مجله بازی, نقد و بررسی سخت افزار

هر انچه در مورد Playstation VR2 میدانیم

New Project 2023 06 18T154013.363

PlayStation VR2؛جدیدترین هدست واقعیت مجازی سونی

تکنولوژی VR از زمان ظهور خود تا به امروز توانسته مخاطب های فراوانی را جذب کند. با فراگیرشدن روز به روز واقعیت مجازی، شرکت‌های زیادی به فکر ساختن این تکنولوژی افتادند که شاید  یکی از پیشروترین آن‌ها شرکت سونی است. نسخه‌ی اول پلی استیشن VR با اقبال عمومی نسبتا خوبی روبه‌رو شد اما به دلیل داشتن سخت افزار معمولی و تاحدودی ضعیف ساختن برخی بازی‌ها برای Playstation VRدشوار بود. بعد از گذشت یک نسل از کنسول‌های خانگی، سونی تصمیم گرفت تا با معرفی پلی استیشن VR 2 تا حد امکان نواقص موجود در فرم اولیه این کنسول را برطرف کند و سخت افزار قوی پشت این کنسول واقعیت مجازی را به رخ باقی بکشد.

با عوض شدن این سیاست و باقی سیاست‌های سونی در قبال کنسول واقعیت مجازی جدید خود، می‌توان پیش‌بینی کرد که کنسول پلی استیشن VR 2 می‌تواند مخاطب‌های خود را تا حد زیادی راضی کند. در کنار تغییر‌های سخت افزاری که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، بزرگترین تغییری که برای این کنسول رخ داده تمرکز سونی برای تولید بازی‌های انحصاری جدید است. احتمالا بزرگترین مشکلی که در کنسول‌ قبلی وجود داشت نبود  بازی‌های انحصاری جدی برای رقابت با سایر کنسول‌ها بود که با معرفی برخی از عناوین این کنسول مشخص شد که سونی به خوبی به این موضوع پی برده و در تلاش است تا این نقطه ضعف را به یک نقطه قوت در Playstation VR2 تبدیل کند.

هدست واقعیت مجازی سونی

ساختار زیبا و قدرتمند Playstation VR2

پلی استیشن VR 2 از نظر طراحی هدست همانند نسل قبلی خود به صورت یک عینک بسیار بزرگ روی صورت قرار می‌گیرد و نسبت به نسخه‌ی اول وزن کمتری دارد که این خود نکته‌ی بسیار مهمی برای یک هدست  واقعیت مجازی به شمار می‌رود. برای آسان‌تر شدن جایگیری هدست Playstation VR2، طراحان یک تنظیم مکانیکی نخی را پشت هدست قرار داده‌ند تا در صورت نیاز آن را سفت‌تر یا آزاد‌تر کنید و هدست را به فرم معقول تغییر دهید. بعد از قرار دادن هدست روی چشم‌ها، می‌توانید عدسی هدست را مستقیما روی چشم‌های خود تنظیم کنید که برای این‌ کار نیز یک دکمه‌ی مکانیکی قرار داده شده تا به آسانی این کار قابل انجام باشد.

صفحه نمایش هدست دارای یک پنل OLED است که با رزولوشن ۲۰۰۰ در ۲۰۴۰ و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز کار می‌کند. قرار دادن همچین صفحه نمایش قدرتمندی نشان‌ دهنده‌ی اهمیتی است که سونی برای مخاطب‌های جدید و قدیم هدست قائل است زیرا داشتن همچین پنل قدرتمند و با کیفیتی باعث می‌شود به طور کامل غرق در دنیای بازی شوید. رزولوشن هدست VR 2 در مقایسه با هدست‌های پرفروش بازار بیشترین است و این موضوع باعث شده تا به گفته‌ی تسترهای کنسول بعد از تجربه‌ی بازی دچار سرگیجه و تهوع نشوند. بنظر می‌رسد سونی بالاخره توانسته بزرگترین مشکل هدست‌های واقعیت مجازی را حل کند.

هدست پلی استیشن VR 2  همچنین از یک تکنولوژی برای افزایش رزولوشن استفاده می‌کند که با نام Foveated rendering شناخته می‌شود. به طور خلاصه، این تکنولوژی با شناسایی نگاه و قرار گیری عدسی چشم‌های شما روی اشیا درون بازی در کسری از ثانیه رزولوشن آن‌ها را افزایش می‌دهد. این اتفاق باعث می‌شود تا تقریبا هیچوقت با افت رزولوشن مواجه نشوید و از طرفی فشار کمتری به هدست و سخت افزار برای پردازش باقی محیط وارد می‌شود.

پلی استیشن VR 2 همچنین از ۴ دوربین در بیرون و داخل هدست برای شناسایی محیط استفاده می‌کند. زمانی که برای بار نخست هدست را روی چشم‌های خود قرار می‌دهید کنسول از شما می‌خواهد تا با نگاه به اطراف محیط را به آن معرفی کنید.

یکی از نکاتی که توجه بسیاری از گیمر‌ها را به خود جلب کرده این است که کنسول پلی استیشن VR 2 این بار به جای استفاده از گیم پد و کنترلر کنسول خانگی، از گیمپد اختصاصی خود هدست استفاده می‌کند. طراحی گیمپد کنسول واقعیت مجازی پلی استیشن مانند کنسول های واقعیت مجازی است که برای رایانه‌های شخصی ساخته می‌شوند. البته طراحی این گیم پد بسیار هوشمندانه است و کاملا در دست احساس راحتی دارد. محل قرار گیری دکمه‌ها و تریگر‌ها به صورتی است که به راحتی می‌توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. محل قرارگیری L2 و R2 بیرون گیم پد است و از طرف دیگر L1  و R1 داخل گیم پد و به سمت انگشت حلقه‌ی مخاطب قرار دارد که به نوبه‌ی خود طراحی بسیار هوشمندانه‌ای است.

گفتنی است که گیم پد‌ها از سنسور‌های فوق‌العاده حساسی برای احساس کردن لمس شما استفاده می‌کنند. این تکنولوژی باعث می‌شود که گیم پد در تمام مدت آگاه باشد که آیا شما در حال بازی کردن هستید و یا کنترلر را رها کردید. همچنین در برخی از بازی‌های واقعیت مجازی، این قابلیت باعث می‌شود تا گیم پد محل قرار گیری انگشت‌های شما را روی خودش تشخیص دهد و از آن برای گیم پلی استفاده کند. طراحی بسیار خوب دیگری که روی گیمپد انجام شده آوردن تکنولوژی آداپتیو تریگر بر روی این گیم پد است. این تکنولوژی برای اولین بار هنگام معرفی کنترلر پلی استیشن ۵ و برای کنترلر دوال سنس معرفی شد.

به طور خلاصه، آداپتیو تریگر باعث می‌شود تا شما تمامی حرکات کاراکتر را از روی تریگر‌ها احساس کنید و یکی از تفاوت‌های اساسی کنسول پلی استیشن ۵ با سری ایکس باکس  نیز همین قابلیت می‌باشد. با آمدن این تکنولو‌ژی روی پلی استیشن VR 2، می‌توانیم مطمئن باشیم که احساس واقعیت بازی‌ها چندین مرحله بالاتر می‌رود و مخاطب چیزی را تجربه می‌کند که در هدست‌های‌‌ واقعیت‌ مجازی دیگر وجود ندارد. گفتنی است که احتمالا تنها انحصاری‌های این کنسول از این قابلیت استفاده کنند و باقی بازی‌ساز‌ها اهمیت چندانی به آن ندهند.

کیفیت صدای هدست واقعیت مجازی PSVR2

در قسمت صدا، طراحی خاصی وجود ندارد و احتمالا ضعیف‌ترین قسمت هدست شمرده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از هدست وایرلس یا به وسیله جک ۳.۵ میلیمتری موجود روی کنسول واقعیت مجازی صدا را بشنوید یا به سادگی به صدای تلویزیون خود اتکا کنید. این در حالی است که باقی کنسول‌های هدست واقعیت مجازی معمولا دارای یک جفت اسپیکر روی خود هدست هستند تا مخاطب بتواند به راحتی هرچه تمام‌تر با دنیای بازی ارتباط برقرار کند. به طور کلی می‌توان گفت که هدست پلی استیشن VR 2 یک کنسول انقلابی است، زیرا با داشتن رزولوشن باور نکردنی و آوردن تکنولوژی‌هایی مانند آداپتیو تریگر تجربه‌ای را ارائه می‌دهد که مشابه آن فعلا در دنیای کنسول‌های واقعیت مجازی وجود ندارد. صد البته، بزرگترین دغدغه‌ی یک کنسول چه خانگی باشد و چه واقعیت مجازی، این است که چه مقدار بازی اختصاصی برای آن تولید می‌شود و به طور کلی تمرکز شرکت سازنده هدست روی آن چقدر خواهد بود.

سونی با معرفی بازی اختصاصی مانند هورایزون برای این کنسول خیال بسیاری از مخاطب‌ها را فعلا راحت کرده است، اما باید دید که این سیاست تا کجا پیش می‌رود و سونی تا چه اندازه از استدیو‌های خود جهت ساخت بازی‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کند. این درحالی است که بسیاری از گیمر‌ها معتقدند که هزینه و زمانی که صرف ساخت بازی‌های واقعیت مجازی می‌شود بیهوده است و استدیو سازنده می‌تواند به جای آن برای کنسول‌های خانگی که مخاطب چند برابر دارند بازی سازی کند.

ابهام دیگری که وجود دارد قیمت این کنسول است. از آن‌جایی که این کنسول از صفحه نمایش OLED استفاده می‌کند ودر گیم پد خود نیز دارای تکنولوژی‌های بسیار جدیدی است بعید است که قیمت آن به ارزانی سری قبلی باشد. توانایی خرید کنسول یکی از نکاتی است که بعد‌ها مشخص می‌کند که چه میزان فروش خواهد داشت و در ادامه سیاست‌گذاری ها را در قبال ساخت بازی انحصاری برای کنسول را مشخص می‌کند. البته گفتنی است که کنسول‌های واقعیت مجازی محبوب در بازار دارای قیمت‌های نسبت بالایی هستند و مخاطبین باید انتظارش را داشته باشند که این کنسول نیز قیمت مشابه را تجربه کند.

هنوز تاریخ عرضه و یا قیمت این هدست واقعیت مجازی مشخص نیست، اما برآورد می‌شود که در پایان سال ۲۰۲۳ و یا شاید زودتر این کنسول برای فروش روانه بازار شود.  باید دید که بعد از معرفی جنجالی و جذب بسیاری از گیمر‌ها به این کنسول، سونی تا چه اندازه می‌تواند در فروش آن موفق باشد و پس از بررسی امار خرید Playstation VR2 میتوان به طور دقیق تر در خصوص موفقیت آن اظهار نظر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *