ریمیک بازی Dead Space
بسیار خب الکترونیک ارتز، قصد ساخت ریمیک بازی Dead space را داری؟ واقعا عالی است. این مجموعه، یک فرانچایز سبک وحشت و بقا بسیار محبوب است و راستش را بخواهی, همهی ما نگران این موضوع بودیم که شاید این فرانچایز دیگر فراموش شده باشد. اما آیا میتوان به تو اعتماد داشت که دوباره جادوی عنوان اصلی را در نسخهی ریمیک نیز به کار ببری، چرا که بعضی از طرفداران هنوز به طور کامل نتوانستهاند با نسخه سوم این مجموعه کنار بیایند. برای آسانتر کردن کار برای تیم توسعه دهنده در استودیوی EA motive، در این مقاله به پنج نکته اشاره میکنیم که نسخهی ریمیک بازی برای رسیدن به موفقیت، حتما باید به آنها توجه ویژهای داشته باشد.
ترس و وحشت اولویت بیشتری داشته باشد
مجموعهی Dead space، از یک دنیای علمی تخیلی شگفت انگیز برخوردار است و نسخهی اول بازی، پر از مبارزات هیجان انگیز، معماها و کارگردانی فوق العاده تک تک صحنه ها بود. به هر حال، حس ترس و وحشت اساسی ترین جنبهی هویت مجموعهDead space را تشکیل میدهد. نسخهی اول در ایجاد یک اتمسفر خاص و برگرفته از آثاری مانند Alien و Event horizon کاملا موفق بود. چه زمانی که ما در حال جاخالی دادن از دست نکرومورفها بودیم، یا هنگامی که از ترس ناشی از هشدار بازی مبنی بر نزدیک شدن دشمنان، سریع به دنبال یک مکان امن برای پنهان شدن میگشتیم، نسخهی اول بازی کاری میکرد تا قلبهای ما از شدت وحشت مثل یک ویولون بلرزد. شما به احتمال زیاد نمیتوانید دوباره همین حقهها را در نسخهی ریمیک هم به کار برده و انتظار نتیجهای مشابه را داشته باشید. اما با این حال باز هم علاقهمندیم تا تلاش توسعه دهندگان در این زمینه را ببینیم.
به سیستم مبارزات بازی Dead space 2 نگاه کنید
نسخهی اول مجموعه Dead space با اختلاف ترسناکترین بازی مجموعه به شمار میآید. اما در عین حال از لحاظ مکانیزمهای گیم پلی، ضعیفترین عنوان فرانچایز محسوب میشود. هر چند Dead space 2، نیز یک بازی ترسناک بسیار خوب است، اما مهمترین کمک آن به مجموعه، این بود که کیفیت گیم پلی بازی را به طرز مشهودی ارتقا داد. سیستم حرکات ایساک (شخصیت اصلی بازی) در ایم بازی روانتر شده و گیم پلی فوق العاده آن سبب شده بود تا مواجهه با موج های پیاپی دشمنان، کاملا برای بازی بازان لذت بخش باشد. جنبههای بسیاری از بازی هستند که همهی ما برای بهبود دادن در نسخهی ریمیک، می توانیم به سازندگان پیشنهاد دهیم. هر چند ترساندن مخاطبان هنگامی که درگیر نحوهی کنترل و گیم پلی بازی هستند، آسانتر است، اما اتخاذ چنین رویکردی از سوی توسعه دهندگان، قطعا باعث خستگی و دلزده شدن بازی بازان خواهد شد.
شما می توانید مقاله قبلی ما با تیتر “بازی Dead Space Remake، باید چه درسهایی از بازی Resident Evil 2 Remake بگیرد؟” را اینجا مشاهده کنید
سر و سامان دادن به روایت بازی
نحوهی روایت داستان در مجموعهی Dead space، تا حدودی پیچیده و گیج کننده است. داستان این فرانچایز با یک کشتی فضایی غول پیکر و پیدا شدن ناگهانی یک نماد متعلق به آدم فضاییها که ابتدا سبب دیوانه شدن خدمهی آن میشد و نهایتا آنها را به موجودات خونخواری تبدیل میکرد، آغاز شد. این یک مقدمهی عالی برای شروع داستان سهگانه بود، اما این طرح داستانی با پیدا شدن نمادهای مشابه و به میان آمدن یک سازمان مذهبی قدیمی، پیچیده و پیچیدهتر شد. چنین مواردی هر چند نکات پس زمینهای خوبی برای داستان بودند، اما با این حال ساختار جهان بازی برای اکثر مخاطبان مبهم بود. ساخت نسخه ریمیک، بهترین فرصت برای سر و سامان دادن به نحوهی روایت داستان است. بهتر است سازندگان با پرداختن به وقایع پشت پرده داستان، کاری کنند تا جهان بازی بیشتر حس زنده بودن را القا کند. ولی در عین حال تمام رازهای بازی نیز نباید کاملا آشکار شود. تا پلیرها همچنان فرصتی برای پیش بینی آینده این سری داشته باشند.
دوباره برای آیزاک صداگذار انتخاب کنید
داستان نسخهی اول بازی Dead space، حول تلاش ایساک برای پیدا کردن همسرش که قبل از هجوم نکرومورف ها در کشتی فضایی USG ISHIMURA، حضور داشت، جریان دارد. با وجود این که به نظر میآید آیزاک در طول این ماجراجویی کم کم به مرز جنون میرسد اما با توجه به صامت بودن او، امکان برقراری ارتباط با فکر و خیال هایش در دنیای دیوانه وار بازی، واقعا دشوار بود. اگر توسعه دهندگان در Motive studio، به دنبال روایت یک داستان گیرا و درگیر کننده هستند، بنابراین به یک پروتاگونیست جالب و قدرتمند نیز نیاز دارند تا نقش قهرمان بازی را بر عهده بگیرد. و بهترین راه برای همدردی کردن مخاطبان با آیزاک و لمس احساسات او، این است که او بتواند در جریان بازی صحبت کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند. خوشبختانه سازندگان تایید کردهاند که این بار برای شخصیت اصلی بازی، صدا گذار تعیین شده است. اما حالا که قرار است ایساک در جریان بازی صحبت کند، بسیار مهم است که نویسندگان تمام تلاش خود در مورد دیالوگهای مربوط به او را انجام دهند تا نتیجه ی نهایی، حسابی تاثیر گذار و به یاد ماندنی شود.
همهی حس و حال بازی اصلی را با اضافه کردن مکانیزمهای مدرن از بین نبرید
زمانی که مشخص شد الکترونیک ارتر قصد افزودن بخش چند نفره به بازی Dead space 3 را دارد، بسیار عصبانی و ناراحت بودم. اما Motive studio قرار نیست نسخه ریمیک بازی سوم را بسازد. بنابراین از این جهت مشکلی وجود نخواهد داشت. اما به هر حال، سازندگان به منظور بهبود طراحی اوریجینال بازی، چارهای جز اضافه کردن مکانیزمها و سیستمهای جدید به نسخهی ریمیک را ندارند. سازندگان قبلا اعلام کرده بودند که از رویکرد کپکام در مورد ساخت Resident Evil Remake 2، در توسعهی بازی خود الهام خواهند گرفت. رزیدنت ایول ۲ ریمیک، بهترین نمونه برای عناوین قدیمی است که نیاز بازنگری دارند. به شخصه امیدوارم تا Motive studio، با بهرهگیری از طراحی و فضای نسخهی اصلی و ارتقا دادن جنبههای مختلف بازی، محصولی با حال و هوای مدرنتر را تحویل طرفداران دهد. همچنین امیدوارم سازندگان چندین سورپرایز را به منظور غافلگیر کردن پلیرها، به نسخهی ریمیک اضافه کنند. اما در عین حال، نباید با افزودن مواردی مثل مکانیکهای نقش افرینی، روایت چند شاخهی داستان و … از فضای بازی اصلی فاصله بگیرند. زیاده روی بیش از حد در زمینهی اضافه کردن مکانیکهای جدید و مدرن، سبب خواهد شد تا جادوی بازی اصلی دیگر آنچنان به چشم نیاید و تاثیر خود را از دست بدهد.