بررسی بازی As Dusk Falls
یک مسافرخانه خاکی در وسط ناکجاآباد شباهت زیادی به فضای معمول بازیهای ویدیویی ندارد، اما استودیو اینتریور نایت به همراه برخی از قدیمیهای صنعت بازی تصمیم گرفته اند تا بازی اول خود را اینگونه بسازند و عنوانی متفاوت از بقیه خلق کنند. As Dusk Falls ماهرانه مشکلات و سختیهای دو خانواده در خلل مشکلات موروثی را به تصویر میکشد. صداپیشهها عملکردی بینظیر در این بازی دارند که همراه با داستانی فوقالعاده و انتخابهایی تاثیرگذار که در کنار هم یک ماجراجویی کلاسیک روایت محور را شکل میدهند.
تجربه As Dusk Fall باعث شد تا به یاد موارد مختلفی بیفتم: چگونه هر یک از ما با نتیجه تجربیاتش روبهرو میشود. ما اغلب سعی میکنیم تا برای کارهایمان دلیلی پیدا کنیم (مانند بیاحتیاط رانندگی کردن، نمره گرفتن در درس املا، طلاق گرفتن، کمک به بیخانمانها)، اما در نهایت رفتارهای ما بیشتر تحت تاثیر گذشته است تا انتخابهای آنی. پیش از انجام هر عمل ما باید توجیهی عقلانی برای آن بیابیم تا بتوانیم خود را برای انجام آن ترغیب کنیم.
تجربیات بد متعدد خصوصا در سنین پایین ممکن است باعث شود تا یک نفر اساسا شکننده شود و سپس مهارت تصمیمگیری خود را از دست بدهد، این درحالیست که تربیت مساعد میتواند منجر به خلق کاراکتری الهامبخش شود. تا حدودی میتوان موفقیت و عدم موفقیت را پیش از حضور در زمین مسابقه حس کرد. بازی As Dusk Falls دقیقا خود را در چنین پیچیدگیهایی غرق کرده است.
بازی از سال 1998 شروع میشود، جایی که دو خانواده دقیقا در راه بیابانهای آریزونا مقابل هم قرار میگیرند. این دو خانواده سفر خود را در طول کشور آغاز کرده اند تا زندگی جدیدی را آغاز کنند پس از آنکه بزرگ فامیل «وینس» شغل خود به عنوان مکانیک هواپیما را رها کرد. «هولت»ها که از مردم محلی هستند، دهههاست که در شهر توراک مشغول مردم آزاری هستند. «واکر»ها که از دست «هولت»ها به سطوح آمده اند تصمیم میگیرند تا برای حل این مشکل به دزرت دریم کوچ کنند که تنها نشان زندگی در این بیابان است. سپس «هولت»ها پس از سرقتی بزرگ «واکر»ها را گروگان میگیرند و به سمت جنوب میروند.
پس از آن تجربه بازی اول Interior Night درک درستی از سرعت بازی خواهید داشت. شما بلافاصله متوجه جایگاه هر کاراکتر در داستان بازی میشوید و اینکه مشخص میشود هر کاراکتر چه نوع تفکری دارد. As Dusk Falls بر روی دو خانواده و کاراکترهای مختلف تمرکز میکند که گرفتار مشکلات مختلفی شده اند و هر کدام سعی میکنند تا از زاویه دید خود این مشکلات را حل گند.
در این بازی شما باید کاراکتر خود را انتخاب کنید و مانند بازیهای تل تیل، سوپر مسیو و کوانتیک دریم با انتخابهای خود این ماجراجویی را پیش ببرید و در نقش هر کاراکتر دیالوگها را انتخاب کنید و کوییک تایم ایونتها را با موفقیت پشت سر بگذارید. استایل کامیک مانند بازی نه از زاویه اول شخص است و نه سوم شخص که به شما کمک میکند تا با سرعت داستان هماهنگ شوید و به خوبی فلشبک و فرواردها را درک کنید.
همه این موارد در کنار صداها که دقیقا در همانجایی هک انتظارش را دارید شنیده میشوند روح خاصی به بازی میدهند و As Dusk Falls را شبیه به پادکستهای درامایی میکند و بازی به خوبی میتواند تا حس بودن در چنین دنیایی را فریم به فریم منتقل کند. همچنین باید به پلیلیست موزیکهای لایسنس شده بازی اشاره کنیم که تعدادشان زیاد است و به خوبی میتوانند تا زندگی در این محیط را شبیهسازی کنند.
البته که خروجی نهایی As Dusk Falls این بازی را از دام آثار این ژانر نجات میدهد: بازی بدون اینکه هیچ انیمیشنی داشته باشد به خوبی و به روانترین شکل ممکن حس گفتگو را منتقل میکند. معمولا در بازیهای این چنینی شما حس میکنید که دیالوگها قطعه قطعه ضبط شده اند و بازی مجبور است تا از این دیالوگ به دیالوگ بعدی بپرد، اما As Dusk Falls استثنائا این مورد را ندارد. هر گفتگو در این بازی با مهارت خاصی داستان بازی را پیش میبرد و به هیچ وجه این انتخاب دیالوگها به جریان بازی ضربه نمیزنند.
عملکرد فوقالعاده As Dusk Falls تنها در نحوه داستانگوییاش خلاصه نمیشود و بازی به خوبی توانسته تا خود را بر روی عناصر اجتماعی مختلف سوار کند. شما میتوانید این بازی را تنهایی و در خلوت خود پیش ببرید و هم اینکه با دوستان و خانواده تا سقف 8 نفر بازی کنید که انتخابهای هر کدام از آنها در داستان نقشی موثر خواهد داشت و به داستان جهت میدهد. شما هم میتوانید این بازی را با دوستان خود با 4 کنترلر و اپ همراه بازی پیش ببرید و هم میتوانید به صورت آنلاین و همراه با 7 شخصیت حقیقی دیگر جلو ببرید.
من در تجربه خودم، بازی با افراد غریبه به صورت آنلاین را از همه بیشتر دوست داشتم و به نظرم بهتر از دیگر مدهای بازی میتواند پیچیدگی ایجاد کند. همچنین فراموش نکنید که در بازیهایی نظیر As Dusk Falls شما باید تصمیمهای عجیب و جنجال برانگیزی بگیرید که ممکن است به مشاجره و بحث بین شما و دوستان و خانوادهتان منجر شود و خود As Dusk Falls هم سرشار از موقعیتهای سخت و چالش برانگیز است.
البته هر چقدر که As Dusk Falls به خوبی توانسته تا روابط آدمها و شرایط و روحیه آنها را به خوبی به تصویر بکشد در زمینه پلیسها ضعیف عمل کرده و تاکتیکهای پلیس شما را حسابی گیج میکند. پلیسها توراک و سایر نیروهای امنیتی در برخورد با مسئله گروگانگیری بعضا برخوردهایی میکنند که اصلا معقول نیست و بازی به جای آنکه ناتوانی پلیس را به تصویر بکشد، پلیسها را عجیب نشان میدهد. این تنها نقطه بازی بود که در آن مجبور بودم تا خودم را به ناباوری بزنم. بازی داستان خود را کامل و بینقص تعریف میکند، اما به وضوح میتوان شاهد این بود که بازی فضا را برای ساخت یک دنباله باز گذاشته است.
نهایتا هم باید بگویم که تفاوتهای جزئی در کاراکترها و دیالوگها برگ برنده As Dusk Falls است. وقتی شما در صفحه تصمیمگیری مشغول انتخاب کردن هستید، اینتریو نایت به نظر یک قدم جلوتر از شما قرار دارد و به خوبی پیشبینی میکند که انتخابها شما چه عواقبی دارد. As Dusk Falls مشکلاتی را به مانند سریالهای The Leftovers و Six Feet Under مطرح میکند که ناگهان همه برنامهها به بدترین شکل ممکن پیش میروند و همه چیز به هم میریزد. پس از پایان اپیزود ششم و نهایی، داستان بازی تمام و کمال برای شما نمایش داده میشود و قصدی برای تخریب کاراکترها ندارد.
در عوض این بازی داستانی را تعریف میکند که دست روی بسیاری از فضاها شناخته شده و ناشناخته ویدیوگیم میگذارد. مانند بسیاری از بازیهای مورد علاقهام، این بازی نیز در نقاط مختلفی من را به فکر فرو میبرد، مانند نقشهایی که انتخاب کردم،پیشنهاداتی که قبول و یا رد کردم و سختیهایی که در راه این متحمل شدم.
نکات مثبت:
- سرعت داستان و شخصیت پردازی فوقالعاده که باعث میشود تا جای ممکن بازی را ادامه دهید
- کامیکهای متحرک به خوبی با صداهای بازی هماهنگ هستند و عملکرد صدایپشهها بینظیر است
- انتخابها تاثیر به سزایی در بازی دارند و داستان بازی را شکل میدهند
- داستان تاثیرگذار و جذاب
نکات منفی:
- هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
نمره: 10/9