اخبار, مجله بازی

هزینه ساخت بازی‌های بزرگ PS5 به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید

هزینه ساخت بازی‌

امروزه هزینه ساخت بازی‌های بزرگ و AAA نسبت به دهه‌های قبلی افزایش سرسام‌ آوری داشته است و به نظر نمی‌رسد که این روند افزایشی فعلا متوقف شود. از آنجایی که توسعه دهندگان روز به روز به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری دست پیدا می‌کنند و مخاطبین صنعت بازی‌های ویدیویی نیز بیشتر می‌شود، کمپانی‌ها تلاش می‌کنند تا بازی‌های جاه‌طلبانه‌تری بسازند. در نتیجه طبیعی است که هزینه ساخت بازی‌های بزرگ افزایش پیدا کند.

طبق پیشبینی آقای «شان لیدن» (از مدیران اسبق استودیوهای جهانی پلی استیشن که پارسال کمپانی سونی را ترک کرد)، هزینه ساخت بازی‌های بزرگ، در سال‌های پیش رو افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. در طی مصاحبه‌ای با وبسایت Bloomberg، آقای لیدن توضیح داد که طبق تجاربی که در طی سال‌های گذشته به دست آورده، احتمالا در آینده هزینه ساخت بازی‌های بزرگ در هر پلتفرم «دو برابر» خواهد شد.

همانطور که مطلع هستید، توسعه بازی‌های بلاک باستری AAA برای کنسول PS4 در نسل هشتم، حدودا به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز داشت. حال اگر طبق صحبت‌های آقای لیدن این رقم را دو برابر کنیم، هزینه ساخت بازی‌های بزرگ برای کنسول نسل نهمی PS5 احتمالا به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

لیدن همچنین خاطرنشان کرد که به دنبال افزایش هزینه‌های توسعه، توسعه دهندگان و ناشران تمایل کمتری به ریسک‌پذیری نشان خواهند داد و احتمالا بازی‌هایی ساخته شود که به لحاظ تجاری ریسک زیادی نداشته باشند؛ مثل دنباله‌ها. لیدن: «در صورتی که روند افزایش هزینه توسعه بازی‌ها متوقف نشود، چاره‌ای جز ریسک نکردن برای ما باقی نمی‌ماند. و این موضوع ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که انگیزه بیشتری برای ساخت دنباله‌ها داشته باشیم.» (منظور این است که با ریسک کمتر، خلاقیت و نوآوری نیز کمتر می‌شود و در نتیجه آیپی‌های جدید کمتری خواهیم داشت.)

برای اینکه این موضوع را واضح‌تر متوجه شوید، نیازی به تحلیل آمار و ارقام سال‌های گذشته و پیشبینی آینده ندارید. حدودا چند ماه پیش بود که طبق یکسری از گزارشات، مشخص شد کمپانی سونی قصد دارد سرمایه‌گذاری کمتری روی بازی‌های کوچک و مستقل داشته باشد و به جای آن، تخم‌مرغ‌هایش را در سبد بازی‌های بزرگ و پرفروش قرار دهد تا بتواند سود بیشتری به دست بیاورد.

علاوه بر این، مدتی پیش «جیم رایان» (از مدیران بخش پلی استیشن کمپانی سونی)، اعلام کرد که استودیوهای فرست پارتی سونی به طور کامل روی توسعه بازی‌های بزرگ AAA تمرکز خواهند کرد و برای انتشار بازی‌های کوچک و جدید، با توسعه‌ دهندگان تردپارتی همکاری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *