آموزش, مجله بازی, مقالات

راهنمای بازی Deathloop

راهنمای بازی Deathloop

 همه‌ی ما استودیو  Arkane‌ را به خاطر بازی‌های نوآورانه و خلاقانه‌اش می‌شناسیم. این استودیو با بازی‌هایی مثل Dishonored و Prey، رویکرد پیشگامانه خود در طراحی مکانیک‌های گیمپلی را به دنیای گیم نشان داد. حال این استودیو بازگشته است تا با عنوان دیگری به نام Deathloop، خلاقیت‌های خود را مجددا به نمایش بگذsارد؛ که در این کار هم توانسته است به شدت موفق باشد.

Deathloop یک بازی شوتر اول شخص است که پارسال در مراسم رونمایی از PS5 معرفی شد و از عناصر آشنای استودیو Arkane مثل مخفی کاری، استفاده از قابلیت‌های ماورایی و روش‌های مختلف پیشبرد مراحل بهره می‌برد. بازیکنان در این بازی در نقش شخصیتی قرار می‌گیرند که در یک حلقه‌ی زمانی گرفتار شده است. کلت برای رهایی از این حلقه زمانی، باید بتواند هشت هدف مشخص شده را بکشد. در این راه، دشمنان زیاد و سرسختی روبروی کلت قرار می‌گیرند که برای خلاص شدن از شر آن‌ها می‌توان از روش‌های مختلف و نوآورانه‌ای استفاده کرد.

بازی Deathloop در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ (مصادف با ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱)  برای کنسول PS5 و کامپیوترهای شخصی عرضه شد و توانست با کسب متای ۸۸، به یکی از بهترین بازی‌های سال تبدیل شود. در ادامه راهنمای بازی Deathloop، داستان و چگونگی درک مکانیک‌های گیمپلی آن را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

راهنمای بازی Deathloop – بخش اول: داستان بازی Deathloop

گرچه عنوان این مقاله «راهنمای بازی Deathloop» می‌باشد، اما همه چیز در گیمپلی خلاصه نمی‌شود و ابتدا سعی می‌کنیم یک نگاه اجمالی به داستان این بازی داشته باشیم. داستان بازی Deathloop در یک دنیای موازی (که به گونه‌ای یادآور دهه ۶۰ میلادی است) روایت می‌شود. این بازی پیرامون شخصیتی به نام Colt Vaughn است که در یک ساحل مرموز بیدار می‌شود و به نظر می‌رسد که حافظه‌اش را از دست داده و نمی‌داند که چگونه به آنجا رسیده است. به زودی  مشخص می‌شود که Colt قبلا هم در این ساحل حضور داشته است؛ در واقع او هر روز در این ساحل بیدار می‌شود! ساحل جزیره‌ای به نام Blackreef.

Deathloop Story

Blackreef محلی است که در آنجا یک ناهنجاری زمانی رخ می‌دهد. این ناهنجاری در پی برنامه مرموز AEON به وجود آمده است و بارها و بارها در یک حلقه زمانی تکرار می‌شود. این موضوع در بین اعضای برنامه‌ی AEON که Eternalists یا جاودانگان نام دارند، تحت عنوان «نخستین روز» شناخته می‌شود. رهبران این گروه که Visionaries یا رویاپردازان نام دارند، اطمینان حاصل کرده‌اند که جزیره Blackreef‌ به یک مرکز ایزوله برای ترویج عقاید خود تبدیل شده است.

با سپری شدن روز نخست، به مرور مشخص می‌شود که جاودانگان و رهبران گروه یعنی رویاپردازان، به شدت تخریب‌گر، خشن و فاسد هستند و ذهن آن‌ها طوری شرطی شده است که بارها در روز نخست زندگی کنند. برخلاف دیگر ساکنین این جزیره، Colt تصمیم می‌گیرد تا راهی برای شکستن این چرخه زمانی پیدا کند و در این مسیر، تلاش می‌کند اطلاعاتی را کسب کند که در بین شروع و پایان چرخه‌ها از بین نرود.

او برای رسیدن به هدف خود، باید بتواند موقعیت تمامی رهبران گروه را در جزیره Blackreef شناسایی کند و آن‌ها را در طول یک روز بکشد. اما مشکل این است که Colt مرتبا توسط زنی به نام Julianna Blake شکار می‌شود. Julianna تنها فردی در این جزیره است که در بین چرخه‌های زمانی حافظه خود را از دست نمی‌دهد و همه‌ چیز را به یاد می‌آورد. Julianna مهم‌ترین ماموریت خود را پیدا کردن و شکار کردن Colt می‌داند.

Deathloop Story2

به غیر از Julianna، اهداف دیگری که Colt باید پیدا کند و بکشد، شامل رهبران اصلی گروه یعنی رویاپردازان و موسسین برنامه AEON می‌شود. در زیر این افراد را معرفی می‌کنیم:

Aleksis Dorsey : یک تاجر تمام عیار که در حدی افراطی به برپایی مهمانی علاقه ‌مند است.

Charlie Montage : مغز متفکر کامپیوتر و خالق بازی لایو اکشن برنامه AEON.

Edgor Serling : دانشمند ارشد و موسس برنامه AEON

Fia Zborowska : یک هنرمند مرموز و تامین کننده بودجه گروه

Frank Spicer : خواننده، آهنگساز و پارانویید

Harriet Morse : رهبر معنوی و سخنران

Wenjie Evans : یکی از دانشمندان ارشد برنامه AEON

راهنمای بازی Deathloop – بخش  دوم: چرخه‌های زمانی

قهرمان داستان ما یعنی Colt، هر روز در ساحل جزیره بیدار می‌شود، تجهیزات خود را آماده می‌کند و آماده می‌شود تا ۴ منطقه اصلی جزیره را در ۴ بازه زمانی مختلف جست و جو کند:

بازه زمانی صبح : منطقه The Complex

بازه زمانی ظهر: منطقه Fristeed Rock

بازه زمانی بعدازظهر: منطقه Karl’s Bay

بازه زمانی عصر: منطقه Updaam

Deathloop Loops

گرچه در هر چرخه زمانی فرصت‌های محدودی برای کاوش جزیره Blackreef در اختیار دارید، اما با وارد شدن به هر منطقه می‌توانید بدون محدودیت زمانی به خصوصی، فعالیت‌های مربوط به آن منطقه  را انجام دهید. وقتی که برای ورود به بازه زمانی و منطقه بعدی آماده شدید، می‌توانید یکی از چندین تونل خروجی را انتخاب کنید و به سوی Home Base خود بازگردید. از آنجا می‌توانید برای خروج بعدی خود برنامه ریزی کنید.

در هر روز می‌توانید حداکثر به ۴ منطقه مجزا وارد شوید، و در حین سپری شدن روز، ممکن است یک سری چیزها تغییر کند. تعداد زیادی از جاودانگان، در طول روز خود را برای برپایی جشنی که قرار است در هنگام عصر برگزار شود آماده می‌کنند و هر چقدر که زمان بیشتری از روز سپری شود، خشن‌تر و تهاجمی‌تر می‌شوند.به عنوان مثال، یک خیابان در منطقه Updaam، در هنگام صبح ممکن است آرام و ساکت باشد، اما در هنگام عصر می‌تواند شلوغ و پر هرج و مرج شود و ضمن ایجاد یک سری مانع در مسیر، درها و پنجره‌های برخی از ساختمان‌ها باز شود.

در پایان مرحله آموزشی متوجه خواهید شد که رهبران گروه AEON در طول روز سعی می‌کنند که خود را مخفی کنند، اما در بازه بخصوصی از روز و در منطقه خاصی، این رهبران آسیب پذیر می‌شوند. باید سعی کنید همین بازه‌های کوتاه و مناطق خاص را پیدا کنید و با تعقیب هدف خود، او را بکشید؛ اما با این حال، انتظار این را نداشته باشید که همیشه همه چیز طبق برنامه پیش برود.

Deathloop Loops2

اگر شخصیت اصلی (Colt) کشته شود یا در پایان روز به جست و جوی خود در جزیره پایان دهید، مجبورید که چرخه زمانی جدیدی را آغاز کنید. با آغاز چرخه زمانی جدید، Colt باری دیگر در ساحل جزیره بیدار می‌شود. در این صورت تمامی سلاح‌ها، آیتم‌ها و یا قابلیت‌های جادویی که به اسلب‌ها (Slabs) وابسته هستند را از دست خواهید داد. تنها چیزی که برایتان باقی خواهد ماند، اطلاعات و دانشی است که در طول مکاشفات خود کسب کرده‌اید. در نتیجه، با استفاده از اطلاعاتی که کسب کرده‌اید می‌توانید ماموریت‌های بعدی Colt را تکمیل کنید. این اطلاعات می‌تواند رمز یک گاوصندوق باشد، یا راه ساده برای پیدا کردن و کشتن یکی از رهبران گروه AEON.

اگر به این فکر می‌کنید که تمامی اهدافتان را در یک روز بکشید، باید بدانید که به همین سادگی نیست. برنامه‌ریزی، مکاشفه، تحقیق و جستجو برای سرنخ‌ها و دستکاری رویدادها برای قرار دادن اهدافتان در مسیری مشخص و کشتن آن‌ها در یک روز، بسیار چالش‌برانگیز و وقت‌گیر خواهد بود. پس در آغاز بازی و یا در اوقاتی که وسوسه شدید این کار را انجام دهید، به این نکته توجه کنید که برای پیدا کردن سرنخ‌های هدایت‌کننده و کسب اطلاعات مورد نیاز، مجبور هستید که چندین چرخه زمانی را طی کنید.

راهنمای بازی Deathloop – بخش سوم: حفظ آیتم‌ها در بین چرخه‌های زمانی

خوشبختانه در طول بازی، Colt می‌تواند ماده‌ای به نام Residium به دست بیاورد. پس از به دست آوردن Residium، می‌توانید آن را به یک اسلحه، آیتم و یا Slab اعمال کنید تا پس از کشته شدن یا اتمام چرخه زمانی، بتوانید آن را در چرخه زمانی بعدی به همراه داشته باشید. پس از به پایان رساندن مرحله آموزشی، می‌توانید ماده Residium را با استفاده از آبجکت‌های درخشانی که در سرتاسر جزیره Blackreef وجود دارند به دست بیاورید. همچنین با کشتن رهبران گروه نیز می‌توانید ماده Residium به دست بیاورید.

قبل از این که چرخه زمانی تمام شود، می‌توانید ماده Residium‌ را برای آیتم مورد نظر خود مصرف کنید، تا همیشه در Inventory  شما باقی بماند و در چرخه‌های بعدی حذف نشود. همچنین می‌توانید آیتم‌های جانبی و اضافی خود را در ازای دریافت Residium حذف کنید. دقت کنید که با شروع چرخه بعدی، به این آیتم‌های حذف شده دسترسی نخواهید داشت (مگر این که جزو آیتم‌های آغازین Colt باشد).

Deathloop Items

راهنمای بازی Deathloop – بخش چهارم: نحوه دسترسی به Inventory

با توجه به ماهیت و نحوه کارکرد چرخه‌ها، Colt نمی‌تواند در حین گشت و گذار در Blackreef خود را به آیتم‌های Trinket تجهیز کند و یا بیش از ۳ اسلحه حمل کند. همچنین نمی‌توانید نام‌ آیتم‌های Trinket را که به دست می‌آورید ببینید (تنها می‌توانید شدت کمیابی و تصویر مرتبط با آن را مشاهده کنید). دلیل این موضوع این است که بازیکنان نتوانند در وسط یک ماموریت به آیتم Trinket مورد نظر خود تجهیز شوند و چرخه را پایان دهند.

در عوض، قادر خواهید بود که در بین مناطق اصلی جزیره، به لیست آیتم‌های Trinket، Slabs و اسلحه‌ها دسترسی پیدا کنید و مواردی را که برای منطقه یا بازه زمانی بعدی خود نیاز داشته باشید انتخاب کنید. از آنجایی که نمی‌توانید نام و شماره آیتم‌های Trinket را مستقیما در حین برداشتن آن‌ها ببینید، باید سعی کنید آیکن یا تصویر آن را به خاطر بسپارید و ریسک کشته شدن یا اتمام بازه زمانی و ورود به چرخه جدید را به جان بخرید.

Deathloop Trinkets

راهنمای بازی Deathloop – بخش پنجم: آیتم‌های Trinket و Slabs

بخش عمده سیستم پیشرفت و ارتقای قدرت‌های Colt، به آیتم‌های Trinket و Slabs که در طول تجربه چرخه‌های زمانی مختلف به دست می‌آورید بستگی دارد (همچنین می‌توانید تعدادی از آن‌ها را با مصرف Residium برای همیشه داشته باشید).

آیتم‌های Trinket شبیه به آیتم‌های Bonecharms و Runes در بازی Dishonored هستند که قابلیت‌های غیرانفعالی (Passive) را برای شما فراهم می‌کنند. برخی از این آیتم‌ها می‌توانند به اسلحه‌های شما اعمال شوند و برخی دیگر نیز به شخصیت اصلی اعمال می‌شوند. از لحاظ میزان کمیابی، آیتم‌های Trinket به سه گروه تقسیم می‌شوند: Crude (خاکستری)، Sleek (سبز) و Exemplar (بنفش). در هر کدام از چرخه‌های زمانی می‌توانید این آیتم‌ها را پیدا کنید.

آیتم‌های Trinket معمولا در چرخه‌های بعدی، در همان مکان‌های قبلی ظاهر می‌شوند، اما کارکرد برخی از این آیتم‌ها ممکن است حالتی تصادفی داشته باشد و برخی دیگر مثل چرخه‌های قبلی باقی می‌مانند. جدای از این موضوع، با پیشبرد داستان بازی و کشتن رهبران گروه، ممکن است سطح کمیابی برخی از آیتم‌های Trinket که در مکان‌های مشابه یا تصادفی ظاهر می‌شوند و یا آیتم‌هایی که جاودانگان در اختیار دارند، افزایش پیدا کند.

با استفاده از آیتم‌های Trinket می‌توانید سبک بازی خود را ارتقا دهید و تعدادی قابلیت جدید به شخصیت خود اضافه کنید تا بتوانید استراتژی خود را پیاده سازی کنید؛ قابلیت‌هایی مثل حرکات و حملات مخفیانه سریع‌تر، بازیابی سلامتی بهینه‌تر، توانایی منهدم کردن تجهیزات هک شده و غیره.

Deathloop Slabs

آیتم‌های Slabs در واقع آیتم‌هایی جادویی هستند که شبیه به بسیاری از قدرت‌های Dishonored عمل می‌کنند. Colt در ابتدای بازی یکی از این آیتم‌ها را پیدا می‌کند که به شخصیت او اعمال می‌شود (این آیتم امکان زنده شدن مجدد Colt را در حین گشت و گذار در یک منطقه فراهم می‌کند). Slabها با کشتن رهبران گروه یا کشتن Julianna به دست می‌آیند. هر بار که با Julianna روبرو می‌شوید، او ممکن است آیتم‌های Slab متفاوتی را داشته باشد. در زیر به چند مورد از قابلیت‌های Slab اشاره می‌کنیم:

Shift : با این قابلیت می‌توانید در فواصل نسبتا کوتاهی تلپورت کنید. مثلا می‌توانید خود را به بالای یک پلتفرم برسانید یا از لیزرهای هشدار دهنده عبور کنید.

Nexus : دشمنان را به همدیگر لینک می‌کند. یعنی هر اتفاقی که برای یکی از آن‌ها بیفتد، برای دیگری نیز همان اتفاق رخ می‌دهد. مثلا اگر یکی را هدشات کنید، دیگری نیز به طور خودکار هدشات می‌شود.

Aether : با این قابلیت می‌توانید موقتا نامرئی شوید و از دید دشمنان مخفی بمانید.

Havok : با این قابلیت قدرت هجومی بیشتری پیدا می‌کنید، ضربات قوی‌تری به دشمنان وارد می‌کنید و دمیج کمتری دریافت می‌کنید.

Karnesis : با این قابلیت می‌توانید جاذبه زمین را به کنترل خود دربیاورید و دشمنان را در هوا معلق کنید.

نکته مهم: به مناطقی که خاصیت Nullifier دارند توجه داشته باشید. این مناطق می‌‌توانند قابلیت‌ها و جادوها را بلااثر یا به اصطلاح Dispell کنند (البته قابلیت‌های جادویی دشمنان نیز در این مناطق از بین می‌رود).

همانند Trinket ها، Slabs ها نیز می‌توانند استایل بازی کردنتان را ارتقا دهند. مثلا استفاده از قابلیت‌های Shift و Aether این امکان را به شما می‌دهد که به طور مخفیانه، به منطقه‌ مورد نظر خود نفوذ کنید. یا مثلا با قابلیت‌های Havoc و Karnesis می‌توانید دشمنان خود را قتل عام کنید.

اگر Slab مشخصی را دریافت کرده‌اید، می‌توانید مقداری Residium به آن اعمال کنید و با کشتن دشمنانی که از Slab مشابه استفاده می‌کنند، آن را تا سطح بالاتری ارتقا دهید (مشابه با تجهیز اسلحه به یک Trinket خاص). همچنین دقت داشته باشید که مصرف Residium و ارتقای Slab‌ را باید در بخش Loudout انجام دهید. زیرا این فرایند به طور خودکار انجام نمی‌شود.

Deathloop Julianna Blake

راهنمای بازی Deathloop – بخش ششم: Julianna Blake

حریف و هماورد اصلی شما در بازی Deathloop، زنی به نام Julianna Blake است که تمامی اتفاقات چرخه‌های زمانی رخ داده را به یاد می‌آورد. اگر در بازی حالت آنلاین را انتخاب کنید، احتمال دارد که بازیکنی دیگر شخصیت Julianna Blake را کنترل کند. اگر حالت آفلاین را انتخاب کنید، شخصیت Julianna به یک NPC دشمن تبدیل می‌شود.

پس از اینکه مراحل آموزشی را به اتمام رساندید، این احتمال وجود دارد که هر از گاهی Julianna به صورت تصادفی با شما روبرو شود (البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یکی از رهبران گروه در آن منطقه حضور داشته باشد). هدف Julianna این است که به هر قیمتی چرخه‌های زمانی را حفظ کند و از رهبران گروه در مقابل شما محافظت کند.

همانطور که Colt قابلیت Reprise Slab را به دست آورده است، Julianna نیز از قابلیت Masquerade Slabe برخوردار است. این قابلیت به او اجازه می‌دهد تا ظاهر خود را شبیه به بقیه دشمنان کند و به نوعی شما را فریب دهد. Julianna می‌تواند این قابلیت را با بقیه Slabها ترکیب کند و با استفاده از سلاح‌ها و ترفندهای متفاوت، تبدیل به یک دشمن سرسخت و غیرقابل پیشبینی شود.

Julianna برای این که کار Colt را سخت‌تر کند، دسترسی او به تونل‌های فرار را قطع می‌کند. پس وقتی که با Julianna روبرو می‌شوید، یا باید به طور مخفیانه خود را به سیگنال مسدود کننده برسانید و با هک کردن آن راه فرار را بازگشایی کنید. یا می‌توانید ابتدا او را بکشید و سپس سیگنال را هک کنید.

Deathloop Julianna Blake2

جنگیدن مستقیم با Julianna ریسک زیادی دارد، چرا که او می‌تواند چرخه زمانی شما را به صورت زودهنگام پایان دهد و باعث شود که به نقطه اول بازگردید (یعنی آیتم‌ها و ارتقاهای خود را از دست خواهید داد). اما با این حال، با کشتن او پاداش خوبی دریافت خواهید کرد و می‌توانید یک Slab جدید کسب کنید که به شما در طول بازی کمک می‌کند. در حالی که Julianna فقط یک جان دارد (یعنی نمی‌تواند مجددا زنده شود)، با کشتن او قابلیت احیای Respite Slab بازیابی می‌شود و می‌توانید مجددا از آن استفاده کنید.

اگر قصد دارید در حالت آنلاین با شخصیت Julianna‌ بازی کنید، می‌توانید از تاکتیک‌های مختلفی استفاده کنید. مثلا می‌توانید مستقیما Colt‌ را شکار کنید، یا حرکات او را زیر نظر بگیرید و در هنگامی که خواست یکی از رهبران را بکشد وارد عمل شوید و او را غافلگیر کنید، یا از سیگنال مسدود کننده تونل‌های فرار مراقبت کنید، یا با قابلیت ویژه‌ای که دارید، مثل یک NPC معمولی رفتار کنید و وقتی که Colt گارد خود را پایین آورد، او را بکشید.

Julianna به شیوه متفاوتی اسلحه‌ها و ارتقاهای خود را دریافت می‌کند. همچنین Colt می‌تواند با کشتن بازیکنی که Julianna‌ را کنترل می‌کند، به یک لباس جدید دسترسی پیدا کند.

امیدواریم که این راهنما برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که در مورد بازی Deathloop سوال یا دیدگاهی داشته باشید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین خوشحال می‌شویم این مطلب را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

اکانت قانونی DeathLoop برای PS5

From 200,000 تومان

Deathloop – PS5

1,680,000 تومان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *