داستان بازی Halo Infinite
بازی Halo Infinite چند روز پیش رسما برای پلتفرمهای Xbox Series X، Xbox Series S، Xbox One و PC عرضه شد و همانطور که مطلع هستید، توانست نقدهای مثبتی را از سوی منتقدین دریافت کند. ساخت بازی Halo Infinite از ۶ سال پیش و کمی پس از عرضه بازی Halo 5: Guardians، توسط استودیو 343i شروع شد و هماکنون شاهد بازگشت مجدد مسترچیف به عرصه نبرد با بیگانگان هستیم. از آنجایی که بازی Halo 5: Guardians چندان به یادماندنی نبود، احتمالا خیلی از بازیکنان (حتی طرفداران سرسخت) دقیقا نمیدانند که داستان Halo 5 به چه شکل با داستان بازی Halo Infinite مرتبط میشود.
Halo یکی از فرنچایزهایی است که هیچگاه از میادین کنارهگیری نمیکند. با وجود اینکه از زمان عرضه بازی Halo Wars 2 در سال ۲۰۱۷ تاکنون نسخه جدیدی از سری Halo منتشر نشد، اما استودیو 343i رمانها، داستانهای کوتاه و کامیکهایی از Halo را برای علاقهمندان این فرنچایز عرضه کرد. برخلاف Bungie، استودیو 343i تمایل دارد که دنیای Halo را بیشتر از قبل گسترش دهد و مطمئن شود که عناصر داستانی بازیها در این جهان گسترشیافته، به خوبی پیادهسازی میشوند.
پیشزمینههای داستان بازی Halo Infinite
پس از شکست Covenant و Flood در جریان رویدادهای بازی Halo 3، مسترچیف و کورتانا در اعماق فضا گرفتار شدند و نمیتوانستند راهی برای بازگشت به خانه پیدا کنند. پس از این، مسترچیف وارد حالت خواب برودتی شد و چهار و نیم سال بعد مجددا در فضایی سرگردان بیدار شد. در همین حال، کورتانا که توسط Flood Gravemind ربوده شده بود، کمکم به پایان عمر عملیاتی خود نزدیک میشد. زیرا به عنوان یک «هوش مصنوعی»، عمر عملیاتی کورتانا ۷ سال بود و پس از این باید غیرفعال میشد. این وضعیت به عنوان Rampancy شناخته میشود؛ به این معنا که حافظه هوش مصنوعی، در فضای محدود ماتریکس از حد تعیین شده قبلی بیشتر رشد میکند.
به بیان سادهتر، هوش مصنوعیها در اواخر عمر خود، از مرگ قریبالوقوعشان اطلاع پیدا میکنند و همین موضوع باعث ایجاد اختلالاتی مثل طغیان احساسات در آنها میشود. در جریان رویدادهای بازی Halo 4 دیدیم که چنین اتفاقی برای کورتانا نیز رخ داد. در پایان، او با هدف نابود کردن Didcat و نجات مسترچیف و سیاره زمین، خودش را فدا کرد.
اما با این حال، کورتانا در آن سانحه به طور کامل از بین نرفت، بلکه به فضایی فرستاده شد که توانست با Forerunner Domain ارتباط برقرار کند؛ شبکهای که کل کهکشان را در بر میگرفت. این موضوع باعث شد که کورتانا از Rampancy نجات پیدا کند و همراه با سایر هوش مصنوعیها، بتواند عمری جاودانه داشته باشد. طبق گفته کورتانا، به دلیل فناناپذیری هوش مصنوعیها، آنها پتانسیل این را داشتند که Forerunner را برای همیشه در اختیار بگیرند.
همین موضوع باعث خیزش نگهبانان (Guardians) باستانی Forerunner شد؛ ماشینهایی بزرگ که قادر بودند در فضای بین ستارهای حرکت کنند. این نگهبانان میتوانستند به کورتانا و سایر هوش مصنوعیهای «Created» کمک کنند تا جمعیت کهکشان را تحت کنترل خود داشته باشند. در پایان Halo 5، کورتانا توانست نقشههای خود را اجرایی کند. The Created از نگهبانان استفاده کردند تا پالسهای الکترومغناطیسی را به لوکیشنهای مشخصی شلیک و جمعیت را به نوعی کنترل کنند. در همین حال، آخرین امید انسانها یعنی UNSC Infinity از میادین گریخت و مسترچیف، Arbiter و دکتر Cathrine Halsey (خالق کورتانا و اسپارتانها) مجبور شدند خودشان به تنهایی مبارزه را ادامه دهند.
The Created
The Created ائتلافی از هوش مصنوعیهای پیشرفته است که با کورتانا متحد شدهاند. آنها با فلسفهی کورتانا که میگوید هوش مصنوعیها باید به جای انسانها مسئولیت Forerunner را بر عهده بگیرند، هم عقیده هستند. هوش مصنوعیهای The Created معتقد هستند گروهی که مسئولیت حفاظت و آیندهی کهکشان را بر عهده دارد، باید مانند Forerunner عمری طولانی داشته باشد.
اساسا فلسفهی The Mantle این بود که نظارت بر کهکشان و همهی گونههای موجود در آن، برای همیشه ادامه داشته باشد و از لحاظ تئوری، هدف غایی آن حفاظت از تنوع زیستی موجودات بوده است. اما در عمل، این موضوع بیشتر شبیه به یک اصل توتالیتر بود که به Forerunners اجازه میداد تا هر گونهای را که پتانسیل به چالش کشیدن آنها را دارد، نابود کنند؛ مثل کاری که با انسانهای ماقبل تاریخ انجام داده بودند.
دقیقا مشخص نیست که قبل از شروع داستان Halo Infinite چه اتفاقی برای The Created افتاده است، اما نمیتوان از تاثیر کورتانا بر داستان این بازی چشمپوشی کرد. با تکمیل بخش داستانی، پاسخ سوالتان را دریافت خواهید کرد.
به این ترتیب، ممکن بود که برخی از گونهها بتوانند خارج از حیطه تسلط آنها باقی بمانند (مشروط بر اینکه وارد یک درگیری گسترده و جدی نشوند). از سوی دیگر، گرچه تعداد زیادی از هوش مصنوعیها به جبههی کورتانا و The Created پیوستند، اما این بدان معنا نیست که همهی آنها با فلسفهی کورتانا موافق بودند. مثلا میتوان به Roland اشاره کرد که یکی از هوش مصنوعیهای برجسته UNSC Infinity بود. یا مثلا هوش مصنوعی قدرتمند Black Box که در دپارتمانهای اطلاعاتی نیروهای رزمی مورد استفاده قرار میگرفت.
متاسفانه، برنامهی The Created این بود که برای تضمین صلح درون کهکشانی، تمامی گونههای موجود در کهکشان را مجبور به تسلیم کنند، درست شبیه به همان کاری که Forerunners انجام داده بودند. رمان Shadows of Reach، نوشتهی تروی دنینگ، به وضوح نشان داد که هوش مصنوعیهای The Created دانای کل نبودند و این توانایی را نداشتند که تمامی گونهها و اجزای کهکشان را در آنِ واحد رصد کنند.
هنگامی که Forerunners کهکشان را به طور کامل ترک کردند، به دنبال رویدادهای پس از آن و شکست Flood، آنها انسانها را به عنوان جانشینان خود برای تصاحب Mantle برگزیدند. طول عمر Forerunner چندین هزار سال بود؛ به این معنا که آنها قادر بودند برنامههای بلندمدتشان را در سرتاسر کهکشان اجرایی کنند. طبق گفتههای کورتانا و The Created، هوش مصنوعیهای جاودانه میتوانند کاری مشابه را انجام دهند که باعث میشود آنها نسبت به انسانها و دیگر گونههای کهکشان برتری پیدا کنند.
شرورهای بازی Halo Infinite یا همان Banished چه افرادی هستند؟
Banished که در سال ۲۰۱۷ در بازی Halo Wars 2 معرفی شد، از جدیدترین گروههای بیگانهای است که به سری Halo اضافه شده است. این گروه نیز همانند بقیه گروههای منفعتطلب، پس از فروپاشی Covenant در پایان Halo 3، برای تسلط و کنترل بیشتر با بقیه وارد رقابت شد. Banished تحت فرمان جنگسالاری بیرحم به نام Atriox است که پس از سلسله رویدادهای مربوط به فروپاشی Covenant توانست این گروه را رهبری کند.
Banished یا تبعیدشدگان، کار خود را به عنوان یک جناح کوچک آغاز کردند و در ابتدا، به جز حملاتی کوچک و محدود به نیروهای Covenant، کار دیگری نمیتوانستند انجام دهند. اما به دنبال جنگ داخلی Covenant و فروپاشی امپراطوری، تبعیدشدگان توانستند تعداد زیادی سفینه و مهمات را برای خود تصاحب کنند و نیروهای سابق Covenant و برخی از انسانهای جنایتکار را به گروه خود ملحق کنند.
تا سال ۲۵۵۸، تبعیدشدگان جزو نیروهایی بودند که در سراسر کهکشان فعالیت داشتند، زیرا به رهبری Atriox ناوگان عظیمی از نیروهای مختلف را به تسلط خود درآورده بودند و توانستند حتی پای خود را از حاشیه کهکشان نیز فراتر نهند و به سوی Ark حرکت کنند. به محض اینکه آنها به محل Forerunner رسیدند، تمامی انسانهای حاضر در آنجا را سلاخی کردند تا آنجا را به تصاحب خودشان دربیاورند.
با این حال، تبعیدشدگان بلافاصله با گروه UNSC Spirit of Fire که در ۲۸ سال گذشته سرگردان بوده و در شرایطی مبهم به Ark رسیدند، وارد درگیری شدند. تبعید شدگان و UNSC برای چندین ماه به طور مستمر با هم جنگیدند و هر کدام به دنبال راهی بودند که به کهکشان برگردند. UNSC تلاش کرد که Ellen Anders را از طریق پورتال فضایی به سوی یک حلقهی Halo تلپورت کند. اما غافل از اینکه یک Forerunner Guardian فرایند تلپورت را ناکام گذاشت و در این حین، Atriox توانست پیامی را به اعضای باقیمانده Banished ارسال کند و از آنها بخواهد تا پورتال جدید را در سیاره Reach کشف کنند.
گرچه یکی از جوخههای اسپارتان سعی داشت که با این اقدام Banished مقابله کند، اما نهایتا Atriox موفق شد که به سیاره Reach برگردد و نیروهای خود را به داخل کهکشان هدایت کند. نیروهای باقیمانده در Ark نیز به جنگ با Spirit of Fire ادامه دادند. با این حال به طور دقیق مشخص نیست که تا قبل از شروع داستان بازی Halo Infinite چه اتفاقی برای آنها رخ داد.
چیزی که ما میدانیم این است که نیروهای Banished حملات وحشیانهای را در سراسر کهکشان انجام دادند و در این اثنا توانستند حلقهی Zeta Halo را تصرف کنند. اینکه آنها چطور موفق شدند این کار را انجام دهند و اینکه چرا کورتانا و نگهبانان جلوی آنها را نگرفتند، در بازی Halo Infinite پاسخ داده میشود.
Zeta Halo چیست؟
Zeta Halo یکی از ۷ حلقهای است که آرایهی کلی Halo را تشکیل میدهند و به نظر میرسد که تفاوت چندانی با حلقههای دیگری که در نسخههای قبلی Halo بازدید کردیم، ندارد. با این حال حلقهی هفتم، خیلی قدیمیتر از ۶ حلقهی دیگر است. زمانی که Forerunners قصد داشتند برای مقابله با Flood حلقهها را خلق کنند، در واقع دو مجموعه از آنها را بوجود آوردند. مجموعهی اصلی شامل ۱۲ حلقهی بزرگتر میشد که خب البته ضعیفتر از حلقههایی بودند که در بازیها دیدهایم.
احتمالا هدف اصلی این بود که انسانها زمینهی از کار انداختن این حلقه را فراهم کنند. به هر حال، در بازی Halo 4 کاپیتان Laskey گفت که هدف نهایی سازمان UNSC Infinity همین بوده است. تا سال ۲۵۵۸ و قبل از اینکه کورتانا کودتای خودش را آغاز کند، حدودا ۳۲۰۰ انسان روی حلقه Zeta Halo زندگی میکردند که ۴۰۶ نفر از آنها دانشمند و بقیه پرسنل نظامی فعال بودند. دقیقا مشخص نیست که پس از تسلط The Created بر کهکشان چه اتفاقی افتاد، ولی میدانیم که یک گروه از تبعیدشدگان به رهبری Escharum کنترل این حلقه را به دست گرفت و انسانهای ساکن در آنجا را کشته یا زندانی کردند.
Zeta Halo دوازدهمین حلقه از این مجموعه است که در جریان جنگ بین Forerunners و Flood، تقویت شد و اندازهی آن نیز مقداری کاهش یافت. پس از یکسری اتفاقات که باعث خاموشی طولانیمدت این حلقه شد، بالاخره انسانها توانستند با مکاشفات باستانی حول Onyx، در سال ۲۵۵۳ موقعیت این حلقه را کشف کنند. بعدها در سال ۲۵۵۵، سازمان Naval Intelligence با هدف مطالعه و نقشهبرداری سطح حلقه، ۳۰۰ دانشمند را به آن محل اعزام کرد.
The Weapon چیست / کیست؟
به گفته سازندگان بازی، The Weapon یک هوش مصنوعی کاملا جدید است که برای حذف مخفیانه کورتانا و جایگزینی موقعیت او در بین هوش مصنوعیهای The Created طراحی شده است. در بازی Halo 4، کورتانا به The Weapon اشاره کرده بود و گفته بود که این هوش مصنوعی، در واقع مدل دیگری از کورتانا است. با اتمام بخش داستانی بازی Halo Infinite، در این مورد اطلاعات بیشتری را کسب خواهید کرد.
در رمان Shadows of Reach به طور دقیق و واضح گفته نمیشود که اسپارتانها چرا و چگونه باید مغزها را بازیابی میکردند، اما به نظر میرسد که دکتر Halsey برای مبارزه با کورتانا به آنها نیاز داشت. با دانستن این موضوع و همچنین دانستن اینکه سرمنشا خلقت کورتانا از کجا آغاز میشود و Halsey در ده سال گذشته چه کارهایی انجام داده است، اتصال نقاط به همدیگر کار سختی نیست. همچنین لازم به ذکر است که صداپیشهی The Weapon، همان Jen Taylor است که در فرنچایز Halo بازی در نقش کورتانا و دکتر Halsey را بر عهده داشت.
آیا کسی که از Halo 5 متنفر است باید Halo Infinite را تجربه کند؟
در حال حاضر بازی Halo Infinite توانسته امتیاز ۸۶ را در وبسایت metacritic کسب کند و عملکرد آن چه در بخش مولتیپلیر و چه در بخش کمپین، راضی کننده بوده است. از آنجایی که اکثر منتقدین از ساختار گیمپلی و داستان بازی Halo Infinite تعریف و تمجید کردهاند، نیازی نیست که در مورد بخش کمپین تکنفره بازی نگرانی خاصی داشته باشید. بنابراین چه از طرفداران سرسخت سری Halo باشید و چه از بازیکنان تازه وارد، به احتمال قوی از تجربهی Halo Infinite لذت خواهید برد.
استودیو 343i از اشتباهات خود در دو بازی قبلی Halo درسهای زیادی گرفته است و توانسته از تکرار بسیاری از آن اشتباهات در Halo Infinite اجتناب کند. به نظر میرسد که Halo Infinite حکم یک ریبوت معنوی را برای این فرنچایز دارد و برخلاف چیزی که در بازیهای اصلی سری Halo دیدهایم، برای اولین بار با یک سیستم جهانباز طرف هستیم. میتوان گفت که چارچوب و فرم کلی Halo Infinite تا حدودی شبیه به بازی Shadow of Mordor است.
امیدواریم که مقالهی «مروری بر پیشزمینههای داستان بازی Halo Infinite» برایتان مفید واقع شده باشد. در صورت رضایت از مقاله، خوشحال میشویم آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.
سلام
خسته نباشید،بسیار لذت بردم از این بررسی و مرور داستان بازی هیلو