در دهههای گذشته، سبک مخفی کاری از محبوبیت زیادی بین مردم برخوردار نبود و معمولا بازیهایی که در این سبک ساخته میشدند، فروش چندان زیادی نداشتند. به هر حال مردم تمایل نداشتند بازی اکشنی را خریداری کنند که در آن از کشتن مستقیم دشمنان منع شوند. اما سبک مخفی کاری در طول نسلهای اخیر به شدت تکامل پیدا کرده است و بازیهای بسیار فوقالعادهای در این سبک منتشر شدهاند که هم جزو پرافتخارترین بازیهای سال خود بودهاند و هم به لحاظ تجاری و میزان فروش، عملکرد خیلی خوبی از خود نشان دادهاند. در ادامه، سعی خواهیم کرد که طبق معیارها و ویژگیهای سبک مخفی کاری، ۱۵ بازی برتر این سبک را برای شما عزیزان معرفی میکنیم.
نکته اول: تا جای ممکن، سعی کردهایم که در این مقاله، از هر فرنچایز فقط یک نسخه را معرفی کنیم (به جز فرنچایز Metal Gear).
نکته دوم: انتخاب برترینهای یک سبک و یا یک ژانر به خصوص، هم یک مسئله فنی است و هم یک مسئله سلیقهای. بنابراین دیدگاه نگارنده مطلب، لزوما به عنوان یک فکت کلی تلقی نمیشود و ممکن است کاربران محترم نظرات و سلایق متفاوتی داشته باشند.
۱۵- Gunpoint
تاریخ عرضه: ۳ ژوئن 2013
پلتفرم: PC
بازی Gunpoint در سال ۲۰۱۳ توسط «تام فرانسیس» و شرکت Suspicious Developments برای پلتفرم PC عرضه شد. Gunpoint یک بازی جالب دو بعدی است که مکانیکهای گیمپلی آن به شکلی هوشمندانه طراحی شده است. در بازی Gunpoint در نقش یک جاسوس قرار میگیرید که گجتی به نام Crosslink دارد. با استفاده از این گجت میتوانید سیستم الکتریکی هر ساختمان را دستکاری کنید؛ سیستمهای الکتریکی مثل دوربینهای مداربسته، سیستم مدیریت چراغها و موارد مشابه.
ضمن دستکاری سیستمها، باید بدون این که توسط محافظان و ماموران امنیتی شناسایی شوید، اهداف خود را تکمیل کنید. علاوه بر این، بازی دارای یکسری ماموریتهای جانبی نیز میباشد که محتوای سرگرمکنندهای دارند. همچنین میتوانید مراحل دلخواهی را بنا بر سلیقه خود طراحی کنید و با استفاده از سیستم رنکینگ موجود در بازی، فرصتهای بیشتری را برای تعامل با آن به دست بیاورید. به طور کلی Gunpoint یک بازی مینیمال و ساده در سبک مخفی کاری به حساب میآید که دارای مکانیکهای خلاقانهای است.
۱۴- SOMA
تاریخ عرضه: ۲۲ سپتامبر 201۵
پلتفرمها: PC ، PS4 ، Xbox One و کنسولهای نسل نهمی
استودیو Frictional Games که سابقه بسیار خوبی در ساخت سری بازیهای Amnesia داشته است، در سال ۲۰۱۵ عنوانی ترسناک به نام SOMA را منتشر کرد که توانست تحسین منتقدین و طرفداران این استودیو را به همراه داشته باشد. بازی SOMA ضمن برخورداری از عناصر سبک Horror، داستانی دلخراش و اگزیستانسیالستی را روایت میکند. دنیای این بازی شامل یک آزمایشگاه علمی تحقیقاتی میشود که در زیر اعماق آب ساخته شده است.
شخصیت اصلی بازی، با ورود به این مرکز تحقیقاتی، قصد دارد پرده از رازها و اتفاقات وحشتناکی که در آن مرکز رخ داده است بردارد. از آنجایی که SOMA یک بازی ترسناک است، به شکل گستردهای از عناصر سبک مخفی کاری بهره میبرد. گرچه مکانیکهای مخفی کاری بازی SOMA از عمق بازیهای بزرگ این سبک برخوردار نیست، اما ترکیب این مکانیکها با المانهای ترسناک و اتمسفر وهمآلود بازی، میتواند تجربه منحصر بفردی را رقم بزند.
۱۳- Middle Earth: Shadow of Mordor
تاریخ عرضه: ۳۰ سپتامبر 201۴
پلتفرمها: PC ، PS4 ، PS3 ، Xbox One ، Xbox 360 و کنسولهای نسل نهمی
عنوان Middle Earth: Shadow of Mordor که توسط استودیو Monolith Productions در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، یکی از بهترین بازیهایی است که با الهام از «دنیای تالکین» ساخته شده است. این بازی حکایتگر جنگجویی به نام تالیون است که خود و خانوادهاش توسط نیروهای اهریمنی سائرون کشته میشوند. پس از آن، تالیون به کمک شبحی به نام کلبریمبور مجددا زنده میشود و برای انتقام از سائرون، به قلب موردور هجوم میبرد. گرچه در این بازی میتوانید تبدیل به یک ماشین کشتار شوید و دشمنان را مستقیما از میان بردارید، اما اشتباه نکنید؛ مخفی کاری یکی از عناصر مهم بازی به حساب میآید که باید در شرایط مناسب از آن استفاده کنید.
مکانیکهای سبک مخفی کاری، به شکلی جالب در بازی Middle Earth: Shadow of Mordor پیاده سازی شده است؛ در این بازی میتوانید به طور مخفیانه وارد کمپ اورکها شوید، آب و منابع غذایی آنها را مسموم کنید، به لانه زنبورها شلیک کنید تا حواس دشمنان را پرت کند، ذهن اورکها را تسخیر کنید، از آنها اطلاعات بگیرید و آنها را تبدیل به نیروی خودی کنید و مکانیکهای لذتبخش دیگری مثل Shadow Strike که بخش مخفی کاری بازی را همانند مبارزات آن سرگرم کننده میکند. همچنین باید به سیستم نوآورانه Nemesis نیز اشاره کنیم که جذابیت بسیار زیادی به گیمپلی و داستان این بازی میبخشد.
۱۲- Tenchu: Stealth Assassins
تاریخ عرضه: ۲۶ فوریه ۱۹۹۸
پلتفرم: PlayStation
قبل از گسترش مرزهای سبک مخفی کاری توسط فرنچایزهای Metal Gear Solid و Thief، بازی Tenchu: Stealth Assassins راه خود را به پلتفرم PlayStation باز کرد و مهارت شینوبیها را در کشتن مخفیانه دشمنان، به مخاطبین خود معرفی نمود. این بازی محصول مشترک کمپانی سونی و استودیو Acquire بود که با عرضه روی کنسول PlayStation، هم توانست بازاریابی خوبی برای این کنسول داشته باشد، و هم جذابیت سبک مخفی کاری در یک بازی شرقی را نشان دهد.
در بازی Tenchu: Stealth Assassins، مکانیکهای مخفی کاری متنوعی در اختیار بازیکن قرار میگیرد. از جمله سلاحها و ابزاری مثل شوریکنها، بمبهای دودزا، تله، قلاب و کیکهای برنجی مسموم! بسته به شرایط مختلف، بازیکن میتواند از این روشها برای از میان برداشتن دشمنان خود استفاده کند. گرچه در این بازی با مبارزه مستقیم نیز میتوانید دشمنان را بکشید، اما بهترین راه غلبه و پیروزی بر دشمنان استفاده از مکانیکهای مخفی کاری است. Tenchu: Stealth Assassins بازی به شدت چالش برانگیزی است؛ چنین سطحی از دشواری و چالش را در بازیهای خیلی کمی شاهد بودهایم.
۱۱- Ghost of Tsushima
تاریخ عرضه: ۱۷ جولای ۲۰۲۰
بازی Ghost of Tsushima پارسال به طور انحصاری برای کنسول PS4 منتشر شد و توانست واکنشهای مثبتی از سوی منتقدین و مردم دریافت کند. هماکنون نیز نسخه بهبودیافته و گسترشیافتهی بازی با عنوان Ghost of Tsushima: Director’s Cut برای کنسول PS5 منتشر شده است که علاوه بر اضافه کردن محتوای داستانی جدید، نرخ فریم ۶۰ را نیز به بازی افزوده و مشکلات قبلی بازی را برطرف کرده است. گرچه بازی Ghost of Tsushima یک بازی اکشن ماجراجویی محسوب میشود، اما از المانهای سبک مخفی کاری نیز برخوردار است.
آیا هوش مصنوعی دشمنان در بازی Ghost of Tsushima عالی است؟ خیر. اما این موضوع باعث نمیشود که از مکانیکهای مخفی کاری این بازی لذت نبرید. مکانیکهایی جالب مثل مسموم کردن دشمنان با Wind Chime، چسباندن مواد منفجره به آنها و ایجاد ترس و وحشت در آنها برای اینکه بتوانید راحتتر آنها را بکشید. Ghost of Tsushima هر آن چیزی را که طرفداران بازی Assassin’s Creed میخواهند، به خوبی در یک بازی جهان باز مدرن پیاده سازی میکند و داستانی احساسی و زیبا، گرافیکی چشم نواز، شخصیتهایی عالی، مبارزاتی خونین و ماموریتهای جانبی سرگرمکنندهای را ارائه میدهد.
۱۰- Little Nightmares 2
تاریخ عرضه: ۱۱ فوریه ۲۰۲۱
پلتفرمها: PC ، PS4 ، Xbox One و کنسولهای نسل نهمی
پس از موفقیت نسخه اول بازی Little Nightmares، استودیو Trsier Studios و کمپانی Bandai Namco ترغیب شدند تا دنباله این بازی کوچک و زیبا را بسازند. بازی Little Nightmare 2 در فوریه ۲۰۲۱ منتشر شد و توانست از بسیاری جهات موفق عمل کند و تحسین اهالی گیم و طرفداران را به همراه داشته باشد. بازی Little Nightmares 2 ترکیبی از ژانرهای مختلف است و المانهای هر کدام از ژانرها را به نحوی خارقالعاده پیاده سازی میکند. این بازی از المانهای سبک مخفی کاری، معمایی، ماجراجویی، پلتفرمینگ و Horror برخوردار است و این سبکها را به خوبی با همدیگر ادغام میکند.
در بازی Little Nightmares 2، موجودات ترسناک و کابوسهای دلهرهآور، به شکل موثرتری نسبت به نسخه اول در بازی حضور دارند و دو کاراکتر اصلی بازی یعنی «سیکس» و «مونو» باید بتوانند در محیطهایی وحشتناک، خود را از هیولاهایی مثل شکارچی و معلم آدمخوار پنهان کنند. عناصر هنری آمیخته با ژانر ترسناک، اتمسفر سنگین و دنیای تاریک این بازی، مخاطب را در خود غرق میکند و با سیستم کنترلی بهبودیافته نسبت به نسخه اول، نویسندگی عالی و هوش مصنوعی قوی شخصیت دوم، Little Nightmares 2 میتواند یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۲۱ لقب بگیرد.
۹- Alien: Isolation
تاریخ عرضه: ۶ اکتبر ۲۰۱۴
پلتفرمها: PC ، PS4 ، PS3 ، Xbox One ، Xbox 360 و کنسولهای نسل نهمی
اگر بگوییم بازی Alien: Isolation بهترین بازی اقتباسی از فیلمهای Alien است اغراق نکردهایم. با این که بازی Alien: Isolation نتوانست نقدها و امتیازات خیلی خوبی کسب کند، اما بعدها بسیاری از بازیهای سبک مخفی کاری و ترسناک از آن الهام گیری کردند. در حال حاضر حدودا هفت سال از عرضه این بازی میگذرد، اما استودیو Creative Assembly چیزی را خلق کرده است که با داشتن یک اتمسفر خاص شبیه به فیلمهای سایفای دهه هشتاد میلادی، برای طرفداران این سبک و به ویژه طرفداران فیلمهای Alien، برای همیشه حس و حال جدیدی خواهد داشت.
کلیت گیمپلی بازی Alien: Isolation در این خلاصه میشود که بازیکن در مقابل بیگانهای ترسناک و هوشمند قرار میگیرد و باید با مخفی شدن در مکانهایی خاص و یا خزیدن در دالانها، از دید این موجود دهشتناک مخفی بماند. از آنجایی که این بیگانه از هوش مصنوعی فوقالعادهای برخوردار است، باید همیشه مراقب باشید که موقعیتتان لو نرود. چرا که اولین اشتباه در این بازی، میتواند آخرین اشتباه باشد. اگر هم به سبک مخفی کاری علاقه دارید و هم طرفدار سری فیلمهای Alien هستید، به هیچ وجه بازی Alien: Isolation را از دست ندهید.
۸- A Plague Tale: Innocence
تاریخ عرضه: ۱۴ می ۲۰۱۹
پلتفرمها: PC ، PS4 ، Xbox One ، Nintendo Switch و کنسولهای نسل نهمی
برخی از بازیها، مثل یک سفر هستند که لحظات و خاطرات تلخ و شیرین آن، برای همیشه در حافظه شما ماندگار خواهد ماند. A plague Tale: Innocence یکی از همین بازیهاست که استودیو Asobo آن را توسعه داده. این بازی روایتگر داستان خواهر و برادری به نام آمیسیا و هوگو است که در حال فرار از نیروهای کلیسای آکیتن فرانسه هستند. شخصیت اصلی این بازی آمیسیا است که سعی دارد برادر خود را از شر نیروهای کلیسا دور نگه دارد و راهی برای درمان بیماری او پیدا کند. به طور کلی این بازی داستان تاریک و تکاندهندهای دارد که احساسات مخاطب را به شکلی موثر برانگیخته میکند.
شاید مکانیکهای گیمپلی A plague Tale: Innocence در نگاه اول ساده به نظر بیاید اما به شکلی خلاقانه در سبک مخفی کاری ادغام شده است. تقریبا میتوان گفت در اکثر مراحل بازی، باید با مخفی کاری از دست نیروهای کلیسا فرار کنید. اما چالشهای آمیسیا و هوگو صرفا در فرار از دست نیروهای کلیسا خلاصه نمیشود؛ در این بازی باید مراقب باشید که توسط موشهای طاعون زده و آدمخوار نیز شکار نشوید. مکانیکهای گیمپلی A plague Tale: Innocence اکثرا در استفاده از آیتمهای یک قلاب سنگ و نحوه منحرف کردن دشمنان و یا کشتن آنها با این قلاب سنگ خلاصه میشود. همچنین با استفاده از مشعل و گلولههای آتشزا میتوانید موشهای آدمخوار را از خود دور کنید.
۷- The Last of Us: Part II
تاریخ عرضه: ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰
پلتفرمها: PS4 و PS5
استودیو ناتی داگ برای ساخت بازی The Last of Us Part II رویکرد کاملا متفاوتی اتخاذ کرد. بر خلاف نسخه اول که دارای تم داستانی «عشق» بود، نسخه دوم پیرامون «نفرت» جریان دارد. داستان این بازی روایتی تکان دهنده و تاثیرگذار با مضمون چرخه انتقام را بازگو میکند و با ارائهی یک پیام اخلاقی مهم، خشونتطلبی و انتقامجویی را نکوهش میکند. اما این رویکرد متفاوت صرفا در داستان و روایت خلاصه نمیشود. مکانیکهای گیمپلی بازی نیز نسبت به نسخه اول، از بسیاری جهات بهبود پیدا کرده و آزادی عمل بازیکن بیشتر شده است؛ از جمله طراحی مراحل گستردهتر، اضافه شدن قابلیت پریدن و سینهخیز حرکت کردن، گسترش سیستم پلتفرمینگ، انیمیشنهای واقعیتر، هوش مصنوعی بسیار قویتر، سیستم کاوش عمیقتر و …
بسیاری از این مکانیکها، باعث شده است المانهای مخفی کاری بازی در سطحی فوقالعاده قرار بگیرد. به هر حال این انعطاف در بازی وجود دارد که از بین مخفی کاری و مبارزه مستقیم، روش دلخواه خود را انتخاب کنید. همچنین میتوانید بسیاری از مراحل بازی را بدون کشتن حتی یک نفر از دشمنان پشت سر بگذارید. در کشتن دشمنان نیز میتوانید از روشهای خلاقانهای استفاده کنید، اما همانطور که گفتیم، به دلیل پیشرفته بودن هوش مصنوعی بازی، باید از اشتباهات کوچک و مرگبار اجتناب کنید.
به عنوان مثال اگر در علفها پنهان شده باشید و دشمن کمی به شما نزدیک شود، میتواند شما را ببیند، و یا با دیدن مسیر پرتاب بطریهای شیشهای، موقعیت شما را حدس بزنند. علاوه بر این، گاهی اوقات با سگهای وحشی روبرو میشوید که با بو کشیدن موقعیت شما را تشخیص میدهند و میتوانند چالشبرانگیز باشند. برای مخفی کاری، میتوانید از آیتمهای مختلفی استفاده کنید؛ مثل صدا خفه کن، مین انفجاری، تیر و کمان، چاقو و امثالهم. به طور کلی The Last of Us Part II دارای مکانیکهای گیمپلی پیشرفتهای است و گرچه ژانر اصلی بازی اکشن ماجراجویی و ترسناک است، اما میتواند جزو بهترینهای سبک مخفی کاری نیز باشد.
۶- Dishonored 2
تاریخ عرضه: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶
پلتفرمها: PC ، PS4 ، Xbox One و کنسولهای نسل نهمی
به دنبال محبوبیت بالای نسخه اول Dishonored، استودیو Arkane در سال ۲۰۱۶ دنبالهی این بازی را منتشر کرد که توانست تا حدودی موفقیتهای نسخه اول را تکرار کند. داستان این بازی ۱۵ سال پس از وقایع نسخه اول رخ میدهد و ماجرای تقابل «امیلی» و «کوروو» با شخصیتی به نام «دلایلا» را روایت میکند. به طور کلی داستان این بازی به شدت رازآلود است و پیچیدگیهای به خصوص خود را دارد. همچنین در آغاز بازی میتوانید بنا بر سلیقه خود، از بین شخصیتهای امیلی و کوروو یکی را انتخاب کنید و بازی را با او پیش ببرید.
استودیو Arkane برای گیمپلی بازی Dishonored 2 تصمیم گرفت که دنیای بازی را نیمه سندباکس (تقریبا باز) طراحی کند و ساختار محیطها، مراحل و ماموریتها را به گونهای پیادهسازی کند که بازیکن بتواند گزینههای مختلفی را برای پیشبرد و تکمیل آنها انتخاب کند. میتوانید مستقیما به دل دشمن بزنید و آنها را از میان بردارید، و یا از المانهای مخفی کاری که به شکلی عمیق در این بازی پیاده سازی شدهاند استفاده کنید و به شکلی هوشمندانه دشمنان را بکشید و یا از میان آنها عبور کنید.
همچنین امیلی و کوروو هر کدام قابلیتهای منحصربفردی دارند که در مخفی کاری و پنهان ماندن از دست دشمنان بسیار کارآمد هستند. به طور کلی میتوانیم بگوییم که Dishonored 2 در ارائهی مکانیکهای سبک مخفی کاری، به نحوی عمیق و خلاقانه عمل میکند و میتواند برای طرفداران این سبک بسیار لذتبخش باشد.
۵- Assassin’s Creed II
تاریخ عرضه: ۱۷ نوامبر ۲۰۰۹
پلتفرمها: PC ، PS4 ، PS3 ، Xbox One ، Xbox 360 و کنسولهای نسل نهمی
نسخه دوم از سری Assassin’s Creed مانند تاجی بر سر این سری است. اما چرا از این بازی کلاسیک که در سال 2009 عرضه شده هنوز به عنوان بهترین نسخه از سری یاد میشود. ساده است، Assassin’s Creed II مکانیکهایی را از نسخه قبلی خود گرفته و جان تازهای درون آنها دمیده. درست از لحظه تولد کاراکتر اصلی داستان ،Ezio، این بازی مارا به درون یک گیمپلی نفسگیر میبرد. در این بازی شما در دنیایی بزرگ و با شکوه که قطعه به قطعه آن پر از روح است گم میشوید. هیچ بازی به این خوبی ایتالیای رنسانس را پیاده نکرده. شهرهای فلورانس، ونیز و رم اوج شکوه را به ما نشان میدهد.
در نسخه اول ما با مکانیکهای مخفی کاری جذابی روبرو شدیم. مخفی شدن در لا به لای مردم. تعقیب کردن هدف از روی پشت بامها و البته مخفی شدن در گاریهای پر از کاه. در نسخه دوم این مکانیکها پیشرفت کردند. هوش مصنوعی ارتقا پیدا کرد و مخفی شدن از دشمنان چالشیتر شد. از آن طرف بازی به ما راههای بیشتری برای مخفی کاری و کشتن دشمنان به صورت مخفی داده است. وجود دو عدد Hidden Blade به ما این امکان را میدهد که دو دشمن کنار هم را به صورت مخفی بکشیم. دارت های سمی و گروههای قابل استخدام نیز از موارد جدید بازی بودند که مخفی کاری را دلنشینتر میکردند.
۴- Hitman: Blood Money
تاریخ عرضه: ۲۶ می ۲۰۰۶
پلتفرمها: PC ، PS2 ، PS3 ، Xbox و Xbox 360
اگر بخواهیم بازیها را طبق معیارها و عناصر سبک مخفی کاری بررسی کنیم، شخصا معتقدم که Hitman: Blood Money بهترین نسخه در این سری است. این بازی داستان سیاسی بسیار جالبی دارد و ماجرای گروههایی را روایت میکند که با فشار بر رییس جمهور آمریکا و کاخ سفید، قصد دارند با یک عملیات فریب بزرگ، روی شبیه سازی و کلون کردن انسانها مانور دهند و به اهداف پلید خود برسند. حال مامور ۴۷ باید مثل همیشه جلوی این گروهها بایستد و مانع آنها در رسیدن به اهدافشان بشود. ساخت موسیقی متن بسیار زیبای این بازی نیز بر عهده «جسپر کید» بوده که یکی از برترین آهنگسازان حوزه گیم و سینماست.
مکانیکهای گیمپلی بازی Hitman: Blood Money بسیار هوشمندانه طراحی شده است. در این بازی برای به اتمام رساندن هر مرحله، چندین راه حل وجود دارد؛ بهینهترین ره حل این است که با مخفی کاری، یکی از مامورین را بیهوش کنید یا به قتل برسانید، سپس با پوشیدن لباس او به محل عملیات نفوذ کنید و بدون شناسایی شدن، به اهداف خود دست پیدا کنید. همچنین میتوانید کشتن دشمنان را طوری صحنه سازی کنید که شبیه به یک سانحه به نظر بیاید و کسی شک نکند. همچنین لازم است به سیستم Notoriety در این بازی اشاره کنیم که عمق و چالش بیشتری به گیمپلی اضافه میکند.
۳- Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
تاریخ عرضه: یکم سپتامبر ۲۰۱۵
پلتفرمها: PC ، PS4 ، PS3 ، Xbox One ، Xbox 360 و کنسولهای نسل نهم
بله، میدانیم داستان بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain قربانی سیاستهای Konami و کشمکشهای این کمپانی با هیدیو کوجیما شد. میدانیم چپتر سوم بازی به نام Peace هیچگاه عرضه نشد. میدانیم در چپتر دوم مراحل تکراری زیادی وجود داشت. اما با وجود ناقص بودن بازی از لحاظ داستانی، Phantom Pain توانست به یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۱۵ تبدیل بشود و علاوه بر کسب متای ۹۳، توانست نامزد بهترین بازی سال در مراسم Game Awards نیز بشود و جوایز زیادی را به دست بیاورد. اما این همه تمجید و تحسین از Phantom Pain چه دلیلی داشت؟ پاسخ در یک کلمه خلاصه میشود: گیمپلی.
برای اولین بار در تاریخ سری Metal Gear، کوجیما تصمیم گرفت که ساختار دنیای بازی را از حالت خطی به جهانباز تغییر دهد. همچنین مکانیکهای جدید و پیشرفتهای به بازی اضافه شد که عمق زیادی به گیمپلی میداد و سطح درگیرشوندگی را بالا میبرد. دنیای سندباکس و مکانیکهای عمیق گیمپلی، آزادی عمل باورنکردنی به بازیکن میدهد. به عنوان مثال برای تکمیل کردن برخی مراحل، میتوانید از بیش از ۱۵ روش کاملا متفاوت استفاده کنید.
برای انجام هر مرحله، بازیکن باید فکر کند، استراتژی بریزد و هوشمندانه عمل کند. تاکتیک و مخفی کاری حرف اول را در Phantom Pain میزند و استفادهی بهینه از ابزار و تجهیزاتی که در اختیار دارید بسیار حیاتی است. شخصا معتقد هستم که Metal Gear Solid V: The Phantom Pain پیشرفتهترین و عمیقترین گیمپلی را در بین بازیهای سبک مخفی کاری دارد.
۲- Splinter Cell: Chaos Theory
تاریخ عرضه: ۲۱ مارس ۲۰۰۵
پلتفرمها: PC ، PS2 ، PS3 ، Xbox ، GameCube ، Nintendo DS ، Nintendo 3DS
بر خلاف امروزه که Ubisoft درآمد را فقط در بازیهای سرویس محور و پرداختهای درون برنامهای میبیند، این کمپانی زمانی بهترین بازیهای تک نفره داستانی را ارائه میداد. یکی از مهمترین فرنچایزهای تک نفره داستانی شرکت Ubisoft، فرنچایز Splinter Cell است که محبوبیت بالایی در بین طرفداران سبک مخفی کاری دارد. به اعتقاد من Splenter Cell: Chaos Theory از جنبه مکانیکهای مخفی کاری، بهترین نسخه در این فرنچایز است. همچنین این بازی دارای داستان سیاسی پر پیچ و خمی است که میتواند هر مخاطبی را به خود جذب کند.
اما چه چیزی گیمپلی بازی Splenter Cell: Chaos Theory را تا این حد خاص و منحصربفرد میکند؟ گرچه این بازی در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، اما توانست گیمپلی مخفی کاری بسیار واقعگرایانهای را ارائه دهد. به طوریکه حتی امروزه، برخی از بازیهای سبک مخفی کاری از آن الهامگیری میکنند. این بازی بهبودهای قابل توجهی نیز نسبت به نسخههای قبلی داشت؛ مثلا اضافه شدن Aural Monitor و اینکه هنگام به صدا درآمدن آلارمها، ماموریت به طور کلی پایان نمییافت. ترکیب این گیمپلی واقعگرایانه با گرافیکی عالی در زمان خود، باعث شد که Chaos Theory تبدیل به یکی از بنچمارکهای سبک مخفی کاری و الگویی برای نسخههای آیندهی این فرنچایز بشود.
۱- Metal Gear Solid 3: Snake Eater
تاریخ عرضه: ۱۷ نوامبر ۲۰۰۴
پلتفرمها: PS2 و Nintendo 3DS (نسخهی HD این بازی برای پلتفرمهای نسل بعدی نیز منتشر شد)
گاهی اوقات سوالی که برای گیمرها پیش میآید، این است که آيا یک بازی بینقص وجود دارد؟ آیا امکان دارد یک بازی کاملا بینقص و بیعیب باشد؟ پاسخ این است که هیچ چیز در این دنیا بی عیب و نقص نیست. در مدیوم گیم، بنده معتقدم که عنوان Metal Gear Solid 3: Snake Eater کمنقصترین بازی تاریخ است. این بازی، نه تنها در عناصر سبک مخفی کاری، بلکه در تمامی عناصر دیگر، در سطحی برتر ظاهر میشود. نویسندگی، روایت، موسیقی، گرافیک و صد البته مکانیکهای گیمپلی Metal Gear Solid 3: Snake Eater، نسبت به زمان خود باورنکردنی است.
گرچه فرنچایز Metal Gear همیشه به خاطر داستانگویی سینماتیک فوقالعاده و مکانیکهای مخفی کاری خلاقانهاش مشهور بود، اما Metal Gear Solid 3 ضمن پایبند بودن به DNA این فرنچایز، همه چیز را از نو تعریف کرد. به عنوان مثال این بازی از سیستم راداری کلاسیک برای شناسایی موقعیت دشمنان استفاده نمیکرد و بازیکن باید از آیتمهای ویژهای برای شناسایی دشمنان استفاده میکرد.
همچنین در این بازی تاکید زیادی بر استتار وجود داشت. در Metal Gear Solid 3 میتوانستید لباس استتار را خودتان انتخاب کنید و رنگبندی آن را با محیط اطراف مطابقت دهید. مکانیکهای CQC و برخی عناصر بقا (Survival) نیز اهمیت ویژهای در این بازی داشتند. به طور کلی Metal Gear Solid 3 دارای گیمپلی عمیق، تاکتیکی، درگیرکننده و صد البته فان و سرگرمکننده است و میتوانیم آن را در صدر بازیهای سبک مخفی کاری قرار دهیم.