پیشنهاد سردبیر, مجله بازی, مقالات

نگاهی بر استودیوهای سونی و بازی‌های انحصاری PS5 که در آینده عرضه می‌شوند

استودیوهای سونی

همانطور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت پلتفرم PlayStation، بازی‌های انحصاری فوق‌العاده‌ای است که توسط استودیوهای سونی ساخته می‌شوند و مخاطبین زیادی را به این پلتفرم جذب می‌کند. بازی‌های انحصاری بزرگی که توسط استودیوهای رده ‌بالای سونی مثل سانتامانیکا، ناتی داگ، گوریلا گیمز و اینسامنیاک گیمز ساخته می‌شوند، اصطلاحا System Seller نام دارد.

بازی‌های انحصاری System Seller بازی‌هایی هستند که قادرند افراد زیادی را از سایر پلتفرم‌ها به سمت پلتفرم PlayStation سوق دهند و آن‌ها را به خرید کنسول PS5 یا PS4 ترغیب کنند. هم‌اکنون نیز کمپانی سونی برای انتشار بازی‌های انحصاری PS5 و به خصوص بازی‌های System Seller، سرمایه‌گذاری زیادی روی استودیوهای فرست پارتی خود انجام داده و تعدادی استودیوی جدید را نیز به مالکیت خود درآورده است.

در سال‌های پیش رو، قرار است بازی‌های انحصاری بزرگی برای کنسول PS5 منتشر شود و هم‌اکنون نیز تمامی استودیوهای زیرمجموعه سونی در حال توسعه پروژه‌های مختلفی هستند که تعدادی از آن‌ها رونمایی شده و تعدادی دیگر نیز تا اواخر سال میلادی یا اواسط سال ۲۰۲۲ رونمایی خواهند شد. در ادامه، نگاهی می‌اندازیم بر استودیوهای فرست پارتی سونی و بازی‌های انحصاری PS5 که در آینده عرضه خواهند شد. با ما همراه باشید!

 

firesprite

Firesprite

معرفی استودیو: استودیو Firesprite تاریخچه جالبی دارد؛ این استودیو اولین بار توسط توسعه‌ دهندگانی از Liverpool Studio (استودیویی قدیمی که در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد) تاسیس گردید و بیشتر به خاطر ساخت بازی واقعیت مجازی The Persistence و کمک به توسعه بازی‌های The Playroom و The Playroom VR مشهور است. در حال حاضر، Firesprite بزرگ‌ترین استودیو فرست پارتی سونی در انگلستان به شمار می‌رود.

سال تاسیس: ۲۰۱۳

موقعیت: لیورپول، انگلستان

پروژه‌های جاری: در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست که استودیو Firesprite در حال ساخت چه عنوانی است. با این حال، آگهی‌های شغلی این استودیو نشان از یک بازی «بلاک باستر روایت محور ماجراجویی» همراه با ساختار لایوسرویس رایگان دارد.

 

XDEV

معرفی استودیو: استودیو XDEV در همان محل قبلی استودیوی تعطیل شده Liverpool فعالیت می‌کند. XDEV با توسعه دهندگان خارجی و تردپارتی که قصد دارند بازی خود را به طور انحصاری برای کنسول‌های PlayStation منتشر کنند، همکاری می‌کند. تا کنون این استودیو در ساخت بازی‌هایی مثل Until Dawn (از استودیو Supermassive Games) و Detroit: Become Human (از استودیو Quantic Dream) همکاری داشته است.

سال تاسیس: ۲۰۰۰

موقعیت: لیورپول، انگلستان

پروژه‌های جاری: در حال حاضر مشخص نیست که استودیو XDEV مشغول توسعه چه عنوانی است، اما شکی نداریم که در ساخت تعدادی از بازی‌های انحصاری PS5 که در آینده منتشر می‌شوند، همکاری خواهد داشت.

 

Nixxes

معرفی استودیو: استودیو Nixxes بیشتر به خاطر استعدادش در پورت بازی‌های کنسولی برای پلتفرم PC مشهور است. از آنجایی که سونی قصد دارد در نسل آینده بر روی پلتفرم PC نیز سرمایه‌گذاری داشته باشد، قطعا وجود چنین تیمی در مجموعه استودیوهای سونی مفید خواهد بود. البته هنوز مشخص نیست که سونی قصد دارد بازی‌های انحصاری PS5 را در روز عرضه برای PC نیز منتشر کند یا خیر.

سال تاسیس: ۱۹۹۹

موقعیت: اوترخت، هلند

پروژه‌های جاری: هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که برنامه استودیو Nixxes در سال‌های پیش رو چیست. اما با توجه به سابقه‌ای که این استودیو دارد، می‌توانیم پیشبینی کنیم که بازی بعدی آن‌ها پورت یکی از عناوین انحصاری نسل قبلی برای پلتفرم PC است.

 

london

London Studio

معرفی استودیو: SIE London Studio در سال‌های گذشته روی عناوین مختلفی کار کرده است. اما از جمله مشهورترین IPهای پلی استیشن که توسط این استودیو توسعه پیدا کرده‌اند می‌توان به SingStar و EyePet اشاره کرد. آخرین بازی این استودیو نیز یک بازی واقعیت مجازی به نام Blood & Truth بود که برای PSVR منتشر شد.

سال تاسیس: ۱۹۹۳

موقعیت: لندن، انگلستان

پروژه‌های جاری: هنوز از بازی بعدی استودیو SIE London رونمایی نشده است اما با توجه به آگهی‌های شغلی این استودیو، می‌توانیم تا حدودی حدس بزنیم که بازی بعدی آن‌ها در چه مقیاسی توسعه پیدا می‌کند. این آگهی‌ها به یک بازی انحصاری آنلاین برای PS5 اشاره دارند که بازیکن را در دنیای خود غرق می‌کند.

 

pixel opus

Pixel Opus

معرفی استودیو: Pixel Opus استودیو فرست پارتی نسبتا کوچکی است که توسط تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و آکادمیک و با هدف ایجاد تنوع در مجموعه بازی‌های انحصاری پلتفرم PlayStation تاسیس شده است. اولین بازی این استودیو Entwined نام داشت که بازی کوچک و کمتر دیده‌ شده‌ای به شمار می‌رود. استودیو Pixel Opus بیشتر به خاطر ساخت بازی Concrete Gene مشهور است. عنوانی هنری و خلاقانه که مکانیک‌های گیمپلی جالبی را ارائه داده است و طرفداران به خصوص خود را دارد.

سال تاسیس: ۲۰۱۴

موقعیت: کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

پروژه‌های جاری: در حال حاضر استودیو Pixel Opus مشغول جذب نیرو برای توسعه یک بازی PS5 می‌باشد که هنوز معرفی نشده است. این بازی با مشارکت Sony Pictures Animation ساخته می‌شود و احتمالا از آن دسته بازی‌های انحصاری PS5 است که بیشتر بر خلاقیت و نوآوری تاکید دارند.

 

asobi

Team Asobi

معرفی استودیو: Team Asobi از خاکسترهای به جا مانده از Japan Studio پا به عرصه گیمینگ گذاشته است. این استودیو اوایل بیشتر بر دموهای فنی و نرم‌افزارهای On-Boarding مثل The Playroom کار می‌کرد. اما با ساخت بازی Astro Bot Rescue Mission برای PSVR توانست توانایی خود را در توسعه بازی‌ها اثبات کند. همچنین بازی Astro’s Playroom که از پیش روی تمامی کنسول‌های PS5 نصب شده است و به نوعی یک دموی فنی برای دسته دوالسنس به شمار می‌رود نیز ساخته این استودیو است.

سال تاسیس: ۲۰۲۱

موقعیت: توکیو، ژاپن

پروژه‌های جاری: Team Asobi هم‌اکنون در حال توسعه یک عنوان اکشن سه بعدی است و احتمالا با یک بازی پلتفرمر مثل Astro Bot طرف خواهیم بود. با اینحال هنوز جزئیات این بازی مشخص نشده است.

 

san diego

San Diego

معرفی استودیو: استودیو San Diego  به خاطر توسعه سری محبوب MLB شهرت دارد و قبلا نیز روی پروژه‌های دیگری مثل The Mark of Kri و Pain با استودیوهای خارجی همکاری داشته است.

سال تاسیس: ۲۰۰۱

موقعیت: سن دیگو، کالیفرنیا، ایالات متحده

پروژه‌های جاری: استودیو San Diego به تازگی بازی MLB The Show 21 را به شکل مولتی پلتفرم عرضه کرده است و شکی نداریم که آن‌ها از همین الان در حال ساخت نسخه بعدی این فرنچایز سالیانه هستند. همچنین شایعاتی در فضای اینترنت پخش شده مبنی بر اینکه استودیو San Diego قرار است در ساخت نسخه بعدی فرنچایز Uncharted همکاری داشته باشد.

 

housemarque

Housemarque

معرفی استودیو: استودیو فنلاندی Housemarque حدودا یک دهه است که همکاری نزدیکی با سونی دارد. تخصص این استودیو در ساخت بازی‌های اکشن شبه آرکید است و توسعه عناوینی مثل Super Stardust HD، Resogun و Returnal را در کارنامه خود دارد. موفقیت بازی انحصاری Returnal که برای PS5 منتشر شد، سونی را ترغیب کرد تا این استودیو را خریداری کند.

سال تاسیس: ۱۹۹۵

موقعیت: هلسینکی، فنلاند

پروژه‌های جاری: به احتمال زیاد استودیو Housemarque قصد دارد برای بازی Returnal یکسری بروزرسانی و محتوای الحاقی عرضه کند. فراتر از این، پروژه‌های دیگر این استودیو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ولی می‌دانیم که سونی قصد دارد تعداد نفرات استودیو را برای پروژه‌های آینده افزایش دهد.

 

media molecule

Media Melecule

معرفی استودیو: سازنده فرنچایز Little Big Planet و بازی Dreams و یکی از خلاق‌ترین استودیوهای فرست پارتی سونی. پس از موفقیت بزرگ Little Big Planet، سونی در سال ۲۰۱۰ این استودیو را خریداری کرد.

سال تاسیس: ۲۰۰۶

موقعیت: گیلدفورد، انگلستان

پروژه‌های جاری: در حال حاضر استودیو Media Molecule در حال گسترش و اضافه کردن بروزرسانی‌های جدید به بازی بلندپروازانه Dreams می‌باشد. این بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بوسیله یکسری ابزار، محتوای دلخواه خود را در بازی خلق کنند. دور از ذهن به نظر می‌رسد که تصور کنیم استودیو Media Molecule در حال کار روی عنوانی غیر از Dream باشد.

 

bend

Bend Studio

معرفی استودیو: استودیو Bend در گذشته ساخت سری بازی‌های Bubsy 3D و Syphon Filter را برای کنسول PS One بر عهده داشت. پس از آن، در نسل‌های ششم و هفتم به سمت توسعه بازی‌های کنسول‌های قابل حمل رفت. نهایتا در اواخر نسل هشتم، بازی Days Gone که اولین بازی AAA این استودیو محسوب می‌شد را برای PS4 منتشر کرد.

سال تاسیس: ۱۹۹۳

موقعیت: بِند، اورگن، ایالات متحده

پروژه‌های جاری: گفته شده است که استودیو Bend در حال ساخت یک عنوان جهان باز AAA می‌باشد. برخلاف شایعاتی که منتشر شده بود، گزارش شده است که این بازی دنباله‌ی Days Gone نیست و احتمالا شاهد یک IP جدید خواهیم بود.

 

polyphony

Polyphony Digital

 

معرفی استودیو: استودیو Polyphony Digital که اوایل Polys Entertainment نام داشت و به عنوان یک واحد توسعه داخلی در سونی فعالیت می‌کرد، به خاطر توسعه فرنچایز ریسینگ Gran Turismo شهرت دارد.

سال تاسیس: ۱۹۹۸

موقعیت: توکیو، ژاپن

پروژه‌های جاری: هم‌اکنون استودیو Polyphony Digital در حال توسعه عنوان Gran Turismo 7 است. این بازی در تاریخ ۱۳ اسفند سال جاری (چهارم مارس ۲۰۲۲) به طور میان‌ نسلی برای کنسول‌های PS4 و PS5 عرضه خواهد شد.

 

bluepoint

Bluepoint Games

معرفی استودیو: Bluepoint Games سال‌های زیادی است که با کمپانی سونی همکاری دارد و با بازسازی بازی‌های محبوب و کلاسیک پلتفرم PlayStation، گیمرهای نسل جدید را با این بازی‌ها آشنا می‌کند. هم‌اکنون اکثر طرفداران، استودیو Bluepoint Games را به خاطر ساخت Uncharted: The Nathan Drake Collection و نسخه‌های بازسازی شده Shadow of the Colossus و Demon’s Souls می‌شناسند.

سال تاسیس: ۲۰۰۶

موقعیت: آستن، تگزاس، ایالات متحده

پروژه‌های جاری: فارغ از سابقه Bluepoint Games در ساخت نسخه‌های ریمستر و ریمیک بازی‌ها، تایید شده است که این استودیو در حال ساخت یک IP جدید است. هنوز مشخص نشده است که این IP یک بازی کاملا جدید است یا دنباله‌ای بر یکی از بازی‌های قبلی سونی.

 

suckerpunch

Sucker Punch

معرفی استودیو: Sucker Punch در دهه‌های گذشته برای کنسول Nintendo 64 بازی می‌ساخت، اما پس از نسل ششم، به سمت کمپانی سونی متمایل شد و فرنچایز‌های Sly Cooper و inFAMOUS را خلق کرد. این استودیو که در سال ۲۰۱۱ به مالکیت سونی درآمد، هم‌اکنون به خاطر Ghost of Tsushima در بین طرفداران مشهور شده است.

سال تاسیس: ۱۹۹۷

موقعیت: واشنگتن، ایالات متحده

پروژه‌های جاری: در حال حاضر استودیو Sucker Punch در حال گسترش عنوان چندنفره Ghost of Tsushima: Legends است و به طور مرتب بروزرسانی‌هایی را برای آن منتشر می‌کند. پروژه بعدی این استودیو هنوز مشخص نشده است، اما بسیاری از طرفداران تخمین می‌زنند که دنباله عنوان Ghost of Tsushima از جمله بازی‌های انحصاری PS5 در سال‌های پیش رو خواهد بود.

 

guerrilla

Guerrilla Games

معرفی استودیو: استودیو Guerrilla Games خالق فرنچایز محبوب Killzone است و پس از ساخت بازی Shellshock: Nam 67 در سال ۲۰۰۵، توسط کمپانی سونی خریداری شد. عنوان Horizon Zero Dawn که یکی از موفق‌ترین بازی‌های سونی در نسل هشتم بود نیز توسط Guerrilla Games ساخته شده است.

سال تاسیس: ۲۰۰۰    

موقعیت: آمستردام، هلند

پروژه‌های جاری: هم‌اکنون استودیو Guerrilla Games در حال توسعه عنوان Horizon Forbidden West است که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری، به طور میان نسلی برای کنسول‌های PS4 و PS5 منتشر خواهد شد. همچنین شایعه شده است که این استودیو در حال ساخت یک بازی شوتر چندنفره آنلاین می‌باشد.

 

insomniac

Insomniac Games

معرفی استودیو: سری بازی‌های Ratchet & Clank و Resistance جزو محبوب‌ترین فرنچایزهای پلی استیشن هستند که توسط استودیو Insomniac Games توسعه پیدا کرده‌اند. همچنین با دیدن موفقیت این استودیو در ساخت بازی‌های Spider-Man و Spider-Man: Miles Morales، از خریداری شدن آن توسط سونی نباید تعجب کرد.

سال تاسیس: ۱۹۹۴

موقعیت: کالیفرنیا، ایالات متحده

پروژه‌های جاری: استودیو Insomniac Games قصد دارد تا دو یا سه سال آینده، به همکاری خود با مارول ادامه دهد و بازی‌های Spider-Man 2 و Woverine را به آرشیو بازی‌های انحصاری PS5 اضافه کند.

 

naughty dog

ناتی داگ

معرفی استودیو: شاید استودیو ناتی داگ مشهورترین و حتی برترین استودیوی فرست پارتی سونی باشد که با خلق آثاری همچون Crash Bandicoot، Jak & Dexter، Uncharted و The Last of Us، توانست جامعه طرفداری گسترده‌ای را برای خود ایجاد کند. این استودیو در سال ۲۰۰۱ به مالکیت سونی درآمد.

سال تاسیس: ۱۹۸۴

موقعیت: کالیفرنیا، ایالات متحده

پروژه‌های جاری: ناتی داگ با تمام توان خود در حال توسعه یک بازی چندنفره است که در دنیای The Last of Us جریان دارد. گفته شده است که این بازی از مکانیک‌های مبارزه بازی The Last of Us 2 بهره‌مند خواهد بود. همچنین شایعاتی نه چندان معتبر از برخی وبسایت‌ها منتشر شده است مبنی بر اینکه ناتی‌داگ قصد دارد نسخه ریمیک بازی The Last of Us را در آینده نزدیک عرضه کند.

 

santa monica

Santa Monica

معرفی استودیو: Santa Monica‌ یکی از محبوب‌ترین استودیوهای سونی به شمار می‌رود که ضمن خلق فرنچایز بزرگ God of War، به برخی از استودیوهای خارجی برای توسعه بازی‌هایشان کمک می‌کند.

سال تاسیس: ۱۹۹۹

موقعیت: لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده

پروژه‌های جاری: در حال حاضر استودیو Santa Monica مشغول به توسعه بازی God of War Ragnarok است که می‌توان گفت بزرگ‌ترین و موردانتظارترین بازی فرست پارتی سونی در سال آینده می‌باشد. این بازی در سال ۲۰۲۲ به طور میان‌ نسلی برای PS4 و PS5 عرضه خواهد شد. همچنین کوری بارلاگ تایید کرده است که در حال کار کردن روی بازی دیگری است که در آینده معرفی خواهد شد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.