اورجینال نخل, سخت افزار, مجله بازی

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ + ویدیو

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی برای کمپانی‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار و غول‌هایی مثل سونی، مایکروسافت و نینتندو، میزان فروش کنسول‌های تولیدی است. اگرچه این سه کمپانی، از فروش سخت‌افزاری کنسول‌ها مستقیما سود چندانی حاصل نمی‌کنند، اما وقتی تعداد زیادی از افراد، کنسول بازی را خریداری می‌کنند، یک جامعه‌ی طرفداری و فن بیس بزرگ برای کمپانی سازنده‌ی کنسول ایجاد می‌شود. این جامعه‌ی طرفداری بزرگ، با خرید بازی‌ها، اشتراک‌ها و سرویس‌های آنلاین، سود نرم‌افزاری هنگفتی برای کمپانی سازنده‌ی کنسول حاصل می‌کنند. پس هر چقدر فروش کنسول‌ها بیشتر باشد، سود نرم‌افزاری کمپانی‌ها نیز بیشتر می‌شود.

اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که کدام کنسول‌ها در طول تاریخ توانسته‌اند فروش بیشتری داشته باشند. در این مطلب قصد داریم ۱۰ کنسولِ خانگی پرفروش در تاریخ را، با استناد به آمار وبسایت معتبر VG Chartz خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. دقت کنید که به دلیل عدم آشنایی کاربرای ایرانی با کنسول‌های دستی قدیمی مثل DS، 3DS، Game Boy و غیره، از بررسی میزان فروش این کنسول‌ها در مطلب صرف نظر و صرفا میزان فروش کنسول‌های خانگی یا به اصطلاح کنسول‌های غیرقابل حمل را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید!

ویدیوی پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

 

۱۰- Super Nintendo Entertainment System

به طور کلی، کنسول‌های نینتندو شهرت زیادی در بین ما ایراني‌ها ندارند. ولی در جهان نینتندو یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ است! از همین کنسول‌ها، Super Nintendo Entertainment System هست که در سال ۱۹۹۰ در ژاپن و یک سال بعد در سایر نقاط جهان منتشر شد.

این کنسولِ ۱۶ بیتی که در ژاپن و آسیای جنوبی با اسم «Super Family Computer» یا «Super Famicom» نیز شناخته می‌شد، به دلیل قدرت بالای گرافیکی در آن زمان و بازی‌های متنوعی مثل Super Mario World، The Legend of Zelda: A link to the past و Super Metroid مورد تحسین قرار گرفت.

این کنسولِ موفق، پس از فروش حدودا ۴۹ میلیون واحد در سراسر جهان، در اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی به کار خود پایان داد. رقیب اصلی Super Nintendo Entertainment System، کنسول Sega Genesis بود که در بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ منتشر شد و حدود ۳۰ میلیون واحد فروش داشت. پرفروش‌ترین بازی این کنسول نیز Super Mario World‌ بود که توانست بیش از ۲۰ میلیون نسخه بفروشد.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۹- Xbox One

پس از پایان نسل هفتم که یکی از دوران موفق و باشکوه پلتفرم Xbox محسوب می‌شد، مایکروسافت سیاست‌های عجیب و نه چندان جالبی برای لانچ کنسول جدیدش در پیش گرفت. متاسفانه کنسول Xbox One در ابتدای شروع نسل هشتم، قربانی همین سیاست‌های عجیب و ضدمشتری مایکروسافت شد؛ سیاست‌هایی مثل داشتن کینِکت اجباری، گران‌تر بودن نسبت به PS4 به رغم عملکرد ضعیف‌تر گرافیکی، نیاز دائم به اتصال آنلاین و عدم قابلیت خرید و فروش بازی‌های دست دوم. اگرچه این عوامل در سال‌های نخست نسل هشتم باعث کاهش فروش Xbox One شدند، اما در سال‌های بعدی، پلتفرم Xbox با رهبری فیل اسپنسر توانست به وضعیت نسبتا مطلوب‌تری برسد.

با عرضه‌ی کنسول میان‌نسلی Xbox One X، ارائه‌ی سرویس مقرون به صرفه و وسوسه‌کننده‌ی Game Pass و انتشار بازی‌های خوبی مثل نسخه‌های جدید Forza Horizon و Gears of War، این کنسول توانست عملکرد خود را تا حدودی بهبود دهد. تا به الان که دارید این مطلب را می‌خوانید، Xbox One توانسته است حدود ۵۰ میلیون واحد در سراسر جهان فروش داشته باشد.

گرچه به طور رسمی مشخص نیست، اما بنابر برخی از گزارش‌ها، عنوان Halo 5: Guardians پرفروش‌ترین انحصاری این کنسول بوده است. در طول نسل هشتم، کنسول‌های PS4 و Nintendo Switch رقیب Xbox One بوده‌اند که از لحاظ میزان فروش، عملکرد خیلی بهتری نسبت به پلتفرم مایکروسافت داشته‌اند.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۸- Nintendo Entertainment System

Nintendo Entertainment System یا به اختصار NES، یکی از مهم‌ترین کنسول‌های تاریخ است که در بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ به بازار جهانی عرضه شد و توانست کمپانی نینتندو را به شهرت زیادی در سراسر جهان برساند.

این کنسول ۸ بیتی که در ژاپن و آسیای شرقی با نام «Famicom» و در ایران خودمان به اشتباه با اسم «میکرو» شناخته می‌شد، برای اولین بار فرانچایزهای بزرگی مثل Super Mario ، The Legend of Zelda، Final Fantasy و Metroid را به دنیای گیم معرفی کرد و سرآغاز دوره‌ی پربار و مهیجی از گیمینگ در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی بود.

این کنسولِ محبوب توانست تا اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی در سراسر جهان تقریبا ۶۲ میلیون واحد فروش داشته باشد. پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین بازی این کنسول نیز همانطور که حدس می‌زنید Super Mario Bros است که فقط روی کنسول NES حدود ۴۰ میلیون فروش داشت. مهم‌ترین رقیبان این کنسول نیز Sega Master System و Atari 7800‌ بودند که به ترتیب ۱۳ و ۴.۵ میلیون واحد فروش داشتند.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۷- Xbox 360

می‌توانیم با جرئت بگوییم که Xbox 360 محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کنسول شرکت مایکروسافت تا به امروز است. این کنسول در سال ۲۰۰۵ به عنوان جانشین Xbox Original عرضه شد و با قیمت مناسب ۳۰۰ دلاری، سخت‌افزار بهینه‌تر نسبت به رقیب خود یعنی PlayStation 3 و سرویس‌های آنلاین فوق‌العاده، توانست به سرعت در سراسر جهان و به خصوص کشور آمریکا شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کند.

علاوه بر این، وجود بازی‌های مخصوص کینِکت مثل Kinect Sports و Kinect Adventure و انتشار بازی‌های انحصاری فوق‌العاده‌ای مثل سری Halo، Gears of War و Forza Horzion، کنسول Xbox 360‌ را بیش از پیش محبوب کرد.

علاوه بر این، همانطور که گفتیم Xbox 360 سخت‌افزار و پردازنده‌ی بهینه‌تری نسبت به رقیب خود داشت، در نتیجه توسعه ‌دهندگان تردپارتی تمایل داشتند که بازی‌های خود را روی این پلتفرم منتشر کنند. همچنین در تعداد زیادی از بازی‌هایی که روی دو پلتفرم Xbox 360 و PS3 منتشر می‌شدند، می‌توانستیم ببینیم که هم در نرخ فریم و هم در جزئیات بصری، پلتفرم مایکروسافت عملکرد بهتری از خود نشان می‌داد.

کنسول Xbox 360 توانست تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۸۵ میلیون واحد فروش داشته باشد. پرفروش‌ترین بازی این کنسول نیز Kinect Adventure‌ بود که توانست بالغ بر ۲۴ میلیون نسخه در سراسر جهان بفروشد.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۶- PlayStation 3

در سال ۲۰۰۶، کمپانی سونی در راستای رقابت با کنسول‌های Xbox 360 و Wii، سومین کنسول خانگی خود را با عنوان PlayStation 3 منتشر کرد. در سال‌های نخست عرضه، PS3 نتوانست انتظارات سونی را از لحاظ میزان فروش آن طور که باید برآورده کند؛ به دلیل اینکه اولا قیمت این کنسول خیلی بالا بود (۲۰۰ دلار گران‌تر از Xbox 360)، دوما به خاطر پردازنده‌ی پیچیده‌ای که داشت، توسعه‌دهنده‌ها نمی‌توانستند از تمام ظرفیت و قدرت آن استفاده کنند، در نتیجه بازی‌های تردپارتی از بهینگی بالایی روی این کنسول برخوردار نبودند.

اما با گذشت زمان، سونی تصمیم گرفت که قیمت این کنسول را کاهش دهد. همین کاهش قیمت و رایگان بودن سرویس آنلاین بازی‌های چندنفره، باعث شد که سونی روی هر کنسول ضرر زیادی متحمل شود.

اما در ادامه، بازی‌های انحصاری فوق‌العاده‌ای مثل سری Uncharted، God of War 3، Metal Gear Solid 4 و The Last of Us برای این کنسول منتشر شدند.

سود نرم‌افزاری حاصل از این بازی‌های فرست‌پارتی و سود حق پلتفرم از بازی‌های تردپارتی، توانست تا حدودی ضررهای مالی سونی را جبران کند. نهایتا کنسول PlayStation 3 با فروش بیش از ۸۷ میلیون واحد، در سال ۲۰۱۷ به کار خود پایان داد. طبق گزارش‌ها، پرفروش‌ترین انحصاری این پلتفرم عنوان Gran Turismo 5 است که احتمالا تا به الان بیش از ۱۲ میلیون نسخه فروش داشته است.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۵- Nintendo Switch

بلاشک Nintendo Switch یکی از پدیده‌های گیمینگ در دهه‌ی اخیر است. پس از عرضه‌ی ناموفق Wii U در سال ۲۰۱۲، کمپانی نینتندو تصمیم گرفت که یک بازنگری کلی در شیوه طراحی کنسول‌های خانگی خود انجام دهد که نهایتا منجر به ساخت Nintendo Switch شد. این کنسول هیبریدی که هم در حالت خانگی و هم در حالت دستی کارایی دارد، در سال ۲۰۱۷ به بازار جهانی عرضه و با استقبال بسیار بالای گیمرها روبرو شد.

دلیل این استقبال بالا نیز برمی‌گردد به ماهیت خلاقانه و سرگرم‌کننده‌ای که کنسول دارد. همچنین نسخه‌ی کوچک‌تر و ارزان‌تری از این کنسول به نام Nintendo Switch Lite عرضه شده است که فقط در حالت قابل حمل کارایی دارد.

تا به الان بازی‌های بسیار موفقی برای این کنسول عرضه شده است؛ از جمله The Legend of Zelda: Breath of The Wild، Super Mario Odyssey و Animal Crossing که جزو بهترین و پرفروش‌ترین بازی‌های سال خود بوده‌اند.

در حاضر میزان فروش این کنسول از مرز ۸۸ میلیون واحد رد شده و روز به روز در حال افزایش است. گرچه این کنسول در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، اما یک کنسول نسل هشتمی و رقیبی سرسخت برای PS4 و Xbox One به حساب می‌آید. پیشبینی می‌شود که تا سال آینده با عرضه‌ی Nintendo Switch OLED، فروش این کنسول از مرز ۱۰۰ میلیون واحد نیز عبور کند. همچنین پرفروش‌ترین بازی این پلتفرم عنوان Mario Kart 8 Deluxe است که تا به الان بیش از ۳۵ میلیون نسخه فروش داشته است.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۴- Wii

Wii یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ و موفق‌ترین کنسول نسل هفتم بود که در سال ۲۰۰۶ توسط کمپانی نینتندو عرضه شد و توانست نسبت به Xbox 360 و PlayStation 3، طیف گسترده‌تری از مخاطبان مختلف را به خود جذب کند. یکی از ویژگی جالب این کنسول، کنترلر وایرلس Wii Remote بود که می‌توانست به عنوان یک وسیله‌ی اشاره‌گر دستی به کار رود و حرکات را در فضای سه‌بعدی تشخیص دهد.

از ویژگی‌های حرکتی این کنترلر در بازی‌های زیادی استفاده شد، از جمله بازی بسیار محبوب Wii Sports. همچنین بازی‌های انحصاری فوق‌العاده‌ای مثل The Legend of Zelda: Twilight Princess، Mario Kart Wii و Super Smash Bros. Brawl برای کنسول Wii منتشر شدند.

یکی دیگر از قابلیت‌های به کار رفته در این کنسول، Wii Connect 24 بود که امکان دریافت پیام و آپدیت را در زمانی که سیستم در حالت آماده به کار بود، فراهم می‌کرد. کنسول Wii در طول عمر ۱۰ ساله‌ی خود، توانست بیش از ۱۰۱ میلیون واحد فروش داشته باشد. پرفروش‌ترین بازی این کنسول عنوان Mario Kart Wii است که حدود ۳۷ میلیون نسخه فروش داشته است.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۳- PlayStation

PlayStation که اولین کنسول خانگی سونی و سرآغازی برای بازی‌های سه بعدی پیشرفته بود، یکی از خاطره‌انگیزترین و نوستالژیک‌ترین کنسول‌ها برای همه‌ی گیمرها، از جمله ما ایرانی‌هاست.

همانطور که می‌دانید، PlayStation طرفداران زیادی در گیم‌نت‌ها داشت و همه‌ی ما احتمالا تجربه‌ی بازی‌هایی مثل Crash Bandicoot، Tekken 3، Gran Turismo، Pepsi Man، Resident Evil، مدال افتخار و فوتبال 99 را روی این کنسول ۳۲ بیتی دوست داشتنی به یاد داریم. ارزان بودن و در دسترس بودن بازی‌های این کنسول، یکی از مهمترین دلایلی است که اکثر ما ایرانی‌ها آن را به کنسول‌های رقیب ترجیح دادیم.

PlayStation بعد از عرضه در سال ۱۹۹۴، با استقبال سورپرایز کننده‌‌ای از طرف مردم مواجه شد و توانست تا سال ۲۰۰۳ و با عرضه‌ی نسخه‌‌ی کوچک‌تر PS One و کنترلرهای پیشرفته‌تر، به فروش بیش از ۱۰۲ میلیون واحدی برسد. رقبای اصلی PlayStation در دهه‌ی ۹۰ میلادی، کنسول‌های Nintendo 64 و Sega Saturn بودند که هر کدام به ترتیب ۳۳ و ۹ میلیون واحد فروش داشتند. پرفروش‌ترین بازی PlayStation نیز عنوان Gran Turismo بود که توانست حدود ۱۱ میلیون نسخه فروش داشته باشد.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۲- PlayStation 4

پس از پایان نسل هفتم، کمپانی سونی که از اشتباهاتش در ساخت و انتشار PlayStation 3 درس‌های زیادی گرفته بود، تصمیم گرفت سیاست‌های بهتری برای عرضه‌ی چهارمین کنسول خانگی خود اتخاذ کند. در شروع نسل هشتم، شاهد بودیم که PlayStation 4 نسبت به Xbox One قیمت ارزان‌تری داشت، قدرت گرافیکی بیشتری داشت، نیازی به اتصال دائم اینترنت نداشت و امکان خرید و فروش بازی‌های دست دوم برای آن وجود داشت. همین موارد باعث شد بسیاری از مخاطبان، کنسول PlayStation 4 را به Xbox One ترجیح دهند.

در سال‌های بعدی، سونی با عرضه‌ی مدل اسلیم PlayStation 4 و کنسول میان‌نسلی PS4 Pro و انتشار انحصاری‌های بزرگی مثل Uncharted 4، Horizon Zero Dawn، God of War و The Last of Us 2، توانست عملکرد موفقیت‌آمیز کنسول را حفظ کند. در حال حاضر، فروش PS4 از مرز ۱۱۶ میلیون واحد عبور کرده است و با این حال که کنسول PS5 چند ماهی است به بازار عرضه شده، اما هنوز هم هستند کسانی که به دلایلی تصمیم به خرید PS4 دارند. رقبای اصلی PS4 در نسل هشتم، کنسول‌های Nintendo Switch و Xbox One بودند که هر دو فروش کمتری نسبت به PS4 داشته‌اند. همچنین گرچه آمار رسمی و دقیقی از پرفروش‌ترین انحصاری این کنسول در دسترس نیست، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که بازی Uncharted 4 با فروش بیش از ۱۷ میلیون نسخه، از تمامی انحصاری‌های دیگر این کنسول عملکرد تجاری بهتری داشته است.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

۱- Playstation 2

همانطور که حدس می‌زدید، رتبه‌ی نخست این لیست متعلق به کنسول افسانه‌ای و محبوب PlayStation 2 می‌باشد که با عرضه در سال ۲۰۰۰، پنجره‌ی جدیدی را به مدیوم گیم باز کرد و همه‌ی رقیب‌های خود را به حاشیه راند. ما ایرانی‌ها بیشتر با نسخه‌ی اسلیم این کنسول خاطره داریم و روزگار خود را با بازی‌هایی مثل GTA: San Andreas، Resident Evil 4، God of War، Metal Gear Solid 3، Shadow of the Colossus و سری Devil May Cry می‌گذراندیم.

حتی با عرضه‌ی PlayStation 3 یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ، هنوز بسیاری از مردم کنسول PlayStation 2 را به دلیل ارزان بودن و برخورداری از آرشیو عظیمی از بازی‌ها ترجیح می‌دادند و تعداد زیادی از گیمرها، تا اوایل نسل هشتم نیز از این کنسول نوستالژیک استفاده می‌کردند. تولید و پشتیبانی از PlayStation 2 تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت و در این دوران طلایی ۱۳ ساله، این کنسول توانست نزدیک به ۱۵۸ میلیون واحد فروش داشته باشد. رقبای اصلی PlayStation 2 کنسول‌های Xbox Original، Game Cube و Dream Cast بودند که هر کدام توانستند به ترتیب ۲۵ میلیون، ۲۲ میلیون و ۸ میلیون واحد فروش داشته باشند. پرفروش‌ترین انحصاری PlayStation 2 نیز عنوان Gran Turismo 3: A-Spec بود که حدود ۱۵ میلیون نسخه فروخت.

پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ

امیدواریم که مطلب ” پرفروش‌ترین کنسول‌های خانگی تاریخ ” برایتان مفید واقع شده باشد. در پایان نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما با کدام یک از این کنسول‌ها بیشتر خاطره دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *