از برترین عناوین فرانچایز Fallout، یعنی بازی Fallout: New Vegas نیز بوده است. استودیوی Obsidian Entertainment طی قراردادی که با شرکت Take Two منعقد کرده بود، در سال 2019 بازی فوق العاده‌ی The Outer Worlds را که عنوانی در سبک Sci-Fi RPG است، را روانه بازار کرد. این بازی به حدی در جلب نظر منتقدین موفق بود که حتی توانست در بین نامزدهای کسب جایزه بهترین بازی سال در مراسم The Game Awards 2019 نیز قرار بگیرد. حال با توجه به تصاحب این استودیو توسط مایکروسافت، تمام عناوین بعدی این فرانچایز نیز در انحصار پلتفرم‌های ایکس باکس و PC خواهد بود. لازم به ذکر است که ساخت بازی The Outer Worlds 2 به صورت رسمی تایید شده است. این استودیو همچنین در حال تولید محتوا برای بازی Grounded، عنوان چندنفره و با محوریت بقای خود است که توانست با جذب میلیون‌ها بازیکن در فاز آزمایشی خود (Early Access)، جایگاه استودیوObsidian Entertainment را به عنوان یکی از پیشروترین توسعه دهندگان تحت مالکیت مایکروسافت، محکم‌تر از گذشته کند. غیر از بازی Grounded، عنوان دیگری نیز توسط این استودیو با نام Avowed، مراحل توسعه خود را طی می‌کند که به نظر می‌رسد داستان آن، در جهان بازی Pillars of Eternity روایت خواهد شد.

 

playground games

Playground Games

یکی از بزرگترین و پرافتخارترین استودیوهای تحت مالکیت مایکروسافت، استودیوی Playground Games است که بیش از هر چیزی، بازی بازان این استودیو را به خاطر مجموعه بازی‌های ریسینگ آن یعنی سری Forza Horizon می‌شناسند. اعضای این استودیو به حدی زیاد هستند که در حال حاضر، به دو تیم کاملا مجزا تقسیم شده‌اند. یک گروه از آنها در حال کار بر روی عنوان بعدی فرانچایز Forza Horizon یعنی بازی Forza Horizon 5 بوده و گروه دیگر، در حال ساخت ریبوت بازی کلاسیک و اکشن نقش آفرینی Fable هستند. در مراسم E3 2021 نیز مشخص شد که بازی Forza Horizon 5، در کشور مکزیک جریان خواهد داشت.

 

Rare

Rare

استودیوی Rare با توجه به توسعه‌ی فرانچایزهای خاطره انگیزی برای کنسول‌های نینتندو مانند سری Killer Instinct و Donkey Kong و البته اخیراً بازی Sea of Thieves، یکی از مشهورترین استودیوهای بازی سازی خانواده ایکس باکس محسوب می‌شود. آنها هم چنان در حال پشتیبانی از بازی‌های انحصاری ایکس باکس به صورت سرویس محور خود هستند و با عرضه ی آپدیت‌های پیاپی و اضافه کردن مکانیک‌ها و سیستم‌های جدید به بازی، سعی در تازه نگه داشتن تجربه‌ی بازی برای مخاطبان دارند. طی یک بازه‌ی زمانی، تمام توجه این استودیو بر روی ساخت محتوای جدید برای بازی Sea of Thieves متمرکز بود اما اخیراً اعلام شد که آنها در حال کار بر روی یک عنوان دیگر به نام Ever Wild نیز هستند که به نظر می‌رسد یک بازی چندنفره و با محوریت عناصر بقا (Survival) باشد.

 

Coaliti

The Coalition

همه کاره‌ی فرانچایز Gears of War، یعنی استودیوی The Coalition با آغاز نسل هشتم وظیفه‌ی گسترش هر چه بیشتر جهان این مجموعه را بر عهده گرفت و اتفاقاً بازی Gears 5 نیز توانست تا حد زیادی، در جلب نظر مایکروسافت موفق عمل کند. هر چند، طی ماه‌های گذشته شایعات زیادی به گوش می‌رسد مبنی بر این که استودیوی The Coalition به احتمال زیاد در حال کار بر روی یک IP جدید است.

 

the initiative

The Initiative

The Initiative، یکی از استودیوهای جدید تاسیس شده توسط مایکروسافت به شمار می‌رود که وظیفه‌ی رهبری آن بر عهده‌ی Darrel Gullagher (یکی از کارگردانان سابق مجموعه‌ی Tomb Raider) قرار دارد. این استودیو در حال حاضر، فرآیند توسعه‌ی ریبوت فرانچایز جاسوسی محور استودیو Rare، یعنی Perfect Dark را در دستور کار خود قرار داده است. عنوانی که داستان آن، در یک دنیای درگیر با بحران‌های زیست محیطی روایت خواهد شد.

 

turn 10

Turn 10

استودیوی Turn 10، در کنار کار بر روی موتور بازی سازی Forza، وظیفه‌ی توسعه‌ی عنوان بعدی فرانچایز شبیه ساز رانندگی مایکروسافت یعنی سری Forza Motorsport را نیز بر عهده دارد. این استودیو اخیراً به صورت رسمی تایید کرد که بازی بعدی مجموعه‌ی Forza Motorsport، به طور خاص برای کنسول‌های نسل نهمی Xbox Series X/S و با یک انجین کاملا جدید، در حال توسعه قرار دارد.

 

Undead Labs

Undead Labs

استودیوی Undead Labs، بیش از همه به خاطر عرضه‌ی سری بازی‌های State of Decay بین بازی بازان شناخته می‌شود. عنوان State of Decay 2 نیز، هر چند به دلیل مشکلاتی که در زمان عرضه گریبان گیر آن بود نمرات متوسطی را از سوی منتقدین کسب کرد، اما با تلاش بی وقفه‌ی توسعه دهندگان در رفع کمبودهای آن، حالا در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. در مراسم E3 امسال نیز، ساخت عنوان بعدی این مجموعه یعنی State of Decay 3، با انتشار یک تریلر کوتاه تایید شد که قرار است به طور ویژه، از قابلیت‌های کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت بهره ببرد. هر چند با توجه به تریلر معرفی بازی می‌توان فهمید که سازندگان تاکید زیادی بر جنبه‌های بصری و گرافیکی این عنوان دارند، ولی باز هم باید تا زمان اطلاع رسانی جزئیات بیشتر آن، منتظر ماند.

 

world edge

World’s Edge

World’s Edge، جدیدترین استودیوی تاسیس شده توسط مایکروسافت است که مسئولیت گسترش و توسعه‌ی فرانچایزThe Age of Empires را بر عهده دارد. این استودیو فعلا در حال پشتیبانی از بازی هایThe Age of Empires: Definitive Edition و The Age of Empires 2: Definitive Edition بوده و احتمالاً در کنار آن، روی ساخت بازیAge of Mythology: Definitive Edition نیز کار می‌کند. حتی شایعاتی وجود دارد که طبق آنها، عناوین دیگری نیز بر اساس فرانچایز The Age of Empires در دستور کار توسعه دهندگان قرار دارد.

 

bethesda

Bethesda Softworks

استودیوی Bethesda Softworks، پس از قطعی شدن تصاحب آن به وسیله‌ی مایکروسافت، به عنوان توسعه دهنده چندین فرانچایز افسانه‌ای تاریخِ بازی‌های ویدئویی مثل Fallout و The Elder Scrolls، در حال حاضر مشهورترین استودیوی فرست پارتی ایکس باکس به حساب می‌آید. تا جایی که ما اطلاع داریم این استودیو فعلا در حال کار بر روی دو پروژه ی بـه شدت موردانتظار Starfield و The Elder Scrolls VI است. در مراسم E3 2021 نیز به صورت رسمی تایید شد که بازی Starfield به صورت انحصاری برای پلتفرم‌های مایکروسافت منتشر خواهد شد. تاد هاوارد، کارگردان بازی در مصاحبه‌ای، ضمن اشاره به این موضوع که عنوان Starfield از لحاظ وسعت با مجموعه بازی‌های Skyrim قابل مقایسه است، به این نکته نیز تاکید داشت که این بازی، یک اثر فوق‌العاده لذت بخش برای عاشقان سبک اکشن نقش آفرینی (RPG) خواهد بود.

 

id software

Id Software

همه‌ی بازی بازان، استودیوی Id Software را با فرانچایزهای افسانه‌ای آن مانند Doom و Quake می‌شناسند که اخیراً نیز، آخرین بسته‌ی الحاقی بازی Doom Eternal را منتشر کرد. به نظر می‌رسد که این استودیو در حال کار بر روی چندین عنوان جدید است که اگر اخبار پیرامون آن صحیح باشد، به زودی شاهد بازگشت دوباره‌ی سری بازی‌های Quake خواهیم بود.

 

arkane

Arkane Studios

استودیوی Arkane که بیشتر به خاطر سری بازی‌های Dishonored و Prey شناخته می‌شود، اخیراً بازی Deathloop را که یک عنوان انحصاری زمانی برای پلتفرم‌های Playstation و PC است را، منتشر کرد و به نظر می‌رسد با توجه به اضافه شدن این استودیو به جمع خانواده‌ی ایکس باکس، این بازی در آینده راهی کنسول‌های Xbox نیز خواهد شد. جدای از این عنوان، در چند وقت گذشته اشارات مبهم و غیر مستقیمی به ساخت دنباله‌ی بازی Prey هم، شده است. همچنین آنها در مراسم E3 2021، از بازی شوتر چهار نفره و خون آشام محور خود با عنوان RedFall نیز رونمایی کردند که هر چند هنوز چیزی از گیم پلی بازی به نمایش درنیامده، اما با توجه به تریلر معرفی آن می‌توان انتظار یک بازی خوش ساخت دیگر از این استودیوی خلاق را داشت.

 

tango gameworks

Tango Gameworks

استودیوی Tango Gameworks، که خالق سری بازی ‌ای ترسناک The Evil Within است، هم اکنون در حال کار بر روی یک بازی انحصاری زمانی برای پلتفرم های Playstation و PC با نام Ghostwire Tokyo می‌باشد. مثل بازی Deathloop، به احتمال زیاد این عنوان نیز در آینده روی پلتفرم‌های ایکس باکس نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

 

machinegames

Machine games

استودیوی Machine Games، که با سری بازی‌های شبیه ساز نازی کشی خود یعنی فرانچایز Wolfenstein شناخته می‌شود، در حال حاضر با تمام قوا در حال کار بر روی ساخت عنوان بعدی این مجموعه می‌باشد. همچنین، این استودیو توسعه‌ی یک بازی بر اساس سری فیلم‌های Indiana Jones را نیز، در دستور کار خود دارد.

 

ZeniMax Online

Zenimax Online Studios

استودیوی Zenimax Online Studios، فعلا در حال پشتیبانی از بازی The Elder Scrolls Online بوده که با وجود گذشت چند سال از زمان انتشار، همچنان بازیکن‌های بی شماری مشغول تجربه‌ی آن هستند. به علاوه، توسعه دهندگان این استودیو در حال کار بر روی یک پروژه‌ی معرفی نشده دیگر نیز هستند که به احتمال زیاد، به صورت انحصاری برای پلتفرم‌های Xbox و PC در دسترس قرار خواهد گرفت.

 

Xbox Game Studios Publishing

Xbox Publishing

انتشارات جهانی ایکس باکس (Xbox Global Publishing) نیز، با همکاری استودیوهای مختلف در سرتاسر جهان، روی توسعه‌ی بازی‌های مختلفی کار می‌کند. طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده، آنها با همکاری استودیوی IO Interactive، پروژه‌ای با اسم رمز «Project Dragon» که یک بازی اکشن نقش آفرینی آنلاین است را، توسعه می‌دهند. همچنین در کنار آن تعداد زیادی بازی مستقل با همکاری استودیوهای کوچکتر در حال ساخت هستند که هنوز به صورت رسمی، از آنها رونمایی نشده است. به این موارد، بازی‌های متعدد برای پلتفرم‌های Android و IOS را نیز اضافه کنید که بر اساس IP های متعلق به مایکروسافت، مراحل توسعه‌ی خود را پشت سر می‌گذارند. مایکروسافت همچنین بـا همکاری استودیوی Avalanche، در حال ساخت عنوانی با نام Contraband نیز می باشد. یک بازی اکشن آنلاین که در آن باید بازیکنان در گروه‌های چهار نفره، بـه سرقت در مکان‌های مختلفی بپردازند. عرضه‌ی بازی‌های مستقل انحصاری هم از چشم مدیران ایکس باکس دور نمانده و آنها، عناوینی مثلAs Dusk Falls و The Gunk را برای این منظور در نظر گرفته اند که هر دو، بازی‌های فوق‌العاده سرگرم کننده‌ای به نظر می‌آیند.

ضعف اصلی رویکرد مایکروسافت در نسل نهم کنسول‌ها تا به اینجا، مربوط به فقدان عناوین انحصاری قدرتمند بوده که اکثر آنها را می‌توان نهایتاً یک بازی با کیفیت متوسط دانست. در حالی که سری بازی‌های forza Horizon، هر ساله با تحسین منتقدان مواجه شده و جوایز زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، سایر بازی‌های انحصاری ایکس باکس مثل بازی State of Decay 2، در زمان عرضه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. اضافه شدن تمام عناوین انحصاری مایکروسافت به سرویسXbox Game Pass، هر چند سبب شده تا توجه بیشتری به چنین بازی‌هایی شود اما هنوز هم طرفداران، منتظر تجربه بازی‌های انحصاری واقعاً باکیفیتی هستند که توان رقابت با بازی‌های انحصاری کنسول‌های پلی استیشن را داشته باشد. با وجود بازی هایی مثلHellblade 2، Halo Infinite و Starfield به نظر می‌رسد که مایکروسافت تمام تلاش خود در جهت رفع این مشکل را به کار گرفته و حضور استودیوی کاربلدی مانند Playground Games در پشت پرده ساخت ریبوت بازی Fable، نوید یک شروع درخشان را به دارندگان کنسول‌های ایکس باکس می‌دهد.

زمانی که تعداد استودیوهای فرست پارتی خانواده ایکس باکس را در نظر می‌گیریم، به راحتی می‌توان متوجه شد که پلتفرم‌های مایکروسافت در آینده، میزبان عناوین انحصاری فوق‌العاده باکیفیتی خواهند بود. با سرمایه گذاری هر چه بیشتر مایکروسافت روی رشد و توسعه‌ی سرویس محبوب Xbox Game Pass، رفته رفته عناوین بیشتری چه از جانب استودیوهای فرست پارتی و چه از سوی استودیوهای تردپارتی، منتشر خواهد شد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا بازی‌های انحصاری ایکس باکس از این پس خواهند توانست رقابت نزدیکی با دو غول بزرگ دیگر این صنعت یعنی سونی و نینتندو داشته باشند یا خیر. هر چند که نتایج اکثر نظرسنجی‌ها، با توجه به استودیوهای قدرتمند خریداری شده توسط مایکروسافت، نشان می‌دهد که ایکس باکس کار راحت‌تری برای پیروزی در نبرد عناوین انحصاری خواهد داشت.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.