پیشنهاد سردبیر, مجله بازی, مقالات

قابلیت‌های کنترلر DualSense در بازی‌ها

قابلیت‌های کنترلر DualSense

برخلاف نسل‌های پیشین، سونی این بار برای کنترلر کنسول نسل نهمی خود، از انتخاب نام DualShock اجتناب کرد. کنترلر PS5 تغییرات ساختاری و مهمی داشته است و به ادعای سونی احساسات درون بازی را بهتر به مخاطب منتقل می‌کند، به همین دلیل این کنترلر DualSense نام گرفته است. البته گرچه تغییرات مهمی در این کنترلر ایجاد شده است، اما فرمت و چیدمان دکمه‌ها تقریبا مشابه با همان DualShcok 4 است؛ منتهی آرگونومی کلی دسته، گریپ‌ها و بافت سطحی آن تغییر کرده است تا کاربران در استفاده‌های طولانی مدت خسته نشوند. از مهم‌ترین قابلیت‌های کنترلر DualSense می‌توان به هپتیک فیدبک (بازخورد لمسی)، تریگرهای تطبیقی و میکروفن داخلی اشاره کرد.

این قابلیت‌ها پتانسیل‌های بالقوه‌ای دارند و می‌توانند تجربه‌ی کاربر را تا حد زیادی بهبود دهند. در نسل‌های گذشته، سونی برای ایجاد حس لرزش و ویبره، از موتورهای مکانیکی در کنترلرهای خود استفاده می‌کرد. اما سونی این بار تصمیم گرفته است که از سیستم هپتیک فیدبک (بازخورد لمسی) استفاده کند. سیستم هپتیک فیدبک می‌تواند انواعی از حس لمس و برخورد با چیزهای مختلف در بازی را شبیه سازی کند. تریگرهای تطبیقی کنترلر DualSense نیز می‌توانند نوعی حس فشار و مقاومت متغیر را در تریگرها ایجاد کنند. مثلا در بازی Call of Duty Vanguard، وقتی که می‌خواهید شلیک کنید، به دلیل مقاومت ایجاد شده در تریگر، حس واقعی فشار ماشه را به خوبی احساس خواهید کرد.

قابلیت‌های کنترلر DualSense به همین دو مورد جدید ختم نمی‌شود و می‌توان به ویژگی‌های برجسته‌ی دیگر این کنترلر نیز اشاره کرد. از جمله وجود میکروفن داخلی؛ اگر در شرایطی قرار بگیرید که هدفون در دسترس شما نباشد یا میکروفن هدفونتان خراب شده باشد، می‌توانید به راحتی از میکروفن داخلی دسته DualSense استفاده کنید که از لحاظ انتقال روان صدا، کیفیت قابل قبولی دارد. از جمله تفاوت‌های دیگر کنترلر DualSense با DualShock 4 می‌توان به بزرگ‌تر شدن پد لمسی، تغییر جایگاه LED کنترلر، کاربردی‌تر شدن دکمه Share و تغییر نام آن به دکمه Create و بهبود باتری کنترلر اشاره کرد.

اینکه در یک بازی تا چه حد از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های کنترلر DualSense بهره‌گیری شود، به استودیو سازنده بستگی دارد. استودیوهای مختلفی هستند که توانسته‌اند به خوبی از ویژگی‌های عالی این کنترلر استفاده کنند و تجربه‌ی لذت‌بخشی را به ارمغان بیاورند. در این مقاله قصد داریم بازی‌هایی را برای شما عزیزان معرفی کنیم که توانسته‌اند امکانات و قابلیت‌های کنترلر DualSense را به خوبی نشان دهند. با ما همراه باشید!

بازی‌هایی که قابلیت‌های کنترلر DualSense را بهتر نشان می‌دهند

WRC 10

wrc10

WRC 10 نه تنها یک بازی شبیه‌ساز رالی فوق‌العاده است، بلکه از کنترلر DualSense نیز به خوبی استفاده می‌کند. گرچه پیاده‌سازی این ویژگی‌ها کمی خفیف به نظر می‌آید، اما حس بافت‌های مختلف از طریق هپتیک فیدبک به خوبی منتقل می‌شود. شما می‌توانید تغییر وزن خودروی خود را هنگام سر خوردن در گوشه‌ی پیست‌ها احساس کنید و در حین شتاب‌ گرفتن می‌توانید پرتاب شدن سنگ‌ریزه‌ها را در دستان خود حس کنید. تریگرها نیز مطابق با چیزی که در تصویر می‌بینید عمل می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند تا برآمدگی‌ها جاده را بهتر درک کنید و در هنگام ترمز گرفتن عملکرد بهتری داشته باشید. با تجربه‌ی ویژگی‌های DualSense در WRC 10، بازگشت به بقیه بازی‌های رالی سخت‌ است!

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

marvels-spider-man-miles-morales

Spider-Man: Miles Morales یک انحصاری فرست‌پارتی به حساب می‌آید و بهرحال انتظار می‌رود که از ویژگی‌های کنترلر DualSense نیز به خوبی بهره ببرد. در این بازی چندین مورد خاص از قابلیت‌های DualSense وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. مورد اول در هنگام تار زدن و تاب خوردن است که در تریگرها حس مقاومت و فشار ایجاد می‌کند. مورد دوم نیز به هپتیک فیدبک مربوط می‌شود که در هنگام برخوردها، مبارزات و استفاده از قدرت‌ها، لرزش کنترلر حس جالبی را انتقال می‌دهد. به عنوان مثال هنگامی که از Venom Punch استفاده می‌کنید، عبور یک پالس انرژی در سرتاسر کنترلر را دستان خود احساس می‌کنید. استفاده مایلز از گوشی همراه نیز باعث فعال شدن هپتیک فیدبک می‌شود.

Demon’s Souls

demon-souls

قبل از عرضه‌ی Demon’s Souls، استودیو Bluepoint مدعی بود که قصد دارد برخورد فلز روی فلز را با استفاده از قابلیت هپتیک فیدبک کنترلر DualSense شبیه‌سازی کند؛ و می‌دانیم که چنین چیزی را نمی‌توانستیم با انجین‌های مکانیکی کنترلرهای DualShock 4 تجربه کنیم. اگرچه در نهایت با تجربه‌ی بازی نهایی دیدیم که انواع لرزش ایجاد شده در مبارزات چندان از همدیگر قابل تفکیک نیستند، اما لرزشی که هنگام هدف قرار گرفتن توسط گلوله‌های آتشین و یا استفاده از یک جادو در کنترلر بوجود می‌آید واقعا جالب توجه است. در هر حال، استودیو Bluepoint تلاش داشته است تا به شکلی از ویژگی بازخورد لسمی بهره ببرد، که خب تاحدودی موفق هم بوده است.

Sackboy: A Big Adventure

Sackboy-A-Big-Adventure

Sackboy: A Big Adventure نمونه بارز بازی‌هایی است که ممکن است پس از تجربه‌ی Astro’s Playroom کمی شما را ناامید کند. اما استفاده‌ی این بازی از کنترلر DualSense اصلا بد نیست. در این بازی، هنگامی که بافت سطوح مختلف را در دستان خود حس می‌کنید، تجربه‌ی بازی دیگری که از این ویژگی برخوردار نیست ممکن است لذت‌بخش نباشد. همچنین ایده‌های جالب دیگری نیز در این بازی استفاده شده است؛ مثلا ورق زدن منوها لرزش جالبی در کنترلر ایجاد می‌کند و در هنگام برداشتن اشیای مختلف، تریگرها سفت‌تر می‌شوند تا حس سنگین بودن را انتقال دهد. حتی در برخی موارد باید از ژیروسکوپ کنترلر نیز استفاده کنید که مکانیک واقعا جالبی را ارائه می‌دهد.

Returnal

returnal

جدیدترین شوتر سوم شخص استودیو Housemarque به دلایل زیادی عنوان تحسین برانگیزی به شمار می‌رود؛ نحوه بهره‌گیری از کنترلر DualSense نیز جزو نقاط قوت این بازی است. در این بازی هپتیک فیدبک تقریبا به طور دائمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواه حس برخورد قطرات باران باشد یا حس عبور از پورتال‌ها. تریگرهای تطبیقی نیز برای یکی از ویژگی‌های اساسی بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ تریگر L2 در واقع دو نوع عملکرد دارد. به این شکل که اگر آن را تا نیمه نگه دارید، می‌توانید بین دو گزینه Precision Aim و Alt Fire یکی را انتخاب کنید. همه‌ی این موارد باعث می‌شود تا لایه‌ای جدید به المان‌های اکشن و مبارزات بازی Returnal اضافه شود.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet-Clank-Rift-Apart

Insomniac Games تمامی کم و کاستی‌های Miles Morales در استفاده از قابلیت‌های DualSense را در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart جبران کرده است. در این بازی شوتر پلتفرمر رنگارنگ از اسلحه‌های متنوع و بسیار جالبی استفاده می‌کنید که وقتی با تریگرهای تطبیقی و هپتیک فیدبک ترکیب می‌شوند، تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی را به ارمغان می‌آورند. شیوه‌ی استفاده از هر اسلحه به لطف کارکرد ویژه‌ی تریگرهای تطبیقی حس متفاوتی دارند و در هنگام شلیک کردن، مبارزات و جمع کردن صدها پیچ و مهره‌ی پراکنده شده در محیط، تک تک برخوردها را بوسیله‌ی بازخورد لمسی انقلابی کنترلر DualSense در کف دستان و نوک انگشتان خود احساس خواهید کرد.

Horizon Forbidden West

Horizon-Forbidden-West

قبل از عرضه‌ی کنسول PS5، به یاد داریم که در تبلیغات کنترلر DualSense یکی از چیزهایی که همیشه به آن اشاره می‌شد این بود که تریگرهای تطبیقی باعث می‌شوند که کشیدن زه کمان در بازی‌ها حس مقاومت و فشار را بوجود بیاورند. حال بازی Horizon Forbidden West توانسته است این وعده را به خوبی عملی کند و علاوه بر شبیه‌سازی حس کشیدن کمان، صدای آن را نیز به طرز جالبی در کنترلر ایجاد کند. تریگرها علاوه بر کمان و اسلحه‌ها در موارد دیگری مثل باز کردن درها نیز کاربردی هستند. هپتیک فیدبک به شکل گسترده‌ای استفاده نمی‌شود، اما به طور کلی افزونه‌ی جالبی است. مثلا هنگام عبور از علفزارها یا شنا کردن، بازخورد لسمی فعال می‌شود.

Gran Turismo 7

Gran-Turismo-7

احتمالا چندان غافلگیرکننده نیست، اما Gran Turismo 7 یکی از بازی‌هایی می‌باشد که در پیاده‌سازی قابلیت‌های DualSense می‌تواند حتی با Astro’s Playroom رقابت کند. اساسا استودیو Polyphony Digital تلاش زیادی کرده تا مکانیک‌های بازی را با کنترلر DualSense تطبیق دهد. در این بازی در هنگام رانندگی بر روی سطوح مختلف می‌توانید بافت هر سطح را از نوع لرزش ایجاد شده در دسته احساس کرده و لایه‌ای جدید از واقع گرایی را در این عنوان شبیه ‌ساز ریسینگ تجربه کنید. به طور کلی هپتیک‌ها بسیار عالی هستند و تریگرهای تطبیقی نیز کاربرد جالبی دارند. به این شکل که در هنگام ترمز کردن، حرکت پدال ترمز در تریگر به خوبی هر چه تمام‌تر شبیه‌سازی می‌شود.

Grand Theft Auto V

gta-v

گرچه یک دهه از عمر بازی GTA V می‌گذرد، اما استودیو Rockstar توانسته است با ظرافت بالایی، بازی را با ویژگی‌های کنترلر DualSense آپدیت کند. لرزش‌ها و فشار روی تریگرها با دقت زیادی کار شده‌اند. به این شکل که لرزش و غرش موتور اتومبیل‌ها را می‌توان در نوک انگشتان خود و قطرات بارانی که از آسمان لوس سانتوس فرود می‌آیند را در دستان خود احساس کرد. هنگامی که تریگرها را برای شلیک کردن فشار می‌دهید، ترکیب مقاومت ایجاد شده در تریگر با بازخورد لمسی، حسی رضایت‌بخش را به همراه دارد و تا حد زیادی تفاوت آن را نسبت به موتورهای لرزشی سنتی متوجه خواهید شد.

Call of Duty: Black Ops Cold War

cold-war

تجربه‌ی بازی Call of Duty: Black Ops Cold War با کنترلر DualSense بسیار لذت‌بخش است. زیرا هر بار که در این بازی با اسلحه‌ای اقدام به شلیک می‌کنید، حس لگد زدن اسلحه در کنترلر ایجاد می‌شود. بسته به وزن و بزرگی اسلحه، زمانی که می‌خواهید نشانه‌گیری کنید، ممکن است فشار بیشتر یا کمتری را در تریگر L2 احساس کنید. علاوه بر این، در هنگام فشار دادن ماشه، با مقاومتی که در تریگر R2 ایجاد می‌شود، ماشه‌ی واقعی اسلحه به خوبی شبیه‌سازی می‌شود. در هنگام ریلود کردن اسلحه‌ها نیز تریگر R2 قفل می‌کند که افزونه‌ی جالبی است. حال القای حس انفجارها و عبور گلوله‌ها از نزدیکی‌ کاراکتر را که توسط سیستم هپتیک بوجود می‌آید نیز اضافه کنید.

Astro’s Playroom

astro

بلاشک بازی Astro’s Playroom در استفاده از تمامی قابلیت‌های کنترلر DualSense بهترین عملکرد را نسبت به بقیه بازی‌ها دارد. این بازی با استفاده از هپتیک فیدبک بافت تمامی سطوح،‌ برخوردها، فرود قطرات باران و تمامی اکشن‌هایی که در حین بازی رخ می‌دهد را با دقت بینظیری شبیه‌سازی می‌کند. شلیک با کمان و اسلحه، بالا رفتن از موانع و پرش با ربات فنری نیز باعث ایجاد مقاومت در تریگرهای تطبیقی می‌شوند. Astro’s Playroom حتی از پد لمسی روی کنترلر، ژیروسکوپ، اسپیکر و میکروفن داخلی کنترلر نیز به نحو احسن بهره می‌برد تا نهایتا یکی از بهترین تجربه‌های پلتفرمینگ روی کنسول PS5 را به ارمغان بیاورد و نشان دهد که کنترلر DualSense چقدر پتانسیل بالایی دارد.

منبع: Push Square

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.