بازی های آینده, مجله بازی, مقالات

10 ویژگی که باید به GTA 6 اضافه شوند

10 ویژگی که باید به GTA 6 اضافه شوند

به بهانه عرضه نسخه نسل نهمی GTA 5 و تایید ساخت نسخه جدید Grand Theft Auto در این مقاله ویژگی‌هایی از این فرانچایز را بررسی می‌کنیم که یا باید اصلاح شوند و یا باید در این نسخه یافت شوند.

راکستار پس از سال‌ها مقاومت بالاخره تایید کرد که نسخه جدید GTA در دست ساخت است و به زودی اخبار تکمیلی را اعلام می‌کند. در شاهکار بودن اغلب بازی‌های راکستار تردیدی نیست، اما همیشه هر بازی می‌تواند پیشرفت کند و پا را از نسخه قبلی هم فراتر بگذارد. در این مقاله به ویژگی‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند بار دیگر فروش GTA را تضمین کند.

10 ویژگی که باید به GTA 6 اضافه شوند

 محیط زنده بازی

what-is-GTA-V-roleplay-RP-summit1g-lirik copy

کسانی که Red Dead Redemption 2 را تجربه کرده باشند احتمالا متوجه تفاوت فاحش این بازی با GTA 5 در زمینه پویایی محیط شده اند. در GTA 5 شما تنها می‌توانید چند کلامی با شهروندان صحبت کنید و حیوانات را فقط برای تفریح شکار کنید. ولی RDR 2 پا را چندین قدم فراتر می‌گذارد، شما می‌توانید با هر کدام از NPC ها معاشرت کنید و بسته به انتخاب خود گفتگویی پرخاشگرانه و یا مسالمت‌آمیز داشته باشید.

اگر اخیرا GTA Trilogy: The Definitive Edition را تجربه کرده باشید متوجه پیشرفت چشمگیر بازی‌های راکستار در زمینه فضاسازی می‌شوید. اگر قرار است با توجه به شایعات GTA 6 از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ باشد، باید حتی از Red Dead Redemption 2 هم فراتر برود. در هر حال ما در دنیای مدرن زندگی می‌کنیم و القای تجربه واقع‌گرایانه هنگام قدم زدن در میان گنگ‌های خلافکار بسیار لذت‌بخش‌تر از قدم زدن در میان هفت‌تیرکشان غرب وحشی است.

 تنوع آب و هوایی

از دیگر نکاتی که جای خالی‌اش همیشه در سری Grand Theft Auto حس می‌شد، می‌توان به تنوع آب و هوایی اشاره کرد و خصوصا وقتی که Red Dead Redemption 2 عرضه شد، بیش از پیش همه به این نکته پی بردند. برف و طوفان از جمله ویژگی‌های اقلیمی هستند که همیشه در GTA غایب بودند و تنها در دو مرحله GTA 5 و یکی از مراحل GTA San Andreas می‌توانیم لذت تماشای برف را بچشیم. در ادامه به شهرهای مختلف هم اشاره می‌کنیم ولی یکی از ویژگی‌های ضروری GTA 6 می‌تواند استفاده از داده‌های واقعی هواشناسی برای شبیه‌سازی هوا باشد.

 گذر زمان

matrix-6 copy

احتمالا عکس ساختمان نیمه‌کاره معروف لوس سانتوس در GTA 5 را دیده اید. از سال 2013 تا الان که شهرهای زیادی ساخته شده اند و برخی کاربران چند صد ساعت در این بازی زمان گذرانده اند، بسیاری تکمیل نشدن این ساختمان را دستمایه طنز قرار می‌دهند. بهتر است که داستان GTA 6 در طی سال‌های زیاد روایت شود و بتواند علاوه بر داستان و گیم‌پلی، جزئیات داستانی و تغییر و تحول محیط شهر و کاراکتر ها را در طول سال‌ها به تصویر بکشد.

 تخریب‌پذیری و جزئیات محیطی

باز هم باید به شاهکار راکستار یعنی Red Dead Redemption 2 رجوع کنیم و سری هم به دیگر عناوین بزنیم. بالاخره GTA جدید باید از نظر فنی هم انقلابی عظیم به پا کند و مانند نسخه‌های قبلی در زمینه گرافیک و فیزیک بازی، پیشگام نسل باشد. تصور کنید، تخریب یکی از خانه‌های شهر در جریان تعقیب و گریز می‌تواند بار هیجانی بازی را چندین برابر سنگین‌تر کند و بازی را بیش از پیش شبیه به آثار اکشن هالیوود کند.

 مبارزه تن به تن

gta_5_01 copy

با توجه به جریان داشتن بازی در آمریکا، راکستار آزادی عمل کامل در استفاده از سلاح‌های گرم دارد ولی اگر بازی Sleeping Dogs را تجربه کرده باشید، متوجه ضعف شدید سری GTA در مبارزات خیابانی می‌شوید. اینکه بازی‌ها از همان ابتدا شما را در درگیری با انواع تفنگ قرار می‌دهد، به طور کل پتانسیل این قسمت را از بین می‌برد (مثلا «فرانکلین» به عنوان یک گنگستر نوپا باید کمی با هم‌رده‌های خود درگیر شود ولی بازی به هیچ وجه چنین تجربه‌ای برای شما مهیا نمی‌کند).

این موضوع کمی در GTA San Andreas بهتر بود و با تمرین در باشگاه‌های مختلف می‌توانستید مهارت‌های رزمی مختلف به دست آورید و از آن در ماموریت‌ها استفاده کنید. اضافه کردن درخت مهارت و یا حتی شرکت در مبارزات UFC و MMA می‌تواند کمی حس و حال San Andreas را به سری GTA بازگرداند و به سرگرمی بازی بیفزاید و راه‌های جدیدی برای کسب درآمد در بازی به وجود بیاورد.

 واقع‌گرایی اما به اندازه

با توجه به جریان داشتن بازی در آمریکا، راکستار آزادی عمل کامل در استفاده از سلاح‌های گرم دارد ولی اگر بازی Sleeping Dogs را تجربه کرده باشید، متوجه ضعف شدید سری GTA در مبارزات خیابانی می‌شوید. اینکه بازی‌ها از همان ابتدا شما را در درگیری با انواع تفنگ قرار می‌دهد، به طور کل پتانسیل این قسمت را از بین می‌برد (مثلا «فرانکلین» به عنوان یک گنگستر نوپا باید کمی با هم‌رده‌های خود درگیر شود ولی بازی به هیچ وجه چنین تجربه‌ای برای شما مهیا نمی‌کند).

این موضوع کمی در GTA San Andreas بهتر بود و با تمرین در باشگاه‌های مختلف می‌توانستید مهارت‌های رزمی مختلف به دست آورید و از آن در ماموریت‌ها استفاده کنید. اضافه کردن درخت مهارت و یا حتی شرکت در مبارزات UFC و MMA می‌تواند کمی حس و حال San Andreas را به سری GTA بازگرداند و به سرگرمی بازی بیفزاید و راه‌های جدیدی برای کسب درآمد در بازی به وجود بیاورد.

 سیستم تعقیب و گریز

the-matrix-awakens-playable-demo-car-chasing copy

این مورد به قدری هائز اهمیت است که جدای از مورد قبلی، باید به طور مستقل بررسی شود. جدای مشکل منطقی، فرار کردن به گاراژ تعمیرات برای فرار از دست پلیس کمی قدیمی شده و دیگر پلیس‌ها باید متوجه شما وقتی با رنگ متفاوت ماشین خارج می‌شوید، بشوند! بهتر است راکستار سیستم جدیدی برای این بخش طراحی کرده و کمی این بخش را دستخوش تغییر کند.

به شخصه فکر می‌کنم، اختصاص یک و یا چند افسر و کارآگاه خیلی بهتر از هجوم تمام پلیس‌های شهر و یا ارتش برای چند دزدی است! به جای تغییر رنگ ماشین، از تغییر پلاک و هویت استفاده شود،  با پرداخت هزینه‌ای محل زندگی تغییر کند، بازیکن مستلزم است کاملا ظاهر خود را تغییر دهد و به شخص دیگری تبدیل شود. اگر راکستار همچنان بخواهد از همان سیستم قدیمی استفاده کند، با توجه به فاصله حداقل ده ساله دو نسخه (واقعا بعید است GTA جدید در 2022 منتشر شود!)، احتمالا با واکنش شدید منتقدان مواجه خواهد شد.

 جریان بازی در شهرهای مختلف

در این باره هم شایعات زیادی به گوش می‌رسد. برخی معتقدند بازی تنها در Vice City جریان دارد، برخی دیگر بر این باورند که علاوه بر Vice City، بازی در Liberty City و شهری که نمادی از «ریو دو ژانیرو» است، جریان دارد. همین چند هفته پیش هم شایعاتی مبنی بر جریان بازی در چندین کشور مختلف به گوش می‌رسید که از طرفی جذاب و از سوی دیگر کمی ترسناک به نظر می‌رسد.

طراحی همه GTAها مبنی بر قوانین آمریکا بوده و حتی بسیاری از مقامات این کشور هم همیشه از این بازی و تصویری که از آمریکا به نمایش می‌گذارد، ناراضی هستند. از طرفی قوانین متفاوت کشورها در مواردی از جمله حمل اسلحه می‌تواند چالش‌های بزرگی برای راکستار باشد. (برای مثال در Sleeping Dogs ما شاهد فروشگاه اسلحه فروشی نیستیم و تنها در برخی از ماموریت‌ها بازی این سلاح‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و درگیری بیشتر بر مبنای مبارزات خیابانی است)

از جمله شهرها و کشورهایی که GTA می‌تواند به آن‌ها سفر کند می‌توان به مکزیک اشاره کرد. بازی می‌تواند با الهام از سریال‌هایی جنایی مانند Breaking Bad کارتل‌های مواد مخدر در این کشور را به تصویر بکشد. از طرفی نباید از کوبا و کلمبیا غافل شویم که می‌توانند ماموریت‌های جذابی به همراه داشته باشند. اگر بخواهیم از قاره آمریکا خارج شویم احتمالا اولین گزینه لندن خواهد بود. قاچاق و تجارت به آسیای شرقی هم می‌تواند از گزینه‌های محتمل باشد.

این کار هم می‌تواند GTA را با مشکلات مختلف حقوقی و ممنوعیت فروش در کشورهای مختلف مواجه کند و از طرفی می‌تواند این بازی را در صدر تمامی اخبار در سراسر دنیا قرار دهد و با برانگیختن حس کنجکاوی مخاطبان، رقیبی برای نسخه قبلی عرضه کنند. (راکستار سابقه عجیبی در پخش شایعات دارد. گفته می‌شود این شرکت با پرداخت رشوه همیشه شایعاتی عجیب برای سری GTA خلق می‌کند تا با به حاشیه بردن بازی فروش را بیشتر کند)

gta-grand-theft-auto-6-vi-rockstar copy

 مخفی‌کاری

از عناصر همیشه غایب در GTA می‌توان به مخفی‌کاری اشاره کرد که می‌تواند تنوع بی‌نظیری به هسته گیم‌پلی بازی ببخشد و سری را برای همیشه متحول کند. شاید بهترین منبع الهام راکستار در این مورد سری Hitman باشد که به بهترین نحو ممکن حق انتخاب را به بازیکن می‌دهد و چه در بخش اکشن و چه در مخفی‌کاری موفق ظاهر می‌شود. در میان این همه سرقت از شرکت‌های بزرگ، همیشه جای خالی مخفی‌کاری حس می‌شده و اضافه شدن این عنصر می‌تواند به تکمیل بازی کمک شایانی کند.

 هوش مصنوعی

بسیاری از شما احتمالا ویدیو مقایسه Matrix Awakens با GTA 5 را دیده اید. GTA ضعف‌های فاحشی در رانندگی NPCها داشت و به هیچ‌وجه نمی‌توانست با این تک دمو رقابت کند. به جز رانندگی، GTA نیازمند تغییرات بزرگی در رفتار NPCها دارد. شاید بتوان Red Dead Redemption 2 و The Last of Us 2 را استانداردترین مثال‌های هوش مصنوعی نامید که در واقع‌گرایی انقلابی بزرگ به پا کردند و بازی‌های ویدیویی را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر کردند.

بالاخره باید این سیستم تعدادی NPC تصادفی در هم بشکند و هر کدام (حداقل اغلب آن‌ها) هویتی خاص داشته باشند و روزمره خود را بگذرانند. در حالت کلی NPCهای بازی باید فراتر از پر کردن محیط بازی بروند و کمی به محیط بازی روح ببخشند و زندگی مردم یک شهر را شبیه‌سازی کنند و حس قدم زدن در یک کلان‌شهر واقعی را برای بازیکن تداعی کنند.

در حال حاضر راکستار تنها در حساب توییتر خود ساخت نسخه جدید فرانچایز Grand Theft Auto را تایید کرد، اما در حال حاضر هیچ خبری مبنی بر نام، لوگو و یا تاریخ انتشار بازی در دسترس نیست. امیدوارم که از مقاله “10 ویژگی که باید به GTA 6 اضافه شوند” راضی باشید. به نظر شما چه ویژگی دیگری باید به این بازی اضافه شود؟

نویسنده: علیرضا روستایی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.