شاید در دهه ۹۰ میلادی هیچکس پیشبینی نمیکرد که پلتفرم پلی استیشن روزی میزبان بزرگترین فرنچایزها در گیمینگ شود. وقتی که کنسول پلی استیشن در سال ۱۹۹۴ عرضه شد، به دلیل برخورداری از تکنولوژیهای مدرن و استفاده از CD-ROM مورد تحسین همگان قرار گرفت و توانست در رقابت با کنسولها و پلتفرمهای رقیب سربلند بیرون بیاید. پس از عمر شش سالهای که کنسول PS1 تجربه کرد، کمپانی سونی توانست به شدت بر مدیوم گیم تاثیرگذار باشد و برای همیشه جامعه طرفداری بزرگی را برای خود تشکیل دهد.
کنسول PS1 به دلیل برخورداری از آرشیو عظیمی از بازیهای مدرن و سه بعدی، تا ابد به عنوان یکی از موثرترین و به یاد ماندنیترین کنسولها در ذهنمان باقی خواهد ماند. هماکنون نیز کمپانی سونی پنجمین کنسول خانگی خود را به بازار عرضه کرده است و به عنوان یکی از غولهای صنعت گیم، ثمرات بذری که در دهه ۹۰ میلادی کاشت را دریافت میکند. کنسول PS1 از گنجینه عظیمی از فرنچایزهای جریانساز و به یاد ماندنی برخوردار است که احتمالا یا توانستهاید آنها را تجربه کنید، و یا از گوشه و کنار اینترنت مطالبی را در مورد آنها خواندهاید. در ادامه نگاهی میاندازیم بر بهترین بازیهای کنسول PS1. با ما همراه باشید!
نکته: لیست بهترین بازیهای کنسول PS1 که در زیر ارائه میدهیم، بر اساس حروف الفبا نگاشته شده است و قصد نداریم بازی به خصوصی را بر دیگری برتری دهیم.
Ape Escape
میمونها در حالت عادی هم بازیگوش و دردسرساز هستند، حال در بازی Ape Escape باید با جنون تعدادی میمون بیش فعال سر و کله میزدید. بازی Ape Escape به دلایل مختلفی در بین مردم محبوب شد؛ طنز عجیب و غریب و ارجاعات پاپ کالچر این بازی حس هیجانانگیزی را به مخاطب منتقل میکرد.
اما فارغ از محتوای سرگرم کننده و فان، بازی Ape Escape از اولین بازیهای پلتفرم پلی استیشن بود که سیستم استفاده از دو آنالوگ کنترلر را در بازی پیاده سازی کرد. این موضوع تاثیر زیادی بر جنبه تعاملی بازی داشت و بهتر میتوانستیم از مکانیکهای دیوانهوار بازی و به دام انداختن میمونهای بازیگوش لذت ببریم.
Castlevania: Symphony of the Night
گرچه شرکت Konami با خلق فرنچایز Castlevania توانست کالکشن فوقالعادهای از این سری بازیهای اکشن را ارائه دهد، اما به ندرت میدیدیم که نسخههای مختلف این فرنچایز به شکلی ساختارشکن بر صنعت گیم اثرگذار باشند. با این حال عنوان Castelvania: Symphony of the Night قاعده بازی را تغییر داد؛ به خصوص با طراحی منحصربفرد قلعه دراکولا که یکی از بهترین طراحیها در زمان خود بود.
گرچه در آن زمان بسیاری از بازیها سعی داشتند که از پتانسیلهای تکنولوژی جدید 3D سختافزارهای جدید بهرهمند شوند، اما بازی Castelvania: Symphony of the Night به استایل اصیل و کلاسیک 2D خود پایبند ماند. اما این استایل به معنای قدیمی بودن ساختار بازی نبود، زیرا Symphony of the Night از انیمیشنهایی بسیار روان، مکانیکهای پلتفرمینگ و مبارزاتی عمیق، تاثیرات گوتیک، عناصر نقشآفرینی و دنیای غیرخطی مترویدوانیایی که قابلیت گشت و گذار داشت، برخوردار بود.
Chrono Cross
در نسل پنجم دیدیم که تعدادی از بازیهای نقش آفرینی جایگاه خود را تثبیت کرده و جامعه طرفداری بزرگی را در پلتفرم پلی استیشن برای خود تشکیل داده بودند، اما بازی Chrono Cross ایدههای بلندپروازانهتری داشت و با هدف پیشی گرفتن از سایر عناوین نقش آفرینی، پا به پلتفرم پلی استیشن گذاشت. سازندگان Chrono Cross که در زیر سایه فرنچایز بزرگ Chrono Trigger بازی خود را عرضه کرده بودند، تصمیم گرفتند به جای اینکه انتظارات طرفداران فرنچایز قبلی را برآورده کنند، مسیر تازهای را برای Chrono Cross ایجاد کنند.
ماحصل نهایی این تصمیم، خلق عنوانی بود که مبارزاتی نوآورانه، داستانی گسترده، شخصیتهایی به یاد ماندنی و موسیقی شگفتانگیزی را ارائه میداد. گرچه Chrono Cross نسبت به سری بازیهای قبلی که روی SNES عرضه شده بودند تفاوتهایی اساسی داشت، اما هنوز پس از سالها، این بازی به خاطر ایدههای خلاقانه و داستان جالب خود ستایش میشود.
Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back
پس از موفقیت بزرگ نسخه اول Crash Bandicoot، استودیو ناتی داگ تصمیم گرفت که نسخه دوم این فرنچایز را با مراحلی جذابتر، باسفایتهایی چالش برانگیزتر و پلتفرمینگ سه بعدی لذتبخشتری عرضه کند. گرچه ساختار کلی بازی Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back شباهتهای زیادی با نسخه اول داشت، اما با این حال ناتی داگ میدانست که در ساخت دنباله این بازی باید ریسک کرده و از عناصر چالشی نسخه قبلی نیز استفاده کند. در نهایت بازی نوستالژیک Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back به یکی از محبوبترین و پرفروشترین بازیهای پلتفرمینگ کنسول PS1 تبدیل شد.
Driver
پس از پشت سر گذاشتن مرحله آموزشی سخت و مسخره بازی Driver، زمانی که وارد خیابانها میشدید و چرخهای ماشینتان را میسوزاندید، میتوانستید لذت واقعی این بازی اتومبیل سواری را حس کنید. بازی Driver که آشکارا از سینمای کلاسیک دهه ۷۰ میلادی الهام گرفته بود، به لطف رانندگی هیجانانگیز، انجام ماموریتهایی جالب و آزادی در انتخاب مسیر در شهرهای سانفرانسیسکو، میامی، نیویورک و لسآنجلس، لحظاتی به یادماندنی را برای مخاطبین رقم زد. Drvier از اولین بازیهای سه بعدی بود که رانندگی در آن حسی واقعگرایانه داشت و به همین دلیل به سرعت در سراسر جهان و به خصوص ایران به محبوبیت رسید.
Final Fantasy VII
نسل پنجم و دوران PS1، قطعا دوران طلایی فرنچایز Final Fantasy محسوب میشود. در این دوران بازیها و نسخههای فرعی بزرگی از این فرنچایز برای کنسول نسل پنجمی سونی عرضه شد. اما وقتی در مورد یک بازی جریان ساز و موثر صحبت میکنیم، محال است ذهنمان سمت شاهکاری مثل Final Fantasy VII نرود. در زمان عرضه بازی Final Fantasy VII کمپانی اسکوئر انیکس تبلیغات گستردهای برای آن انجام داده بود و با هایپ کردن طرفداران این سری، نوید یک بازی 3D فوقالعاده را داده بود، که نهایتا با عرضه موفقیتآمیز بازی، مشخص شد تبلیغات گسترده Final Fantasy VII بیراه نبوده است.
جلوههای بصری مدرن (در زمان خود)، میان پردههای از پیش رندر شده انقلابی، روایت برخورد سرنوشتساز کلود استرایف با دختری اسرارآمیز در یک دنیای تاریک و استیم پانکی، ایدههای برجسته و ارائه فوقالعاده مکانیکهای گیمپلی، به سرعت بازی Final Fantasy VII را به محبوبترین نسخه در این سری تبدیل کرد. علاوه بر این میتوان به انیمیشنهای جالب شخصیتها در حین حرکت و اکشن و موسیقی شاهکار با قطعات احساسی اشاره کرد. پس از گذشت دههها، هنوز هم این بازی میتواند برای طرفداران نقشآفرینیهای ژاپنی سرگرمکننده باشد.
Final Fantasy Tactics
در سال ۱۹۹۷ دو بازی مهم از سری Final Fantasy یعنی Final Fantasy VII و Final Fantasy Tactics برای کنسول PS1 عرضه شدند؛ از این رو سال ۱۹۹۷ سال بسیار مهمی برای فرنچایز Final Fantasy بود. گرچه بازی Final Fantasy 7 موفق شد تمامی توجهات مخاطبان کنسول PS1 را به خود جلب کند، اما از سوی دیگر بازی Final Fantasy Tactics توانست مکانیکهای گیمپلی تاکتیکی مبتنی بر عناصر نقش آفرینی جدیدی را ارائه دهد. گرچه این بازی ابتدا در سال ۱۹۹۷ در کشور ژاپن عرضه شد، اما مخاطبین غربی این بازی یک سال بعد به آن دسترسی پیدا کردند و میتوان گفت که این یک سال صبر قطعا ارزشش را داشت!
بازی Final Fantasy Tactics در هنگام عرضه امتیازات خوبی از سوی منتقدین و مجلات مختلف کسب کرد و توانست در سال اول عرضه حدودا یک میلیون واحد در کشور ژاپن فروش داشته باشد. فروش کلی این بازی در سراسر جهان، تا سال ۲۰۱۱ حدودا ۲ میلیون واحد برآورد شد. Final Fantasy Tactics داستان و پلات توییستهای هوشمندانه و پختهای داشت و یکی از بازیهایی بود که قطعا طرفداران سرسخت Final Fantasy علاقه زیادی به آن داشتند. علاوه بر این، از دنیا و ستینگ این بازی در نسخههای بعدی Tactics و Final Fantasy XII نیز الهامگیری شد.
Gran Turismo 2
نسخه اصلی بازی Gran Turismo که در سال ۱۹۹۷ عرضه شده بود، به لطف برخورداری از مجموعه عظیمی از اتومبیلهای پرجزییات و هندلینگ فوقالعاده که احساس واقعگرایانهای داشت، توانست مرزهای ژانر ریسینگ شبیه ساز را گسترش دهد و تمامی رقبای خود را از صحنه رقابت حذف کند. دنباله این بازی یعنی Gran Turismo 2 درخشش و جلای بیشتری به عناصر شبیه سازی نسخه اول داد و با بهبود مکانیکها و جلوههای بصری، توانست استودیو Polyphony Digital را به موفقیتی چشمگیر برساند.
Gran Turismo 2 از ماشینها و پیستهای مسابقه جدیدی برخوردار بود و گرچه این بازی روی سختافزار ساده PS1 اجرا میشد، اما میتوانستیم گل و لای ایجاد شده روی تایرهای ماشین را ببینیم! این دنباله محتوای غنی و متنوعی را برای طرفداران ژانر شبیه ساز به ارمغان آورد و تا قبل از عرضه نسخههای جدید Gran Turismo روی کنسول PS2، توانست مخاطبین خود را به خوبی سرگرم کند.
Legacy of Kain: Soul Reaver
گرچه نسخه اول سری Legacy of Kain هم از نظر هنری و هم از نظر داستانی عنوان تاریکی بود، اما Soul Reaver در بسیاری از المانها شدت بیشتری به جنبههای تاریک این سری بخشید. داستان این بازی پیرامون شخصیتی به نام Raziel جریان داشت؛ شخصیتی که به او خیانت شده و در دریاچه مردگان رها میشود. اما پس از اینکه مجددا از مرگ برمیخیزد، عزم خود را برای انتقامجویی جزم میکند و به جنگ با کسانی میرود که او را در تاریکی مطلق رها کردند. بازی Soul Reaver عنوانی کلاسیک است که از اتمسفری بشدت تاریک، جلوههای بصری خاص و معماهایی جالب برخوردار بود.
این بازی در زمانی که عرضه شد، در سطحی کاملا پخته و تکامل یافته قرار داشت و اثبات کرد که مدیوم گیم قادر است داستانهای بشدت تاریکی را روایت کند. پس از آن نسخههای دیگری از این سری نیز منتشر شد و هماکنون پس از گذشت سالها، سری Legacy of Kain در مقبرههای تاریک دورافتادهای خاک شده است و با این حال امید داریم که روزی شاهد رستاخیز مجدد آن باشیم.
Metal Gear Solid
همیشه مرز مشخصی بین دنیای بازیهای ویدیویی و دنیای سینما وجود داشته است، اما هیدیو کوجیما با ساخت بازی Metal Gear Solid در سال ۱۹۹۸ و عرضه آن بر روی کنسول PS1 این مرز را از بین برد. این بازی مکانیکهای تاکتیکی – مخفیکاری و اکشن را به شکلی جالب با عناصر داستانگویی سینماتیک ترکیب کرد و توانست انقلابی در شیوه ارائه المانهای روایی بوجود بیاورد. Metal Gear Solid که در واقع دنبالهای بر نسخههای دو بعدی و کلاسیک فامیکام بود، علاوه بر ارائه عناصر گیمپلی سرگرم کننده، داستانی سیاسی با مضامین فلسفی و انسانگرایانه را به مخاطبین ارائه داد.
هماکنون در سال ۲۰۲۱ نیز میتوانیم به وضوح پیچیدگی عناصر گیمپلی تاکتیکی – مخفی کاری و سطح نوآوری در لایههای عمیق MGS را ببینیم. همچنین باید به باس فایتهای عالی این بازی مثل سایکو منتیس، لکویید اسنیک و آسلات اشاره کنیم که گاهی اوقات مرز بین دنیای مجازی و واقعی را از بین میبردند. به عنوان مثال در باس فایت سایکو منتیس وقتی دسته اصلی را در پورت دسته دوم کنسول قرار میدادید، سایکو منتیس قادر نبود که ذهن سالید اسنیک را بخواند! به طور کلی MGS نه تنها برای نسخههای بعدی این فرنچایز، بلکه برای کل صنعت گیم کلاس درسی در زمینه طراحی و دیزاین به شمار میرفت.
Resident Evil 2
گرچه نسخه اول Resident Evil شاهکاری در ژانر ترس و بقا بود و توانست با ایجاد اتمسفری ترسناک و وهمآلود در عمارت اسپنسر، سنگ بنایی برای نسخههای بعدی این فرنچایز باشد، اما دنباله این بازی یعنی Resident Evil 2، موفق شد اکشن، عمق و وسعت بازی را تا حد زیادی افزایش دهد و با مکانیکها و تجهیزات جدیدی به مقابله با سلاحهای زیستی شرکت آمبرلا بپردازد. گرچه المانهای اکشن Resident Evil 2 برجستهتر شده بود، اما این بدان معنا نبود که از ترس و التهاب بازی کاسته شده است. لحظات زیادی وجود داشت که التهاب و استرس سراسر وجود مخاطب را فرا میگرفت؛ به خصوص در مواجهه با لیکرها و MR.X.
حتی برای بهبود بیشتر، شرکت کپکام ساختار کلی بازی را طوری طراحی کرد که ارزش محتوای آن بیشتر شود. به این معنا که با شروع دور دوم بازی، میتوانستید به جای لئون کندی، شخصیت کلیر ردفیلد را انتخاب کنید و ماجراجویی جدیدی را با داستانی متفاوت تجربه کنید. شاید بازی Resident Evil 2 به دلیل ترس و التهاب زیادی که داشت، برای بسیاری از ما تجربه کابوسواری بود، اما وقتی به عظمت و شدت تاثیرگذاری آن نگاه میکنیم، میبینیم که این بازی نه یک کابوس، بلکه بیشتر شبیه به یک خاطره و رویای خوش بود.
Silent Hill
در دهههای قبل، بازیهای ترسناک (ژانر Horror) معمولا بر ترس بصری و استفاده از صحنه های خشونتآمیز و خونآلود تمرکز میکردند، اما بازی نوستالژیک Silent Hill این رویه را تغییر داد و فرمولی جدید را برای ساختار یک بازی ترسناک تعریف کرد. اگر همین امروز هم نسخه اول Silent Hill را تجربه کنید، لحظات وحشتناک، استرسزا و التهابآور آن شما را میخکوب خواهد کرد؛ زیرا بازی Silent Hill برای القای حس ترس، به شکلی موثر از عناصر روانشناختی استفاده میکند و در اعماق ذهن مخاطب نفوذ میکند.
در این بازی با یک فضای مهآلود و شهری به شدت مرموز روبرو بودیم که پر بود از موجودات جهنمی و وحشتناک. موجوداتی که تنها یک هدف داشتند: شکار کردن شما به فجیعترین شکل ممکن! بازی Silent Hill که در نوع خود یک Classic Horror به شمار میرود، علاوه بر برخورداری از داستانی چندلایهای و مکانیکهای گیمپلی عمیق، به خوبی توانست از ویژگیهای گرافیکی کنسول PS1 نیز بهره ببرد و تجربه بصری شگفتانگیزی را در زمان خود ارائه دهد.
Spyro 2: Ripto’s Rage
اگرچه نسخه اول فرنچایز Spyro تجربه بسیار فان و سرگرمکنندهای بود، اما Spyro 2: Ripto’s Rage توانست شخصیت پردازی اژدهای بنفش دوست داشتنی قصه ما را تا حد زیادی ارتقا دهد؛ چیزی که نقطه ضعف نسخه اول قلمداد میشد. Spyro 2: Ripto’s Rage یک ماجراجویی طولانی بود که جذابیت خاصی داشت و با برخورداری از رازهایی مخفی و قطعات موسیقی گوشنواز، توانست به یکی از به یاد ماندنیترین بازیهای کنسول PS1 تبدیل شود.
Street Fighter Alpha 3
Street Fighter Alpha 3 یکی از هیجانانگیزترین بازیهای اکشن آرکید خالص در دهه ۹۰ بود که توانست تا حد زیادی طرفداران فرنچایز Street Fighter و به خصوص سری Alpha را راضی کند. این بازی دارای بهترین مکانیکهای فایتینگ در سری بود و با هر ضربه که به حریف وارد میکردید جلوههای گرافیکی بسیار جذابی روی صحنه نمایش داده میشد. همچنین باید به شخصیتهای متنوع و دوست داشتنی آن نیز اشاره کرد که غنای محتوای بازی را تا حد زیادی افزایش داد. همانند بقیه بازیهای فایتینگ در دهه ۹۰، بازی Street Fighter Alpha 3 نیز دارای محتوای جانبی سرگرم کنندهای بود؛ از جمله مد آندرریت World Tour که با تکمیل اهداف مشخصی میتوانستید کاراکترهای بازی را شخصی سازی کنید.
گرچه در طول سالهای متمادی نسخههای فرعی مختلفی برای فرنچایز Street Fighter منتشر شد (از جمله Street Fighter EX که این فرنچایز را با گرافیک ۳ بعدی آشنا کرد و سری Brawler و خندهدار Pocket Fighter)، اما با این حال Street Fighter Alpha 3 توانست فرنچایز را در عرصه رقابت با سایر بازیهای فایتینگ به موفقیتهای زیادی برساند و به یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای فایتینگ در آن زمان تبدیل شود.
Syphon Filter
در زمانی که عنوانی مثل Metal Gear Solid در ژانر مخفی کاری حکمرانی میکرد، عرضه یک بازی بزرگ اکشن مخفی کاری در سال ۱۹۹۹، به نظر کاری خطرناک میآمد. اما بازی Syphon Filter با معرفی سوپر جاسوس خود یعنی گیب لوگان، توانست از عهده این کار دشوار بر بیاید و با ترکیب عناصر اکشن و مخفی کاری تاکتیکی موفق شد به یکی از تاثیرگذارترین بازیهای ژانر Stealth تبدیل شود.
Syphon Filter جذابیتهای جیمز باندی را با هوش مصنوعی قوی دشمنان و ارزش بالای تکرار بازی ترکیب میکرد تا بتواند شایستگی خود در این ژانر را به اثبات برساند. گرچه چندین دنباله برای این بازی ساخته شد، اما طرفداران هنوز هم امیدوارند که روزی بتوانند مجددا با گیب لوگان دیدار کنند و در دنیای سیاست زده Syphon Filter به ماجراجویی و مخفی کاری بپردازند.
Tekken 3
بازی Tekken 3 یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای ژانر فایتینگ است که در کشور ما نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. همه ما به یاد داریم که تجربه Tekken 3 روی کنسول PS1 در گیمنتها چقدر لذت بخش بود، به خصوص اگر با دوستان خودمان این بازی را تجربه میکردیم. کافی بود شخصیت Eddie را انتخاب کنیم تا هیچکس نتواند جلوی حرکات آکروباتیک و ویرانگر ما ایستادگی کند! گرچه نسخههای قبلی Tekken نیز بازیهای خوبی بودند، اما سومین نسخه از این فرنچایز توانست با گرافیکی بهتر، انیمیشنهایی روانتر، شخصیتهایی جالبتر و ضربات ترکیبی جدیدتر به یکی از بهترین بازیهای فایتینگ در تاریخ تبدیل شود.
هر بخش و هر عنصری از بازی Tekken 3 به بهترین شکل ممکن کار شده بود و با تعادل بینظیری که در مبارزات ارائه میداد، توانست به محبوبیت و موفقیت عظیمی روی کنسول PS1 برسد و جامعه طرفداری گستردهای را برای خود ایجاد کند. علاوه بر این، بازی Tekken 3 دارای محتوای جانبی، مینی گیمهای فان و بخش اعتیاد آور Tekken Force نیز بود که تجربه فوقالعادهای را به ارمغان میآورد.
Tony Hawk’s Pro Skater 2
بازی Tony Hawk’s Pro Skater 2 که دنبالهای بسیار موفق بر یکی از فرنچایزهای مهم استودیو Neversoft بود، پس از عرضه در سال ۲۰۰۰ توانست اسکیت سواری را فانتر و سرگرمکنندهتر از همیشه نشان دهد. با بهرهگیری از مکانیکهایی برای ارائه ترفندهای آکروباتیک ضد جاذبه (!)، مراحلی بسیار جالب و درگیر کننده و قطعات موسیقی پانک راک، عنوان Tony Hawk’s Pro Skater 2 توانست در آخرین سال عمر کنسول PS1 فروش خوبی را روی این پلتفرم تجربه کند.
در حالی که نسخه اول این بازی یکی از بازیهای درخشان در ژانر خود قلمداد میشد، اما Tony Hawk’s Pro Skater 2 به لطف طراحی بهتر، گیمپلی بهبودیافتهتر و امکان انجام حرکاتی در حد اسپایدرمن، پا را فراتر گذاشت. از این لحاظ میتوان آن را با چیزی مثل فیلم Terminator 2 مقایسه کرد؛ یعنی دنبالهای بزرگتر، بهتر و مطمئنتر.
Tomb Raider
همیشه نسخههای اول فرنچایزها جذابیت و حسی خاص دارند که شاید نسخههای بعدی از آن بیبهره باشند. اولین نسخه فرنچایز Tomb Raider یکی از همین بازیهاست که نه تنها توانست فنداسیونی برای نسخههای بعدی خود باشد، بلکه به منبع الهامی برای بازیهای سبک ادونچر تبدیل شد. در این بازی برای اولین بار شخصیت محبوب لارا کرافت معرفی شد؛ شخصیتی ماجراجو که با جفت اسلحههای مرگبار خود به دل مقبرههای باستانی هجوم میبرد، معماها و تلههای مرگبار را پشت سر میگذاشت، با یک دایناسور به شدت عصبانی روبرو میشد! و رازهای تاریخی را کشف میکرد.
در طول سالهای بعدی و تا به الان، فرنچایز Tomb Raider به حدی رشد کرده است که نه تنها نسخههای فرعی و ریبوتهای مختلفی برای آن ساخته شده، بلکه چندین فیلم و اثر سینمایی نیز از آن اقتباس شده است. به طور دقیقتر تا به الان ۲۰ بازی، ۳ فیلم سینمایی و چندین رمان و کامیک مختلف از این فرنچایز بزرگ منتشر شده است. اما قطعا این نسخه اول Tomb Raider است که جایگاه خود را در تالار مشاهیر صنعت گیم تا ابد حفظ خواهد کرد و برای بازیهای ماجراجویی نسلهای آینده میراثی جاودان بر جای خواهد گذاشت.
Vagrant Story
وقتی به گذشته نگاه میکنیم، میبنیم که گویا بازی Vagrant Story حاصل تجربه تمام بازیهایی است که شرکت اسکوئر انیکس بر روی کنسول PS1 منتشر کرده بود. این بازی از میان پردههایی بسیار زیبا و کارگردانی هنری گوتیک و تاریکی برخوردار بود که استایل بازی را منحصربفرد جلوه میداد. اما مهمترین عنصری که باعث درخشش Vagrant Story شد، گیمپلی پیشرفتهای بود که فرمول نقش آفرینی بازی را به سطحی کاملا جدید ارتقا داد.
جدای از اینکه مکانیکهای مبارزاتی عمیق این بازی فراتر از زمان خود بود، وجود عناصر سرگرم کننده دیگری نیز باعث شد که Vagrant Story به یکی از بازیهای Cult Classic زمان خود تبدیل شود. گرچه سالها از عرضه عنوان Vagrant Stor گذشته است، اما هنوز هم طرفداران این بازی امیدوارند بتوانند نسخه ریمیک یا نسخه جدیدی از آن را تجربه کنند.
Wipeout 2097
کنسول PlayStation 1 در نسل پنجم توانست به عنوان یکی از پرطرفدارترین کنسولهای بازار، نام خود را در سراسر جهان بر سر زبانها بیندازد و در این راه بازیهایی مثل Wipeout 2097 به تثبیت حکمرانی PS1 کمک کردند. در آن زمان، تقریبا هیچ بازی دیگری در بازار وجود نداشت که شبیه به سری Wipeout باشد؛ Wipeout 2097 یکی از بهترین بازی های کنسول ps1 است. فرنچایزی که جلوههای بصری آینده نگرانه را با سرعت بسیار بالای اتومبیلهای پرنده و موسیقی الکترونیکی جذاب ترکیب کرده بود.
بازی Wipout 2097 در تمامی ابعاد نسبت به نسخه قبلی خود پیشرفت کرده بود؛ گرافیک، گیمپلی، کنترلها و موسیقیهای به شدت هیجان انگیز و انرژیزا. این بازی موفق شد از سوی منتقدین و مجلات مختلف امتیازات خوبی کسب کند و با محبوبیتی که به دست آورد، توانست فرنچایز Wipeout را برای همیشه در ذهنها ماندگار کند.
اما فارغ از بازیهایی که نام بردیم، قطعا بازیهای نوستالژیک دیگری نیز بودند که وقتی به کنسول PS1 فکر میکنیم، احتمالا ذهنمان به سمت آنها میرود. بازیهای خاطره انگیزی مثل Crash Team Racing، Twisted Metal، Medal of Honor، Dino Crisis، Pepsi Man و فوتبال ۹۹! در هر حال سعی کردیم که در این مقاله، ضمن احترام به احساسات نوستالژیک، بیشتر به بازیهای جریانساز و تاثیرگذاری بپردازیم که باعث شدند کنسول PS1 به یکی از محبوبترین پلتفرمهای گیمینگ در دهه ۹۰ تبدیل شود.
در پایان خوشحال میشویم دیدگاههای خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید. شما کدام یک از این بازیها را تجربه کردهاید و با کدام یک خاطره بیشتری دارید؟